Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-02@04:54:52 GMT

ژنی که باعث ابتلا به کووید ۱۹ طولانی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۳۹۵۶

ژنی که باعث ابتلا به کووید ۱۹ طولانی می‌شود

علاوه بر این خونریزی‌های میکروسکوپی بیشتری در مغزِ حاملان ژن آپوئی۴ که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند هم یافت شد.

محققان گزارش می‌دهند افراد دارای این ژن، بیشتر مستعد ابتلا به علائم طولانی‌مدت پس از عفونت کووید ۱۹ و ازجمله افزایش خطرخستگی ذهنی هستند.

در سطح جهانی، محققان مشاهداتی را گزارش کرده‌اند که نشان‌دهنده ارتباط آپوئی۴ با کووید ۱۹ از لحاظ افزایش حساسیت به عفونت سارس‌- کوو-۲‌ (SARS-CoV-۲) و مرگ‌ومیر کووید ۱۹ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در‌حال‌حاضر‌ یک گروه تحقیقاتی از محققان چند رشته، ارتباط بین ژن آپوئی۴ با شدت ابتلا به کووید ۱۹ و همچنین تغییرات میکروسکوپی مغزی را در اجساد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و ارتباط این ژن با علائم خستگی ذهنی را که شش‌ماه پس از شروع بیماری تجربه شده بود‌ در جمعیت فنلاند بررسی کرده‌اند.

شواهد نشان می‌دهد تقریبا یک‌سوم فنلاندی‌ها حامل ژن آپوئی۴ هستندکه ناقلان را مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر می‌کند. به‌نظر می‌رسد این ژن، خطر ابتلا به کووید‌ ۱۹ شدید در جمعیت فنلاند را بیش از دو برابر کرده است.

به‌علاوه در این مطالعه در بین حاملان این ژن، خونریزی‌های میکروسکوپی بیشتری در مغز،‌ در نتیجه کووید ۱۹ شدید، در مقایسه با سایرین مشاهده و خستگی ذهنی به‌عنوان یک مشکل در جهت‌دهی توجه و تمرکز ظاهر شد.

داده‌های کنونی درباره فنلاندی‌ها نشان می‌دهد ژن آپوئی۴ یک عامل خطر برای خستگی ذهنی شدید کووید ۱۹ بوده که برخی از تأثیرات می‌تواند از طریق افزایش آسیب عروق مغزی باشد.

ارتباط ژنتیکی بین آپوئی۴ با کووید ۱۹ در بانک زیستی فنلاند و از طریق کالبد شکافی و مجموعه داده‌های گروه بالینی آینده‌نگر مطالعه شد و نشان داد ناقل آپوئی ۴ با کووید ۱۹ شدید در بیماران مراقبت‌های ویژه در مقایسه با گروه کنترل جمعیت غیرآلوده با سن، جنس و وضعیت بیماری قلبی‌-عروقی مرتبط است؛ البته در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است و برای اطمینان از یافته‌ها، این پدیده‌ها باید در مجموعه داده‌های بزرگ‌تری بررسی شود.

یک سوال مهم که در این مطالعه به آن پاسخ داده نشده، ارتباط بین کووید ۱۹ و شروع اختلالات حافظه در حاملان آپوئی۴ است.

برای پاسخ به این پرسش، مطالعات پیگیر طولانی‌مدت بر روی بیماران بهبود‌یافته از کووید ۱۹ مورد نیاز است‌ به همین منظور تحقیقات اساسی بر روی اثرات ترکیبی ژن آپوئی۴ و التهاب سیستمیک بر مکانیسم‌های حافظه در مغز متمرکز شده است.

مریم مرامی - دانش / روزنامه جام جم
منبع: Neuroscience news

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کووید ۱۹ آلزایمر کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۳۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کری سنگین وینی: 90 دقیقه‌ها در برنابئو طولانی‌ترند!

به گزارش "ورزش سه"، رئال مادرید شب گذشته در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه خانگی بایرن مونیخ برابر این تیم به میدان رفت و پس از ۹۰ دقیقه تلاش توانست با نتیجه 2-2 حریف را متوقف کند.

وینیسیوس ستاره بی‌چون و چرای تیمش در این بازی بود و موفق شد هر دو گل رئال مادرید را در این بازی وارد دروازه مانوئل نویر کند و در پایان این دیدار هم به عنوان بهترین بازیکن میدان از سوی کارشناسان یوفا انتخاب شد و این جایزه را از آن خود کرد.

حالا شاگردان کارلو آنجلوتی امیدوار هستند که بتوانند در بازی برگشت در ورزشگاه خانگی‌شان با حمایت هواداران این تیم شرایط سختی را برای باید رقم بزنند و بتوانند به دیدار فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان صعود کنند و حریف یکی از دو تیم پاری سن ژرمن یا دورتموند شوند.

وینسیوس پس از پایان این بازی در پاسخ به این سوال که آیا رئال می‌تواند پانزدهمین جام قهرمانی لیگ قهرمانان را بالای سر ببرد گفت:« با رئال مادرید هر چیزی ممکن است. همه ما می‌دانیم که 90 دقیقه‌ها در برنابئو بسیار طولانی هستند.»

دیگر خبرها

  • کارکنان عقیدتی سیاسی مسئول تقویت هدایت و معنویت هستند
  • کری سنگین وینی: 90 دقیقه‌ها در برنابئو طولانی‌ترند!
  • نگاهی به سینمای کارگری ایران به مناسبت روز کارگر
  • قطع همکاری نواک جوکوویچ با یک مربی دیگر
  • سامان احتشامی در تالار رودکی کنسرت می دهد/ پایان یک غیبت طولانی
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • برای عمر طولانی‌تر از پله‌ها بروید
  • یا اضافه کاری یا اخراج، پاسخ بیمارستان به اعتراض پرستاران
  • واکنش پرستاران گرگان به اضافه‌کار اجباری