Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@21:58:51 GMT

میزان و زمان کوددهی گیاهان برای برداشت بیشترین محصول

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۵۳۶۸

میزان و زمان کوددهی گیاهان برای برداشت بیشترین محصول

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، گیاهان موجودات زنده‌ای هستند که با مراقبت و نگهداری مناسب هر سال پر نشاط تر و دارای رشد بهتر خواهند بود مشروط بر این که به خوبی از آنها مراقبت شود. رسیدگی مناسب به گیاه ممکن است شامل آبیاری درست، کوددهی به موقع و به اندازه و همچنین هرس کردن باشد.

کود غذا نیست و گیاهان غذای خود را به شکل قند از طریق فتوسنتز تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که مواد معدنی در خاک وجود نداشته باشد یا کم باشند، و به اصطلاح خاک تهی شده باشد برای جبران کمبود این مواد می‌توان کود به آن اضافه کرد. گاهی گیاهانی که در خاک مساعد و مناسب رشد می‌کنند ممکن است نیاز به کود نداشته باشند یا به کود کم نیاز داشته باشند.

زمان مناسب کود دهی

آزمایش خاک و تست میزان اسیدیته یا قلیائی و تعیین درصد مقدار مواد مغذی خاک، زمان اضافه کردن کود را مشخص می‌کند. کود زیادی باعث آسیب رساندن به گیاه و محصول آن می‌شود. مقدار مناسب و قابل احتیاج از کود در فصل بهار یا پاییز به خاک اضافه می‌شود تا موجب بازیابی قوای گیاهان و بیشتر شدن محصول آنها شود.

گیاهان می‌توانند با قرار گرفتن در معرض آب و هوای خشن و سرد، یا انواع آفت ها و بیماری‌ها یا مواد شیمیایی آسیب ببینند آن گاه زمان استفاده از کود مناسب به میزان مناسب فرا رسیده. البته برای بهتر شدن حال گیاه و به دست آوردن محصول با کیفیت تر و بیشتر، بهتر است میزان و زمان استفاده از کود به توصیه کارشناس و مشاور کشاورزی باشد.

هر گیاهی برای محصول بیشتر به زمان مناسبی برای کوددهی نیاز دارد. توجه به سن درخت برای تعیین زمان کود دهی مهم است. به عنوان مثال کوددهی در سال‌های اول و دوم کاشت درختان و درختچه‌های پیوندی، می‌تواند باعث رشد بالای درختان شود و در سال‌های بعد در پر بار شدن محصول تأثیر بسزایی می‌گذارد. کودهایی که آهسته مواد خود را آزاد می‌کنند (کند رهش) برای این درختان مناسب هستند.

برای درختان میوه نیز بهترین زمان کوددهی اوایل بهار و اواخر زمستان قبل از شکوفه دهی است، در صورت از دست دادن این زمان، در اوایل تابستان نیز این کار را می‌توان انجام داد. ولی اوایل پاییز یا اواخر تابستان زمان مناسبی برای کوددهی نیست.

و در آخر می‌توان گفت اگر بهترین زمان کوددهی برای گیاه انتخاب نشود، کوددهی دیر تر یا زودتر باعث اثرات مضر و گاهی نابودی محصول در گیاه می‌شود. بر فرض گیاهی که دیرتر از زمان مناسب کود داده شود، مجبور است از مواد غذایی ذخیره‌ای خود استفاده کند، رشدش محدود شده و ضعیف می‌شود و کود دیرهنگام، تأثیری بر بهبود محصول آن نخواهد داشت.

نشانه‌های وجود مشکل در رشد گیاه

عوارض زیر نشان دهنده کمبود مواد مغذی در گیاهان است و پس از مشاهده این موارد احتمالاً زمان کوددهی می‌باشد و با شناخت از گیاه و خاک، باید کود مناسب تهیه شده و به مقدار مناسب به گیاه داده شود تا محصول خوبی عاید شود.

رنگ پریدگی غیر متعارف برگ‌ها (سبز کم رنگ یا زرد)

اندازه برگ کوچک‌تر از حد معمول

رنگ پاییزی درخت زودتر از آمدن فصل پاییز

ریزش برگ بی موقع

کاهش رشد شاخه سالانه

ترک خوردگی شاخه

بیماری‌ها و قارچ‌ها

به عنوان مثال ایجاد شدن رگبرگ‌های سبز کم رنگ و زرد در قسمت‌های برگ گیاه می‌تواند نشانه کمبود آهن باشد که با استفاده از کود آهن می‌توان آن را جبران نمود.

میزان مناسب کوددهی برای رشد بهتر گیاه

اگر بیشتر از حد معمول به گیاه کود بدهیم، روی گیاه و خاک و محیط زیست تأثیر منفی خواهد گذاشت. عبارت «هرچه بیشتر، بهتر» یک باور غلط درباره کوددهی است. گاهی استفاده چندین باره مقدار مشخصی از کود در زمان کوتاه برای به دست آوردن نتیجه بهتر، برعکس عمل کرده و باعث سوختن ریشه می‌شود. کود مازاد در اثر آبدهی و شسته شدن خاک به صورت نمک در خاک باقی می‌ماند و باعث شوری یا سمی شدن خاک می‌شود که باعث مشکلاتی در محصول دهی گیاه شده و به آن آسیب می‌زند.

گیاهان در مراحل مختلف رشد، مقادیر و نسبت‌های مختلفی از مواد مغذی را جذب می‌کنند که مخصوص همان گیاه است. کود مناسب هر گیاه باید با توجه به نیازهای خاص آن گیاه، به مقدار مناسب در هر مرحله از رشد در اختیار گیاه قرار گیرد.

گاهی کشاورزان و باغداران یا افراد دارای گل و گیاه به دلیل اطلاعات محدودی که نسبت به روش‌های رشد و محصول دهی گیاه دارند از یک فرمول خاص کوددهی که یک بار اثر کرده بارها و بارها استفاده می‌کنند، غافل از این که آنچه یک بار جواب داده لزوماً دفعات بعدی اثر مثبت نخواهد داشت. زیرا برنامه کوددهی گیاهان، در اثر تغییرات شرایط زمین و آب و هوا و خاک و نیازهای غذایی خاص هر گیاه و تغییر فصل، متفاوت خواهد شد.

لازم به ذکر است که گیاهان سالم اغلب به مواد مغذی اضافی نیاز ندارند. میزان کود برای هر محصول و گیاه متفاوت است و اگر به این تفاوت و مقدار دقت نشود با اضافه کردن کود به خاک درختی که رشد خوب دارد می‌توان نسبت مواد مغذی مورد نیاز را از حد لازم فراتر برد و موجب رشد افراطی گیاه و ضعیف شدن تنه شد.

کمبود میزان کوددهی در گیاهانی که نیاز به کود دارند نیز اثرات سوئی در رشد گیاه خواهد داشت زیرا گیاه در اثر نداشتن مواد مغذی مجبور می‌شود از مواد موجود در خود استفاده کند و پژمرده و یا ضعیف و ناتوان می‌شود و محصول مناسب نخواهند داد.

میزان درست کوددهی یک رویه اساسی در کشاورزی است. با توجه به اینکه کودها مسئول ۷۰٪ از بازدهی محصول هستند بهتر است هرچه زودتر به بهینه‌سازی کود دهی پرداخته شود و با مشورت با کارشناسان امر، برای دریافت محصول بهتر به میزان مناسب کود به گیاه داده شود.

برای اطلاعات بیشتر در این کود به فروشگاه اینترنتی پارس مرکبات مراجعه نمائید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5465496

منبع: مهر

کلیدواژه: گل و گیاه کشاورزی کاشت گل و گیاه کسب و کار گروه صنعتی ایران خودرو بورس کالای خواب بانک سینا خرید آنلاین صنعت خودروسازی ساختمان سازی تولید خودرو طراحی داخلی گروه خودروسازی سایپا تابلو سازی تعمیرات موبایل گروه صنعتی ایران خودرو زمان مناسب مواد مغذی مناسب کود دهی گیاه زمان کود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۵۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از دهه دوم فروردین امسال تاکنون بیش‌از ۳۰ هزار و ۲۴۶ تن گندم از کشاورزان استان به ارزش ۵۳۰ میلیارد تومان خریداری شده است.
عباس اشکانی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است افزود: کار برداشت حدود ۴۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان به اتمام رسیده است.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰ دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید برای تحویل این محصول استراتژیک در سطح استان پیش بینی شده است و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک میکنند.
اشکانی افزود: شهرستان‌های دلگان با ۱۵ هزار تن و بمپوربا هشت هزار تن بیشترین گندم تحویلی به مراکز خریدرا به خود اختصاص داده اند.

دیگر خبرها

  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • گیاهان مفید برای رشد و تقویت مو‌های نازک
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • ویتامین های مهم برای گیاهان آپارتمانی
  • شیائومی یک ساعت فوق‌مقاوم با ۱۵ استاندارد نظامی ساخت!/ عکس
  • ورود دام به ییلاقات شمال دامغان «ممنوع» شد
  • بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان