Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@23:28:36 GMT

جنگ در اوکراین؛ آفریقا نگران امنیت غذایی و انرژی است

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۵۶۷۱

جنگ در اوکراین؛ آفریقا نگران امنیت غذایی و انرژی است

به گزارش ایرنا، روسیه در روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ۱۴۰۰) تهاجم گسترده‌ای را علیه اوکراین آغاز کرد که در طول ۴۶ روز گذشته به تلفات گسترده انسانی علاوه بر خرابی‌های انجامیده است.
این جنگ نشان دهنده تشدید بحران میان اوکراین و روسیه که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده، می باشد. این تهاجم که از آن به عنوان بزرگترین حمله نظامی متعارف به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم به این سمت نام برده می‌شود، نه تنها اروپا که خود در کانون درگیری‌ها قرار گرفته، بلکه آفریقا را هم نگران کرده است؛ مقامات قاره سیاه می‌گویند که ادامه درگیری‌ها بر امنیت غذایی و تامین انرژی اثر خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نوشته هفته نامه «الوحده» چاپ چاد، «آکی‌وومی آدسینا - Akinwunmi Adesina» رئیس بانک توسعه آفریقا که پیشتر گفته بود این قاره به دنبال ۴۸۴ میلیارد دلار برای جبران تاثیر منفی پاندمی کووید-۱۹ بر اقتصاد خود است، در عین حال با ابراز نگرانی از پیامدهای جنگ در اوکراین، پیامدهای آن بر آفریقا را مستقیم و بسیار زیانبار خواند.
وی که به عنوان رئیس بانک توسعه آفریقا، بزرگترین وام دهنده چندجانبه قاره، تلاش دارد تا از یک فاجعه غذایی در مقیاس بزرگتر جلوگیری کند، می گوید، با ورود حملات روسیه علیه اوکراین به ماه دوم، قیمت گاز طبیعی، گندم و کود شیمیایی در قاره آفریقا افزایش یافته است.



روسیه و اوکراین با هم بیش از یک پنجم حجم گندم صادراتی در جهان را تولید می‌کنند که قاره آفریقا به شدت به این دو وابسته است.
بر اساس گزارش بانک توسعه آفریقا، واردات گندم ۹۰ درصد از تجارت ۴ میلیارد دلاری این قاره با روسیه و بیش از نیمی از تجارت ۴.۵میلیارد دلاری آن با اوکراین را شامل می‌شود.
کشورهای شرق آفریقا در زمان حاضر یک سوم غلات مورد نیاز خود را از روسیه و اوکراین تامین می‌کنند. در میان کشورهای آفریقایی مصر به شدت آسیب دیده است. البته الجزایر، مغرب، سومالی و چندین کشور دیگر نیز بی‌تاثیر از این مساله نبوده اند.
رئیس بانک توسعه آفریقا می‌گوید، اگر با این موضوع سریعا مقابله نکنیم، منجر به بی‌ثباتی در قاره آفریقا می‌شود. آدسینا گفته که قصد دارد خیلی زود کنفرانسی با حضور وزرای دارایی و کشاورزی آفریقا برای بررسی این موضوع تشکیل دهد.
وی تصریح کرد: بانک توسعه آفریقا در نظر دارد هر سال ۱ میلیارد دلار وام در دو بخش در زمان فصول کشاورزی آفریقا که از ماه می‌تا ژوئن ادامه دارد، ارائه دهد.
در شرق آفریقا، کنیا که از سویی هم انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد، از جنگ اوکراین ابراز نگرانی کرده است.
این کشور که پس از استقلال بواسطه سرمایه‌گذاری عمومی، تشویق تولیدات کشاورزی و توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی بخش خصوصی، شاهد رشد اقتصادی بوده، اکنون علاوه بر انتخابات، پیامدهای جنگ اوکراین برای بخش‌های اقتصادی خود را زیانبار می‌خواند.
به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، وزارت دارایی کنیا که به تازگی بودجه ۲۸ میلیارد دلاری را برای احیای اقتصادی که در پی پاندمی کرونا صدها هزار شغل را از دست داده، اعلام کرده که شرکت‌ها و موسسه‌های اقتصادی نگران چشم انداز اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۲ هستند که جنگ در اوکراین این نگرانی‌ها را در بخش‌های صنعت، تجارت، انرژی و معادن، کشاورزی یا گردشگری مضاعف کرده است.



وزارت دارایی کنیا جنگ در اوکراین را یک تهدید اساسی برای رشد این کشور می‌خواند که به تورم بالا و قوی‌تر منجر خواهد شد. به گونه‌ای که حتی می‌تواند دستاوردهای حاصل از بهبود مداوم پس از شیوع کووید – ۱۹ را نیز از بین ببرد.
بازیگران اقتصادی کنیا می گویند این درگیری‌ها در کنار کرونا به مختل شدن زنجیره‌های تامین جهانی کمک می‌کند؛ بویژه بخش کشاورزی نگران این مساله است. اینها می‌گویند لازم است برای بهبود زیرساخت‌ها و پیش بینی شرایط آب و هوایی مطلوب برای بخش کشاورزی اقدام‌هایی انجام شود.

برچسب‌ها اوکراین گندم روسیه قاره آفریقا کنیا مصر جنگ جهانی دوم چاد پروندهٔ خبری جنگ در اوکراین تازه‌ترین تحولات اوکراین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین گندم روسیه اوکراین گندم روسیه قاره آفریقا کنیا مصر جنگ جهانی دوم چاد بانک توسعه آفریقا جنگ در اوکراین قاره آفریقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۵۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است

به گزارش قدس آنلاین، « محمد علی نیکبخت » در گردهمایی مدیران بازرسی ؛ ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان های ملی و استانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: استفاده از ظرفیت بازرسی و نظارت مردمی گامی مهم به سوی شفافیت و حرکت به سوی بهره وری است.

وزیر جهاد کشاورزی، تولید صادرات محور و عامل فراوانی در داخل کشور را بستر ساز راهبرد « کشاورزی اقتصادی » دانست و اظهارداشت: تحقق این راهبرد به حاکمیت کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار منجر می شود.

نیکبخت با یادآوری اینکه تامین امنیت غذایی پایدار مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی و بنابراین رسالت اصلی وزارت جهاد کشاورزی است گفت: حفظ و تداوم این راهبرد نیازمند هماهنگی و پایش دقیق همه ارکان مدیریت کلان این وزارتخانه است.

وزیر جهاد کشاورزی شرایط اقلیمی و چهار فصل را « موهبت بزرگ سرزمینی » ایران دانست و با تاکید بر اینکه در تولید محصولات اساسی هیچ محدودیتی نداریم تصریح کرد: این ویژگی عامل تعیین کننده در کاهش نوسان تولید و قیمت محصولات در سراسر سال است.

وی به نامگذاری سال ۱۴۰۳ به « جهش تولید با مشارکت مردم » اشاره کرد و گفت: جهش تولید و تحول در کشاورزی و دست یافتن به اهداف کلان در این حوزه با مشارکت مردم و حضور بخش خصوصی محقق می شود.

نیکبخت افزود: ایران می تواند صادر کننده پایدار برخی محصولات کشاورزی باشد مشروط به اینکه به مردم و تشکل ها فرصت و نقش دهیم و موانع و محدودیت ها را رفع و اجرای سیاست ها تسهیل شود.

نقش آفرینی مردم در افزایش تولیدات کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه برای حفظ منابع پایدار و زیرساخت ها باید به آبخیزداری؛ آبخوان داری و طرح های کوچک زود بازده باید اولویت بدهیم اظهارداشت: اگرچه دانش و مهندسی اجرای طرح ها و زیرساخت ها در کشور بومی شده و توسط کارشناسان داخلی انجام می‌شود اما مشارکت مردم برای اجرا، نگهداری، افزایش بهره وری و جبران عقب ماندگی ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی یکی دیگر از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی را « سرمایه‌گذاری در شیلات » دانست و خاطرنشان کرد : صید و صیادی و آبزی پروری بخصوص پرورش ماهی در قفس با توجه به سواحل طولانی و منابع آبی ویژه پرورش ماهی سردابی و گرمابی بدون نیاز به تغییر کاربری امکان پذیر است.

نیکبخت از تعداد زیاد متقاضیان به عنوان ویژگی و ظرفیت بخش تولیدات گلخانه ای یاد کرد و گفت: گره خوردن تولید با کارآفرینان کشاورز ؛ صنعت کشاورزی را در مسیر رشد و گسترش قرار می دهد.

برداشت کلزا در مناطق گرمسیری در دستور کار است

وزیر جهاد کشاورزی به « برداشت کلزا در مناطق گرمسیری برای نخستین بار » اشاره کرد و افزود: برای حمایت از تولید داخلی ؛ کارخانه ها و وارد کنندگان دانه های روغنی و روغن خام برای ثبت سفارش و واردات به خرید دانه های روغنی تولید داخل ملزم شده اند.

وی اضافه کرد: این شرایط برای واردات برنج و چای هم حاکم است و واردات در صورت خرید محصول کشاورز مجوز دریافت می کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ماکرون: اروپا در معرض خطر قریب‌الوقوع قرار دارد
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت نظام سلامت در قاره آفریقا
  • اعمال ممنوعیت جابجایی دام و برخورد با متخلفین در کاشمر
  • اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای همکاری در تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت در قاره آفریقا
  • امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است
  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا