Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزای فارس از رفسنجان،  حدود ۲۰ سال است که خشکسالی دامن پسته رفسنجان را گرفته و از برداشت میانگین ۲.۵ تن در هکتار به ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار رسیده است.

در کنار خشکسالی، نوسانات دمایی خساراتی را به محصول پسته وارد کرده و چه بسا محصول سال آینده را هم تحت تأثیر قرار داده است.

امسال سرمازدگی خسارت سنگینی به پسته‌کاران رفسنجانی وارد کرده و نگرانی از پسته سال آینده را هم دارند که آیا این خسارت محصول سال آینده‌شان را هم زده و همچنان باید متضرر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما کشاورزان نگاه‌ امیدشان به دولت و کمک‌هایی است که قرار است برای جبران خسارت محصولی که سالیان سال ارزآوری داشته و اقتصاد کشور را زیرورو کرده است، گامی بردارد.

پس از خسارت سرمازدگی با پیگیری نمایندگان مردم در مجلس، کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی به رفسنجان و انار و دیگر شهرهای پسته‌خیز استان سفر کردند و از نزدیک ابعاد سرمازدگی را بررسی و گزارشی تهیه و به پایتخت بازگشتند تا نسبت به جبران خسارت پسته‌کاران تصمیماتی گرفته شود و مسؤولان محلی هم برای کمک به کشاورزان جلساتی برگزار کردند.

مبلغی که بیمه می‌پردازد در مقابل هزینه باغات ناچیز است

 عباس حاج‌عبداللهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان امروز در نشست بررسی سرمازدگی پسته شهرستان با حضور جمعی از مسؤولان و کشاورزان اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ به‌طور میانگین ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار محصول پسته برداشت شد و متأسفانه بخشی از محصول ۱۴۰۱ هم با توجه به خسارت سرمازدگی از بین رفت.

وی ادامه داد: اکثر پسته در منطقه نوق است که از نظر منابع آبی و خاک در آن مناطق غنی‌تر هستیم و بیشترین سرمازدگی در منطقه نوق به‌وقوع پیوست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه بیشترین رقمی که در رفسنجان داریم؛ اوحدی(فندقی) است و بعد احمدآقایی و کله‌قوچی است، افزود: ۱۵ هزارتن محصول از بین رفته است که ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان در مجموع خسارت به باغات پسته وارد شده است.

وی یادآور شد: سالانه حدود ۲۵۰ میلیون دلار در رفسنجان پسته تولید می‌شود که با توجه به خساراتی که شامل این محصول می‌شود، میانگین به‌شدت رو به کاهش است.

این مسؤول با بیان اینکه یک چهارم باغات پسته رفسنجان زیرپوشش بیمه هستند، تصریح کرد: بیمه مبلغ کمی بابت خسارت می‌پردازد که در مقابل هزینه‌های تولید ناچیز است.

حاج‌عبداللهی خاطرنشان کرد:  نگرانی که کشاورزان دارند آیا ۱۴۰۲ پسته داریم یا خیر که هنوز مشخص نیست چه وضعیتی داریم، ضمن اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم پسته در هکتار داشته باشیم و ممکن است ابعاد سرمازدگی به حدی باشد که سال آینده هم پسته نباشد.

وی با بیان اینکه کشاورزان دچار فقر اقتصادی شدند، ابراز کرد: ارزش باغات پسته رفسنجان حدود دو میلیارد دلار است اما زمانی که کشاورز نتواند به آن رسیدگی کند محصول نمی‌دهد و معیشت کشاورز به خطر می‌افتد.

حاج‌عبداللهی خاطرنشان کرد: کمک بلاعوض به کشاورزان، کاهش تعرفه برق موتورپمپ‌ها، استمهال وام‌های کشاورزی و اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت که کشاورزان بتوانند باغات خود را تعمیر و تغذیه کنند می‌تواند باری از دوش آنها بردارد.

مرکز تحقیقات پسته باید نقش پررنگ‌تری داشته باشد

حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار در مجلس اظهار داشت: باید تصمیم جدی برای تعیین‌تکلیف وضعیت باغات پسته گرفته شود و در ارائه آمار باید صادقانه‌تر صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه باغات باید تجمیع شوند که در توزیع منابع، آموزش و...بتوانیم عدالت را برقرار کنیم، ادامه داد: کشاورزی باید علمی باشد زمانی که هواشناسی اعلام می‌کند و هشدار می‌دهد باید مرکز تحقیقات پای کار باشد و روش‌هایی داشته باشیم که جلوی خسارت را بگیریم، هر سال نباید بگوییم پسته‌ها دچار خسارت سرمازدگی یا گرمازدگی شدند.

اعطای وام کم‌بهره تسکین درد کشاورزان

خانی نماینده خانه کشاورز هم با بیان اینکه آمارها در هر زمینه واقعی باشد تصمیم‌گیری راحت‌تر خواهد بود، استمهال وام‌ها در حال حاضر مسکّن است و دردی درمان نمی‌کند. از همه مهم‌تر تدبیری بیندیشیم موتورپمپ‌ها را سرپا نگه داریم. کارگرانی داریم اگر موتورها تعطیل شوند کارگران بیکار می‌شوند.بهترین راه وام با سود کم به کشاورزان داده شود که هزینه‌های دو سال موتورها را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: برای صندوق بیمه کشاوزی باید ردیف بودجه اختصاص داده شود که مردم اگر چتر مطمئن می‌دیدند همه نسبت به بیمه باغات خود اقدام می‌کردند.

ناصری از کشاورزان منطقه نوق و کشاور نمونه کشور ابراز کرد: سال‌های گذشته با دود توانستم باغات خود را از خسارت سرما نجات دهم اما امسال با دود نمی‌توانستم باید با حرارت اقدام می‌کردیم که گازوئیل نداشتیم و شرکت نفت گازوئیل را نرساند. با توجه به هشدار هواشناسی ضرورت داشت سهمیه سه ماه بعد را اورژانسی بدهند که اگر این کار انجام می‌شد، می‌توانستیم محصول‌مان را نجات دهیم.

وی اظهار داشت: سال آینده سال پسته رفسنجان است. باغاتی که کمتر از ۵۰ درصد سرما زده شده‌اند محصول خوبی دارند، بنابراین اگر بتوانیم همین الان برنامه‌ریزی کنیم اول باغات خود را ریکاوری کنیم می‌توانیم محصول سال آینده را به‌خوبی برداشت کنیم.

ناصری در ادامه سخنان خود توضیح داد: البته کشاورز پول ندارد که باغات خود را ریکاوری کند، بنابراین وام کم‌بهره می‌تواند کمک بزرگی به آنها کند، ضمن اینکه کنتور حجمی به ضرر کشاورز است و افزایش قدرت بر اساس ۱۵ سال پیش مطرح شده که به صلاح کشاورز نیست و لازم است در این زمینه‌ها تجدیدنظر شود.

وی در خصوص بیمه‌ها نیز گفت:  بیمه باید خسارت حداکثری و پول به موقع بپردازد. خسارت سال گذشته را امسال پایان سال پرداخت کردند در حالی که کشاورز باید اول آذر پول داشته باشد که کود و سم مورد نیاز خود را خریداری کند.

۲۵ هزار و ۲۹۸ هکتار باغات رفسنجان و انار زیر پوشش بیمه هستند

سلمانی نماینده بیمه کشاورزی استان هم طی سخنانی با بیان اینکه ۲۵ هزار و ۲۹۸ هکتار از باغات شهرستان‌های رفسنجان و انار زیر پوشش بیمه هستند، اظهار کرد: هدف بیمه پرداخت واقعی خسارت است که با پایش دقیق و کارشناسی‌شده این خسارات پرداخت می‌شود.

علیزاده رئیس بانک کشاورزی هم در این جلسه بیان کرد: بانک کشاورزی از مهرماه ۹۶ تا پایان ۱۴۰۰ کلیه سودها و دیرکردها کشاورزی را بخشیده است.

وی افزود: بانک برای اعطای وام، هزینه‌های باغ را در نظر می‌گیرد و به اشخاص حقیقی یا حقوقی تسهیلات می‌پردازد.

مراکز علمی معتبر برای سرمازدگی راهکار دهند

رضا مشکی سرپرست فرمانداری رفسنجان هم در پایان این جلسه اظهار داشت: کمک بلاعوض، تسهیلات کم‌بهره و امهال وام‌های کشاورزی سه مورد اصلی پیگیری است که مطرح شد و در کنار آن در هر مکاتبه‌ای تعرفه‌های برق را نیز مطالبه کردیم.

مشکی افزود: در کنار کارهایی که مرکز تحقیقات پسته انجام داده و نتایجی که گرفته باید از مراکز علمی معتبر درخواست کنیم طرح پژوهشی کامل برای مقابله با سرمازدگی ارائه دهند.

وی ادامه داد: کارگروهی در شهرستان تشکیل شود تا زمانی که تحقیقات به نتیجه می‌رسد و نسخه کاربردی خوب می‌دهد، همین روش‌های سنتی ساماندهی شود و تمهیدات لازم  به‌کار گرفته شود. مثلا چون نوسانات دمایی را داریم باید برای تأمین سوخت و امکاناتی که لازم است، هماهنگی انجام دهیم که تا حد زیادی جلوی خسارت گرفته شود.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: پسته کاران رفسنجان وام کم بهره رفسنجان رفسنجان و انار پسته رفسنجان باغات خود باغات پسته سال آینده کم بهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۹۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از کارگران رونق تولید و بهره‌روری را ارتقا می‌دهد

حسن عباسی فرماندار ویژه مهاباد در جلسه گرامیداشت هفته کارگر گفت: هر اندازه بتوان وضعیت خدمات رفاهی و وضعیت معیشت کارگران را تقویت کرد می‌توان به پیشرفت کشور و توسعه در حوزه‌های مختلف امیدوارتر بود.

وی اضافه کرد: کارگران در محیط‌های کاری نیز باید با تعهد، خلاقیت و ابتکار به خرج دهند و صرف حضور فیزیکی و گذشت ساعت کاری نمی‌تواند جامعه را به اهداف خود سوق دهد.

فرماندار ویژه مهاباد با بیان اینکه دولت تمام تلاش خود را در حمایت از کارگران و بازنشستگان بکار گرفته است، افزود: روابط صمیمانه بین کارگر و کارفرما و پرداخت به موقع حق و حقوق آنها هم می‌تواند نقش بسزایی در بهبود عملکرد کارگران در فضای تولید باشد.

عباسی از تامین مسکن بخشی از کارگران در قالب واگذاری زمین‌های نهصت ملی خبر داد و گفت: هم اکنون بیش از ۷ هزار قطعه زمین در سطح روستا‌ها حاشیه شهر آماده تحویل به متقاضیان مسکن است.

وی تاکید کرد: کارگران مورد حمایت مدیریت شهری بوده و هر درخواست و مشکلی را می‌توانند با مراجعه به دستگاه مربوطه و یا فرمانداری پیگیری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • حمایت از کارگران رونق تولید و بهره‌روری را ارتقا می‌دهد
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید