Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران در نخستین جلسه شورای اداری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران از سوی مدیرکل بر ضرورت توجه به شعار سال و تولید و اشتغال‌آفرینی تاکید شد و راه اندازی کسب و کارهای خرد و کلان دانش بنیان و ایجاد تعاونی ها در اولویت قرار گرفت.

علی باقری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، در اولین جلسه شورای اداری اداره کل که با حضور معاونین، روسای ستادی و روسای ادارات شهرستان‌ها به میزبانی شهرستان آمل برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه کارآفرینی و اشتغال انتظار ویژه ای از روسای ادارات و کارشناسان این حوزه در سطح استان داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بر ضرورت توجه به شعار سال و تولید و اشتغال‌آفرینی تاکید کرد و افزود: راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان و همچنین خرد و کلان و توجه به تعاونی های نوع جدید باید در اولویت باشد و این مهم باید در جلسات کارگروه اشتغال مورد پیگیری ویژه ای قرار بگیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خواستار تعامل با فرمانداران، بخشداران و دهیاران سطح استان برای پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی شد و ادامه داد: متاسفانه هنوز شاهد هستیم که در برخی از شهرستانها مراکز مشاوره کارآفرینی وجود ندارد که نیازمند پیگیری جدی است.

باقری با اعلام اینکه اجرای طرح زیست بوم اشتغال بعنوان مهمترین طرح اشتغال زایی در دولت باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، تصریح کرد: این موضوع نباید حتی یک لحظه فراموش شود و گزارش های آن باید مرتب و مستمر به اداره کل ارسال شود.

وی با اشاره به در پیش بودن هفته کار و کارگر خاطرنشان کرد: برنامه‌های این هفته باید به بهترین نحو برگزار شود، اجرای برنامه‌ها در سطح شهرستان‌ها باید طبق نامه‌های ارسالی از سوی معاونت اجتماعی وزارتخانه برگزار شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه برگزاری جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید به بهترین نحو انجام شود، گفت: این حوزه می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد زیرا اثرات آن مستقیما در زندگی مردم، کارگران و کارفرمایان تأثیر می‌گذارد.

این مسئول ادامه داد: توجه به کاهش آسیب های اجتماعی، اجرای برنامه های فرهنگی، توانمندسازی و آموزش کارگران و کارفرمایان و غیره باید بیش از پیش پیگیری شود. حوزه اجتماعی می‌تواند در بحث رفع فقر مطلق با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط نقش بسزایی ایفا کند.

باقری اظهار کرد: در حوزه بازرسی کار باید تلاشمان این باشد که کاهش حوادث ناشی از کار و افزایش ضریب ایمنی به ویژه در کارگاه‌های پر خطر در دستور کار قرار دهیم اگرچه که می دانیم در این حوزه با کمبود نیرو مواجه هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: در بخش حمایت از مشاغل نیز باید بدنبال پیشگیری باشیم و نباید بگذاریم که واحدی دچار مشکل شود و بعد به دنبال درمان آن برویم، درواقع اقدامات باید در قبل از ایجاد مشکل و بحران در واحدها پررنگ تر باشد زیرا صیانت از نیروی کار از وظایف ماست.

این مسئول با اشاره به اینکه در مراجع حل اختلاف و هیئت های تشخیص ضمن تقدیر از زحمات کارشناسان این حوزه، انتظار داریم صدور آرا قانون مند باشد و هیچگونه تبعیضی در این حوزه قابل پذیرش نیست، خاطرنشان کرد: نباید صدمه جبران ناپذیری به واحدها وارد کرده و قطعا نباید آسیبی از سوی ما به بنگاه‌ها وارد شود، در این بحث باید بیش از پیش دقت شود.

باقری با اعلام اینکه تشکل‌ها از شرکای اجتماعی اداره کل محسوب می شوند، بیان کرد: تعامل ویژه با آنان می تواند اثرات خوبی را در پی داشته باشد و در راهبری این حوزه دقت شود.

وی تصریح کرد: راهبری تأسیس و تشکیل تعاونی‌های با کیفیت با اولویت نوع جدید و دانش بنیان باید در دستور کار ویژه شهرستان‌ها باشد و توسط معاونت تعاون باید این موضوع پیگیری شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خواستار ارائه گزارش های اقدامات ترویجی در بخش تعاون به صورت مستمر شد و گفت:  شهرستان ها در ایجاد کرسی تعاون در دانشگاه ها هر چه سریع تر اقدام کنند زیرا این مهم می تواند یکی از بهترین اقدامات ترویجی به‌ویژه در بین جوانان باشد.

