Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@13:16:53 GMT

مرمت و بازسازی قنات بوزنجان در بیضا

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۷۴۸۴

مرمت و بازسازی قنات بوزنجان در بیضا

صدیقه مویدی گفت: با مرمت و لایروبی این قنات بیش از ۷۰ خانوار کشاورز بهره‌مند شدند و بیش از ۱۵۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی روستای بوزنجان مشروب می‌شوند.

این مقام مسئول گفت: اعتبارات سهم مشارکت دولت در این قنات ۶۶۰ میلیون ریال (با حفظ قدرت خرید) از محل اعتبارات کمک‌های فنی اعتباری ملی در سال مالی گذشته تامین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به طول تقریبی ۴۰۰ متری این رشته قنات اشاره و گفت: با مرمت رشته قنات موصوف دبی آب از دهانه خروجی قنات از ۲۵ به ۳۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت که باعث افزایش راندمان و کارایی آب و انجام پروژه آبیاری نوین به صورت تجمیعی می‌شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: به منظور احیا رشته قنات "بوزنجان" در طول مسیر عملیات؛ لایروبی، حفر میله چاه و نصب درپوش میله چاه، خاکبرداری در گالری و مرمت دیواره‌های قنات با سیمان بتنی انجام شده است.

به گفته مویدی، حفظ و نگهداری قنوات، بعنوان یک میراث مهندسی کهن و کاربردی، از اهمیت خاصی برخوردار است؛ از اینرو طرح بهسازی و نوسازی قنوات همواره یکی از طرح‌های مهم در بخش آب و خاک جهاد کشاورزی شهرستان بوده است و هرساله متناسب با حجم اعتبارات تخصیصی تعدادی از قنوات شهرستان لایروبی، مرمت و احیا می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی بیضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۷۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی سازه‌های آبی و خاکی و ساختمان‌های غیرایمن با سرعت پیگیری شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد در نشست ارزیابی اولیه بارندگی‌های اخیر با اشاره به احتمال بارش‌های جدید در استان، بر نظارت و ارزیابی ایمن سازه‌های آبی و خاکی تاکیدکرد و اظهار داشت:خوشبختانه در یک ماه گذشته استان شاهد بارش‌های خوبی بود و همین امر باعث ذخیره آب در سازه‌های آبی و خاکی سطح استان شد.
 وی ادامه داد: با توجه به احتمال بارش‌های جدید نیاز است اقدامات لازم برای ارزیابی، ایمن سازی و تخلیه آب سازه‌های آبی خاکی توسط آب منطقه‌ای و منابع طبیعی صورت گیرد و در این زمینه بخشداران و دهیاران همکاری لازم را داشته باشند.
ملک زاده با اشاره به احتمال حوادث ثانویه در مخاطره بارندگی و سیلاب، افزود: شهرداران و بخشداران با استفاده از ظرفیت نظام مهندسی و بنیاد مسکن بازدید و دستورات لازم برای ایمن سازی آن را ارائه کنند.
مدیرکل بحران در خصوص قنوات و چاه‌های کشاورزی آسیب دیده از سیل نیز خواستار تسریع در امدادرسانی توسط جهاد کشاورزی شد و گفت کشاورزان، باغداران و مالکان قنوات جهت پیگیری و ثبت خسارت می‌توانند به ادارات جهاد کشاورزی مناطق خود مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • لایروبی ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های کرمانشاه
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • ایمن سازی سازه‌های آبی و خاکی و ساختمان‌های غیرایمن با سرعت پیگیری شود
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • آبگیری ۳۰ درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به ۲۱ رشته قنات