Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@05:54:50 GMT

آزمایش صنعتی روی غشاهای تصفیه آب حاوی گرافن

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۹۵۳۵

آزمایش صنعتی روی غشاهای تصفیه آب حاوی گرافن

شرکت نعمتی‌کیو از شرکت‌های تابعه کلین‌تکیو واتر (CleanTeQ Water Ltd) غشای گرافن در مقیاس تجاری تولید می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،غشاهای گرافنی شرکت نعمتی‌کیو ( NematiQ) قابل تبدیل به کارتریج‌های مارپیچی بوده که می‌توانند در سایت‌های تصفیه آب مورد استفاده قرار گیرند.

پس از اینکه شرکت نعمتی‌کیو موفق به تولید غشای گرافنی خلاقانه در مقیاس تجاری شد، سهام شرکت کلین‌تکیو واتر با قیمت بالاتری در بازار معامله شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول پنج سال گذشته، شرکت نعمتی‌کیو یک روش لایه به لایه ثبت شده را برای تولید غشای گرافن توسعه داده و عملکرد آن را به اثبات رسانده است.

نعمتی کیو با تولید بیش از ۱۰۰۰ متر غشای ورقه‌ای مسطح ۱۰۰۰ میلی‌متری، بر روی دستگاه رول‌به رول صنعتی، به یک نقطه عطف بزرگ دست یافته است که این دستاورد تاییدکننده توانایی و قابلیت‌ شرکت کلین‌تکیو واتر برای ساخت غشای گرافنی در مقیاس تجاری است.

نانوفیلتراسیون غشاء گرافنی کاربردهای بالقوه‌ای در بسیاری از حوزه‌های تصفیه آب و فاضلاب و جداسازی صنعتی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

تصفیه آب برای آشامیدن؛

پیش تصفیه آب دریا قبل از نمک زدایی؛

بازیافت آب خاکستری؛

تصفیه آب شهری و صنعتی برای استفاده مجدد؛

جداسازی محصولات با ارزش، مانند صنایع غذایی و دارویی.

فناوری نانو فیلتراسیون غشای گرافن مستقیم جهشی به جلو در تولید آب خالص و مقرون به صرفه است. اساساً غشاهای گرافنی برای حذف باکتری‌ها، ویروس‌ها و ترکیبات آلی محلول بدون حذف نمک ها طراحی شده اند. برخی از مزایای متعدد این غشای گرافنی شامل مصرف انرژی کمتر، بازیافت آب زیاد و محصول جانبی کمتر است.

غشاهای گرافنی همچنین دارای خواص ضد رسوب بالایی هستند و بنابراین نسبت به غشاهای پلیمری رایج از مواد شیمیایی کمتری برای تمیز کردن استفاده می‌کنند.

بازار جهانی فیلتراسیون آب مبتنی بر غشاء، از جمله میکرو، اولترا، نانو و اسمز معکوس، سالانه بیش از ۱۸ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می‌شود، در حالی که بازار غشاهای گرافن حدود ۵ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می‌شود.

فناوری غشای گرافن با استفاده از سیستم‌های کارتریج ۱۸۱۲ در تصفیه‌خانه‌های مختلف در سراسر استرالیا در حال انجام است. انتظار می‌رود یک کارخانه تصفیه آب با استفاده از کارتریج‌های ۴۰۴۰ و ۸۰۴۰  این شرکت در ماه می ۲۰۲۲ به بهره‌برداری برسد. پس از پایان آزمایش‌ها، نعمتی‌کیو بازاریابی و فروش غشاهای خود را آغاز خواهد کرد که انتظار می‌رود ترکیبی از فروش مستقیم ماژول‌ها و سیستم‌های غشا و همچنین مشارکت تجاری و توزیعی منتخب باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آزمایش صنعتی تصفیه آب تصفیه آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۹۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها

جلال علمدار مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به بارندگی شدید چند روز گذشته و بروز سیلاب در سطح استان یزد گفت: ساعت ۲۰ سه شنبه هفته جاری دبی تصفیه خانه فاضلاب استان یزد به یک هزار لیتر در ثانیه و تا ساعت ۲۳ به هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه رسید در حالی که ظرفیت عادی تصفیه خانه ۳۵۰ لیتر در ثانیه است. 
 
او با تاکید براینکه در مواقع بارندگی و آبگرفتگی از هدایت آب به داخل منهول‌های شبکه فاضلاب شهری باید جدا خوداری شود، افزود: هدایت روان آب‌ها به شبکه فاضلاب، افزایش دبی این شبکه را به دنبال خواهد داشت و این کار قطعا به پس زدگی روان آب‌ها در منازل شهروندان منجر می‌شود.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب یزد با بیان اینکه این روند همچنان تا پایان بارندگی‌ها برقرار است، ادامه داد: تاکنون گزارشی از قطعی آب اعلام نشده است، اما به طور قطع زیرساخت‌ها با خسارت مواجه شده که بعد از بارش‌ها قابل شناسایی و ارزیابی است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • تعویض‌هایی که بلای جان پرسپولیس شد
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • نجات ۳ شرکت خوزستانی از ورشکستگی
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد