Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشاره آقای کمالوندی به  ساخت نیروگاه ایرانی ۳۶۰ مگاواتی دارخوین بوده که در راستای اجرای تکلیف قانونی تولید ۱۰ هزارمگاوات برق هسته‌ای برنامه‌ریزی شده و در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد.   

۱۶ فروردین هم محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که ساخت نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی دارخوین در دستور کار قرار گرفته تا از آن در کنار رآکتور‌های تحقیقاتی استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است، نیروگاه هسته‌ای دارخُوِین، دومین تاسیسات هسته‌ای کشور، از نوع رآکتور آب سنگین است و در شهر دارخوین استان خوزستان ساخته خواهد شد.

این پروژه پیش از انقلاب و در نیمه دوم  دهه ۷۰ میلادی  با همکاری  شرکت‌های فرانسوی کلید خورد، اما پس از انقلاب به دلیل عدم هکاری طرف غربی متوقف شد. قرار بود این نیروگاه در سال ۱۳۹۵ با سوخت تولید شده در داخل ایران با غنای ۵٫۲ تا ۵٫۳ درصد اقدام به فعالیت نماید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه صحبت‌های خود گفت: اگر چه در سال‌های گذشته تمرکز تحولات و اخبار بر موضوع غنی‌سازی سوخت سبب القای این نگاه شده است که فناوری هسته‌ای منحصر به سانتریفیوژ‌ها است، باید گفت که این تنها بخش کوچکی از این صنعت و امکانی است که در اختیار کشور و مردم قرار می‌دهد. به طور کلی پیشرفت‌های فناوری هسته‌ای ایران را می‌توان در چهار حوزه کاربرد پرتوها، انرژی، تولید سوخت و تحقیق و توسعه دسته‌بندی کرد.

بر این اساس بود که دیروز در سالروز فناوری هسته ای، ۹ دستاورد در زمینه صنعتی، لیزر، سیستم‌های کنترلی و عکسبرداری، رادیودارو و پلاسما رونمایی شد.

به گفته کمالوندی، ایجاد خط تولید کپسولی رادیو داروی ید ۱۳۱ که در درمان انواع سرطان کاربرد دارد، استفاده از پرتو‌های هسته‌ای برای استریل کردن، اصلاح بذر و مقاوم‌سازی بذر در مقابل کم‌آبی، استفاده از پرتو گاما برای فرآوری زهر زنبور عسل برای استفاده‌های پزشکی و نیز توسعه محصولات مرتبط با آب سنگین و دتره‌ها از جمله پیشرفت‌های انجام شده در این حوزه است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بهروز کمالوندی سازمان انرژی اتمی ایران هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۳۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا + فیلم

پروژه اومااویا در ۲۳۰ کیلومتری شرق «کلمبو» پایتخت کشور سریلانکا به اجرا درآمده است. با افتتاح این پروژه ظرفیت آب مازاد رودخانه‌های استان «اووا» (Uva) برای توسعه کشاورزی منطقه کم‌آب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و همزمان ظرفیت تولید ۱۲۰ مگاوات برق عملیاتی می‌شود.

 تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تامین آب مورد نیاز پنج‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پُرباران به مناطق خشک، از جمله اهداف این پروژه است که به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا اجرا شده و با حضور مقامات دو کشور ایران و سریلانکا به‌ صورت رسمی افتتاح شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا + فیلم
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • فروش برق با نرخ‌های جذاب در بورس انرژی
  • دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی/عرضه برق در بورس
  • آمادگی کامل نیروگاه شهید مفتح برای تولید انرژی در پیک تابستان
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد