Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طی روزهای اخیر که آلایندگی هوای تهران رو به افزایش نهاد، میزان مراجعات به سامانه سنجش آلودگی هوا و اطلاع از میزان آلاینده ها هم با حساسیت بیشتری افزایش یافت. در این بین مشخص شد برخی ایستگاههای سنجش آلودگی هوا در مناطق تهران اساسا فاقد داده های اطلاعاتی هستند و همین امر عدد اعلامی میانگین هوا در سطح تهران را از دقت خارج کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سویی دیگر برخی شهروندان ساکن در مناطق آلاینده تر هم نمی توانستند تصمیم دقیقی برای خروج سالمندان و کودکان از منزل بگیرند.

در شرایطی که میانگین هوای تهران به ۴۹۱ واحد رسیده بود، برخی دستگاه‌ها اعدادی پائینتر از ۲۰ واحد را نشان می‌داد، که به معنای بدون اشکال بودن فعالیت شهروندان آن محدوده برای تنفس بی خطر در آن منطقه بود.

 احمد طاهری، مدیر واحد سنجش شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: اساس طراحی شبکه سنجش کیفیت هوا به این شکل نیست که لازم باشد در تمام ایستگاه‌ها، تمامی آلاینده‌های هوا را سنجش کرد. بلکه باید باتوجه به نیاز هر منطقه، آلاینده‌های متناسب با آن منطقه را در نظر گرفت. این تصور که باید تمامی ایستگاه‌ها تمام آلاینده‌ها را سنجش کرد، تصور درستی نیست.

طاهری گفت: تلاش شده که ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا (متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا) به تمامی آنالیز‌ها تجهیز شوند. به همین دلیل در سال گذشته ایستگاه منطقه ۱۹ به سنجش ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون مجهز شد.

قطر ذرات pm۲.۵ بیشتر از ۲.۵ میکرون نیست و به دلیل کوچک بودن می‌توانند به کوچکترین مجاری تنفسی نفوذ کنند


طاهری گفت: ماهیت دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا به گونه است که برای حصول داده با کیفیت قابل قبول باید فرآیند‌های سرویس و نگهداری آن به صورت پیوسته انجام شود به همین دلیل به صورت دوره‌ای در فاز سرویس قرار می‌گیرند که ممکن است در مدت زمان کوتاهی عملکرد دستگاه را با وقفه مواجه کند. البته با توجه به تعداد بالای ایستگاه‌های موجود و برنامه ریزی‌های انجام شده برای سرویس و نگهداری تجهیزات، این موضوع خطایی در عملکرد شبکه سنجش کیفیت هوا و محاسبه شاخص در سطح شهر ایجاد نمی‌کند.

به گفته مدیر واحد سنجش شرکت کنترل کیفیت هوا، آلاینده معیار در بیشتر روز‌های ۶ ماه دوم سال، آلاینده pm۲.۵ است. به همین دلیل اکثر ایستگاه را به تجهیزات سنجش این آلاینده مجهز کردیم. طبق آخرین آمار فقط سه ایستگاه است که pm۲.۵ را اعلام نمی‌کند و آن ایستگاه‌ها در منطقه ۹، ۱۶ و ۱۴ قرار دارند. همچنین در ایستگاه منطقه ۱۲، منطقه ۴، منطقه ۱۰ و منطقه ۱۱ شاخص pm۱۰ اعلام نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از دستگاه‌ها خاموش هستند و اطلاعاتی از آلاینده‌ها را ارائه نمی‌دهند، گفت: به منظور حفظ کیفیت بالای داده‌های تولیدی، لازم است تجهیزات به صورت دوره‌ای از مدار خارج و تحت سرویس و کالیبراسیون قرار گیرند. همچنین وقوع مواردی همچون قطع برق یا ارتباط می‌تواند ارسال اطلاعات را با وقفه موجه کند. هرچند که با تجهیز ایستگاه‌ها به تجهیزات پشتیبان، تلاش شده تا حد امکان از این موضوع جلوگیری شود.

پیش از این، کعبی، مدیر کل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود، در ایستگاه امام خمینی به علت نشستن غبار و ذرات زیاد بر روی سنسور این ایستگاه، سنسور ذرات از کار افتاده است.

ایستگاه سنجش کنترل کیفیت هوای منطقه ۱۶ که در بزرگراه بعثت و نزدیکی ترمینال جنوب قرار گرفته، در معرض آلودگی مکرر سوخت‎‌های گازوئیلی اتوبوس‌ها قرار دارد. با این حال این ایستگاه فاقد سنجش آلودگی ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون است. سامانه شرکت کنترل کیفیت هوا هم مدت‌هاست که وضعیت آلاینده‌های این ایستگاه را فاقد داده نشان می‌دهد و اعداد مربوط به ذرات pm۲.۵ و pm۱۰ را نشان نمی‌دهد.

 

منبع: الف

کلیدواژه: شرکت کنترل کیفیت هوا سنجش کیفیت هوا سنجش آلودگی آلاینده ها ایستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۴۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان سالم است/ شاخص شاهین‌شهر و زرین‌شهر بر مدار نارنجی

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۴ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۹ صبح جمعه چهاردهم اردیبهشت با میانگین ۵۴ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان احمدآباد با عدد ۸۵، میدان انقلاب، بولوار کاوه و بزرگراه خرازی ۵۹، رهنان ۶۴ و ولدان ۵۲ AQI در وضعیت قابل قبول است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۴۲، پارک زمزم ۴۳، زینبیه ۴۰، سپاهان‌شهر ۲۱، فرشادی ۲۰، کردآباد ۴۸ و میرزا طاهر ۵۰ AQI وضعیت پاک را نشان می‌دهد.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه دانشگاه صنعتی با عدد ۱۱۸ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس است.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۶۲، سجزی ۷۶، قهجاورستان ۵۹، مبارکه ۷۱، نجف آباد ۵۱ و کاشان ۸۲ در وضعیت قابل قبول و زرین‌شهر ۱۰۶ و شاهین‌شهر ۱۱۲ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس) (نارنجی) ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6095455

دیگر خبرها

  • ۲ واحد شن و ماسه متخلف در یزد پلمب شدند
  • هوای اصفهان سالم است
  • هوای اصفهان سالم است/ شاخص شاهین‌شهر و زرین‌شهر بر مدار نارنجی
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+ شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • هوای تهران «پاک» است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • هوای ۸ شهر اصفهان سالم است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق