Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@22:47:01 GMT

تاکید قرآن بر رعایت اخلاق اسلامی و انسانی در جامعه

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۹۳۸۵

تاکید قرآن بر رعایت اخلاق اسلامی و انسانی در جامعه

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی شامگاه دوشنبه در جلسه تفسیر قرآن با بیان اینکه کلمه هدایت و مشتقات آن، بیش از ۳۰۰ بار در قرآن تکرار شده است اظهار داشت: این بیانگر اهمیت مسئله هدایت است.

تاکید قرآن به رعایت اخلاق اسلامی و انسانی

وی با بیان اینکه قرآن، هدایت است برای متقین و برای کسانی که درونشان صفات رذیله و ناپسند هست، زیان آور، عنوان کرد: انسان باید وجود خودش را از صفات رذیله و زشت خالی کند، اگر انسان مبتلا به حسد، بخل، غیبت، حرص و طمع شود، از بین بردن آنها کار دشواری است، اما شدنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه معارف و آموزه‌های اسلامی نیز برای برطرف کردن این بیماری‌های اخلاقی و روانی بوده و در این رابطه دستورالعمل‌هایی هم دارد افزود: راه این است که انسان تلاش کند که صفت رذیله را از خودش دور کند، در غیر این صورت معارف اسلامی و علم توحید هم برای فرد نافع نخواهد بود، بلکه اسبابی می‌شود برای سقوط او.

حجت الاسلام شاهرخی با بیان اینکه اگر توجه به اخلاق و پایبندی به اخلاق اسلامی و انسانی نباشد، به جای اینکه علم و دانش موجب رشد و کمال فرد شود، منجر به تنزل او می‌شود گفت: در این راستا انسان باید وجود خود را از صفات رذیله خالی کند.

وی با تاکید بر اینکه از درون انسان باید صفات ناپسند، صفات رذیله، جاه، مقام، پول پرستی، حرص، طمع و غیبت بیرون ریخته شود تصریح کرد: همچنین باید به جای صفات رذیله، صفات انسانی و اسلامی در وجود انسان جایگزین شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان داشت: مهربانی، دلسوزی، صداقت، راستی، درستی، نیکوکاری، نوع دوستی، حمایت از برادر مؤمن، دفاع از بردار مؤمن، دفاع از آبروی مؤمن و… باید در درون انسان جای بگیرد.

ضرورت مزین شدن به صفات پسندیده در ماه رمضان

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر استمرار این صفات اخلاقی در وجود انسان، گفت: در این صورت، این صفات تبدیل به جلوه الهی می‌شود، تمام برنامه‌های قرآنی نیز برای این بوده که چنین انسان‌هایی تربیت شود، اگر جامعه ما مملو از این انسان‌ها شود دیگر آسیب‌های اجتماعی را به این شکل نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش رسول گرامی اسلام با برنامه‌های قرآنی برای این بوده، هست و خواهد بود که چنین انسان‌هایی تربیت شود و چنین جامعه‌ای داشته باشیم ادامه داد: خداوند به رسول گرامی اسلام می‌فرماید: تو نزدیک است که حتی جان خودت را در راه هدایت انسان‌ها فدا کنی، هدایت و ارشاد آنقدر اهمیت دارد که امام صادق (ع) می‌فرماید: یک نفر به وسیله شما هدایت پیدا کند، بهتر است از هر آنچه آفتاب بر او می تابد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه ما باید به دنبال هدایت، ارشاد، سخن، رفتار و گفتاری که منجر به هدایت و ارشاد می‌شود، باشیم، عنوان کرد: کسی که خود را حزب الهی، انقلابی و پیرو امام راحل و مقام معظم رهبری می‌داند باید در این مسیر تلاش کند، نگذارد از اسلام فاصله گرفته شود، با جهاد تبیین، گفتگو و تحملی که از رسول گرامی اسلام یاد می‌گیریم اگر بتوانیم لجاجت کسی را با مذاکره و گفتگو از او بگیریم، موفق هستیم.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: گروههای منحرف در جهت یارگیری خیلی پافشاری دارند و در مسیر انحرافی خودشان مصر هستند، باید تلاش کنیم که لجاجت را از مخالف لجوج بگیریم، تا در راه اهداف متعالی اسلامی گام بردارد، اگر این چنین کردیم به هدایتی که در قرآن آمده و رسول گرامی اسلام به دنبال آن هست، عمل کرده ایم.

وی افزود: اینکه در قرآن بیش از ۳۰۰ بار از کلمه هدایت و مشتقات آن یاد می‌شود به خاطر همین است، در آیات متعددی از قرآن به این امر اشاره شده است، همه امور به ید قدرت الهی است، برای خروج از ظلمات به سوی نور و هدایت، هم قدرت خداوند، هم پیامبر و هم کتاب لازم است، در ماه مبارک رمضان از خداوند درخواست کنیم که توفیق هدایت، ترک صفات رذیله، مزین شدن به صفات پسندیده برای ما میسر کند.

کد خبر 5465013

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری نماینده ولی فقیه در لرستان تفسیر قرآن ویروس کرونا بوشهر گرد و غبار کرمانشاه آلودگی هوا هفته هنر انقلاب اسلامی ماه رمضان 1401 آمار کرونا مشهد خراسان رضوی خطبه های نماز جمعه ماه مبارك رمضان انقلاب اسلامی هنر رسول گرامی اسلام حجت الاسلام صفات رذیله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۹۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و اساتید قرآن و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان رضوی، امیر سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این دوره گفت: یکی از ایام خاص و مورد احترامی که ما پشت سر گذاشتیم، روز ملی خلیج فارس بود، خلیجی که خودش و نامش بسیار برای ما مهم و حائز اهمیت است.

وی افزود: انگلیس‌ها در طول تاریخ برای اینکه ما قدرتمند نشویم، با از بین بردن بنادر و دریا‌ها قدرت را از ما گرفتند و ما را از دریا دور کردند.

او ادامه داد: آنها در راه تزریق فرهنگ استکباری دریا ستیزی تلاش کردند که این خود یک سیاست خبیثانه بود، تفکری که مسیر ما، دریا و پیشرفت را از هم جدا می‌کند.

امیر سیاری گفت: سرمایه انسانی این روز‌ها در دنیا اهمیت زیادی دارد، سرمایه به معنی چیزی است که نه تنها تمام نشده بلکه مدام باید به آن افزوده شود.

او ادامه داد: سرمایه انسانی مهم‌ترین دارایی یک سازمان و یک سیستم است، نیرویی که به طور مستقیم می‌تواند یک سازمان را در عرصه رقابت رشد داده و یا زمین بزند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: مربیان و اساتید باید بدانند که چه کسانی و چه سرمایه مهمی را تربیت می‌کنند. باید بدانند که این سرمایه چه نقش مهمی دارد و در امر پیشرفت چقدر تاثیرگذار است.

او افزود: نقش ما به عنوان کسانی که مسئولین تربیت و تعلیم آموزش سرمایه‌های انسانی هستیم بسیار مهم است، جایگاه ما بسیار حساس بوده و می‌تواند در عرصه‌های مختلف تاثیرگذار باشد.

او ادامه داد: امروزه دشمن تمام توانش را می‌گذارد برای استعمار، هرچه تلاش میکند، هزینه میکند و خود را به آب و آتش می‌زند برای استعمارگری است.

امیر سیاری افزود: مقام معظم رهبری فرمودند ما ۳ نوع استعمار داریم که اولین آن استعمار کهن است، استعمار کهن یعنی لشکرکشی و تصاحب یک منطقه و بردن منابع آن منطقه است.

او گفت: دیگر مورد استعمار نو است، استعماری که با نیروی نظامی بیگانه است، در این استعمار یک دست نشانده از استعمارگر در کشور مستعمره بر مسند قدرت مینشیند؛ که مثال بارز آن رضا خان پهلوی است.

او در پایان افزود: آخرین مورد استعمار فرانو است، استعماری که کشور‌های دیگر در آن مستعمره فرهنگ کشور استعمارگر می‌شوند. قوی‌ترین جنگی که در این نوع استعمار رخ می‌دهد جنگ نرم است.

دیگر خبرها

  • مکتب امام صادق(ع) جامعه اسلامی را به سوی درستی هدایت کرد
  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند
  • ایمان برای انسان مؤمن امنیت به ارمغان می‌آورد
  • شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای فکری جامعه اسلامی قلم زد
  • امیرعبداللهیان: همه خدمه کشتیِ توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم
  • ترویج فرهنگ ایثار وشهادت بهترین ضربه به دشمن است
  • برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و اساتید قرآن و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی
  • حرمت‌گزاری به مقام والای استاد، باید بیش و پیش از هر آیینی مدنظر باشد
  • معلم محور تمدن ساز جامعه اسلامی است