Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس کیفیت خدمات گردشگری گفت: ضعف عملکردی ایران در برندسازی گردشگری خوراک تا جایی است که گردشگران خارجی، غذایی را به صورت خاص به عنوان غذای ایرانی نمی‌شناسند و آن را با عنوان‌هایی مانند غذای شرقی، مدیترانه‌ای و یا حتی غذاهای عربی یاد می‌کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ گردشگری غذا یکی از انواع گردشگری است که به‌ویژه در سال‌های اخیر مورد توجه کشورهای پیش‌رو در این صنعت قرار گرفته است و نقش مهم در توسعه و رشد صنعت گردشگری ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی‌رغم برخورداری ایران از اقوام و قومیت‌های مختلف که سبب تنوع گسترده غذاهای بومی و محلی شده است کارنامه کشورمان در این حوزه از گردشگری نیز به مانند اغلب سایر حوزه‌ها دیگر درخشان نبوده و هیچ تناسب و سنخیتی با ظرفیت بالای انواع خوراکی‌های موجود در کشور ندارد.

این موضوع در حالی است که برخی از کشورهای منطقه نظیر ترکیه که از نظر جاذبه و تنوع غذایی به مراتب در جایگاه پایین‌تری از ایران است توانسته‌ با انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق و تقویت زیرساخت‌های حوزه گردشگری غذا که از مهمترین آن رستوران‌هاست به گونه‌ای عمل کند که با توسعه گردشگری غذایی موجب جذب درآمدی بالغ بر 5 میلیارد دلار در سال 98 از این طریق شد.

67 درصد گردشگران خارجی از کمیت و کیفیت خدمات رستوران‌های ایرانی ناراضی‌اند

مطابق نظر صاحب‌نظران علت عدم توفیق گردشگری خوراک و کسب درآمد از طریق آن جدا از نبود برنامه و هدف‌گذاری مشخص در این حوزه، ضعف شدید زیرساخت‌های مرتبط از جمله رستوران‌هاست؛ به گونه‌ای که مطابق نتایج حاصل از یک بررسی در سال 98 بیش از 67 درصد گردشگران خارجی ورودی به ایران از کمیت و کیفیت خدمات رستوران‌ها و نوع غذاهای صرف شده ناراضی بودند.

در همین راستا، فرخ میرشاهزاده در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این مطلب که ایران از نظر تنوع و گستردگی غذاهای محلی دارای ظرفیت بسیار خوبی برای رشد و گسترش گردشگری غذا است، با انتقاد از عدم توجه کافی به ضرورت برندسازی در این حوزه در کشورمان خواستار کسب تجربه و درس گرفتن از اقدامات مؤثر ترکیه در زمینه گردشگری خوراک شد و در این ارتباط توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: با نگاهی گذارا به تاریخچه غذاهای غیرخانگی در کشورمان به راحتی این نکته را خواهیم دریافت که از قدیم‌الایام تمامی رستوران‌های موجود در سطح شهرها صرفاً دارای منوی تکراری که شامل غذاهایی مانند زرشک پلو با مرغ، جوجه کباب و چند نوع کباب است، بوده‌اند.

کارشناس کیفیت خدمات گردشگری با اشاره به تنوع گسترده غذایی در کشور با وجود بیش از 2500 نوع غذا و 109 نوشیدنی و انواع نان و شیرینی، بیان کرد: متأسفانه علی‌رغم وجود این تنوع و گستردگی غذایی شاهد این موضوع هستیم که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب غذای قالب رستوران‌ها را نیز همین منوی تکراری تشکیل داده است.

میرشاهزاده با بیان اینکه حتی غذای کبابی که به نوعی در تمامی رستوران‌ها قابل عرضه و استفاده است، غذایی عاریه گرفته از ملت‌های دیگر مانند ترکیه، روسیه، کشورهای عربی و حتی افغانستان محسوب می‌شود، تصریح کرد: حتی نتوانستیم ماهیت غذای کباب را ایرانی‌سازی کنیم و آن را به عنوان برند غذایی ایران در سطح جهان معرفی کنیم.

این کارشناس حوزه گردشگری این موضوع را درحالی دانست که کشور ترکیه علی‌رغم دارا بودن یک‌سوم از ظرفیت‌های غذایی ایران همواره با سیاست‌گذاری متقن خود، هم‌اکنون یکی از محبوب‌ترین برندهای غذایی و گردشگری خوراک را در دنیا را به خود اختصاص داده، تا جایی که تمام دنیا نودل کباب یا لهمجان را منحصر به کشور ترکیه می‌دانند.

بنا به گفته وی، ضعف عملکردی ایران در برندسازی گردشگری خوراک تا جایی است که گردشگران خارجی، غذایی را به صورت خاص به عنوان غذای ایرانی نمی‌شناسند و آن را با عنوان‌هایی مانند غذای شرقی، مدیترانه‌ای و یا حتی غذاهای عربی یاد می‌کنند و علی‌رغم وجود چندین هزار غذا و نوشیدنی مختص کشورمان، غذایی تحت عنوان غذای ایرانی در اذهان گردشگران جهان وجود ندارد.

کارشناس کیفیت خدمات گردشگری با بیان این مطلب که متأسفانه تفکر غلط و دیدگاه اشتباهی که در عرصه گردشگری غذا وجود دارد این است که گردشگری خوراک صرفاً تناول غذای لذیذ و رفع گرسنگی است در حالیک ه چنین نیست، افزود: هدف اصلی گردشگری غذا یا همان خوراک بسیار فراتر از رفع گرسنگی و لذت بردن صرف بوده و در حقیقت این قسم از گردشگری به دنبال درک آداب و رسوم، فرهنگ برخاسته از غذا و همچنین چگونگی طبخ و سبک پذیرایی جوامع محلی است.

میرشاهزاده ادامه داد: متأسفانه همین دیدگاه غلط در رستوران‌های موجود در کشور نیز به خوبی قابل مشاهده و لمس است، چراکه رستوران در معنای واقعی و جهانی خود، محلی اجتماعی برای گفتمان و ملاقات با محیط پیرامون ‌و لذت بردن از قرار گرفتن در آن همراه با تناول غذا است، در حالی که این امر در کشور ایران تنها به معنای صرف غذا و لزوم ترک سریع مکان رستوران است.

این کارشناس حوزه گردشگری در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرد: اکثر رستوران‌ها در قریب به اتفاق موارد خالی از هرگونه نیروی آموزش‌دیده و آشپزهای حرفه‌ای و تخصصی هستند و به نوعی دانش و مهارت نسبی در رستوران قائم به شخص شده است، تا جایی که اگر فرد آشپز، رستوران را ترک کند مزه و اصالت غذای رستوران نیز به همراه این تغییر دستخوش دگرگونی خواهد شد.

وجود آشپزهای ستاره ترکیه و اعزام آنها به سایر کشورها موجب حفظ هرچه بیشتر برند غذایی ترکیه در دنیا است

وی با اشاره به اینکه کشور ترکیه همواره از گذشته دور به دلیل قرارگیری در مسیر شرق به غرب دنیا به عنوان مسیر ارتباطی تجاری جهان شناخته شده است، اظهار کرد: به همین خاطر شاخص‌ترین صفت این کشور وجود غذاهای متنوع و بسترسازی‌های لازم برای برندسازی آن است؛ تا جایی که که این کشور در دنیا ابتدا به عنوان مقصدی محبوب برای گردشگران خوراک بوده و سپس به مقصدی مطلوب و جذاب جهت تفریح و انجام سفر تبدیل شد.

کارشناس کیفیت خدمات گردشگری ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی مدیترانه‌ای کشور ترکیه و سبک و نوع غذاهای موجود در این کشور، یادآور شد: همواره غذاهای ترکیه دارای محبوبیت زیادی بین مردم دنیا است که دلیل آن نیز چیزی جز تلاش برای حفظ اصالت و گسترش و شناساندن آن در دنیا نیست.

میرشاهزاده وجود آشپزهایی تحت عنوان آشپزهای ستاره ترکیه‌ای و اعزام آنها به سایر کشورها را یکی از دلایل عمده محبوبیت و برندسازی غذای ترکیه عنوان کرد و گفت: معمولاً آشپزهای دنیا و حتی ایران سعی در الگوبرداری از سبک و سیاق آشپزی آشپزهای ترکیه‌ای دارند.

این کارشناس حوزه گردشگری در پایان با اشاره به این موضوع که در 5 سال اخیر اقداماتی در راستای برندسازی گردشگری غذا در شهرهای بزرگ کشور انجام شده است، خاطرنشان کرد: علی‌رغم این امر و تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص، تمرکز عمده فعالیت‌های صورت گرفته بر روی کافی‌شاپ‌ها، سفره‌خانه‌ها و چای‌خانه‌ها بوده و این امر در حالی است که سهم رستوران‌ها از برندسازی تقریباً صفر بوده است؛ به نوعی کشور ایران هیچگونه اقدامی در راستای ترویج فرهنگ‌ اصیل ایرانی با استفاده از برندسازی غذای ایرانی در سطح جهان و حتی منطقه انجام نداده است.

سهم "صفر" درصدی ایران از درآمد ارزی "گردشگری خوراک" و درآمد 5 میلیارد دلاری ترکیه از این حوزه! چرا ایران با وجود تنوع غذایی نتوانسته به‌عنوان یک مقصد گردشگری خوراک به دنیا معرفی شود؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برندسازی گردشگری گردشگران خارجی گردشگری خوراک حوزه گردشگری غذای ایرانی گردشگری غذا کشور ترکیه رستوران ها علی رغم نوع غذا تا جایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۰۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران

به گزارش خبرنگار مهر، حسن خیریان پور عصر شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اشاره به اینکه ارائه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های زنجیره ارزش استان در اکسپو ۲۰۲۴ تهران صورت گرفته است، گفت: ۱۰ زنجیره ارزش دیگر در مازندران شناسایی شده و تقویت می‌شوند.

وی با اعلام اینکه با همکاری وزارت کشور نمایشگاه زنجیره‌های ارزش راهبردی برای ۳۱ استان کشور در اکسپو ۲۰۲۴ دایر شده است، افزود: در این راستا مازندران نیز به منظور ارائه توانمندی‌های زنجیره ارزش این استان در اکسپو ۲۰۲۴ حضور یافته است.

وی با بیان اینکه در وضعیت موجود دو زنجیره ارزش برای مازندران تعریف شده است، گفت: زنجیره ارزش راهبردی مرکبات و کیوی و زنجیره ارزش گردشگری و صنایع دستی دو زنجیر ارزش استان مازندران هستند که به جهت ظرفیت‌هایی که استان مازندران دارد ۱۰ زنجیره دیگر نیز تهیه شده و با تاکید استاندار مازندران در برنامه‌های زنجیره ارزش راهبردی قرار خواهد گرفت.

معاون استاندار مازندران با تاکید بر اینکه در حوزه مرکبات و کیوی مازندران بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرغوب ترین نوع مرکبات کشور و بالغ بر ۲۲۰ هزار تن کیوی در این استان تولید می‌شود، عنوان کرد: در این استان زنجیره این محصولات به صورت کامل فعالیت دارند و از مرحله تأمین نهال، نهال اصلاح شده و دقیق و نیز در مراحل بعدی در زمینه تولید و شناسنامه دار کردن باغ‌ها، سردخانه‌ها و سورتینگ‌ها مازندران ظرفیت‌های مناسبی در بخش کیوی و مرکبات دارد.

وی با اشاره به اینکه وجود پایانه‌های صادراتی برای تأمین مصرف نیاز داخلی و صادرات محور کردن ظرفیت مهمی در استان به شمار می‌روند، یادآور شد: توجه به صنایع تبدیلی فرآوری و برندسازی از موارد دیگری است که موجب می‌شود تولید و فروش این محصولات از حالت خام فروشی محصول را خارج کند و با ارزش افزوده بیشتری به بازار ارائه شود.

خیریان پور با بیان اینکه در بحث گردشگری و صنایع دستی در استان مازندران نیزظرفیت متعددی وجود دارد، یادآور شد: گردشگری سلامت، طبیعت گردی، پرنده نگری و گردشگری دریایی در کنار ظرفیت‌های تولید انواع صنایع دستی از ظرفیت‌های مهمی در استان مازندران هستند که می‌توانند در حوزه اقتصادی مورد توجه قرار گیرند.

کد خبر 6090236

دیگر خبرها

  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • شگفتی هیات‌های تجاری قطر و ترکیه از توانمندی صادراتی دانش بنیانها
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند