Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک شرکت دانش‌بنیان به‌منظور کاهش هزینه‌ها در بخش فولاد کشور که حتی می‌تواند در کاهش قیمت‌تمام شده طرح‌ ملی مسکن موثر باشد، ابتکار سواپ فولاد را مطرح کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، صنعت فولاد کشور با قدمتی حدود ۱۰۰ ساله در کشور، امروز با مشکلات ساختاری ناشی از عدم جانمایی مناسب واحدها مواجه است. همین مشکل سبب شده تا در سال‌های گذشته شاهد تحمیل برخی هزینه‌ها از جمله هزینه حمل و نقل باشیم و سودآوری شرکت‌ها کاهش یافته و مسائلی همچون آسیب به جاده‌ها و زیرساخت‌ها را به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال معادن در مرکز کشور قرار گرفته‌اند، اما صنایعی که ارزش افزوده بالاتری دارند مثل تولیدکنندگان میلگرد، ورق، تیرآهن و پروفیل در شهرهای دیگر واقع شده‌اند. نمونه دیگر پتروشیمی چاه‌های نفتی است که در جنوب کشور قرار دارد اما در همه جای کشور پالایشگاه و پتروشیمی راه‌اندازی شده است.

در همین پیوند، یک شرکت دانش‌بنیان با طرحی ابتکاری، پیشنهاد سواپ فولاد بین شرکت‌های مختلف را مطرح کرد. به این ترتیب که پس از انجام معاملات فولاد در بورس کالا، شرکت‌ها بتوانند در طرح سواپ شرکت کرده و مواد اولیه یا محصول مورد نیاز خود را به‌جای شرکت‌ها دوردست، با همان کیفیت و قیمت از شرکت‌هایی که در فاصله کمتری از آنها قرار دارند، تهیه کنند.

آن‌طور که عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران خبر داده، اجرای آزمایشی این طرح کاهش ۳۹ درصدی هزینه‌های حمل و نقل فولاد را در کشور به دنبال داشته است.

رییس شرکت‌دانش‌بنیان یاد شده و عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران گفت: در این شیوه، بدون اینکه مشکلی در تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌ها ایجاد شود و بدون اینکه معامله جدید اتفاق بیفتد، کاهش هزینه‌ها را از محل جابه‌جایی کالا (فولاد) شاهد خواهیم بود.

«آیدین فتحی» افزود: در حال حاضر شرکت‌ها و صنایع، هزینه بسیار بالایی را بابت جابه‌جایی مواد اولیه خود پرداخت می‌کنند. به این ترتیب اگر بتوانیم با ارائه راهکاری نوین این هزینه‌ها را کاهش دهیم، می‌توانیم به راحتی به سودآوری شرکت‌ها، رقابت در صادرات، پایین آوردن بهای تمام شده کالاها و به تبع آن پایین آوردن قیمت مصرف‌کننده برسیم. درهمین راستا به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از هزینه‌ها در کشور قابل اصلاح و صرفه جویی هستند و از همین‌جا ایده سامانه هوشمند سواپ کالا خلق شد.

این عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران خاطرنشان‌کرد: در مقوله صادرات نیز بدون از دست رفتن مشتریان خارجی شرکت‌ها، می‌توان محصولات را با قیمت‌ها بهتر و رقابتی‌تر عرضه کرد و به توسعه بازار پرداخت.

وی یادآور شد: اکنون معاملات فولادی کشور در بستر بورس اتفاق می‌افتد، بنابراین زمانی که خریدار محصولی به بورس مراجعه می‌کند بر اساس قیمت و همچنین موقعیت و شرایط بازار نسبت به خرید اقدام می‌کند و امکان دارد موقعیت کارخانه در اولویت خرید لحاظ نشود.

وی ادامه‌داد: از این جا به بعد، با سواپ کالا می توان این مشکل مربوط به حمل و نقل را حل کرد؛ بدین ترتیب که خریداری که در قسمت شمالی کشور قرار دارد و کالای مورد نیاز خود را از مناطق جنوبی کشور خرید کرده می‌تواند با تولیدکننده ای که آماده سواپ بوده و در منطقه ای نزدیک به محل خودش قرار دارد، سواپ کند و از مزایای آن بهره‌مند شود.

فتحی تاکید کرد: در واقع در این سامانه می‌توانیم کالایی را از یک استان به استان دیگر از طریق سامانه هوشمند سواپ کالا جابه‌جا کنیم، بدون اینکه معامله‌ای انجام شود.

وی خاطرنشان‌کرد: کاهش ۳۹ درصدی هزینه‌ها، منجر به افزایش سودآوری شرکت‌ها خواهد شد و سازمان امور مالیاتی از همین محل می‌تواند به درآمد بیشتری دست یابد.

وی بیان‌داشت: کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی از محل کاهش جابه‌جایی‌های بار و کاهش مسافت‌ها، افزایش درآمدهای بخش بیمه‌ای، کاهش تصادفات جاده‌ای، افزایش بودجه دولت در بخش حمل و نقل، کاهش بهای تمام شده مصرف‌کننده (که به‌ویژه در طرح‌های بزرگی همچون طرح ملی مسکن می‌تواند مثمر ثمر باشد) و مزیت رقابتی شرکت‌ها در صادرات، از جمله دیگر مزایای این طرح است.

این مقام صنفی با اشاره به مطرح شدن این طرح با مسوولان بورس کالا و استقبال آنان، اظهار داشت:‌ کارشناسان بورس کالا در این زمینه برخی مشکلات قانونی را بیان کردند که باید چاره‌ای برای آنها اندیشیده شود.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های موجود این است که با پایان سال مالی شرکت‌ها، اگر سواپ فولاد اتفاق افتاده باشد، فاکتور و واریزی شرکت‌ها با بارنامه‌هایی که از جاهای دیگر صادر شده تطابق نخواهد داشت و در این موارد برخورد سلیقه‌ای سازمان امور مالیاتی محتمل است.

فتحی تصریح‌کرد: با توجه به انجام معاملات در بستر سامانه جامع تجارت، طرح سواپ کالا باید در این سامانه دیده شده و تعریف شود که یکی دیگر از مشکلات موجود است.

وی اظهار داشت: همچنین انتظار داریم به سامانه بورس کالا متصل شویم و معاملات را بهینه‌تر و بهتر جابه‌جا کنیم. همه شرکت‌ها از گذشته یک روابط تجاری با شرکت‌های دیگر داشته‌اند که این روابط تجاری را نمی‌شود قطع کرد؛ ما با استفاده از این سامانه می‌خواهیم با ایجاد میانبر، به صنایع کمک کنیم.

این مقام صنفی اضافه‌کرد: به عنوان مثال می‌خواهیم با استان همجوار کالاها را جابه‌جا کنیم، بدون اینکه روابط تجاری با همدیگر داشته باشند. ما با رصد میزان واردات و صادرات استان ها به این نتیجه رسیدیم که اغلب به همان میزان صادرات، واردات دارند که با استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا به راحتی می‌توان جلوی این خارج شدن اضافه و نادرست را گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد مجموعه دولت و دستگاه‌های دولتی از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صمت، سازمان امور مالیاتی و بورس کالا، در سالی که مزین به «تولید، داش‌بنیان، اشتغال آفرین» شده، با حمایت از این طرح که به صورت برخط انجام شده و به راحتی قابل رصد کردن است، در کاهش هزینه‌ها مترتب بر بخش فولاد کشور کمک کنند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سازمان امور مالیاتی کشور ، بورس کالا ، شرکت دانش بنیان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان امور مالیاتی کشور بورس کالا شرکت دانش بنیان سازمان امور مالیاتی شرکت دانش بنیان کاهش هزینه ها بورس کالا سواپ کالا حمل و نقل جابه جا شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۲۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور توسط دانش‌بنیان‌ها

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید "زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور" (زهپاد) شدند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید "زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دورگ (زهپاد) شدند.

امروزه انواعی از زیردریایی‌های صنعتی سرنشین‌دار وجود دارند که هرچند در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند اما به‌دلیل حضور انسان دراین وسایل زیر آب، خطرات احتمالی استفاده از آنها را همچنان نمی‌توان نادیده گرفت. در این‌میان ربات‌هایی در دریاها مشغول فعالیت‌ هستندکه با نام ROV(Remotely Operated Vehicle) به‌معنی "زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور" با اختصار فارسی "زهپاد" شناخته می‌شوند.

زهپادها با کمک نیروی انسانی که روی سطح زمین قرار دارد هدایت می‌شوند و در مأموریت‌های برنامه‌ریزی‌شده قادرند بخشی از عملیات را به‌صورت هوشمند و بخشی دیگر را به‌صورت هدایت دستی اپراتور در اعماق آب انجام دهند. «جهان صنعت جنوب»، شرکت دانش‌بنیانی است که از سال 1394 در کشور این ربات‌ها را برای مصارف صنعتی داخلی تولید و عرضه می‌کند.

سید میلاد فیاضی؛ مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان جهان‌ صنعت‌ جنوب ضمن اشاره به این‌که درحال‌حاضر ربات‌های زهپاد پرکاربردترین ربات‌های زیردریایی در دنیا به‌حساب می‌آیند، درباره ویژگی‌های ظاهری این دستگاه‌ها گفت: ظاهر عمومی بیشتر زیردریایی‌های هدایت‌پذیر از راه دور، تخم‌مرغی‌شکل است. ربات‌های تخم‌مرغی‌شکل، معمولا برای فعالیت‌های نظامی یا پیمایش‌های اقیانوسی استفاده می‌شود اما حوزه کاری ما، دستگاه‌های صنعتی و از نوع ساختار آزاد است که باتوجه به نوع پروژه طراحی می‌شود و معمولاً تخم‌مرغی‌شکل نیست، بلکه به‌صورت ربات‌های استراکچری‌اند و از مزایای‌شان امکان تولید در ابعاد مختلف است‌. این مسئله باعث کم‌کردن هزینه‌ها می‌شود و امکان انجام عملیات در محیط‌هایی که فضای کمتری دارد را فراهم می‌کند.

شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی طراحی و ساخته شد

فیاضی می‌گوید: این‌دست‌ ربات‌ها علاوه‌ بر اجرای فرآیندهای صنعتی، قابلیت انجام فعالیت‌های نظامی هم دارند که از آن‌جمله می‌توان به قابلیت خنثی‌کردن مین‌های دریایی یا مین‌گذاری‌های دریایی اشاره کرد اما رویکرد ما توسعه ربات‌های صنعتی است و بازرسی از اولویت‌هایی است که برای ربات‌های ما درنظر گرفته می‌شود. بازرسی‌های زیرسطحی در حوزه‌های مختلف اتفاق می‌افتد‌ برای‌مثال، نصب تجهیزات در کف اقیانوس‌ها و کابل‌گذاری‌ها و لوله‌گذاری‌هایی که زیر دریا برای شرکت‌های فعال در عرصه‌های نفت و حفاری انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: ربات‌های مدل‌ بازرس به‌کمک حسگرها و دوربین‌هایی که روی آنها نصب شده‌اند، عملیات بازرسی از این کابل‌ها و لوله‌ها را برای بررسی خرابی‌ها و مواردی شبیه به این انجام می‌دهند اما ربات‌های مدل کلاس‌های کاری، علاوه‌ بر بازرسی‌، یک سری عملیات را هم می‌توانند پوشش بدهند. باتوجه به‌ این‌که درجه آزادی از ویژگی‌های بارز این ربات‌هاست و به آنها اجازه می‌دهد در حد غواص زیر آب قدرت عمل داشته باشند. در این آر. ا. وی‌ها مقدار آن بسیار بالاست و باعث شده که بتوان از آنها در فرآیندهایی مثل جوشکاری، برشکاری، جابه‌جاکردن اجسام و حتی باز و بسته‌کردن شیرهایی که زیر آب وجود دارند، استفاده کرد. رباتی که ما در کلاس کاری داریم از قابلیت نصب دو بازوی رباتیک برخوردار است.

فیاضی درباره عمق کاربری این ربات‌ها می‌گوید: ربات بازرس محصول ما قابلیت نفوذ تا عمق 150 متری را دارد و ربات کلاس کاری ما برای پایین‌رفتن تا عمق 400 متر طراحی شده اما این طراحی اسمی است، زیرا ما این عمق را در خلیج‌فارس نداریم. از آنجا که به‌دنبال رسیدن به بازارهای بین‌المللی هستیم تولید ربات کلاس کاری با طراحی عمق 400 متر مد نظر ماست.

این شرکت دانش‌بنیان، ارتباط و همکاری نزدیکی با صنعت نفت و حفاری دارد و از این‌رو از فناوری‌هایی که به دانش فنی آنها دست یافته برای توسعه دستگاه‌های دیگری که می‌توانند در فعالیت‌های این حوزه تسهیل ایجاد کنند، بهره گرفته است.

فیاضی در این‌ خصوص گفت: یک سری از محصولات ما برای علامت‌گذاری خطوط زیرسطحی استفاده می‌شود. در نظر بگیرید زیر دریا کیلومترها خطوط انتقال وجود دارد که کابل‌ها و لوله‌های انتقال نفت، آب و... به اضافه کانال‌های زیرسطحی که حفاری می‌شوند را شامل می‌شود. با گذر زمان و با توجه به عارضه‌های طبیعی که در کف دریا رخ می‌دهد، تشخیص این خطوط انتقال بسیار دشوار می‌شود. تصور کنید در نقطه‌ای از این خطوط زمانی تعمیراتی انجام شده و سال‌ها از آن گذشته است‌. برای بازرسی آن محل یا همان شخصی که تعمیرات را انجام داده باید بیاید و آن نقطه را به‌ سختی پیدا کند یا باید از فناوری‌های جدید مدد گرفت.

وی گفت: محصول دیگر ما یکی از این فناوری‌هاست که در واقع نوعی نشانگر الکترونیکی است و "ویرا" نام دارد. ویرا قادر است آن محل به‌خصوص را کدگذاری نقطه‌ای کند تا در آینده بتوان به‌راحتی به آن محل دسترسی داشت. به‌خصوص‌که منبع تغذیه این نشانگر طول عمر بسیار بالایی دارد و می‌تواند حدود 70 سال به‌صورت مدفون در کف دریا قرار گیرد و نشانه‌گذاری را انجام دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز مذاکرات صادرات دانش قطعه‌سازی به چهار کشور
  • اعظمی: ریل‌گذاری مجلس شرکت‌های دانش‌بنیان را در بخش کشاورزی فعال کرده است
  • فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی
  • دانش بنیان‌های کرمانشاه؛ چشم به راهِ احداث «شهرک فناوری»
  • تولید زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور توسط دانش‌بنیان‌ها
  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان
  • اختصاص هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به پروژه‌های تحقیق و توسعه
  • سقف ۱۵ میلیارد تومانی تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت هوانوردی
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • دانش‌بنیان‌ها برای توسعه قدرت فناورانه چه امکاناتی نیاز دارند؟