باقری اظهار داشت: نظارت درست بر تعاونی‌ها، حمایت از تعاونی‌های فعال، تعیین تکلیف تعاونی‌های راکد و غیرفعال در اولویت قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: روسای شهرستان‌ها در بررسی و صدور مجوزهای الکترونیکی مشاغل خانگی با توجه به زمان در نظر گرفته شده (سه روز) دقت لازم را داشته باشند و دستگاه‌های اجرایی تخصصی تمهیدات لازم را بکار بگیرند چرا که مسئولیت شناسایی اهلیت متقاضی و سایر موضوعات به عهده دستگاه است.

رضا عبدی بیان کرد: با توجه به تکلیف وزارت متبوع مبنی بر ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ثبت آن در سامانه رصد، تاکیدات لازم به دستگاه‌های اجرایی در خصوص اشتغال زایی که صرفاً از اول فروردین امسال الی ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ انجام گیرد چراکه مسئولیت اثبات اشتغال ایجاد شده با دستگاه اجرایی مربوطه است.

وی افزود: با توجه به ارجاع نامه‌های سامانه سامد ریاست جمهوری به ادارات تابعه، پیگیری و به کمک کارشناسان اشتغال و کاریابی ها، مشاوره‌های شغلی و پاسخ لازم به مکاتبات انجام شود.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: با تاکیدات مقام عالی وزارت در خصوص پیگیری جهت نامگذاری یکی از میادین شهر به نام میدان کارآفرینی روسای ادارات تابعه با کمک و تعامل با شهرداری و شورای شهر اقدامات لازم را انجام دهند.

رسیدگی به درخواست های مردم در کمترین زمان ممکن

در ادامه مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در این جلسه گفت: از آرای صادره در هیئت تشخیص ۳۶ درصد مورد تجدید نظرخواهی در هیئت حل اختلاف قرار گرفته و صرفاً سه درصد از آرای قطعی مراجع حل اختلاف در فرجام خواهی در شعبه دیوان نقض می‌شود.

مهدی عابدی با اشاره به اینکه در نقض یا تایید آراء هیات تشخیص و در خصوص موارد تجدیدنظرخواهی، با استدلال و استناد اظهارنظر و انشا شود، تصریح کرد: تلاش در جهت سازش دعاوی و کاهش مدت زمان رسیدگی با رعایت اصل دقت باید بیش از پیش ادامه پیدا کند.

عابدی با اشاره بر کاهش بی سابقه مدت زمان رسیدگی به درخواست های بررسی مشاغل سخت و زیان آور به کمتر از ۷ روز در کمیته بررسی مشاغل سخت و زیان آور افزود: درخواست های مردمی باید در سریع ترین وقت ممکن رسیدگی شوند.

وی از اجرای ماده ۱۰۵ قانون کار در کارگاه های پرخطر و با احتمال وقوع حادثه بالا خبر داد و بیان کرد: کاهش بیمه بیکاری در سال گذشته، ضرورت برگزاری جلسات مشترک با حضور نمایندگان فنی و حرفه‌ای و تأمین اجتماعی در راستای اشتغال مجدد مقرری بگیران طبق قانون بیمه بیکاری، ارائه آموزش ها براساس نیاز بازار، شناسایی واحدهای مشکل‌دار و بحرانی و اقدام مناسب قانونی در اسرع وقت و جلسه مشترک با تشکلات کارگری و کارفرمایی در خصوص بررسی مشکلات و پیشنهادات و موضوعات مرتبط قانون کار و شرایط کارگاهی از اقدامات مهم در حوزه روابط کار است.

در بخش دیگری از این نشست، سرپرست مدیریت امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران بر ضرورت برگ شماری پرونده‌های تعاونی‌ها با توجه به اهمیت موضوع تاکید کرد: تطبیق اساسنامه‌های جدید تعاونی‌ها، پیگیری به موقع برگزاری مجمع عمومی و بررسی دقیق مدارک و صورت جلسات مربوطه، تشکیل تعاونی های پشتیبان مشاغل خانگی و تأمین نیاز مشاغل خانگی، ضرورت برابری سهام در بدو تاسیس تعاونی ها و تخصیص ۲۵ درصد اعتبارات سال جاری به تعاونی های مشاغل خانگی از اقدامات مهم حوزه امور تعاون است.

مصطفی رضائیان با تاکید بر استفاده از سامانه جامع هوشمند تعاون در ثبت و تشکیل تعاونی ها، تصریح کرد: ضرورت ورود اقدامات و مستندات تأسیس تعاونی ها و ثبت تغییرات در سامانه جامع هوشمند تعاون در تمام مراحل، اقدامات لازم برای تکمیل دقیق پرونده تسهیلات و بازدید و نظارت از تعاونی های تحت پوشش با اولویت تعاونی مسکن از دیگر برنامه های مهم است.

شناسایی افراد و خانواده‌های دارای فقر مطلق

ابوعلی مهدیزاده، مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز در این جلسه به اقدامات مهم حوزه اجتماعی اشاره کرد و گفت: بازدید کارشناسان امور اجتماعی از امکانات رفاهی کارگران واحدهای کارگری طبق برنامه زمانبندی، تعامل با کارشناسان شبکه بهداشت محلی بمنظور انجام بازدیدهای دو جانبه از خانه های بهداشت کارگری جهت نظارت و پیگیری امور بهداشتی کارگران و همچنین شناسایی بنگاه‌های مشمول(بالای ۵۰ نفر) جهت تأسیس خانه بهداشت کارگری بویژه در شهرداری ها و تعامل با کارشناسان ذیربط اداره بهزیستی شهرستان جهت هماهنگی برگزاری دوره های آموزشی با موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی(ایدز، اعتیاد، طلاق، مهارت زندگی و ...) از اولویت های پیش روی این مجموعه در سال جاری است.

مهدیزاده افزود: اجرای طرح کاج و برگزاری کلاس های آموزشی پیشگیری از اعتیاد برای کارگران در واحدهای کارگری بالای ۲۰ نفر، هماهنگی و پیگیری جهت اجرای برنامه ها و برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی و هنری ویژه کارگران (کتابخوانی و قرآن کریم، شعر، موسیقی، فیلم، عکس، داستان، فرهنگ کار و ...)، پیگیری بیشتر جهت ایجاد کانون های فرهنگی جهت ارتقاء فرهنگ کار، ایجاد نمایشگاه های کتاب و کالاهای فرهنگی برای کارگران با تسهیلات ویژه با هماهنگی کتابخانه عمومی شهرستان و واحدها، تعامل بیشتر ادارات تابعه با انجمن های صنفی کارگران ساختمانی و ارسال به موقع اعتراضات به اداره کل و شناسایی افراد و خانواده‌های دارای فقر مطلق( به استثنای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی) و معرفی به اداره کل از اقدامات مهم در سال جاری است که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

۴۰۲۰ کارگاه فعال در آمل

سید شاهین حسینی رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان آمل نیز در این جلسه بعنوان میزبان طی سخنانی با اشاره به عملکرد این اداره در سال ۱۴۰۰ افزود: ۴۶ درصد صنعت استان در آمل است و جامعه هدف چشم گیری از این اداره خدمت دریافت می کنند.

وی افزود: در تسهیلات تبصره ۱۶ به مدد جویان کمیته امداد ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و به مدد جویان بهزیستی ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: کارگاه های فعال حسب اعلام تامین اجتماعی در آمل ۴ هزار و ۲۰ کارگاه و تعداد بیمه شدگان شهرستان ۶۶ هزار و ۴۱۸ نفر هستند.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آمل افزود: ۴ کلاس آموزشی مهارت های زندگی برای کارگران و تشکیل یک خانه فرهنگ کار در آمل از دستاورد های مهم این اداره در حوزه اجتماعی است.

وی در پایان گفت: انتخاب کارفرمای سلامت محور و خانه بهداشت کارگری ملی  از آمل یکی از افتخارات بزرگ این شهرستان در سال ۱۴۰۰ بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی کار و رفاه اجتماعی مازندران اداره کل تعاون مدیرکل تعاون مشاغل خانگی اقدامات مهم شهرستان ها دانش بنیان برنامه ها تعاونی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۴۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین نشست هم اندیشی و بررسی چالش‌های پیش رو در حوزه شرکت‌های دانش بنیان امروز ششم اردیبهشت ماه با حضور رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در نمایشگاه دستاوردهای وقف برگزار شد.

در این نشست سجده، مدیرعامل بنیاد توسعه عمران موقوفات با بیان اینکه در کتب دینی آمده که حضرت علی (ع) نخلستان ایجاد کرده و وقف می‌کردند، گفت: تقریباً ۵ سال است که توسعه تولید با حضور مردم در سازمان اوقاف اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: بنیاد توسعه عمران موقوفات در شناسایی زمین‌ها تلاش می‌کند و سعی داریم در حوزه کشت و صنعت با مشارکت مردم در تحقق شعار سال گام برداریم.

در ادامه بیگدلی، معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به چشم انداز این معاونت در حوزه اجتماعی و ارتباط سازمان با شرکتهای دانش بنیان گفت: اولین اقدام وقف این است که بتواند کسب منفعت از عین وقف داشته باشد مرحله بعد این منافع داخل کاسه‌ای ریخته می‌شود که حفظ می‌شود و سرریز آن اجرای نیت است. باید بیشترین کسب منفعت از موقوفات داشته باشیم.

وی اظهار کرد: برای اینکه علم در خدمت کسب منفعت قرار گیرد اکوسیستمی برای حمایت از دانش بنیان‌ها با رعایت قوانین وقف طراحی شده است. این شرکتها اکثراً به سوددهی رسیده اند.

همچنین در حوزه ارائه طرح سیمان ژئوپلیمری بر پایه خاکستر باگاس، بحث وقف ماندگار در راستای توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفت. این شرکت به فناوری تولید برق و سیمان با وجود تحریم‌ها و موانع داخلی دست پیدا کرده است.

بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، درصد قابل توجهی از شرکتهای دانش بنیان در سطح کشور هیچ گردش مالی ندارند. صرفاً ایده‌ای است که در مرحله آزمایشگاهی ارائه شده است.

این شرکتها معتقدند اگر قرار است کاری و حمایتی در حد اوقاف انجام شود باید متفاوت از کارهایی باشد که توسط دیگران انجام می‌شود. شرکت‌های دانش بنیان از ایده تا تجاری سازی در کشورهای پیشرفته حمایت می‌شوند.

موضوع دیگر که مورد بحث قرار گرفت، این بود که در مناطق محروم خیلی از محصولات دانش بنیان کارایی ندارد در حوزه عمران در منطقه محروم برج سازی انجام نمی‌شود. در زمینه تکنولوژی بتن باید تعریف دیگری در مناطق محروم داشته باشیم.

در ادامه رییس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تقدیر از دانشمندان که در نمایشگاه شرکت کرده اند، گفت: سازمان وقف از نظر سرمایه‌ای بودجه دولتی نیست در دوره فعلی می‌خواهیم وقف را حرکت دهیم. به عنوان مثال دارای میلیونها رقبه هستیم این رقبات به صورت عرصه و اعیان است ما باید شکل مدیریتمان علمی باشد. زمین زراعی را به صورت سنتی سالی یک تا دو بار می‌توانیم بکاریم اما با استفاده از روش علمی، بهره وری آب و زمین بیشتر می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر پول داریم اداره سرمایه انباشته باید علمی باشد. سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود تنوع در وقف به نیات واقفان و اعیان اعطایی ربط دارد.

حجت الاسلام خاموشی با تاکید بر اینکه دانش بنیان‌ها باید در خدمت ارزان سازی و رفاه مردم باشند، افزود: ما موظف به رعایت قانون وقف هستیم. اوقاف از دانش بنیان‌های نوپا حمایت می‌کند و ما مفتخریم که تاکنون از ۳۹ شرکت حمایت کرده ایم.

وی تصریح کرد: باید در حوزه اقتصاد تأثیرگذار باشیم ما باید در تولید ملی بدون نفت موفق باشیم. در حوزه صنعت ریل ورود کرده ایم که ۳۰ درصد درآمد نفتی را پوشش می‌دهد در حوزه مسکن رقبات زیاد داریم به مسکن نخبگانی توجه ویژه داریم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در تمام رقبات زراعی بحث زنجیره زراعی مد نظر است. بحث معادن به عنوان ظرفیت مغفول اوقاف بوده، مساله دیگر آنچه اهمیت دارد حوزه صنایع تبدیلی است که توجه ویژه داریم. در حوزه فناوری هم زیرساخت‌های سخت افزاری و هم نرم افزاری مد نظر است. کارهای خوبی در حال انجام است حوزه فناوری تأثیر شگرف در اقتصاد کشور خواهد داشت.

کد خبر 6089061 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • ۱۳ هزار نفر در شهرستان خلخال تحت پوشش تامین اجتماعی
  • بررسی ۹ هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان
  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود