Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه عراق آمد که «علی رضا گونای»، سفیر جمهوری ترکیه در عراق در پی «نقض و هتک های مستمر ارتش ترکیه» (حملات مداوم به خاک عراق) از جمله عملیات های گسترده اخیر در «متینا»، «الزاب»، «افاشین» و «باسیان» در شمال عراق احضار، «یادداشت اعتراض شدید اللحنی به سفیر ترکیه تسلیم و (از آن کشور) خواسته شد دست از این اقدامات تحریک آمیز و نقض های غیرقابل قبول بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

در این بیانیه آمده است: دولت عراق مجددا «درخواست خروج کامل نیروهای ترکیه از اراضی عراق را دارد» به نحوی که «منعکس کننده احترام به حاکمیت ملی (عراق) باشد».

عراق: ترکیه چالش داخلی خود را به خاک ما صادر نکند

در ادامه بیانیه تصریح شد: عراق حق قانونی اتخاذ تدابیر ضروری و مناسب بر اساس احکام میثاق ملل متحد و قواعد قوانین بین المللی درباره اقدامات خصمانه و یکجانبه از این دست را دارد؛ اقداماتی که بدون هماهنگی با دولت عراق انجام می شود. اشاره می شود که ترکیه از ماده ۵۱ میثاق ملل متحد در وضعیت تجاوز استفاده می کند در حالی که این اقدام، مستند به بنیان های قانونی نیست و ماده مذکور اجازه نقض حاکمیت یک کشور مستقل را نمی دهد...یادآوری می کنیم که حضور اکثر عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق نتیجه توافق بین دولت ترکیه و حزب مذکور است و همزمان، عراق نمی پذیرد و این موضوع را رد می کند که ترکیه، چالش داخلی خود را به خاک عراق صادر کند.

سخنگوی ریاست جمهوری عراق در بیانیه ای حملات ترکیه به کشورش را محکوم و اعلام کرد: تکرار عملیات نظامی «ترکیه همسایه» در اقلیم کردستان و داخل مرزهای سرزمین ما «بدون هماهنگی با دولت فدرال عراق نقض حاکمیت و تهدید امنیت ملی عراق است».

ریاست جمهوری عراق در این بیانیه افزود: عراق نمی پذیرد که خاکش میدان جدال ها و عرصه تصفیه حساب های دیگران و تجاوز به حاکمیت، تهدید امنیت و ثبات آن باشد همانطور که نمی پذیرد نقطه آغاز خصومت و تهدید علیه هر کدام از همسایگان خود باشد.

این بیانیه افزود: ریاست جمهوری با نگرانی شدید عملیات نظامی ترکیه در داخل مرزهای عراق در اقلیم کردستان را دنبال می کند و آن را نقض حاکمیت عراق و تهدیدی برای امنیت ملی خود می داند؛ اقدامات امنیتی یکجانبه در حل مسائل امنیتی، بدون هماهنگی با دولت فدرال عراق و با وجود درخواست های قبلی برای توقف این حملات و انجام گفتگو و هماهنگی پیرامون آنها، غیرقابل قبول است و باید به حاکمیت عراق احترام گذاشت.

با وجود مخالفت مقامات عراقی، ترکیه از آغاز عملیات نظامی فرامرزی با حضور نیروهای زمینی و هوایی علیه مواضع گروه تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق خبر داده است.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه بامداد روز دوشنبه اعلام کرد که عملیات نظامی فرامرزی این کشور با حضور نیروهای زمینی و هوایی علیه مواضع "پ.ک.ک" در شمال عراق آغاز شده است.

این عملیات فرامرزی ترکیه در شمال عراق با واکنش شدید مسئولان و شخصیت‌های عراقی از جمله برهم صالح رئیس جمهور، فواد حسین وزیر خارجه، مقتدا صدر رئیس جریان صدر و سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق مواجه شده است.

این در حالی است که ناظران عراقی از ایجاد چهار پایگاه جدید ترکیه در عمق خاک عراق خبر دادند.

گفته می شود عملیات ترکیه با بلدوزرهای نظامی برای تخریب درختان آغاز شده است.

برچسب‌ها عراق ترکیه بغداد پروندهٔ خبری عراق و تحولات بعداز انتخابات پارلمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عراق ترکیه بغداد عراق ترکیه بغداد عملیات نظامی شمال عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۹۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا

«آنتونیو تاجانی» وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر ایتالیا امروز (شنبه) دستور احضار «الکسی پارامونوف» سفیر روسیه در ایتالیا را در پی تصمیم برای انتقال شرکت تابعه روسی «آریستون» به «گازپروم» صادر کرد.

به گزارش ایسنا، روز جمعه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه فرمانی مبنی بر انتقال شرکت‌های تابعه روسی «آریستون» (Ariston) و «بی‌اس‌اچ هاسجریت» (BSH Hausgerate) آلمان به مدیریت موقت شرکت «گازپروم هاوس‌هولد سیستمز» (Gazprom Household Systems) امضا کرد.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونیو تاجانی با بیان اینکه این وزارتخانه با بروکسل و آلمان هم همکاری دارد، گفت: «به دبیرکل وزارت امور خارجه دستور دادم سفیر روسیه در ایتالیا را احضار کند. دولت خواستار شفاف‌سازی در مورد موضوع ملی شدن "گروه ترمو آریستون" است.»

شرکت گازپروم به‌عنوان مدیر موقت این دو کسب و کار ایتالیایی و آلمانی عمل خواهد کرد.

روسیه دارایی‌های تعدادی از شرکت‌های غربی را از زمان شروع جنگ در اوکراین تحت «مدیریت موقت» قرار داده است و این اقدامات را به‌عنوان تلافی اقدامات سایر کشورها علیه تجارت روسیه قلمداد می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • بیانیه مقامت عراق درباره حمله به هدفی «حیاتی» در حیفا
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • چین سفیر آلمان را احضار کرد
  • بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی را احضار می‌کند
  • بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد