Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@02:19:56 GMT

توسعه نانوافزودني براي غني‌سازي و محافظت از خاک

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۲۶۱۱

خبرگزاری آریا-پژوهشگران نوعی افزودنی خاک مبتنی بر نانوذرات توسعه داده‌اند که می‌تواند برای محافظت از محصولات کشاورزی استفاده شود. این افزودنی هم به غنی‌سازی خاک کمک کرده و هم به‌عنوان یک ماده محافظ در برابر قارچ و باکتری عمل می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از نانو ایران، پژوهشگران هندی نانوذرات جدیدی برای حفاظت از محصول برنج و غنی‌سازی خاک ارائه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیمی از محققان موسسه فناوری کانپور هند، با همکاری شورای تحقیقات کشاورزی هند (ICAR)، یک متابولیت زیستی تجزیه پذیر کربنوئیدی (BioDCM) مبتنی بر نانوذرات ساخته‌اند که می‌تواند از محصولات در برابر قارچ ها و باکتری‌ها محافظت کند.
این فناوری یک جایگزین زیستی محافظ است که می‌تواند برای افزایش حفاظت محصول در برابر بیماری‌های مختلف در زمینه کشاورزی، به ویژه برای محصولات برنج استفاده شود. محصول نهایی این پروژه یک سیستم نانوذرات زیست تخریب‌پذیر با یک متابولیت است. این متابولیت محصول نهایی متابولیسم ترکیب استخراج شده از قارچ‌های معمولی خاک، یعنی Trichoderma asperellum Strain TALK1، است. این متابولیت استخراج شده می‌تواند به‌عنوان یک عامل ضدمیکروبی آلی موثر و ترکیب کربنی تجزیه‌پذیر برای محافظت در برابر بیماری‌های محصول و غنی‌سازی خاک مورد استفاده قرار گیرد.
آبهای کاراندیکار از مدیران این موسسه می‌گوید: «موسسه ما پروژه های نوآورانه فناوری پیشرفته بسیاری را برای کمک به کشاورزان انجام داده است. از آنجایی که مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه هستند متعدد است، به طور کلی تلاش‌های ما نیز برای غنی‌سازی کل اکوسیستم کشاورزی بی‌وقفه بوده است. در این راستا، اختراع این نانوذرات جدید نگرانی آلودگی محصولات را کاهش داده و عملکرد محصول را افزایش می‌دهد. من به کل تیم به خاطر تلاش‌هایشان در ارائه یک موهبت دیگر به کشاورزان تبریک می‌گویم.»
این دومین نوآوری در بخش کشاورزی از سال گذشته از سوی موسسه فناوری کانپور است. سال گذشته، از 107 اختراع ثبت شده توسط این موسسه، یک اختراع مربوط به دستگاه آزمایش خاک Bhu-Parikshak بود که ثابت کرد زمان و دردسر مورد نیاز برای آزمایش خاک در آزمایشگاه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: غنی سازی غنی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۲۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان از پیش‌بینی برداشت حدود ۶۰۰۰تن کلزا در مزارع این استان خبر داد. - اخبار استانها -

کامران پیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اعلام اینکه بیش از 90درصد روغن خوراکی  موردنیاز کشور از طریق واردات روغن یا دانه روغنی تأمین می‌شود، اظهار داشت: کشت دانه‌های روغنی برای خودکفایی و کاهش وابستگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او با بیان اینکه کلزا یکی از محصولات اساسی و استراتژیک برای تأمین روغن است، اضافه کرد: دانۀ کلزا حاوی بیش از 46درصد روغن است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به وجود پروتئین 39درصدی در کنجالۀ کلزا، اعلام کرد: کنجالۀ این محصول درصد پروتئین بیشتری از سویا دارد و می‎‌تواند به‌عنوان  خوراک دام و جایگزین سویا استفاده شود.

پیش‌بینی برداشت 150هزار تن جو در لرستان

پیرزادی با بیان اینکه کاشت کلزا در تناوب با غلات باعث کاهش آفات و بیماری‌ها  در محصولات زراعی و افزایش محصول می‌شود، تأکید کرد: این محصول در توسعۀ صنعت پرورش زنبورعسل هم اثرگذار است.

او بیان کرد: 3504 هکتار سطح زیر کشت دانۀ روغنی کلزا  در لرستان طی سال زراعی جدید است و میانگین عملکرد این محصول نیز 1.7 تن در هر هکتار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: کلزا در سلسله، خرم‌آباد، کوهدشت، پلدختر و  دورود نسبت به سایر شهرستان‌های این استان بیشتر کشت و تولید می‌شود.

پیرزادی اعلام کرد: مبارزۀ شیمیایی با علف‌های هرز کلزا در سطح 768 هکتار به‌صورت پیش‌رویش و مبارزه با علف‌های هرز کشیده‌برگ در 3000هکتار از اراضی لرستان انجام شده‌است.

او با اشاره به مبارزه با علف‌های پهن‌برگ کلزا در سطح 290هکتار از مزارع لرستان، اضافه کرد: مبارزۀ شیمیایی با آفات این محصول در سطح 2538هکتار از مزارع این استان انجام شده‌است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: بیشتر ارقام گندم کشت‌شده در مزارع این استان به بیماری زنگ زرد حساس است.

پیرزادی هشدار داد: کشاورزان به‌دلیل بارندگی‌های اخیر و وجود شرایط لازم برای گسترش زنگ زرد در صورت مشاهده علائم این بیماری مزارع خود را با مشاورۀ کارشناسان سم‌پاشی کنند.

انتهای پیام/ 644/.

دیگر خبرها

  • برداشت جو قصیل در قم
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان