Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-08@13:49:58 GMT

(ویدئو) خانه‌های تاریخی در اعماق زمین

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۸۵۲۴

(ویدئو) خانه‌های تاریخی در اعماق زمین

‍‍‍‍‍‍

در شهر غاریان در شمال غربی لیبی، گود‌هایی وجود دارد که به روشی بدوی در داخل دامنه کوه حفر شده اند که به آن‌ها خانه‌های حفاری یا داموس می‌گویند و بیشتر آن‌ها شاهکار‌های معماری تاریخی متروکه هستند که ساکنان امیدوارند به احیای گردشگری کمک کند.

به گزارش فرارو، العربی بلحاج (۵۵ ساله) که صاحب یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های شهر است، گفت که ۳۵۵ سال پیش یکی از اجدادش این زمین را حفر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سایت هشت اتاق، یک حیاط بزرگ و یک سیستم آب و زهکشی وجود دارد. بازدیدکننده ممکن است فکر کند که این مکان مانند یک قصر سلطنتی است که توسط صد‌ها مهندس و کارگر ساخته شده است و نه ساختمانی که توسط چند نفر با ابزار ساده کنده شده است.

عملیات خاکبرداری در مرحله اول با انتخاب یک سازه سنگی که به عنوان سقف عمل می‌کند، انجام می‌شود، سپس عملیات خاکبرداری در قسمت پایین نصب سنگ انجام می‌شود، سپس دیوار و سقف با گچ یا گل پوشش داده می‌شود تا از متلاشی شدن یا ریزش سنگ‌ها جلوگیری شود.

در مورد آخرین مرحله، مربوط به طراحی و نصب لوازم جانبی است که در‌ها به شکل قوس‌های دایره‌ای از تنه‌های نخل بسته شده با شاخه‌های زیتون ساخته می‌شوند. برای این کار از میخ‌های چوبی از تنه‌های زیتون سبز استفاده می‌شود. در دیوار‌های اتاق ها، گودال‌هایی به اشکال مختلف تعبیه شده که ملزومات خانه صخره‌ای در آن‌ها ذخیره شده است.

یوسف الختالی، محقق تاریخ می‌گوید که این حفاری خانه‌ها چهار کاربرد دارند، بنابراین به گونه‌ای طراحی شده اند که چند کاره و مناسب برای تمام دوره‌های تاریخی متوالی باشند و نشان دهنده اهمیت معماری در تاریخ لیبی است.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: اینگونه خانه‌ها برای سکونت انسان، محل عبادت و کاربری نظامی بوده اند. همچنین محلی برای دفن مردگان که شواهد باستان شناسی قدمت آن‌ها را به زمان حکومت فنیقی‌ها نشان می‌دهد.

این پژوهشگر خاطرنشان می‌کند: این تاسیسات کوهستانی که در ارتفاع نزدیک به ۷۰۰ متری قرار دارند، در زمان استعمار ایتالیا به یک مقصد گردشگری تبدیل شد. ایتالیا در سال ۱۹۳۶ با انتشار اولین راهنمای توریستی این تأسیسات بدوی را به یک مقصد گردشگری برجسته تبدیل کرد.

این تاسیسات در تابستان سرد و در زمستان گرم هستند. تاریخچه برخی از این تاسیسات به بیش از ۲۳۰۰ سال می‌رسد و تنها ده خانه باقی مانده است. خانه‌ها عمدتاً خالی از سکنه هستند، اما برخی از آن‌ها که عملیات مرمتی را پشت سر گذاشته اند، به یک نماد گردشگری تبدیل شده اند. آن‌ها با پرداخت دو دلار می‌توانند در این خانه‌ها پرسه بزنند و با ۲۰ دلار می‌توانند یک روز کامل را بگذرانند و از یکی از اتاق‌ها استفاده کنند و در آن غذا بخورند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی          

منبع: فرارو

کلیدواژه: لیبی آثار باستانی خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۸۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین سید شهاب الدین حسینی در جلسه مشترک اداره اوقاف و امور خیریه استان با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: عملی کردن تفاهم نامه مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در چند بحث تعریف شده که بحث اول مرمت و بازسازی بناهای تاریخی به خصوص مساجد تاریخی، امامزاده‌ها و… می‌باشد که در سطح استان وجود دارد و بالغ بر ۳۰۰ اثر نیز در این حوزه به ثبت ملی رسیده که امید است بتوانیم به صورت مشترک این آثار را مرمت و بازسازی کرده و تحویل مردم و گردشگران دهیم.

وی ادامه داد: بحث دوم برگزاری تورهای گردشگری مذهبی و تعریف مسیرهای گردشگری مذهبی استان است که با توجه به وجود چشم اندازهای مذهبی به ویژه امامزاده‌هایی که در استان وجود دارد بتوانیم این مسیرها و این تورها را به خوبی تعریف کرده و در اختیار گردشگران ورودی استان دهیم‌.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: بحث سوم راه اندازی موزه وقف، قرآن و کتابت استان آذربایجان شرقی است که برای اولین بار قرار است در سطح کشور انجام شود که با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه استان در محل مسجد کبود تا پایان تابستان سال جاری برنامه ریزی شده تا انجام شده و به پایان برسد.

حجت الاسلام حسینی همچنین پیگیر ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب الدین اهری بعنوان اولین باغ مزار ایران شد تا با ثبت آن هم موقوفه احیا شده و هم مجموعه برای گردشگری ایجاد گردد.

حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این جلسه افزود: مولدسازی و استفاده بهینه از بناهای تاریخی موقوفه استان یکی دیگر از موضوعات اساسی است که در این راستا بسته‌های سرمایه گذاری برای پروژه تاریخی استان تعریف شده که در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت تا تبدیل به یک کاربری‌های فرهنگی گردشگری مرتبط با موضوعات فعالیت حوزه همچون هتل بوتیک، رستوران‌های سنتی و مراکز عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی استان شوند در این خصوص مصوب شد تا ۵ پروژه از جمله کاروانسرای جمال آباد شهرستان میانه، کاروانسرای الخرج، حمام میلان و حمام شنب غازان به صورت مشترک تعریف بسته شود تا در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد.

کد خبر 6097646

دیگر خبرها

  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • همکاری شهرداری با احیاگران خانه‌های تاریخی محله امامزاده یحیی
  • گشت و گذار در سرزمین انبه‌های ترش | یخچال کله قندی ۲۷۰ساله در حوالی پایتخت
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • روستای فهرج، نامزد برترین روستا‌های دنیا در حوزه گردشگری