Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:26:14 GMT

کاهش سهم پرداختی دولت در حمل‌ونقل عمومی 

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۷۱۶۲

کاهش سهم پرداختی دولت در حمل‌ونقل عمومی 

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد گفت: باوجود اینکه یک توافق قدیمی  بین دولت و شهرداری‌ها وجود دارد که بهای تمام شده خدمات را در سه بخش تقسیم کنیم و بخشی از آن را مردم یا مسافران و بخش دیگری را شهرداری‌ها و بخش سوم را دولت پرداخت می‌کند، اما عملا در سال‌های اخیر دولت سهم خودش را به مبلغ حداقل رسانده و به شدت کاهش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایمان فرهمندی در گفت‌وگویی زنده که از صفحه اینستاگرامی شورای من پخش شد، با اشاره به نرخ حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: اگر در این صنعت بخش اقتصاد مورد توجه قرار نگیرد و هزینه‌های ارائه‌ خدمات حمل‌ونقل قابلیت تامین نداشته باشد این صنعت به عنوان یک خدمت اضطراری و ضروری برای مردم قابلیت استمرار ندارد. 

وی افزود: باید نرخ‌گذاری خدمات حمل‌ونقل به نحوی انجام شود و تامین هزینه‌های این حوزه به نحوی برنامه‌ریزی شود که قابلیت استمرار خدمات و قابلیت بهره‌برداری از آن برای مسافران وجود داشته باشد به بیان دیگر باید بهای خدمات حمل‌ونقل به صورت واقعی پرداخت شود  تا خدمت پایدار بماند اما از طرفی دیگر مسافر هم  در چنین شرایطی توان پرداخت خدمات را ندارد بنابراین از طریق یارانه‌های دولتی و عمومی این ما به التفاوت‌های قیمت خدمات جبران می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: یکی از بحث‌هایی که همیشه به خصوص در ابتدای سال مورد توجه قرار می‌‎گیرد بحث بهای تمام شده خدمات در حوزه حمل‌ونقل است؛ اینکه هر سفر در اتوبوسرانی، قطار شهری چقدر هزینه دارد؟ چه بخشی از این هزینه توسط مسافر پرداخت می‌شود و چقدر به صورت کمک از طریق دولت و شهرداری تقبل و پرداخت می‌شود؟ به صورت کلی بخش قابل توجهی از بهای تمام شده از خدمات در حوزه حمل و نقل در اتوبوسرانی یا قطار شهری توسط شهرداری پرداخت می‌شود.

فرهمندی گفت: باوجوداینکه یک توافق قدیمی بین دولت و شهرداری‌ها وجود دارد که بهای تمام شده خدمات را در سه بخش تقسیم کنیم و بخشی از آن را مردم یا مسافر و بخش دیگری را شهرداری‌ها و بخش سوم را دولت پرداخت می‌کند، اما عملا در سال‌های اخیر دولت سهم خودش را به مبلغ حداقل رسانده و به شدت کاهش داده، از طرف دیگر با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌ها چه هزینه‌های حقوق و دستمزد چه هزینه‌های مربوط به نهاده‌های تامین خدمت حمل‌ونقل مانند لوازم یدکی و سوخت و .. بهای تمام شده خدمات افزایش پیدا کرده که حداقل یک سوم آن برای مسافران غیرقابل پرداخت است و به همین جهت به صورت ناخواسته سهم حمایت شهرداری مدام در حال افزایش بوده و به اعداد قابل توجهی رسیده است.  

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ بهای تمام شده هر سفر در سیستم اتوبوسرانی حدود ۴۱۰۰ تومان بوده و این عدد در سال ۱۳۹۹ به ۵۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و در ساال ۱۴۰۰ به بیش از ۶۵۰۰ تومان رسیده در سال ۱۴۰۱ هم پیش‌بینی می‌کنیم که این عدد حدود ۸۰۰۰تومان ارتقا پیدا کند. در سال گذشته ۶۵۰۰تومان بهای تمام شده هر سفر بوده و مسافر فقط ۷۵۰ تومان یعنی حدود ۱۲ درصد را پرداخت کرده است و دولت محترم تقریبا هیچ کمک قابل توجهی نکرده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد توضیح داد: شاید این نکته قابل توجه باشد که در بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ای که در سال ۱۴۰۰ در مجوعه سیستم اتوبوسرانی و قطار شهری ما انجام شده، دولت فقط ۱۳ میلیارد تومان کمک کرده که این عدد حتی به درصد هم نمی‌رسد و مابه‌التفاوت کرایه پرداختی مسافران را شهرداری تقبل کرده است. شهرداری بیش از ۱۱۲۰ میلیارد تومان ما به التفاوت این هزینه ها را پرداخت کرده است. در واقع شهرداری یارانه پرداخت می‌کند برای اینکه مردم بتوانند از خدمات اتوبوسرانی استفاده کنند اگر این یارانه پرداخت نشود قیمت بلیت به بیش از ۱۵۰۰ تومان اختلاف پیدا می‌کند که این مبلغ قابل پرداخت برای مسافران اتوبوسرانی نیست. در مجموع حدود ۴۰ میلیارد تومان عدد پرداختی مردم بوده و این در حالی است که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان شهرداری کمک کرده و این کمکی که هم در اتوبوسرانی و هم در قطارشهری انجام می‌شود، صرفا مابه‌التفاوت بهای ارائه خدمات است و هزینه‌های تامین زیر ساخت‌ها و به خصوص خرید ناوگان جدید در ساخت سیستم ریلی به هیچ عنوان این عدد محاسبه نشده است اگر بخواهیم این اعداد را محاسبه کنیم به ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان به ازای هر نفر می‌رسد که منطقی ندارد و هدف ما هم چنین نیست که بخواهیم به این سمت حرکت بکنیم.

وی خاطر نشان کرد: در تاکسیرانی هم تفاوتی با قطارشهری و اتوبوسرانی وجود دارد و آن هم این است که تاکسیران خودش سرمایه‌گذار است و اتومبیل خود را در اختیار حمل‌ونقل شهر قرار داده و یارانه و مابه‌التفاوتی هم از شهرداری یا دولت دریافت نمی‌کند؛ بنابراین باید نرخ کرایه بهای تمام شده خدمات تاکسیرانی تنظیم شود و آن خدمات هم بحث دستمزد راننده، تعمیر و نگهداری، پشتیبانی ناوگان و سوخت باید لحاظ شود اگر این اتفاق رخ دهد کرایه تاکسی افزایش پیدا می‌کند که عملا برای مسافر قابل بهره‌برداری نیست. 

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد افزود: به همین علت باید تلاش کنیم که نرخ کرایه تاکسی را به نحوی تنظیم کنیم که از یک طرف امکان استفاده برای مردم وجود داشته باشد و از طرفی دیگر بخشی از خدمات ارائه شده توسط تاکسی را جبران کند در اینجا عامل سومی هم وجود دارد آن هم امکان رقابتی که بین تاکسی‌های رسمی، تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرهای شخصی وجود دارد و باید نرخ گذاری انجام شود که بتوان در این فضای رقابتی با این عوامل دیگر رقابت بکند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حمل و نقل عمومی شورای شهر مشهد حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی بهای تمام شده خدمات رئیس کمیسیون عمران میلیارد تومان شهرداری ها برای مسافر قابل توجه هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۷۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندسازی ۴ پارکینگ هسته مرکزی شهر قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: طرح هوشمندسازی چهار پارکینگ هسته مرکزی شهر یعنی پارکینگ زائر، پارکینگ شرقی، پارکینگ بهار و پارکینگ شهید کاظمی در شش ماه نخست سال جدید به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: یکی از اهداف سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم بهبود خدمات‌دهی در پارکینگ‌های عمومی شهر قم است.

وی با اشاره به اولویت هوشمندسازی در این پارکینگ‌ها افزود: در مناسبت‌ها برنامه ویژه‌ای برای اطلاع‌رسانی مسائل مرتبط با پارکینگ‌ها و تشدید نظارت وجود دارد که در حال پیگیری است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه هوشمندسازی پارکینگ‌ها ابتدا در اطراف حرم و هسته مرکزی شهر و سپس در قسمت‌های مختلف شهر مدنظر است، خاطرنشان کرد: بسیاری از تخلفات همچون پرداخت‌های خارج از قاعده و دریافت تعرفه اضافه، دزدی و سرقت خودروها و مقوله‌های مهم دیگر با هوشمندسازی پارکینگ‌ها کاهش پیدا می‌کند.

خلیلی اضافه کرد: در پارکینگ‌هایی که هوشمندسازی می‌شوند، اپراتوری که در ورودی پارکینگ نشسته است دخل و تصرفی در هزینه پارکینگ ندارد و همه محاسبات به صورت هوشمند انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این سیستم هنگام ورود عکس از پلاک خودرو گرفته تا زمان خروج مطابقت داده می‌شود، همچنین تمام هزینه به شکل سیستمی ثبت خواهد شد و در پایان تنها رمز از راننده می‌خواهند تا از پارکینگ خارج شود.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: شکایت‌های زیادی در خصوص دریافت تعرفه‌های اضافی در پارکینگ‌ها به سازمان حمل‌ونقل و ترافیک مخابره می‌شد، اما در حال حاضر با اجرای طرح هوشمندسازی که در بعضی پارکینگ‌ها مثل زائر صورت گرفته است، شکایت‌ها در ماه به یکی یا دو عدد رسیده است.

خلیلی گفت: طرح هوشمندسازی در پارکینگ زائر در پایان سال ۱۴۰۲ به صورت آزمایشی آغاز شد و سال ۱۴۰۳ در باقی پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر اجرا می‌شود.

وی افزود: طرح هوشمندسازی چهار پارکینگ هسته مرکزی شهر یعنی پارکینگ زائر، پارکینگ شرقی، پارکینگ بهار و پارکینگ شهید کاظمی در شش ماه نخست سال جدید به بهره‌برداری می‌رسد و در صورت اجرای کامل این طرح، موضوع شکایت‌های مردمی کاهش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 749325

دیگر خبرها

  • تاکید بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری
  • جابه‌جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل در خراسان شمالی
  • هوشمندسازی ۴ پارکینگ هسته مرکزی شهر قم
  • تولید اتوبوس ناوگان حمل ونقل عمومی در سال گذشته زیر ۱۰۰۰ دستگاه بود
  • شهرداری به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا
  • افزایش ۴ برابری مالیات پرداختی بانک های اروپایی به روسیه
  • تسویه حساب سهم بیمه سلامت با داروخانه ها/وضعیت بدهی یارانه دارو
  • نوسازی ۷۲ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها