Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین مهدوی راد، محقق و پژوهشگر برجسته قرآن، «تفرقه» را بزرگ ترین و دردناک ترین فساد در امور مسلمانان دانست و راهکار رهایی از این فساد را «بیداری و آگاهی» عنوان کرد و گفت: در دعای «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ‌»، از خداوند می خواهیم که این فسادها را از امور مسلمانان اصلاح کند و جامعه اسلامی را به استواری، نیکی و درستی برگرداند، این خواسته بدین معنا نیست که خداوند سبحان مشغول کار شود بلکه بدین معناست که خداوند به من آگاهی، شعور، توفیق، درک و حس عمل عنایت کند تا در جهت صلاح امور مسلمین حرکت کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تأکید کرد که اگر گوینده ای بر پایه معارف درست حرف بزند، کارگزاری براساس آموزه های استوار و درست کار کند، مبلغ به درستی تبلیغ کند و مربی به درستی تربیت گری کند، صلاح به وجود می آید وگرنه فساد گسترده می شود.

مهدوی راد معتقد است که پس از رفع فساد، خود به خود فقر نیز از بین می رود و قطعاً اگر این گام ها را برداشتیم، حال ما خوب خواهد شد و به مرحله معنوی، انسانی و الهی خواهیم رسید.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد با بیان اینکه دعا یکی از مهم ترین معارف دینی ماست و قالب های بسیار گوناگونی دارد، اظهار کرد: مضامین دعا گاهی اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، معنوی و گاهی حالت دلدادگی دارد، گویی گفت وگوی بسیار خاکسارانه و از سر سوز عاشق با معشوق است. وقتی در قالب دعا می گوییم: «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ»‌؛ اینطور نیست خداوند سبحان به صورت غیبی و بدون هیچ گونه زمینه ها و زمانه های بشری و مادی این حالت را رقم می زند، گویی من دعا می کنم و فردای آن امور مسلمین اصلاح شده باشد بلکه مضمون دعا با تلاش و پیگیری و سخت کوشی دعا کننده و با پشتوانه و توفیق الهی شکل می گیرد.

این محقق و پژوهشگر برجسته قرآن، افزود: معارف دینی یک قاعده بسیار اساسی دارد و آن اینکه هر آنچه تحقق پیدا می کند، یک سبب و علت دارد. یعنی خداوند امور را از مجرای اسباب آن رقم می زند. این موارد به این دلیل گفته می شود که توجه شود وقتی من از خدای سبحان تقاضا می کنم که حال بدِ دل یا روح یا فکر من به حال نیک تبدیل شود و خداوند که حسن محض است، مرا که به سوء رفتار مبتلا شده ام، دگرگون سازد؛ اولین مولفه، نهیب به خود من است که باید حرکت و تلاش کنم. اینگونه نیست که من دعا بخوانم و بدون اینکه از من حرکتی باشد، منتظر باشم که نتیجه ای را ببینم. تمام این معارف قرآنی و روایی و آنچه از میراث ائمه می باشد(معارف ثقلین) در هم تنیده است یعنی باید معارف قرآنی را با سنت و سنت را با معارف قرآن تبیین کرد.

وی گفت: ما روزی حداقل ده بار می خوانیم «اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعین» اولین نکته در ظاهر «اِیّاکَ نَستَعین» این است که من به عنوان عبد و به عنوان کسی که با معبود سخن می گوید، می گویم که فقط و فقط از تو استعانت می جویم. و با ساختار جمعی است یعنی ما مومنان و مسلمانان واقعی کسانی هستیم که فقط از تو ای خداوند بزرگ استعانت می جوییم. در حالی که خداوند به ما امر کرده است: «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى»، «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» به تقوا یاری برسانیم و برای کار خیر از دیگران یاری بجوییم «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا» همه یکدست ریسمان الهی را چنگ بزنیم و به بلندی ها برسیم. پس آیات دیگر قرآن چه می شود؟ اینها بدین معناست که در گذرگاه زمان من موظف هستم تلاش خود را کنم، اسباب را بجویم و زمینه ها را شکل دهم، و در زمانه مناسب آن دست به کار بزنم، بدانم که امام علی(ع) فرمودند که اگر کسی میوه را قبل از آنکه برسد، بچیند مثل کسی می ماند که بذر را در غیر از زمین خود پاشیده است که قاعدتاً نتیجه برعکس خواهد بود.

تلاش و کوشش و سپس طلب کمک از خداوند برای آنچه در اختیار ما نیست

مهدوی راد تصریح کرد: بنابراین من باید چارچوب و همه موقعیت را در نظر بگیریم و از اینجا به بعد مواردی است که در اختیار من نیست و من به آنها می گویم «اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعین». یعنی کشاورز زمین را بارور می کند، دانه را هم می پاشد، اما اینکه وقتی سر برآورد و سرمای آنچنانی محصولات را از بین نبرد، دیگر در اختیار این کشاورز نیست. در حقیقت استعانت از خداوند برای جایی است که دیگر در اختیار من نیست.

«بد اندیشی، بدگفتاری، بدکرداری» فساد است

وی درباره دعای «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ‌»، اظهار کرد: «فساد» در اینجا در مقابل «صلاح» است که استواری، نیکی و ارزشمندی است و در مقابل آن فساد است از جمله: باری به هر جهتی، ناهنجاری، قانون شکنی، حال این فسادها در گستره اندیشه و فکر یا در افق های گفتار و بیان یا محدوده میدانی عمل باشد؛ به معنایی دیگر «بد اندیشی، بدگفتاری، بدکرداری» فساد است. در این دعا می خواهم که خداوند این فسادها را از امور مسلمانان اصلاح کند و جامعه اسلامی را به استواری، نیکی و درستی برگرداند، این خواسته بدین معنا نیست که خداوند سبحان مشغول کار شود بلکه بدین معناست که خداوند به من آگاهی، شعور، توفیق، درک و حس عمل عنایت کند تا در جهت صلاح امور مسلمین حرکت کنم.

وی ادامه داد: اگر گوینده ای بر پایه معارف درست حرف بزند، کارگزاری براساس آموزه های استوار و درست کار کند، مبلغ به درستی تبلیغ کند و مربی به درستی تربیت گری کند، صلاح به وجود می آید وگرنه فساد گسترده می شود. اولین گام این است که وقتی من دعا می کنم باید به مهم ترین، کارآمدترین و نقش آفرین ترین عاملی که صلاح را به وجود می آورد یعنی «معارف قرآن» برگردم و به آنچه که در معارف قرآن هست، عمل کنم آنگاه خداوند هم وعده داده است «الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا».

وی گفت: علامه طباطبایی نیز در ذیل این آیه فرمودند که این جهاد در همه اموری است که زندگی با آن مرتبط است، حتی دانش اندوزی و برای تمشیت معیشت زندگی حرکت کردن، همه اینها جهاد است و اگر برای خدا و در راه خدا باشد، خداوند یاری می رساند، اما اگر چنین پنداشته شود که کسانی فقط با رفتن به مکان های مقدس و ناله کردن و اشک ریختن کارشان به سامان می رود، قطعاً نادرست است.

«تفرقه» بزرگترین فساد و زمینه رهایی از این تفرقه و درگیری، «آگاهی و بیداری» است

وی «تفرقه» را یکی از سوزاننده ترین، دردناک ترین و بدبختی آفرین ترین امور مسلمین در حوزه فساد دانست و عنوان کرد: تفرقه یعنی اینکه هر کسی را به یک سویی بکشاند و درگیری ایجاد کند و دشمن هم کار خود را انجام دهد و به آمال خود برسد. زمینه رهایی از این تفرقه و درگیری، «آگاهی و بیداری» است. اگر جامعه بیدار و آگاه نشود، این فساد گسترده می شود. امام(ع) می فرمایند: «الجهل هو الموت الأکبر؛ نا آگاهی و جهالت بزرگترین مرگ است.» آن مرگی که نفس کسی بریده شود، طبیعی است و هر کسی در یک مرحله و زمانی از دنیا می رود، اما مرگی که به واقع هستی انسان را بر باد می دهد، «جهالت» است که شامل جهل به هدف، جهل به ابزار و جهل به مبدأ می باشد.

این محقق و پژوهشگر برجسته قرآن، افزود: امام صادق(ع) در روایتی بسیار مهم فرمودند: «وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ کُلَّهُ فِی أَرْبَعٍ؛ دانش مفید برای حال انسان را در چهار چیز یافتم.»، «أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ؛ اول اینکه انسان خدای خود را بشناسد.» حرکت اگر یک مبدأ مقدس و پاکی نداشته باشد، یک سکوی منزه، جاودانه و استواری نداشته باشد، به جایی نمی رسد. انسان هایی که خداشناس هستند و می دانند که او بر «مرصاد» است، می دانند که او «بصیر» است و همه آنچه را که انجام می دهند، می بیند و «سمیع» است هر آنچه که می گوید، می شنوند؛ این انسان حتی کوچک ترین حرکتش را بدون معنادار کردن انجام نمی دهد بنابراین بسیار مهم است که انسان به یک ناظرِ حاضرِ حسابگر معتقد باشد.

«وَ اَلثَّانِی أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِکَ؛ دوم اینکه بدانی با تو چه کرده» ما متأسفانه معارف بسیار بلند، عزیز و زندگی ساز ثقلین را حالت بسیط و به اصطلاح یک نوعی به ظاهر عرفانی و معنوی که آن هم بازی است، تبدیل کردیم. دین پایه زندگی است و زندگی متعالی آمیخته به معنویت را می خواهد.

چه بدبختی و فسادی بالاتر از اینکه انسان به داشته هایش آگاهی نداشته باشد

باید بدانیم که خداوند چه ابزاری را برای زندگی در اختیارتمان گذاشته است، به قول عرفا جهاد اکبر تو تا، هستی، چشم، قلب، گوش، زبان، دست، قدرت فهم و درک، زمین، آسمان، درختان و دریاها و در یک کلمه همه آنچه در زمین هست را خداوند در اختیار ما قرار داده است و همچنین قدرتی به تو داده که می توانی دریا، کوه ها، دره ها و… را در اختیار بگیریم.

«مَا صَنَعَ بِکَ» یعنی آگاهی از اینکه تو چه داری، اگر ندانی که چه داری و دیگری بداند که تو چه داری، آنچه که داری را می بَرد و تو هم که در حال نظاره هستی، نمی دانی چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چه بدبختی و فسادی بالاتر از اینکه انسان آگاهی نداشته باشد به اینکه خداوند چه در اختیار او گذاشته است؟!

مهدوی راد گفت: جوامع اسلامی امروز را نگاه کنید، درگیری دارند، استکبار نفت و اورانیوم آنان را می برد یا به معنایی دیگر مهم ترین اشیاء و مواد ارزش دار اینان را می بَرد و در مقابل آن اسلحه می فروشد؛ این از «جهل» است.

«وَ اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْکَ؛ سوم اینکه بدانی او از تو چه خواسته است.» خداوند چشم، دست، زمین، دریا و… را به  چه دلیلی به تو داده است؟ اولین اراده خدا در مخلوق و انسان این است که عبد باشد و ذلیل و خوار نباشد و باید همه این ابزار را در جهت عزت خود به کار بگیرد که اگر به کار نگیرد قطعاً ناشی از جهل، کسالت، فشل بودن و پویا و متحرک نبودن است.

«وَ اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا یُخْرِجُکَ مِنْ دِینِکَ؛ چهارم اینکه بدانی چه چیز تو را از دینت خارج می کند» این عبارت نشان می دهد که دین برای زندگی است. مهم این است که بشناسیم چه چیزی نمی گذارد که ما از معارف دینی برای زندگی برتر و به تعبیر قرآن جامعه اعلی استفاده کنیم. لذا باید آسیب شناسی کنیم و هدف گیری های آنها را نشان دهیم. تحریفی که بر معتقدات ما روا می دارند را جلو بگیریم. پس اینکه اینها شد، جامعه به صلاح می رود. و سپس «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ‌» معنا می یابد و یعنی اینکه خدایا به این امت و من به عنوان فرد و به جامعه به عنوان مجموعه ای که از این «من ها» تشکیل می شود، اولاً: «درک و آگاهی»، دوماً «قدرت و اراده و همّیت برای اجرای آنچه به درستی فهمیده است»، سوماً «برای رسیدن به مقصودی که خداوند خواسته است» عطا کن؛ پس از آن امور مسلمین اصلاح و فساد برطرف می شود.

وی معتقد است که اگر فساد از امور مسلمین برطرف شود، به صورت طبیعی فقر هم از بین می رود. «اللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنَا بِغِنَاکَ».

این محقق و پژوهشگر برجسته قرآن، تأکید کرد: اولین وجهه و چهره روشن غنای الهی بی نیازی از همه چیز است. در روایت آمده غنی آن است که از آنچه در دست مردم می بیند، احساس بی نیازی کند. و فقیر آن است که احساس نیازمندی کند. گاهی انسان میلیاردها دارد، اما مدام نقشه می کشد که میلیون دیگری را نیز به چنگ بکشد و این انسان قطعاً فقیر است!

غنی نیز آنست که چشم، دهان و ذهن سیر باشد و به دست مردم نگاه نکند. خداوند غنی علی الاطلاق است، این غنای علی الاطلاق را باید با دعا به بندگان خود عرضه کند که بنده احساس بی نیازی از «مردم» و نیاز مطلق به «خداوند» کند. وقتی انسان نیاز مطلق به خداوند داشت و بی نیاز از دست مردم بود، سفره های فقر پُر می شود. انسانی که در جیبش آن چیزی را دارد که زندگیش را فربه می کند، اولین گامش این است که حقوق واجب (خمس و زکات) را ادا می کند، مستحبات(انفاق) را انجام می دهد و سپس به مرحله ایثار می رسد. خداوند از بنده اش نخواسته به اجبار یک پنجم از مالش را بدهد و در واقع قانون و اجرای قانون است. آنکه فقط نماز واجبات را می خواند خیلی کار مهمی نکرده، اگر دل شب را برخیزد و با ناله های آنچنانی در محضر خداوند خاکساری کند، مهم است.

این محقق و پژوهشگر برجسته قرآن، درباره اقدامات لازم برای از بین بردن فقر، گفت: حرکت برای زدایش فقر این است که انسان خود را فقیر الی الله و غنی از دیگران تلقی کند، نتیجه آن این می شود که هر چه را که اضافه دارد، خرج می کند. «یَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنْفِقُونَ».

وی ادامه داد: لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ؛ برّ یعنی نیکی علی الاطلاق، به برّ نمی توانید دست پیدا کنید، «حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» مگر آنکه از آنچه به آن عشق می ورزید، انفاق کنید. مَثَل معروف که می گویند روغن ریخته را نذر حضرت عباس کردند، کار مهمی نیست. اگر کت و شلوار گران قیمتی درست کنید و بعد که در آستانه پاره شدن قرار گرفت، به کسانی که نیاز دارند، بدهید. کار مهمی نکردید.

اگر به نیکی علی الاطلاق دست پیدا کردید، به مرحله «حسن حال» می رسید

وی در توضیح دعای «اللَّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِکَ‌» و با بیان اینکه اگر به نیکی علی الاطلاق دست پیدا کردید، در این صورت به مرحله «حسن حال» می رسید، تصریح کرد: انسان فطرتاً نیک، پاک و حق جو است، وقتی به سوی اصلاح امور مسلمانان حرکت کرد و از آن طریق فقر را زدود و در حدی که در توانش بود در جهت زدودن فقر حرکت کرد و دید که وجودی مفید و نقش آفرین است و در زندگی انسان ها، منشأ اثر است، حال دل و ذهنش خوب می شود و به معنویت می گراید و خشنود می گردد که خداوند هم از او راضی است.

کاربرد پیام های این دعا در جامعه ما در حد ۱۵ درصد است

مهدوی راد در پاسخ به این پرسش که معتقدید تا چه میزان به این دعا توجه داریم و پیام های آن را در زندگی امروزمان در عرصه های مختلف، به کار می بریم؟ گفت: اگر تعارف را کنار بگذاریم، باید بگویم کاربرد پیام های این دعا در زندگی ما بسیار کم و شاید در حد ۱۵ درصد باشد که اثرات عدم توجه به پیام های این دعا نیز در جامعه نمایان است. البته باید اشاره کنم که در مراحلی، توجه ما عمیق نیست و خیلی سطحی است. اما به هر حال از سوی عده ای حرکت هایی برای رسیدن به کسانی که زندگی شان سامان ندارد، دیده می شود و بسیار عالی است. نکته مهم این هست که رسیدگی به دیگران، در واقع سطح قصه است. اگر جامعه آگاهی پیدا نکند که باید خودش حرکت و تلاش کند، اگر انسان مقدس باشد، نماز شب خوان باشد، اما نداند که مسیر حرکت کجاست، نداند که چه سرمایه ای در اختیار دارد، نداند که به این سرمایه چطور می تواند دست پیدا کند، عاقبت خوشی نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: این آیه بسیار حیرت آور است «لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»؛ قریب به اتفاق مفسرین می گویند که ما در زبور نوشتیم بعد از اینکه در تورات نوشتیم (ذکر را تورات تفسیر می کنند) یا برخی تفاسیر دیگری دارند، به نظرم می آید که همه اینها بی اساس است. تفسیر دقیق این است: لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ؛ یعنی ما در زبور به صورت یک قاعده نوشتیم که صالحان هم بعد از بیداری، آگاهی و رشد به وراثت زمین می رسند.

من اولین بار با این آیه اینگونه مواجه شدم و مرحوم حضرت آیت الله العظمی صانعی که حق عظیمی بر گردن من و بسیار از شاگردانشان دارند، این آیه را اینطور تفسیر کردند و بعدها که خودم اندکی اهل تفسیر شدم، همه تفسیرهای شیعه و سنی را نگاه کردم، یک یا دو مفسر دقیقاً به همین مطلب توجه کردند که «ذکر» ذکر است.

وی به برخی از ناآگاهی های مردم اشاره و اظهار داشت: وقتی مردم ندانند که چقدر نفت، معادن و سرمایه اجتماعی دارند، در حقیقت در نا آگاهی به سر می برند. مهم ترین بهره انبیاء برای رسیدن به اهدافشان، استفاده درست از همین خلاقیت ها و قدرت های انسان هایی بود که امروز به آنها سرمایه اجتماعی می گویند.

این محقق و پژوهشگر برجسته قرآن، با تأکید بر اینکه باید بدانیم هر عمل در چه حدی ما را به اهدافی که داریم، نزدیک می کند، گفت: برخی از افراد از آگاهی به معنای واقعی کلمه تهی هستند. وقتی کسی حاضر است، بسیار هزینه کند برای مجالسی که جز خود مشغول کنی و گاهی هم آمیخته به توهین به دیگران چیزی ندارد، معلوم می شود که آگاهی ندارد و معلوم می شود از آنچه که باید به آن بپردازد، هیچ نمی داند که اگر بداند درست عمل می کند.

از دست دادن سرمایه اجتماعی خسران بزرگی است

وی افزود: یکی از مواردی که دچار ناآگاهی شدند، برخی از مبلغان هستند. ما چقدر سرمایه گذاری می کنیم تا مردم یک ساعت سخنرنی منبری را گوش دهند که علی رغم این هزینه ها، حتی یک مطلب مفید ندارد که با کمال تأسف ساعت ها از صفحات و زمان های صدا و سیما این چنین است. گاهی هم ما را مقصر می دانند که شاید هم درست نباشد.

من چند سال پیش به شهری برای منبر رفتم، یکی از شاگردان قدیمی، من را سوار ماشین کرد و گفت که در شهر گردشی کنیم. رفتیم و مجالس را دیدیم، از جلوی یکی از بزرگترین مجالس آن شهر رد شدیم، قطعاً بیش از ۵۰۰ نفر بیرون شبستان و در خیابان ایستاده بودند، شاگردم به من گفت: استاد می دانی این جمیعت برای چه ایستادند؟ ایستادند، منبری منبرش تمام شود و وارد شوند و بعد سینه زنی و نوحه خوانی کنند. این سرمایه اجتماعی کم چیزی نیست، چه کسی به این سرمایه آسیب وارد کرده است؟ از دست دادن این سرمایه اجتماعی یک خسران است.

استادی به ما می گفت که اگر پای منبرتان ۲۰۰ نفر نشستند، شما ۲۰۰ ساعت عمر تلف کردید و بیاندیشید که با ذهنیت مردم چه کار کردید.

مهدوی راد اظهار داشت: «لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» عباد صالح مالک این زمین است، ولی اگر آگاه شود که چه دارد، می تواند به وراثت برسد. کسی که صبح از خانه بیرون برود و هوا هم سرد باشد، اگر نداند که لباس گرم خوب دارد، بدون آن بیرون می رود و بیمار هم می شود. اما وقتی بداند که لباس گرم مناسبی هست، می پوشد. اینکه امام علی(ع) فرمودند: «ما مِن حَرَکَةٍ إلاّ و أنتَ مُحتاجٌ فیها إلى مَعرِفَةٍ؛ هیچ حرکتی در زندگی نیست مگر اینکه تو نیازمند به آگاهی هستی» این آگاهی حتی باید در خوردن یک لیوان چای هم وجود داشته باشد بدین صورت که قبل از خوردن چای، بدانی برای چه می خوری و چرا می خوری و نتیجه اش چه می شود.

حضرت علامه مجلسی در شرح باب ذکر اصول کافی در کتاب شریف مِرآةُ العُقُول فرمودند: تمام ارسال، رسل و انزال کتب برای ذکر، آگاهی و بیدار کردن بوده است. پیامبر(ص) هم فرمودند: من آمدم شما را آگاه کنم.

وی با بیان اینکه از دست دادن این سرمایه اجتماعی یک خسران است تأکید کرد که همیشه استکبار جهل می خواست و به دنبال این بود که مردم نفهمند که کیستند و چه می خواهند و در آن صورت به زودی رام می شدند. کسانی که جنگ های نیابتی را انجام می دهند و سرمایه های بسیار را نابود می کنند، به این دلیل است که آگاهی ندارند باید در قبال سرمایه ای که خداوند در اختیارشان گذاشته، چه کنند و چه هدفی را در پیش بگیرند. همه اینها برخواسته از این است که آگاهی و ژرف وجود ندارد و ما در بخش عظیمی از آنچه در جامعه انجام می دهیم، به طرف این آگاهی ژرف حرکت نمی کنیم. بهتر است از تعارف کم کنیم و بر مبلغ بیافزاییم و به حقیقت و واقعیت، آنچنان که هست برسیم.

مهدوی راد در پایان گفت: در دعای «اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَی أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ» جملات بسیار لطیف هستند و یکی پس از دیگری متصل به هم می باشند. از خداوند با همه وجود می خواهیم که آگاهی، همت و همیّت حرکت برای اصلاح خود و دیگران را به ما عنایت کند و از همین مسیر به ما توفیقی را عنایت نماید که در جهت زدایش فقر اگر امکانی در اختیارمان هست، حرکت کنیم. قطعاً اگر این گام ها را برداشتیم، حال ما خوب خواهد شد و به مرحله معنوی، انسانی و الهی خواهیم رسید.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا فقر قرآن مسلمانان دعا سرمایه اجتماعی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا سرمایه اجتماعی امور مسلمانان ال م س ل م ین امور مسلمین دست دادن معارف قرآن مهدوی راد مهم ترین دست پیدا اختیار م بی نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۷۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز گفت: چاره کار بشریت برای حل مشکلات دنیا و آخرت خود این است که با تقوا باشد و خدا را در نظر بگیرد که اگر خدا فراموش شد و هرکس به فکر خود، منافعش و لذات خودش باشد و باعث مزاحمت برای دیگران باشد جامعه بشری روی سعادت را نخواهید دید.

او با اشاره به اینکه جامعه ما در عرصه یک جنگ قرار گرفته است، افزود: جنگی که یک طرف آن طرفداران اسلام، قرآن و ارزش‌های اصیل انسانی هستند و طرف مقابل هم دشمنان خدا، شیطان پرست‌ها، خودپرست‌ها و دنیا پرست‌ها قرار دارند. در این عرصه جنگ ما یک نوع مبارزه نداریم بلکه دشمن جنگ ترکیبی در هر عرصه‌ای از زندگی مسلمانان ایرانی به راه انداخته است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: عرصه جنگ نظامی را، چون از سال ۵۹ تجربه کرده‌ایم مقداری باتجربه هستیم و دستمان جلو است، اما جنگ اقتصادی جنگی است که امروز باشدت درگیرش هستیم ولی هنوز خیلی راه مانده است که بتوانیم در جهان پیرامون خودمان جایگاه کشورمان را به عنوان یک قدرت اقتصادی تثبیت کنیم و تا به آنجا نرسیم این جنگ به ما تحمیل خواهد شد و هرچه هم بخواهیم خود را کنار بکشیم دشمنان این عرصه را نقطه ضعف ما می‌دانند و در این عرصه جنگ راه انداخته‌اند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه یک عرصه دیگر جنگ و نبرد؛ جنگ فرهنگی است که در این عرصه هم دشمن تلاش خودش را می‌کند و ما هم مقاومت خودمان را نشان می‌دهیم، گفت: در عرصه جنگ فرهنگی گاهی ما پیشرفت داریم و گاهی دشمنان خود را نشان می‌دهند و بایستی در این دو عرصه جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی انشاالله ایران عزیز و کشور اسلامی ما جایگاه خود را در دنیا به گونه‌ای تثبیت کند که هیچ کس جرأت تعرض به ملت ایران را نداشته باشد.

او با اشاره به روز جهانی کار و کارگر و روز معلم، بیان کرد: سربازان عرصه جنگ اقتصادی و سربازان عرصه جنگ فرهنگی باید در هفته پیش‌رو تجلیل، تکریم و حمایت کنیم تا میدان مبارزه را به نفع ما تغییر دهند.

خطیب نماز جمعه شیراز با اشاره به آیه ۱۸۱ سوره مبارکه آل عمران و جنگ اقتصادی، یادآور شد:بدانید این دشمنی که برای ما وجود دارد دشمن خیلی قدیمی است و مختص حالا نیست و هر وقت امت اسلامی خواسته روی پای خود مستقل بایستد این جنگ شروع شده است.

آیت‌الله دژکام اظهارکرد: رییس جمهور کشور ما به کشور همسایه پاکستان رفته است و آمریکا به آنها می‌گوید ایران تحریم است و با آنها معامله نکنید و رسما وزارت خارجه آمریکا به پاکستانی‌ها تذکر دادند که با ایرانی‌ها معامله نکنید. در آیه ۷ سوره مبارکه منافقون خدا می‌فرماید: آنها همان مردم بدخواهی هستند که می‌گویند با مسلمانان معامله نکنید تا آنها دست از اسلام بردارند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: جنگ طولانی است و بیش از ۱۴۰۰‌سال است که ما می‌رزمیم و آنها هم سروصدای خود را می‌کنند البته معلوم است امت اسلامی را نتوانستند نابود کنند و بعد از این انشاالله پرچم اسلام برافراشته تر، عزت مسلمانان روزافزون‌تر و دشمنان اسلام هر روز خوارتر و زبون‌تر خواهند شد.

او به بیان اولین نکته جنگ اقتصادی اشاره کرد و افزود: ما باور داشته باشیم که در این جهان خدا همه کاره است. اگر کسی چند روز پول در دست دارد نگوید مال من است بلکه مال خداست. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها حالیشان نیست و خیال می‌کنند که پول مال خودشان است، اما ما به آنها می‌فهمانیم که پولی که در دستشان است خدا داده است، این باور را اگر کسی در دل خودش تقویت نکند وسط میدان جنگ کم می‌آورد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: اگر آزادگی و مسلمانی را می‌خواهید تجربه کنید جنگ وجود دارد و باید خود را اثبات کنید. در عرصه این نبرد ۸ کار به عنوان الزامات اقتصاد مقاومتی رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی دستور فرمودند و پیگیری کردند که در کشور اجرا شود؛ هرچه که می‌خواهید در عرصه نبرد تلاش کنید این هشت کار را باید دنبال کنید و اگر درست انجام دهیم مسلما پیروزی از آن ما خواهد بود و خدا وعده داده است.

امام جمعه شیراز بر حمایت مسئولان از تولید ملی تاکید کرد و افزود: هر مدیری در کشور ما اگر جنسی می‌خواهد مصرف کند لااقل خودش جنس ایرانی را مصرف کند و جنس خارجی نخرد. در برخی از جلسات می‌گوییم این جنس را فلان شرکت در شهر شیراز تولید می‌کند، اما می‌گویند خارجی آن بهتر است و اینگونه به کشور آسیب می‌زنند لذا مسئول باید پیگیر شود جنس ایرانی بخرد و به کارگیرد که یکی از راه‌های جهش تولید همین است.

او اذعان داشت: گاهی بحثی مطرح است که کیفیت جنس ایرانی مناسب نیست، اما ما تجربه کرده‌ایم وقتی مصرف یک کالا جدی می‌شود خریدار می‌تواند به تولید کننده بگوید که جنست باید بهتر شود و تولید از نظر کیفی هم رشد می‌کند. دوم؛ افزایش بهره‌وری است. ما در رابطه با بهره برداری مناسب از سرمایه‌های خود چه انسانی و چه مادی و مالی ضعف داریم و در جنگی که قرار داریم باید جلوی اسراف گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه با تصریح بر اینکه اگر کسی پول دارد به جای اینکه بخواهد به دلالی بپردازد به سرمایه‌گذاری تولیدی بپردازد، گفت: مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند و دلالی را تعطیل کنند و این نکته قابل توجه بانک‌ها و همه مدیران باشد؛ باید یک سرمایه‌گذاری تولیدی شود بعد سود بیاید.

آیت‌الله دژکام با اشاره به چهارمین مورد، بیان کرد: مردم جنس داخلی بخرند و امسال هم سال جهش تولید با مشارکت مردم است. اگر مردم ما جنس ایرانی را بخرند به معنی این است که به تولید کننده ایرانی کمک می‌کنند. مشارکت مردم در تولید را ممکن است بگوییم در تولید سرمایه‌گذاری کنند، اما اگر قدرت سرمایه‌گذاری ندارند لااقل جنس ایرانی بخرند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس پنجمین مورد را اصلاح الگوی مصرف دانست و افزود: ترویج فرهنگ کار نیز ششمین مورد است. سند فرهنگ کار را باید به میدان آورد، چون فارس در زمینه فرهنگی یک سند دارد، اما در باب فرهنگ کار هنوز سند مصوب شده نداریم.

او به ایجاد اشتغال در جامعه اشاره کرد و گفت: در خصوص ایجاد اشتغال وضع ما بد نیست، اما می‌خواهیم به یک افق بالاتر برسیم. ما امسال برای تحصیل کرده‌هایی که جویای شغل هستند باید خیلی تلاش کنیم تا ایجاد اشتغال شود برای اینکه در این زمینه عقب هستیم، اما در عرصه‌های دیگر ایجاد اشتغال الحمدالله نرخ بیکاری ما پایین آمده و امیدواریم شرایط بهتر شود.

امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به مبارزه با فساد اقتصادی، اظهارداشت: در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی جدای از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب یک فرمان هشت ماده‌ای داده‌اند. دیروز رئیس جمهور هم گفتند که در مبارزه با فساد با هیچ‌کس تعارف نداریم و باید جدی دنبال شود.

آیت‌الله دژکام با تصریح بر اینکه رهبر معظم انقلاب در این فرمان ۸ ماده‌ای فرموده اند همه حتی کسانی که منصوب از طرف رهبری هستند باید کارشان شفاف باشد و پاسخ دهند، افزود: فساد یکباره رخ نمی‌دهد و فساد اژد‌های هفت سر است و یک سر آن را بزنیم یک سر دیگر در می‌آورد و باید با فساد مبارزه شود. ما از این جهت در چهارچوب فرمان ۸ ماده‌ای رهبر معظم حامی دولت و دستگاه‌های قضایی و مقننه برای مبارزه با فساد هستیم و محکم با مفسدان و آنهایی که وضع اقتصادی کشور را بهم می‌ریزند مخالف هستیم و اعلام انزجار می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس به مهمترین موضوع که تقواست پرداخت و گفت: اگر کسی از خدا نترسد اینها همه حرف و باد هوا است. رهبر انقلاب در همین فرمان هشت ماده‌ای خود برای مبارزه با فساد این جمله را فرموده اند که "دستی که می‌خواهد با ناپاکی دربیفتد باید خودش پاک باشد و با دست کثیف نمی‌شود چیزی را پاک کنید". تقوا یعنی دستش پاک باشد، آنهایی که در مدیریت‌های نظارتی و مبارزه با فساد گذاشته می‌شوند مراقب باشند که شیطان خیلی فریب دهنده است، برخی اوقات یک تغییر اولویت بیشتر داده نمی‌شود.

ا ضمن تبریک روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ایف گفت: شیراز در این زمینه هم حرف برای گفتن دارد.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: همه ما بدهکار معلمان عزیز هستیم و ارج و منزلت معلم بر کسی پوشیده نیست و دست معلمان عزیز را می‌بوسیم، می‌خواهم یک نکته عرض کنم که چرا معلم آنقدر مهم شد؟ مسلما اهمیت جایگاه معلم بخاطر نقش تعلیم و تربیت است. اگر آنها تربیت نکنند جامعه انسانی تبدیل به جامعه حیوانی می‌شود و فرق انسان و حیوان در همین تربیت و تعلیم است که خودش را نشان می‌دهد. از این جهت بایستی به مسئله تعلیم و تربیت و وظیفه دستگاه آموزش و پرورش بار دیگری توجه ویژه کنیم.

امام جمعه شیراز در پایان گفت: در برش استانی نقشه مهندسی کشور اولین مسئله‌ای که مدنظر قرار گرفته است سبک زندگی اسلامی و ایرانی است. اگر بچه‌های ما بزرگ شوند و تفاوت بین مرز ایران همیشه پایبند به فرهنگ و ارزش‌ها و آن طرف که از قدیم مخالف ارزش‌های اصیل انسانی بوده‌اند را نفهمند و در رفتار خود نشان ندهند ضرر بزرگی کرده‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • مقامات اوکراینی تسلیحات غرب را می‌دزدند
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • بزرگی مقابل پرسپولیس: همه کاره در شب تاریخی(عکس)
  • سقوط اندلس با یک تار مو
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • ورزش‌های زورخانه‌ای یک سرمایه است
  • مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • باید قدر و منزلت معلمان را به خوبی دانست/ لزوم رعایت عفاف و حجاب در جامعه