Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@23:46:59 GMT

پهن شدن فرش صورتی در باغات گل محمدی

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۰۵۳۸

پهن شدن فرش صورتی در باغات گل محمدی

چند روزی است که برداشت گل‌های خوشبوی محمدی در شهرستان سربیشه آغاز شده است.

اول صبح که می‌شود، خانواده‌ها به صورت جمعی برداشت گل محمدی را آغاز می‌کنند و تا پیش از ظهر این کار ادامه دارد.

رایحه خوش گل‌های محمدی در کنار کار جمعی خانواده ها، شور و نشاط خاصی دارد و باعث خوشحالی هر انسانی می‌شود.

پیچیدن بوی خوش گل های محمدی در گلستان های سربیشه

یکی از کشاورزان شهرستان سربیشه می‌گوید: یکی از دلایلی که سبب خوشبو بودن گل‌های محمدی در این منطقه شده است، آب و هوای مطبوع و ملایم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می‌گوید: گل‌ها را هم به صورت غنچه و هم به صورت باز برداشت می‌کنیم و یکی از شیرینی‌های کار، جاری بودن ذکر صلوات بر لبان برداشت کنندگان است.

بیشتر بخوانید

پاشیدن رنگ امید بر دشت ناامیدی/ وقتی دست ها به هم گره می خورند تا خوشاب روی خوشی ببیند

این کشاورز سربیشه‌ای می‌گوید: علاوه بر این که گل‌های تازه را برای گلاب گیری استفاده می‌کنند، گل‌های محمدی را خشک می‌کنند و از آن‌ها برای اسپند دود کردن استفاده می‌شود.

او گفت: برخی از افراد نیز گل‌های خشک شده را به صورت پودر در می‌آورند و در چای و یا ماست می‌ریزند تا عطر و بوی خوبی پیدا کند.

حمایت از بهره برداران گل محمدی 

امیرآبادی زاده رئیس مرکز جهاد کشاورزی مود گفت: به دلیل آب و هوای منطقه، گل‌های سربیشه زودتر از بقیه جا‌ها آماده برداشت می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در اراضی شیب دار و دیم کشت کرد.

زرگری مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: برای حمایت از افرادی که قصد راه اندازی باغات گل محمدی دارند، پارسال ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.

او گفت: در صورتی که امسال نیز کسی متقاضی باشد، با تسهیلات کم بهره از او حمایت می‌شود.

زرگری گفت: تا پایان اردیبهشت برداشت گل محمدی در شهرستان ادامه دارد و ۱۷۵ هکتار از اراضی کشاورزی سربیشه زیرکشت گل محمدی است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گل محمدی جهاد کشاورزی گل های محمدی گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۰۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

یوسف گازران در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیش‌بینی میزان تولید گل محمدی طی فصل برداشت این محصول در خراسان رضوی اظهارکرد: سطح زیر کشت گل محمدی به دلیل خشکسالی‌ها و افت چاه‌های آبیاری در استان از ۱۳۲۷ هکتار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

وی افزود: این سطح در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۷۰۰ هکتار بوده که کشاورزان بدون آگاهی از اقلیم کاشت این گیاه که باید در کوهپایه‌ها توسعه یابد در دشت‌ها بدون در نظر گرفتن صنایع فرآوری اولیه مانند خشک‌کن‌ها و دستگاه‌های تقطیر اقدام به کاشت کردند.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به دلیل عدم تناسب هزینه‌ها با قیمت گل تر، آن تعداد از کشاورزانی که تنها گل تر می‌فروختند چون درآمد اقتصادی نداشتند، متاسفانه گلستان‌های چند ساله را از بین بردند.

گازران درباره پیش بینی تولید گل محمدی در سال جاری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

کارشناس‌ مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در استان تعداد ۲۵ واحد صنایع بزرگ گلاب‌گیری و فراوری گل محمدی و حدود ۳۰۴ واحد سنتی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لیست بهترین جراح فک و صورت تهران
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • برداشت گل گاوزبان از باغات اشکورات رودسر
  • فیلم| برداشت گل محمدی در میمند فارس
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • آموزش اتوماسیون صنعتی به صورتی تخصصی و عملی
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل