Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@04:19:22 GMT

واکنش تند چین به «فروش پاتریوت آمریکا» به تایوان

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۹۱۵۸

واکنش تند چین به «فروش پاتریوت آمریکا» به تایوان

چین اعلام کرده که با فروش تسلیحات پیشنهادی آمریکا به تایوان به شدت مخالف است و این اقدام به شدت حاکمیت و منافع امنیتی چین را تضعیف می‌کند.

به گزارش مشرق، چین روز چهارشنبه اعلام کرد که به شدت با فروش تسلیحات پیشنهادی آمریکا به تایوان به ارزش ۹۵ میلیون دلار آمریکا مخالف است.

به گزارش خبرگزاری «شینهوا» وزارت خارجه چین به شدت فروش سلاح از سوی آمریکا به تایوان را محکوم کرده و از ایالات متحده خواسته که  این طرح را متوقف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: «فروش تسلیحات آمریکا به تایوان به طور جدی اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا به ویژه بیانیه ۱۷ آگوست را نقض، به شدت حاکمیت و منافع امنیتی چین را تضعیف می‌کند و به روابط چین و آمریکا آسیب می رساند.»

بر اساس گزارش‌ها، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرده که وزارت خارجه ایالات متحده این فروش را که شامل آموزش، برنامه‌ریزی، میدان‌دهی، استقرار، بهره‌برداری، نگهداری و حفظ سیستم دفاع هوایی پاتریوت و تجهیزات مرتبط است، تایید کرده است.

مقام‌های ارشد تایوانی طی ماه‌های اخیر بارها به پکن اتهام زنی و درباره افزایش فشارهای نظامی چین به این جزیره برای پذیرش حاکمیت چین بر تایوان ابراز نگرانی و گلایه کرده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری تایوان ضمن استقبال از موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش تسلیحاتی تازه آمریکا اعلام کرد که این سومین توافق تسلیحاتی واشنگتن با تایوان از زمان آغاز ریاست جمهوری جو بایدن است و این موضوع را نشاندهنده ماهیت «مستحکم و سفت و سخت» روابط آمریکا و تایوان خوانده است.

«خاویر چانگ» سخنگوی ریاست جمهوری تایوان همچنین تصریح کرد: «تایوان به نشان دادن عزمش برای دفاع از خود ادامه خواهد داد و به تعمیق مشارکت‌های همکاری با ایالات متحده و سایر کشورهای همفکر ادامه خواهد داد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است.

اوایل اسفند ماه سال گذشته وزارت خارجه چین  از تحریم دو شرکت بزرگ تسلیحاتی آمریکایی به دلیل فروش سلاح به تایوان خبر داد. «وانگ ون‌بین» سخنگوی این وزارت خارجه این کشور اعلام کرد،   پکن در اعتراض به فروش تسلیحات آمریکا به تایوان، دو شرکت «ریتیون» و «لاکهید مارتین» را تحریم کرد.

علی‌رغم هشدارهای پی در پی چین درباره اقدامات تایوان و تحرکات تحریک آمیز آمریکا، ارتش تایوان اواخر اسفند ماه در جزیره‌ای با فاصله کمتر از ۵۰ کیلومتر از سرزمین چین، رزمایش‌هایی را برگزار و به سمت اهداف دریایی شلیک کرد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت چین پاتریوت آمریکا تایوان تنگه تایوان وانگ ونبین وزارت دفاع آمریکا وزارت خارجه چین پنتاگون خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت آمریکا به تایوان فروش تسلیحات وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۹۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان

سرپرست معاونت سیاسی وزارت خارجه آمریکا برای رایزنی درباره افغانستان عازم قطر و پاکستان شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «جان بس» سرپرست معاونت سیاسی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته سفر 4 روزه منطقه‌ای خود به قطر و پاکستان جهت رایزنی درباره افغانستان را آغاز کرده است.

آخرین سفیر آمریکا در افغانستان قرار است در تور منطقه‌ای خود در دیدار با مقامات ارشد دولت قطر و سایر هیئت‌های دیپلماتیک در این کشور درباره «حمایت از افغانستان و منافع مشترک امنیتی در منطقه» گفتگو کند.

 بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه آمریکا، جان بس در اسلام‌آباد نیز با مقامات ارشد پاکستان دیدار خواهد کرد تا در مورد طیف وسیعی از مسائل منطقه‌ای و دوجانبه گفتگو کند.

جان بس پیش از این و از سال 2017 تا 2020 سفیر آمریکا در کابل بود.

رایزنی توماس وست درباره تعیین نماینده ویژه افغانستان در دبیرایزنی‌های نماینده ویژه آمریکا با برخی مقامات اروپایی و آسیایی درباره افغانستانافغانستان محور رایزنی‌های مخفیانه مقامات ارتش پاکستان با آمریکایی‌ها

این نخستین سفر یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره افغانستان در سطح معاون سیاسی این وزارت به منطقه، پس از خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان است.

پیش از این رایزنی‌ها و دیدارهای منطقه‌ای توسط «تام وست» نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان صورت می‌گرفت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان | گفت و گوی مهم برای آتش بس در غزه
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • تایوان: ۲۲ هواپیمای چینی حریم ما را نقض کردند
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد