Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@00:09:40 GMT

قطعی برق صنایع، سیمان را گران کرد

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۷۳۹۳

قیمت سیمان در سال جدید روند افزایشی پیدا کرد. این محصول که در دو ماه آخر سال به‌رغم مشکلات عدیده، ازجمله نوبت‌بندی برق و گاز صنایع، توانست ثبات خود را تا حدودی حفظ کند، سرانجام با شروع سال جدید مقاومت قیمتی خود را از دست داد. حال با توجه به وضعیت برق صنایع، ممکن است روند افزایش قیمت سیمان ادامه‌دار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: قیمت سیمان امروز، ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۱، در بازار آزاد افزایش چشمگیری یافت. پس از افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار، سرانجام امروز نوبت به گرانی سیمان هم رسید. عده‌ای از کارشناسان معتقدند که هنوز افزایش قیمت اصلی بازار سیمان رخ نداده و با قطع برق صنایع، قیمت سیمان هم افزایش می‌یابد.

سیمان و میلگرد، دو ماده اولیه برای تولید مسکن هستند. فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در همین باره توضیح داد که خود تولیدکنندگان این دو کالا را با قیمت بالاتر عرضه کرده‌اند و حالا هم سیمان و میلگرد گران شدند.

این در حالی است که قیمت سیمان در تمام بهمن و اسفند (دو ماه سخت سیمانی‌ها) ثبات تقریبی خود را حفظ کرد و چندان گران یا ارزان نشد. سیمان در شرایطی به ثبات قیمتی رسید که دولت دو مرتبه در سال پیش، تصمیم به سهمیه‌بندی و قطع گاز و برق واحدهای سیمانی گرفت. یک‌بار با هماهنگی قبلی و بار دیگر بدون هماهنگی.
صنایع قربانی مصرف داخلی

نوبت اول قطع برق و گاز واحدهای سیمانی در تابستان اتفاق افتاد. وزارت نفت و وزارت نیرو تصمیم گرفتند برای روشن نگاه داشتن برق بخش خانگی، اقدام به محدود کردن برق بخش صنایع کنند. خاموش‌ماندن چراغ برق صنایع و به‌ویژه صنایع فولادی و سیمانی، آسیب زیادی به این واحدهای تولیدی زد. آن‌طور که انجمن سیمان و انجمن فولاد به تجارت‌نیوز می‌گفتند، چرخ این کارخانه‌ها، بیش از دو ماه قطع شده بود.

نوبت دوم قطع برق واحدهای سیمانی در دی ماه بود. انجمن سیمان گلایه کرد که برق و گاز واحدهای سیمانی این بار بدون اخطار و هماهنگی قبلی قطع شد و آسیب زیادی به تولیدکنندگان وارد کرد.

واحدهای سیمانی نیز محبور شدند به جای گاز، از مازوت به‌عنوان سوخت استفاده کنند. وزارت نفت تضمین کرده بود که این مازوت را تا دم در کارخانه به دست آنان می‌رساند، اما چنین نکرد. آن طور که عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان می‌گفت، کرایه حمل مازوت تا در کارخانه گاهی از بهای خود مازوت گران‌تر تمام می‌شد.
برق صنایع دوباره قطع می‌شود؟

حالا هم زمزمه‌های قطع دوباره برق صنایع دوباره با گرم شدن هوا مطرح می‌شود. برخی از مقامات هشدار می‌هند که برق مصرفی در بخش خانگی، افزایش یافته و مردم هم باید در مصرف صرفه‌جویی کنند. به همین دلیل هم صاحبان صنایع، حالا نگران قطع دوباره برق واحدهای تولیدی خود هستند. سال پیش هم استارت نوبت‌بندی و قطع برق صنایع، با همین اظهار نظرات زده شد.

قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان تیپ۲ تهران در آخرین بررسی‌ها  ۴۵ هزار تومان است و سیمان پرتلند تیپ ۲ تهران نیز ۴۰ هزار تومان رسید که این مقدار نسبت به سال پیش، افزایش قابل توجهی داشته است.


منبع: تجارت نیوز
برچسب ها: قطعی برق ، صنایع ، سیمان ، گران

منبع: ناطقان

کلیدواژه: قطعی برق صنایع سیمان گران واحدهای سیمانی قیمت سیمان برق صنایع قطع برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۷۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

به گزارش جام جم آنلاین، هم اکنون در بازار آزاد ارز در میدان فردوسی تهران، معامله‌گران دلار را با قیمت ۶۱۵۰۰ از مردم خریداری می‌کنند و با قیمت ۶۲۵۰۰ تومان می‌فروشند.

معامله‌گران ارز می‌گویند نرخ ارز یک هفته است نزولی شده و بازار ارز از روند صعودی خارج شده و این وضعیت همچنان ادامه دارد و ترس کاهش قیمت دلار، دارندگان ارزهای خانگی را روانه بازار کرده تا قبل از افت بیشتر قیمت‌ها اقدام به فروش کنند.

در همین حال در کانال‌های تلگرامی و در معاملات موسوم به فردایی، قیمت فروش دلار به ۶۱۴۰۰ تومان هم رسیده است.

فعالان بازار ارز با تاکید بر اینکه قیمت‌ها در بازار غیررسمی ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته است، پیش‌بینی کردند که همین روند کاهشی در هفته جاری ادامه داشته باشد.

دیگر خبرها

  • نیسان آبی گران شد/ قیمت جدید را ببینید
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • لحظه اصابت موشک یمن به پهپاد گران قیمت آمریکایی | ویدئو
  • ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها