Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:55:07 GMT

توسعه گلخانه‌ای؛آنچه چهارمحال و بختیاری نیاز دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۳۴۷۷

توسعه گلخانه‌ای؛آنچه چهارمحال و بختیاری نیاز دارد

با وجود تغییر اقلیم در چهارمحال و بختیاری، زمستان‌های این استان دچار کم بارشی شده است و فروردین‌ماه خنکی را پشت سر می‌گذارد و از سوی دیگر با کاهش شدید سفره‌های زیرزمینی مواجه شده است و این کاهش شدید سفره‌های زیرزمینی برای بخشهای مختلف استان از جمله تامین آب شرب و کشاورزی خسارت بار است.

حدود دو دهه پیش که تعدادی از کارشناسان متخصص در توسعه کشت گل و گیاه از بخش کشاورزی استان دیدن کردند، این استان را به دلیل شرایط آب و هوایی، وجود خاک مناسبت و از همه مهمتر میزان تابش مستقیم نور خورشید یکی از استانهای مستعد کشت‌های گلخانه‌ای عنوان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظرفیت ۵۰۰ هکتاری گلخانه در چهارمحال و بختیاری

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: باید هدف‌گذاری برای توسعه گلخانه‌ها تا سطح ۵۰۰ هکتار در طول چهار سال آینده در استان صورت بگیرد و محدودیتی برای پرداخت تسهیلات در این حوزه وجود ندارد.

غلامعلی حیدری با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌ها با توجه به محدودیت منابع آبی و اشتغال بالا در این حوزه باید در دستور کار سازمان جهادکشاورزی قرار بگیرد، اظهار داشت: موانع پیش‌روی احداث و توسعه گلخانه‌ها باید برطرف شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: وزیر جهادکشاورزی خواستار افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ها در این استان تا ۵۰۰ هکتار در چهار سال آینده شد و این وزراتخانه حمایت‌های لازم را در این راستا انجام می‌دهد و در پرداخت تسهیلات برای احداث گلخانه محدودیتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه باید شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران به چهارمحال و بختیاری تسهیل شود، یادآور شد: بروکراسی اداری موجب می‌شود تا سرمایه‌گذار رغبت چندانی به سرمایه‌گذاری نداشته باشد، باید هدف‌گذاری برای توسعه گلخانه‌ها تا سطح ۵۰۰ هکتار تا چهار سال آینده در استان صورت بگیرد.

حیدری با بیان اینکه تسهیلات خوبی در سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری اختصاص می‌باید، خاطرنشان کرد: اگر نیاز باشد می‌توان این اعتبارات را افزایش داد، باید محدودیت‌ها برای جذب این اعتبارات رفع شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: باید بانک‌ها نهایت همکاری را در پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغالزا داشته باشند و در خصوص ضمانت‌های بانکی سخت‌گیری نداشته باشند، قوانین باید مجدد بررسی شود، همچنین منابع بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در سال ۱۴۰۱ مشخص شود.

وی عنوان کرد: املاک مازاد بانک‌ها نیز برای تامین منابع مالی مشخص شود، همچنین در کنار بانک‌ها، سهمیه ادارات برای فروش املاک مازاد مشخص شود، بانک‌ها می‌توانند در پروژه‌های عمرانی مشارکت داشته باشند.

حیدری بیان کرد: مسوولان محدودیت‌های ایجاد زیرساخت در طرح‌های سرمایه‌گذاری را احصا کنند تا بتوان برای رفع آن‌ها در جلسه‌ای برنامه‌ریزی کرد، این موانع باید در اسرع وقت برطرف شود.

به گزارش ایرنا، توسعه گلخانه ها در چهارمحال و بختیاری با توجه به کاهش شدید منابع آبی یک ضرورت است که اکنون در دستورکار دولت سیزدهم قرار دارد.

احداث ۱۸ مجتمع گلخانه‌ای و دامپروری

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه احداث مجتمع‌های کشاورزی و گلخانه‌ای از اولویت‌های مهم وزارت جهادکشاورزی است، گفت: در سالجاری ۱۸ مجتمع کشاورزی و دامپروری در استان احداث می‌شود.

عطاءالله ابراهیمی در جلسه ستاد توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در استان افزود: این مجتمع‌های کشاورزی در بخش توسعه گلخانه، گیاهان دارویی، دامداری، شیلات است که در ۲بخش طرح‌های دولتی و خصوصی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه احداث گلخانه به عنوان یک مزیت شناخته شده برای کشاورزان از نظر اقتصادی، اشتغالزای، ارزآوری است، اظهار داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور، وجود آب وهوای متنوع، توسعه محصولات گلخانه‌ای یک مزیت منحصر به فرد در بخش کشاورزی است که باید برای اجرای این طرح‌ها آمایش و استعدادیابی انجام شود.

به گفته وی، در سال گذشته احداث ۱۰ مجتمع دامداری، گلخانه و تولید قارچ در استان در مساحت ۳۲۲ هکتار آغاز شد که تمام مراحل انجام مطالعات و واگذاری زمین انجام شده است .

ابراهیمی افزود: در این مدت مجوز احداث هفت مجتمع کشاورزی در حوزه دامداری، اسب، گیاهان دارویی نیز در کمیسیون ماده ۲ در مساحتی بیش از ۸۴۷ هکتار صادر شد.

به گفته وی، پارسال مجوز احداث ۱۷ مجتمع خصوصی نیز در مساحت ۲۴۰ هکتار صادر شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون ۵۷۵ هکتار مجتمع کشاورزی در استان در بخش خصوصی و دولتی به‌ عنوان مجتمع ها و طرح های برنامه محور و آماده برای سفر رییس جمهور  طراحی شده که برای تکمیل این طرحها بیش از ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات واعتبارات نیاز است.

وی اظهارداشت: هم اکنون سطح اراضی زراعی و باغی استان ۲۴۵ هزار هکتار است که ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان  ۲ هزار و ۹۸۶ میلیارد تومان ارزیابی شده است.

به گفته ابراهیمی، سهم بخش کشاورزی استان در تولید ناخالص ۱۶ درصد و سهم این بخش در حوزه اشتغال ۲۳ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط اقلیمی و تغییر نگرش در سطح کشور مبتنی بر افزایش مجتمع‌های کشاورزی، حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و بهره‌وری مناسب از منابع آب، احداث مجتمع‌های کشاورزی یک اولویت است، افزود: استان چهارمحال و بختیاری مقام ۱۳ در سطح کشور در حوزه توسعه گلخانه و مجتمع‌های کشاورزی را دارد.

بانک‌های برای اختصاص اعتبارات همکاری کنند

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد،سامان و بن در مجلس شورای اسلامی ، از بانک های استان درخواست کرد در خصوص توسعه گلخانه ها با سرمایه‌گذاران و کشاورزان همکاری داشته باشند.

احمد راستینه هفشجانی با اشاره به اینکه تنها ۳۰ هکتار گلخانه در چهارمحال و بختیاری تا پایان سال قبل وجود داشت، یادآور شد: سال گذشته مجوز ۵۰۰ هکتار گلخانه در استان با پنج هزار نفر اشتغال‌زایی صادر شده اما به‌علت تضامین سخت بانکی، دریافت تسهیلات با مشکل مواجه است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۶۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که سالانه ۱.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، باغی، زراعی و دامی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.

برچسب‌ها کشت گلخانه ای کشاورزی چهارمحال وبختیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشت گلخانه ای کشاورزی چهارمحال وبختیاری کشت گلخانه ای کشاورزی چهارمحال وبختیاری چهارمحال و بختیاری مجتمع های کشاورزی بخش کشاورزی توسعه گلخانه ها پرداخت تسهیلات گلخانه ای ۵۰۰ هکتار مجتمع ها بانک ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۳۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش

سعید عباسی در بازدید از غرفه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ارائه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ازمهمترین اهداف نمایشگاه اکسپو ایران است، اظهار داشت: تعریف زنجیره ارزش با هدف شناخت ظرفیت‌های ملی و معرفی قابلیت‌های استانی براساس مطالعه اسناد بالادستی از مهمترین راهبرد‌های تعریف شده برای زنجیره ارزش به شمار می‌رود.

وی افزود: براساس قابلیت‌های چهارمحال و بختیاری بادام و آبزیان از زنجیره‌های ارزش اولویت‌داری است که به وزارت کشور و دبیرخانه مرکزی معرفی و پس از بحث و بررسی در شورای ملی مهر تاییدی به پیشنهاد استان گذاشته شده است.

عباسی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در خصوص زنجیره ارزش راهبردی در یک سال و نیم گذشته، اضافه کرد: امروز اتفاق‌های خوبی در خصوص معرفی محصولات مختلف استان‌ها در قالب زنجیره ارزش رخ داده و اسناد توسعه این بخش‌ها با هدف گذاری‌های سالانه تا حدودی آماده، اما نهایی نشد.

بیشتر بخوانید

نمایش توانمندی‌های صادراتی بام ایران در تهران

وی تاکید کرد: استانداری‌ها و وزارتخانه‌های تخصصی در قالب یک برنامه مشخص و راهبردی بحث زنجیره ارزش را دنبال می‌کنند.

عباسی با تاکید بر اهمیت صنایع تبدیلی در زنجیره ارزش محصولات گفت: در چهارمحال و بختیاری زمینی برای صنایع تبدیلی و فرآوری محصول بادام تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به ارقام مختلف بادام و همچنین مرکز تحقیقات قوی در چهارمحال و بختیاری، گفت: با توجه به تأمین زمین انتظار می‌رود در آینده نزدیک این طرح‌ها که موجب ایجاد اشتغال، توسعه منطقه و ایجاد ارزش افزوده می‌شود به نتیجه برسد.

عباسی آبزی‌پروری را از جمله ۱۰ محصول مشخص شده برای تشکیل زنجیره ارزش عنوان کرد و افزود: با وجود مطالعات انجام شده هنوز استانی در کشور به عنوان محور در بخش آبزی‌پروری انتخاب نشده است.

وی با بیان اینکه برای هرکدام از زنجیره‌های ارزش یک سند توسعه تعریف شده است، ادامه داد: چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های نقش آفرین در حوزه آبزی پروری به شمار می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • اولویت زنجیره ارزش بادام و آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار