Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، یکی از رویکردهای اصلی طرح انتقال آب خلیج فارس، بهره‌گیری صنایع جنوب شرق کشور در قالب سه قطعه بود.

استان فارس نیز سیراب شدن صنعت را در دستور کار قرار داد و این طرح را در جهت جبران کاستی‌های حوزه صنعت به کار گرفت.

در واقع انتقال آب از خلیج فارس، به عنوان فرصتی در اختیار صنایع فارس قرار گرفته است و انتفاع این حوزه بستگی به میزان مشارکت و اعلام آمادگی نمایندگان هر شهرستان و ایجاد زمینه جهت حضور سرمایه‌گذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند اجرای این طرح بسیار هزینه‌بر است اما استان فارس که نسبت به استان‌های مرکزی کشور، مسافت کمتری با خلیج فارس دارد در اجرای خط انتقال این طرح، هزینه‌های کمتری متحمل می‌شود.

همچنین عملیات اجرایی در شهرهای جنوبی فارس نیز به جهت مسافت کمتر، پیش از سایر شهرهای استان آغاز شده است البته این تنها بخشی از ماجرا است و بخش دیگر تلاش نمایندگان و مسئولان برای اجرای این مگاپروژه در حوزه آنها است که با ایجاد زمینه رقابتی، می‌تواند یکی از کارآمدترین پروژه‌ها را برای هر شهر رقم بزند و زمینه صنعتی شدن را برای آن منطقه فراهم سازد.

این موضوع برای شهرهایی که دارای صنایع به ویژه صنایع آب‌بر هستند بیشتر حائز اهمیت است همچنین زمینه را برای ایجاد صنایع در شهرهای دیگر استان همراه می‌سازد.

اگر چه از ابتدا طرح انتقال آب با رویکرد تامین آب صنایع طراحی و اجرا شد اما به گفته دبیر شورای راهبردی انتقال آب استان فارس، این طرح می‌تواند بر حسب نیاز علاوه بر صنعت، در اختیار کشاورزی و مصرف آب شرب نیز قرار گیرد.

چند سال بلاتکلیفی برای دریافت مجوز زیست محیطی

دبیر شورای راهبردی انتقال آب از خلیج فارس به خبرنگار فارس در شیراز گفت: طرح انتقال آب خلیج فارس، ابتدا در سال ۹۲ مطرح شد و انتقال ۲۹۰ میلیون مترمکعب آب طی مدت دو سال، به استان فارس تخصیص یافت.

محسن اردکانی ادامه داد: در این زمینه سرمایه‌گذار باید فرایند را طی می‌کرد و وزارت نیرو نیز تایید می‌نمود که در این راستا، سرمایه گذار 40 مجوز را از استان فارس و هرمزگان اخذ کرد اما مجوز زیست محیطی تا سال 96 بلاتکلیف ماند.

وی بیان کرد: با وجود پیگیری، طی بازه زمانی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ این مجوز تمدید شد و این طرح معطل ماند تا اینکه در سال 96 پس از تغییر دولت و با حضور وزیر جدیدِ نیرو، مجوز ۱۴۵ میلیون مترمکعب برای سرمایه‌گذار قبلی تمدید شد.

دبیر شورای راهبردی انتقال آب استان فارس با اشاره به عملیات اجرایی طرح انتقال گفت: در این مرحله، خطوط انتقال آب و دستگاه آب شیرین کن در منطقه ایجاد شد و اکنون این پروژه 6 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

افزایش سهم فارس به 400 میلیون مترمکعب در سفر هیات دولت

اردکانی اظهار داشت: همچنین در سفر هیئت دولت به استان فارس، سهم استان به ۴۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت که این تخصیص، در مرحله فراخوان برای جذب سرمایه گذار قرار دارد.

به گفته این مسئول، سهم فارس در این سفر ۲۵۵ میلیون مترمکعب افزایش یافت که می‌توان آن را برحسب نیاز به صنایع، آب شرب یا کشاورزی اختصاص داد.

مخالفان طرح انتقال آب جایگزین بهتری دارند؟

اردکانی در پاسخ به چالش‌های محیط زیستی و دغدغه های کارشناسان این عرصه گفت: سازمان محیط زیست، به عنوان متولی امر ملاحظات اجرای پروژه انتقال آب را در نظر می گیرد.
 
وی یادآور شد که اکنون سهم ایران از آب خلیج فارس کمتر از ۴۰ میلیون مترمکعب است این در حالی است که کشورهای حاشیه خلیج بیش از یک میلیارد متر مکعب از آن این برداشت می کنند!

وی با انتقاد از اینکه طرح چالش زیست‌محیطی در ارتباط با انتقال آب از خلیج فارس در رسانه‌ها سودی ندارد، گفت: با وجود خشکسالی‌های مداوم، آیا کارشناسان محیط زیست جایگزین دیگری به جای طرح انتقال دارند؟

دبیر شورای راهبردی انتقال آب از خلیج فارس این طرح را طی سه فاز تعریف نموده و  افزود: در حال حاضر لامرد، مهر و خنج در فرایند اجرایی قرار گرفته اند و پس از آن فیروزآباد و شیراز از این طرح منتفع می‌شوند.

اردکانی اظهار داشت: همچنین هر متقاضی که در مسیر طرح انتقال آب قرار دارد می‌تواند اعلام آمادگی نموده که سرمایه‌گذار به صورت آنتنی آب را به این مناطق می‌رساند که در این روند شهرهای داراب، فسا، آباده و ایزدخواست می‌توانند اعلام آمادگی کنند.

کاهش هزینه و افزایش راندمان طی توافق فارس با اصفهان

وی از توافق استانداری اصفهان و فارس جهت مشارکت در پیشبرد طرح انتقال خبر داد و گفت: کار مشترک با توافقات اولیه آغاز شد که طی این اقدام، انتقال آب از خلیج فارس با کاهش هزینه و افزایش راندمان انجام می‌شود.

اردکانی همچنین اولویت شورای راهبردی آب استان را طرح مدیریت جامع آب استان فارس برشمرد و از این طرح به عنوان نقشه راهی برای ساماندهی و بهره‌گیری بهینه از منابع آب یاد کرد.

وی افزود: افق این طرح که طی چند ماه آینده ابلاغ و نهایی می‌شود، تا سال ۱۴۲۵ است در این طرح جهت منابعی نظیر آب زیرزمینی، پساب‌ها و منابع مورد نیاز برای آب شرب، صنعت و کشاورزی برنامه‌ریزی می‌شود.

بهره‌برداری از 25 مگاپروژه در چشم‌انداز چهار ساله

این مسئول خاطرنشان کرد: رصد پروژه های آب با حضور شرکت آب منطقه ای فارس، شرکت آبفای شیراز، آبفای فارس، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی انجام می‌شود و ۲۵ مگاپروژه با برش چهار ساله و مقاطع یک ساله افتتاح خواهد شد.

نقطه عطف ارتقای صنایع فارس

چندی پیش هم نماینده شیراز و زرقان با اشاره به تهاتر آب، به خبرنگار فارس گفته بود: قبل از اینکه آب به شیراز برسد، مشکل آب واحدهای صنعتی استان را با تهاتر آب و کار نرم افزاری حل می‌کنیم.

جعفر قادری افزود: شهرهای شیراز، کوار، جهرم، لار و شهرهایی که در مسیر پروژه هستند، از این خط انتقال بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان کرد: همچنین داراب، فسا و شهرهای که از مسیر خط انتقال دور هستند نیز می توانند با استفاده از سدها از این طرح بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه در سرمایه‌گذاری برای واگذاری آب محدودیتی وجود ندارد،  این طرح را نقطه عطفی در ارتقای صنایع فارس برشمرده و می‌افزاید: در طرح انتقال آب به استان فارس، 10 کیلومتر خط انتقال لامرد طراحی شده و هماهنگی جهت استفاده از دستگاه آب‌شیرین‌کن صورت گرفته است.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: طرح انتقال آب از خلیج فارس استان فارس شورای راهبردی آب فارس زیست محیطی مگا پروژه سرمایه گذار انتقال آب از خلیج فارس میلیون مترمکعب طرح انتقال آب سرمایه گذار استان فارس خط انتقال آب استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۹۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور

 معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵ میلیون دلار محصولات صنایع دستی استان به خارج از کشور ارسال شد، که این میزان در مقایسه با صادرات هفت میلیون دلاری سال ۱۴۰۱، رشد دو برابری داشته است.


نورالله عبداللهی با بیان اینکه این آمار صادراتی جدا از ارسال شخصی هنرمندان است، افزود: دست بافته‌های داری، سفال، قلمکار و محصولات چوبی و فلزی همچون مینا از صنایع دستی است که در کشور‌های خارجی خریداران زیادی دارد.


معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، عراق و افغانستان از کشور‌های مقصد صادراتی گمرکی صنایع دستی استان اصفهان هستند.


به گفته مجد الدین تاج رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، استان اصفهان ۱۰۰ هنرمند شناسنامه دار فعال دارد.


استان اصفهان با داشتن یک سوم صنایع دستی جهان، مهد این هنر‌های دستی است.


۶۰۲ رشته صنایع دستی در دنیا شناسایی شده که ۲۹۹ رشته آن مربوط به ایران و از این تعداد، استان اصفهان میراث دار ۲۰۰ رشته است.


رشته‌های مینا، قلمکار، گلیم، قلمزنی، خاتم، فیروزه کوبی، منبت، خراطی و سفال از جمله صنایع دستی بومی استان اصفهان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • ٢٦ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت وارد مدار می‌شود
  • ۲۶ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت وارد مدار می‌شود
  • لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب