Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@05:58:07 GMT

کافئین به درمان علائم بیش فعالی کمک می کند

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۶۹۵۱۰

کافئین به درمان علائم بیش فعالی کمک می کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، بررسی اخیر محققان دانشگاه اوبرتا دی کاتالونیا اسپانیا نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند به طور مؤثری با نقص توجه، یادگیری و حافظه در مدل‌های حیوانی مبتلا به اختلال بیش فعالی مقابله کند.

اختلال بیش فعالی، یک وضعیت سلامت روان است که کودکان و بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اختلال با مشکل در حفظ توجه، بیش فعالی یا بی قراری و رفتار تکانشی مشخص می‌شود.

داروهای رایج مورد استفاده برای اختلال بیش فعالی شامل محرک‌هایی مانند متیل فنیدات (ریتالین، کنسرتا) و آمفتامین‌ها هستند.

اختلال در میزان مواد شیمیایی مغز یا انتقال دهنده‌های عصبی، از جمله دوپامین، سروتونین، و نوراپی نفرین، با علائم اختلال بیش فعالی مرتبط است.

کافئین در مکانیسم اثر خود با سایر محرک‌ها متفاوت است و می‌تواند جایگزینی برای محرک‌های اختلال بیش فعالی باشد.

به گفته محققان، کافئین ممکن است در برخی موارد جایگزین خوبی برای داروهای تجویزی باشد؛ کافئین مشخصات مکانیکی منحصر به فردی دارد و ممکن است گزینه خوبی برای کسانی باشد که از داروهای استاندارد اختلال بیش فعالی استفاده نمی‌کنند یا آن را تحمل نمی‌کنند.

در مطالعه حاضر، محققان ۱۳ مطالعه حیوانی انجام شده از سال ۲۰۰۵ را برای بررسی تأثیر کافئین بر علائم اختلال بیش فعالی ارزیابی کردند.

این بررسی نشان داد که درمان با کافئین کمبود توجه و سایر عملکردهای شناختی مشاهده شده در اختلال بیش فعالی را کاهش می‌دهد.

به طور خاص، درمان با کافئین، تمایز بویایی، توجه، یادگیری، حفظ حافظه، حافظه کوتاه مدت و حافظه فعال را در حیوانات جوان و بالغ با علائم بیش فعالی بهبود بخشید.

علاوه بر این، درمان با کافئین منجر به تغییراتی در وزن بدن یا فشار خون نمی‌شود، که برخی از نگرانی‌های مرتبط با داروهای محرک است.

مطالعات خلاصه شده در این بررسی همچنین نشان داد که درمان با کافئین نشانگرهای مغزی اختلال بیش فعالی را عادی می‌کند. به عنوان مثال، کافئین سطح دوپامین و سروتونین را افزایش می‌دهد که در افراد مبتلا به بیش فعالی کمتر است.

با این حال، محققان خاطرنشان می‌کنند که تحقیقات بیشتر برای تأیید این نتایج قبل از استفاده از کافئین برای درمان اختلال بیش فعالی ضروری است.

کد خبر 5464937

منبع: مهر

کلیدواژه: کافئین حافظه مغز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسن کرونا ویروس کرونا کووید 19 آمار کرونا روز جهانی بهداشت آلودگی هوا واکسیناسیون سازمان غذا و دارو سرخک واکسن سرطان ورزش روزه داری اختلال بیش فعالی درمان با کافئین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۶۹۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد

بر اساس یک مطالعه جدید، شیر گاو حاوی نانوذراتی است که می‌تواند برای ارائه درمان‌های مبتنی بر آران‌ای (RNA) اصلاح کننده بیماری به صورت خوراکی استفاده شود. با توجه به اینکه داروهای مبتنی بر آران‌ای در حال حاضر فقط به صورت تزریقی قابل تجویز هستند، این کشف راه را برای درمان‌های ارزان‌تر و در دسترس‌تر برای طیف وسیعی از بیماری‌ها باز می‌کند.

به گزارش ایسنا، یکی از بزرگترین چالش‌هایی که محققان با آن روبرو هستند، تبدیل داروهای تزریقی به نسخه‌هایی است که می‌توانند به صورت خوراکی مصرف شوند. داروهای خوراکی معمولا شکست می‌خورند زیرا نمی‌توانند در برابر محیط سخت روده مقاومت کنند و توانایی دارو برای جذب و اعمال اثر درمانی بر بدن از بین می‌رود.

به نقل از نیواطلس، دسته‌ای از داروها که فقط با تزریق قابل مصرف هستند، درمان با آران‌ای است. این داروها با استفاده از مولکول‌های مبتنی بر آران‌ای، بیان و فعالیت مولکول‌های هدف را دستکاری می‌کنند و مسیرهای زیستی را برای درمان یک بیماری خاص تغییر می‌دهند. آران‌ای درمانی امکان درمان بیماری‌هایی را فراهم می‌کند که داروهای معمولی بر روی آنها موثر نیستند.

تحقیقات جدید کینگز کالج لندن نشان داده است که نانوذرات زیستی موجود در شیر گاو به نام وزیکول‌های خارج سلولی(EV) ممکن است راهی برای تجویز درمان‌های مهم آران‌ای به صورت خوراکی باشند.

دریتون ولاسالیو(Driton Vllasaliu)، نویسنده مسئول این مطالعه و مدرس ارشد داروسازی در دانشکده کینگز کالج لندن، می‌گوید: تجویز خوراکی داروها قابل قبول‌ترین، راحت‌ترین و معمولا ارزان‌ترین راه برای مصرف دارو است، زیرا به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی متکی نیست. توانایی ارائه داروهای «زیستی»، مانند درمان‌های آران‌ای، اغلب به عنوان نقطه عطف تحویل دارو در نظر گرفته می‌شود، اما همچنان یک چالش سخت باقی مانده است. این مطالعه مهم است زیرا نشان می‌دهد که ممکن است تحویل خوراکی داروهای آران‌ای با استفاده از فناوری مبتنی بر وزیکول‌های خارج سلولی شیر امکان پذیر باشد.

وزیکول‌های خارج سلولی نقش مهمی در ارتباطات سلولی دارند. بیشتر سلول‌های ما آنها استفاده می‌کنند. وزیکول‌های خارج سلولی را مانند پوشش‌های سلولی در نظر بگیرید که برای انتقال محموله‌هایی مانند پروتئین‌ها، لیپیدها و اسیدهای نوکلئیک، از جمله آران‌ای، در فواصل طولانی تا سلول‌های هدف کار می‌کنند. آنها توسط یک لایه لیپیدی محافظ احاطه شده‌اند و مهم‌تر از همه، می‌توانند از موانع زیستی عبور کنند.

محققان بررسی کردند که آیا وزیکول‌های خارج سلولی استخراج شده از شیر گاو می‌توانند به عنوان وسیله‌ای برای رساندن دارو به دستگاه گوارش مشکل‌ساز ما استفاده شوند یا خیر. وزیکول‌های خارج سلولی شیر پیش‌تر برای درمان بیماری روده تحریک پذیر(IBS) در مدل‌های موش مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیکول‌های خارج سلولی شیر با استفاده از مدل‌های ارگانوئید واقعی روده انسان آزمایش شد و مشخص شد که آنها از دیواره روده عبور می‌کنند.

محققان می‌گویند که وزیکول‌های خارج سلولی شیر می‌تواند برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت، با استفاده از درمان های خوراکی استفاده شود.

علاوه بر این، از آنجایی که بسیاری از مردم پیش از این به طور مرتب در معرض وزیکول‌های خارج سلولی شیر گاو قرار گرفته‌اند، بعید است که بر خلاف نانوذرات مصنوعی که در حال حاضر برای ارائه درمان آران‌ای از طریق تزریق استفاده می‌شوند، این روش جدید پاسخ ایمنی نامطلوبی ایجاد کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده