Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:32:20 GMT

سوخت‌نگاری، تکنیک هنری ایجاد نقوش بر روی چوب

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۱۲۷۱

سوخت‌نگاری، تکنیک هنری ایجاد نقوش بر روی چوب

به گزارش ایرنا، سوخت‌نگاری (آذرنگاری) نوعی تکنیک هنری است که در آن هنرمند، نقش‌ها و طرح‌های تزئینی را با استفاده از هویه بر روی چوب، چرم و نی خلق می‌کند.

در سوخت‌نگاری (آذرنگاری)، رنگ‌های ایجاد شده بر روی چوب شامل طلایی، قهوه‌ای و مشکی است که روشن و تیره شدن رنگ‌ها به سرعت دستان هنرمند بستگی دارد و هر چه‌قدر سرعت دست کمتر باشد، رنگ‌های ایجادی تیره‍تر و هر چه سرعت دست بالاتر رود، رنگ‌ها روشن‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رنگ‌های ایجاد شده روی چوب که به‌دنبال سوزاندن روی چوب ایجاد می شوند، هم‌خوانی زیادی با یک‌دیگر دارند و به‌همین علت آثار سوخت‌نگاری جلوه و زیبایی جذابی را در دیدگان هنردوستان خلق می‌کند، به‌طوری که این جذابیت در سبک‌های دیگر نقاشی دیده نمی‌شود.

هنرجویان سوخت‌نگاری باید با سایه روشن و تکنیک‌های نقاشی آشنا باشند

هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری با سابقه ۱۰ ساله در هنرهای طراحی، نقاشی و سوخت‌نگاری (آذرنگاری) در این باره گفت: هنرجوبان این رشته ابتدا باید با سایه روشن و تکنیک‌های نقاشی آشنایی داشته باشند و سپس برای یادگیری تکنیک‌های سوخت‌نگاری اقدام کنند.

علیرضا روشنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: هویه، ابزار اصلی مورد نیاز برای سوخت‌نگاری (آذرنگاری) بوده که شامل انواع هویه‌های ۴۰ و ۶۰ وات است.

وی قیمت هر دستگاه هویه را یک میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال دانست و افزود: تهیه این ابزار آسان و در تمامی فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی موجود و قابل خرید است.

روشنی تصریح کرد: البته هویه‌های موجود در بازار عمرهای به نسبت کوتاهی دارند و به‌علت برخورداری از دسته‌های بلند، برای انجام کارهای دقیق قابل استفاده نیستند.

وی نبود هویه‌های مخصوص و مناسب را از مهمترین مشکلات فعالان این رشته دانست و یادآور شد: به‌همین علت هویه‌های دست‌ساز مخصوص سوخت‌نگاری (آذرنگاری) شامل ترانس، دیمر و دسته خوش‌دست طراحی و ساخته شده که بهترین گزینه برای تولید محصولات در این رشته است.

این هنرمند فعال در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برای تولید محصولات مرتبط با سوخت‌نگاری (آذرنگاری) می‌توان از چوب‌های مختلف استفاده کرد اما برای خلق رنگ‌های طلایی و قهوه‌ای فقط از چوب‌های دارای رنگ روشن مانند اَفرا، نارنج، گلابی و صنوبر بهره‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به نوپایی و ناشناخته بودن رشته سوخت‌نگاری گفت: هنرجویان آذرنگاری روزبه‌روز در حال شناخت این رشته و فراگیری تکنیک‌های مرتبط با آن هستند.

روشنی تاکید کرد: افزایش سه چهار برابری قیمت چوب نسبت به سال‌های گذشته باعث بروز مشکلاتی برای تولید آثار هنری در رشته سوخت‌نگاری (آذرنگاری) و سخت شدن ادامه فعالیت هنرمندان این رشته شده است.

وی هزینه مورد نیاز برای آغاز فعالیت در رشته سوخت‌نگاری (آذرنگاری) را ۱۰ میلیون ریال دانست و افزود: این میزان سرمایه‌گذاری پایین در صورتی پاسخ‌گو است که بتوان چوب را با قیمت مناسب خریداری و بازاریابی برای فروش تولیدات را تقویت کرد.

هنرمند فعال چهارمحال و بختیاری در رشته سوخت‌نگاری (آذرنگاری) تصریح کرد: آثار هنرمندان ایرانی این رشته نسبت به هنرمندان سایر کشورها از کیفیت بالاتری برخوردار است و در همین راستا لزوم بازاریابی خارجی برای عرضه محصولات باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: البته خلاقیت در تولید آثار هنری مرتبط با رشته سوخت‌نگاری (آذرنگاری) بین هنرمندان ایرانی کم است و برای ورود به بازارهای جهانی بایستی این مهم تقویت شود.

روشنی اظهار داشت: سوخت‌نگاری (آذرنگاری) در میان سایر رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مورد کم‌لطفی قرار گرفته و امید است حمایت‌های مسوولان مرتبط از هنرمندان این بخش بیشتر شود.

کمتر از ۱۰ نفر در چهارمحال و بختیاری در رشته سوخت‌نگاری فعالیت دارند

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هنرمندان فعال در رشته سوخت‌نگاری (آذرنگاری) در استان هم‌اکنون کمتر از ۱۰ نفر هستند.

اسماعیل رمضانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: گرانی مواد اولیه از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از جمله فعالان حوزه سوخت‌نگاری (آذرنگاری) به‌شمار می‌رود.

وی افزود: پیگیری‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار به‌منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌صورت عمده و ارائه آن به هنرمندان با قیمت پایین‌تر از بازار در دستور کار قرار دارد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

رمضانی تصریح کرد: معرفی هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی برای بهره‌مندی از بیمه تامین اجتماعی با محدودیت‌هایی در سطح ملی همراه است اما هنرمندان فعال استان می‌توانند تا زمان رفع محدودیت‌ها از مزیت‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان، عشایر بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند شهری، روستایی و عشایری صنایع‌دستی و هنرهای سنتی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری (سنگ‌تراشی)، گره‌چینی، احجام فلزی، خاتم و مشتقات آن‌ها از مهم‌ترین صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

برچسب‌ها صنایع دستی چهارمحال وبختیاری هنرمندان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنایع دستی چهارمحال وبختیاری هنرمندان صنایع دستی چهارمحال وبختیاری هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری رشته سوخت نگاری روی چوب رنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۱۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران

محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه نمایشگاه اکسپو تهران از امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی پایتخت آغاز به کار می‌کند افزود: این نمایشگاه بین‌المللی از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه برپاست و فارس تنها استان در کشور است که با مشارکت بخش خصوصی و در قالب غرفه‌ای ۱۰۲ متری و به‌صورت کاملاً تخصصی محصولات و تولیدات صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: در راستای حمایت از توسعه و ترویج و فروش صنایع‌دستی استان، تفاهم‌نامه‌ای با یکی از شرکت‌های حوزه اقتصاد صنایع‌دستی کشور در فارس منعقدشده است که در قالب آن زمین نمایشگاهی به وسعت ۱۰۲ متر در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی قرارگرفته است.

او بابیان اینکه غرفه سازی، اسکان و ایاب و ذهاب هنرمندان به عهده این شرکت است گفت: از ۲۶ هنرمندی که در این نمایشگاه حضور دارند ۶ هنرمند دارای مدرک درجه‌یک هنری می‌باشند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ۳۰ رشته تخصصی صنایع‌دستی فارس شامل دست بافته‌های داری، منبت، معرق، خاتم، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مسگری، گره چینی و حصیربافی و ... در این نمایشگاه معرفی می‌شود.

به گفته ثابت اقلیدی برای معرفی بیشتر داشته‌های فرهنگی و صنایع‌دستی این استان در نمایشگاه اکسپو تهران، کلیپ‌های مستند ۵ دقیقه‌ای و کاتالوگ دوزبانه و مترجمین به زبان‌های چینی، فرانسوی، عربی و انگلیسی و... پیش‌بینی‌شده است.

 او همچنین با اشاره به اینکه تجهیز قسمتی از پاویون جمهوری اسلامی هم در اکسپو تهران با المان‌های صنایع‌دستی استان فارس، چون خاتم و منبت است افزود: بی‌تردید برگزاری این رویداد بین‌المللی تأثیر به سزایی در معرفی و فروش محصولات صنایع‌دستی فارس و رونق گردشگری استان خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان