Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@05:34:49 GMT

تکرار قصه گرد و خاک در خوزستان

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۹۳۵۵

تکرار قصه گرد و خاک در خوزستان

علیرضا آذریان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال روز‌های خاکی بیشتری در خوزستان داشته باشیم و گرد و غبار‌هایی که در اسفند سال گذشته رخ داد منشاء دوگانه داشتند یعنی جریان‌های همرفتی و پشت جبهه‌ای بر کشور تحمیل شد و به نوعی کل خاورمیانه را درگیر کرد.

به گفته او اکنون با توجه به از بین رفتن شرایط همرفتی، باز هم گرد و غبار‌های تابع جریان باد همانند گذشته وجود دارند بنابراین الگو‌هایی قدیمی وقوع گرد و غبار، مجددا تکرار شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آذریان می گوید: سال ۹۵ عواملی مانند کم آبی، خشکسالی، جریان‌های باد و گرمایش هوا رخ داده بود که همه این عوامل دست به دست هم داد و گرد و غبار‌هایی رخ داد؛ اکنون نیز این عوامل به جز در مناطق اجرای طرح‌های مدیریتی در کانون‌های داخلی و مناطق آب‌دار شده تالاب هورالعظیم، وجود دارد بنابراین اگر آنچه به دست آورده‌ایم را از دست بدهیم یا کمرنگ شود، مطمئنا به پله اول برمی‌گردیم.

این کارشناس گفت: یک سری فعالیت‌ها برای مقابله با گرد و غبار نیز که قبلا انجام داده‌ایم در حال کمرنگ شدن هستند و با تامین حق‌آبه تالاب‌ها علاوه بر جلوگیری از خطر وقوع گرد و غبار، تالاب‌ها نقش غبارزایی را نیز ایفا می‌کنند که تصاویر ماهواره‌ای موید این موضوع هستند.

 تالاب‌ها با مکش خاک، موجب منحرف شدن یا فروکش گرد و غبار می‌شوند، اما اگر تالاب خالی از آب باشد علاوه بر اینکه نمی‌تواند این کار مدیریتی را انجام دهد، بستر تالاب نیز به کانون گرد و غبار تبدیل خواهد شد، در خوزستان هفت کانون گرد و غبار وجود دارد که دو کانون جنوب و جنوب شرق اهواز "فوق بحرانی" هستند و باید برای مدیریت این کانون‌ها چاره‌اندیشی شود و اقدامات انجام شده تقویت شوند.

آذریان گفت: اخبار خوشایندی از این کانون‌ها به گوش نمی‌رسد و ظاهرا در برخی اوقات مجبور می‌شوند ناگزیر آب را با تانکر به این کانون‌ها انتقال دهند که با توجه به محدودیت‌ها در این زمینه باید علاوه بر کشت نهال، طرح‌هایی مانند آبیاری قطره‌ای و تکنولوژی‌های جدید آبیاری در این کانو‌های فوق بحرانی پیاده‌سازی شود.

کشت نهال متکی به استحکام آبی است بنابراین آبرسانی با تانکر و آبرسانی موقت موجب می‌شود در مقاطع مختلف با مشکل روبه‌رو شویم.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گرد و خاک وضعیت جوی گرد و غبار کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۹۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره وضعیت هوای پایتخت در روز جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ اطلاع رسانی کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، براساس اعلام این شرکت، شاخص آلاینده‌ها در روز جمعه، هفتم اردیبهشت بر روی عدد ۹۷ قرار گرفته و از این رو هوا در وضعیت زرد رنگ و قابل قبول توصیف شده است.

روز گذشته نیز شاخص آلاینده‌ها بر روی عدد ۸۷ قرار داشت و هوا قابل قبول بود.

اما با این حال کوه‌های تهران که از ابتدای بهار از هر نقطه شهر معلوم بود، طی دیروز و امروز زیر غباری پنهان شده است که نشان از افزایش آلاینده‌ها دارد.

همچنین ایستگاه‌های کنترل کیفیت هوا در فرمانداری شهرری و منطقه ۱۷ با نشان دادن شاخص ۱۵۸ و ۱۵۳ نشان می‌دهد هوا در این دو نقطه شهر در وضعیت قرمز قرار دارد و برای همه مردم بسیار ناسالم است.

ایستگاه شهرک سرچشمه در منطقه ۲۲، با نشان دادن شاخص ۴۱ نشان می‌دهد که هوا فقط در این نقطه تهران پاک است.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • ماجرا‌های کنسرت «سیروان خسروی» در اهواز تکرار نمی‌شود
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • ماجراهای کنسرت «سیروان خسروی» در اهواز تکرار نمی‌شود
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان
  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان
  • غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟
  • فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود