Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@03:14:49 GMT

بازار دست به نقد اما پر حجم

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۶۷۷۰

بازار دست به نقد اما پر حجم

به گزارش خبرنگار مهر، بورس تهران در هفته‌ای که گذشت شاهد فراز و فرود نماگرهای منتخب خود طی ۵ روز معاملاتی خود بود.در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس تهران اگر چه کار خود را با افت ۹ هزار و ۶۵۲ واحدی نسبت به هفته قبل خود به پایان برد اما با برجا گذاشتن بازدهی ۶.۳۵ درصدی طی ۱۴ روز کاری بازار سهام در سال جاری همچنان در جایگاه پربازده ترین نماگر بازار سرمایه ایستاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این هفته شاخص کل هم وزن اما با ۵.۶۲۲ واحد افزایش نسبت به هفته قبل توانست رشد ۱.۴۹ درصدی را به نام خود ثبت نماید تا به این ترتیب درصد تغییر این نماگر از ابتدای امسال تا کنون به ۹.۹۶ درصد افزایش یابد.

آمار شاخص‌های بورس تهران در هفته سوم فروردین ماه ۱۴۰۱

با وجود برآیند اصلاحی نماگرهای منتخب بورس تهران در هفته گذشته که همراه با انتشار اخبار پیرامونی مؤثر بر ریسک‌های سیستماتیک بازار رقم خورد اما میانگین ساده شاخص ۵۰ سال فعال این بازار از رشد نسبی نسبت به هفته قبل حکایت داشت بطوری که این نماگر توانست در پایان هفته‌ای که گذشت با رشد ۱.۷۸۵ واحدی به کار خود پایان دهد.

روند حرکت شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در ۵ روز معاملاتی

اصلی ترین عامل ریزش شاخص‌ها در هفته قبل انتشار اخباری پیرامون ابلاغیه وزارت صمت برای اخذ عوارض گمرکی جدید از صادرات محصولات معدنی و زنجیره فولاد کشو در روز دوشنبه بود که با واکنش منتقدانه رئیس سازمان بورس مواجه شد. با این همه روند بازار سهام با تداوم حمایت حقوقی‌ها و جذابیت خرید سهام در این روز سراسر قرمز پوش بازار، در نهایت از روز سه شنبه دوباره به روند متعادل و رو به صعود خود بازگشت.

به گزارش مهر، حجم و ارزش معاملات نیز در هفته‌ای که گذشت حاکی از تداوم تقویت حجم معاملات سهام و اوراق مالی قابل معامله بود هرچند که ارزش ریالی معاملات در مقایسه با هفته قبل از آن چنگی به دل نمی‌زد و در نهایت افت ۷.۲۸ درصدی را برای بورس تهران رقم زد.

حجم و ارزش کل معاملات بورس تهران در هفته‌ای که گذشت

دست به نقد بودن برخی از معامله گران بازار سهام در ۵ روز معاملاتی هفته قبل در حالی است که ارزش کل معاملات بورس تهران از شروع معاملات در سال جاری تا کنون به ۸۱ هزار و ۸۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بالغ شده است. این رقم ناشی از خرید و فروش ۱۶۲ میلیارد و ۸۲۶ میلیون سهم در بورس تهران است که طی ۷ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۶۴۶ دفعه معامله میان معامله گران دست به دست شده است.

مقایسه تغییرات هفتگی حجم و ارزش معاملات بورس تهران

ارزش و حجم معاملات سهام در بازار اول بورس تهران نسبت به بازار دوم آن طی ۵ روز کاری که گذشت نیز قابل تأمل بود. در هفته گذشته بازار اول سهام شاهد رشد ۸.۸۳ درصدی ارزش معاملات و همچنین افزایش ۲۳.۳۲ درصدی حجم معاملات سهام بود که با افزایش ۱۳.۴۴ درصدی دفعات معاملات در مقایسه با هفته قبل از آن رقم خورد.

در این بازار که اغلب شرکت‌های با سرمایه بزرگ‌تر در قیاس با سایر شرکت‌های بورسی حضور دارند روند معاملات روزانه سهام آنها تأثیر مستقیمی بر روند حرکتی شاخص کل بورس تهران دارد.

بازار دوم بورس تهران اما در هفته اخیر بر خلاف اقبال معامله گران به سهم‌های شاخص ساز، نتوانست از رکوردهای هفته قبل خود عبور کند و با افت ۱۰.۳۹ درصدی ارزش معاملات و ۷ درصدی حجم معاملات سهام نسبت به هفته پیش، به تعطیلات آخر هفته رفت.

معاملات بورس تهران به تفکیک بازارها در هفته گذشته

روند معاملات صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران نیز در هفته قبل از جذابیت چندانی برخوردار نبود و با کاهش محسوس حدود ۱۵ درصدی ارزش معاملات خود نسبت به هفته قبل از آن، به رقم ۱۹ هزار و ۲۹۵ میلیارد تومان از ابتدای امسال تا کنون رسید.

معاملات درون گروهی حقوقی‌ها در بورس تهران نیز در هفته قبل با ۳۰ نماد معاملاتی دنبال شد که حجمی بیش از ۲ میلیارد سهم به ارزش بیش از یک هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان از کل ارزش ۲۷ هزار و ۶۹۷ میلیارد تومانی معاملات بورس تهران را به خود اختصاص داده است.

سوای معاملات کد به کد و درون گروهی بازار سهام در هفته‌ای گذشت؛ معامله گران در بازار اول و دوم بورس تهران در ۲ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۱۸۵ دفعه معامله تعداد بیش از ۴۷ میلیارد و ۶۷۳ میلیون سهم در تابلو اصلی و فرعی و همچنین فهرست اولیه بورس تهران خرید و فروش کردند که ارزشی بیش از ۱۹ هزار و ۷۰۸ میلیارد تومان را در بر داشت.

در این بازار طی هفته قبل شاهد معامله بلوکی ۵۰۵ هزار و ۹۶۲ سهمی نماد معاملاتی "خنصیر" نیز بودیم که ارزشی برابر با ۸۴۴ میلیارد تومان را دربرداشت.

معاملات درون گروهی و کد به کد حقوقی‌ها در بازار اول و دوم بورس تهران

کد خبر 5467548

منبع: مهر

کلیدواژه: بورس بازار سهام سهام عدالت صندوق سرمایه گذاری ETF صندوق سرمایه گذاری وزارت جهاد کشاورزی بانک مرکزی ایران بورس سازمان امور مالیاتی تحريم اقتصادي روسيه جام جهانی قطر وزارت نیرو سید جواد ساداتی نژاد بانک مرکزی ابربدهکاران بانکی نهضت ملی مسکن گمرک ایران قیمت نفت قیمت طلا معاملات بورس تهران بورس تهران در هفته هفته ای که گذشت حجم معاملات سهام نسبت به هفته قبل میلیارد تومان ارزش معاملات معامله گران هفته قبل بازار سهام بازار اول شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۶۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت بیش‌از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس در شروع معاملات

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) با اٌفت ۱۱۳۷۹.۵۸ واحدی به ۲,۲۴۸,۳۶۵.۶۵ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به ریزش ۲۵۵۵.۳ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات تاکنون ۱.۵۰۷ میلیارد سهم بود که طی ۸۸,۷۳۸ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۸,۶۸۲.۴۰۶ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۷،۹۲۰،۹۰۹.۷۳۴ میلیارد ریال شد.

کد خبر 6097844 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • افت بیش‌از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس در شروع معاملات
  • رمزخوانی از یکشنبه قرمز بورس
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • معامله ۲۷۰ میلیاردی سهام در بورس آذربایجان غربی
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص