اولین افشا عمومی ۵ غول نفتی
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۰۲۶۴
به گزارش بورس تابناک، همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در صفحه تلگرامی خود نوشت: دولت سیزدهم در اقدامی تاریخی برای نخستین بار صورتهای مالی ۵ شرکت بهره بردار از میادین نفتی را افشا کرد. این گزارش را بخوانید.
سامانه کدال سازمان بورس اوراق بهادار برای نخستین بار شاهد افشا صورتهای مالی سال ۱۳۹۸ و مقایسه آن با سال ۹۷، ۵ شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، گچساران، مسجد سلیمان، مارونو کارون است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این نخستین بار است که گزارشهای مالی این شرکتها به صورت عمومی منتشر میشود و قطعا گام بلندی در مسیر شفاف سازی یکی از چالش برانگیزترین بخشهای اقتصاد کشور است.
دولت سیزدهم که با انتشار صورتهای مالی بانک ملی مسیر شفاف سازی در خاکستریترین بخشهای افتصاد کشور را شروع کرد اینک با انتشار صورتهای مالی نفتیها پرده از وضعیت اسفناک به ارث رسیده به این دولت در این شرکتها برداشته است در هفته گذشته نیز البته صورتهای مالی مترو تهران نشان از وضعیت بحرانی این شرکت به لحاظ شدت زیان داشت، اما در مورد ۵ غول نفتی ایران وضع بسیار نگران کننده است هر چند آنالیز صورتهای مالی این شرکتها احتمالا هفتهها کار دارد و صورتهای مالی سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز میبایست در اختیار کارشناسان قرار گیرد. اما صورتهای مالی کنونی از چهار منظر قابل بررسی است درآمد عملیاتی ناچیز، تولید بالا و زیان دهی و میزان بالای اتلاف منابع که اینک خلاصه آن بررسی میشود.
شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجریدرآمد عملیاتی ۱۷۰۵ میلیارد تومان | زیان سال ۹۸ معادل ۱۱.۸ میلیارد تومان | سرمایه شرکت ۷ میلیارد تومان | زیان انباشته ۳۰ میلیارد تومان
این شرکت در سال ۹۸ معادل ۱۰۴ میلیون بشکه نفت تولید کرده است که به دلیل تحریمها ۵۳ میلیون بشکه از سال ۹۷ کمتر بوده است این شرکت در سالهای ۹۸ و ۹۷ به ترتیب ۹۱۵ میلیون مترمکعب و ۲.۲۶ میلیارد مترمکعب گاز سوزانده است که در مقایسه با مصرف سالانه ۲.۵ میلیارد مترمکعبی زاگرس مقایسه جالبی از میزان هدر رفت گاز دارد. شمار پرسنل این شرکت ۶۹۸۰ نفر میباشد.
شرکت بهره برداری گچساراندرآمد عملیاتی ۱۴۳۴ میلیارد تومان | زیان محقق شده ۲۳.۸ میلیارد تومان | این شرکت سرمایهای معادل ۴.۵ میلیارد تومان دارد | زیان انباشته شرکت در سال ۹۸ معادل ۱۶۶ میلیارد تومان است
این شرکت در سال ۹۸ معادل ۳۹ میلیون بشکه نفت تولید کرده است که نسبت به ۱۵۰ میلیون بشکه سال ۹۷ افت کرده است این شرکت نیز سال ۹۸ معادل ۹۵۱ میلیون مترمکعب گاز سوزانده است سال قبل از آن نیز ۱.۷۷ میلیارد مترمکعب گاز هدر رفته است.
گچساران داری ۶ هزار و ۳۹۷ نفر پرسنل است.
شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیماناین شرکت درسال ۹۸ درآمد عملیاتی معادل ۵۶۷ میلیارد تومان داشته است و ۳۰۰ میلیون تومان سود محقق کرده است از این نظر تنها شرکت سود آور میان این پنج غول است. سرمایه این شرکت ۴.۷ میلیارد تومان و زیان انباشته آن ۴۶.۹ میلیارد تومان است. این شرکت در سال ۹۸ معادل ۲۲ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است که نسبت به ۴۰ میلیون بشکه تولیدی سال قبل کاهش داشته است این شرکت نیز ۵۱۲ میلیون مترمکعب در سال ۹۸ و ۷۷۸ میلیون مترمکعب در سال ۹۷ گاز سوزانده است. این شرکت دارای ۲ هزار و ۷۷۹ نفر پرسنل است.
شرکت بهره برداری نفت و گاز کاروناین شرکت در سال ۹۸ درآمد عملیاتی معادل ۱۲۳۰ میلیارد تومان داشته است که به زیان ۱۴.۵ میلیارد تومانی منجر شده است این شرکت با سرمایه ۲ میلیارد تومانی ۶۴ میلیارد تومان زیان انباشته دارد میزان تولید نفت این شرکت در سال ۹۸ معادل ۲۱۲ میلیون بشکه بوده که نسبت به ۳۱۰ میلیون بشکه سال ۹۷ کاهش داشته است این شرکت در سالهای ۹۸ و ۹۷ به ترتیب ۲۲۵ میلیارد مترمکعب و ۶۷۴ میلیارد مترمکعب گاز سوزانده است. این شرکت دارای ۴ هزار و ۶۳۲ نفر پرسنل است.
شرکت بهره برداری نفت و گاز ماروناین شرکت در سال ۹۸ دارای ۸۹۱ میلیارد تومان درآمد عملیاتی بوده که منجر به ۲.۶ میلیارد تومان زیان شده است این شرکت با ۱.۴ میلیارد تومان سرمایه زیان انباشتهای معادل ۴۳.۹ میلیارد تومان داشته است این شرکت در سال ۹۸ معادل ۱۶۴ میلیون بشکه نفت تولید کرده است که نسبت به سال قبل که ۱۸۱ میلیون بشکه تولید داشته است کاهش کمی را نشان میدهد این شرکت در سال ۹۸ معادل ۶۵۲ میلیون مترمکعب و در سال ۹۷ معادل ۷۳۴ میلیون متر مکعب گاز سوزانده است. این شرکت دارای ۲۸۹۰ نفر پرسنل است.
با بررسی مقدماتی این صورتهای مالی مشخص است این شرکتها علی رغم پتانسیل فراوان در همان شرایطی هستند که سالهای قبل پالایشگاهها در آن قرار داشتند. مدیریت دولتی، سرمایه ناکافی، نبود برنامه استراتژیک و نیاز به مدیریت و سرمایه بخش خصوصی مهمترین مواردی است که در شرایط کنونی در این شرکتها به چشم میخورد.
منبع: نبض بورس
منبع: تابناک
کلیدواژه: ماه رمضان میانکاله دعای روز هفدهم رمضان همایون دارابی بازار سرمایه کدال ماه رمضان میانکاله دعای روز هفدهم رمضان شرکت بهره برداری نفت و گاز شرکت در سال تولید کرده میلیارد مترمکعب گاز سوزانده میلیون بشکه نفت میلیون مترمکعب میلیارد تومان درآمد عملیاتی نفر پرسنل صورت های مالی زیان انباشته مترمکعب گاز شرکت ها ۴ میلیارد ۵ میلیارد سال ۹۷
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۰۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«برمودا» همه رازها را افشا میکند حتی راز آقای مجری!
روزهایی که حرف از پناهندگی کامران نجفزاده به گوش میرسید پای گمانهزنیهای رسانهای برنامهای تلویزیونی با اجرای او به میان آمد. حالا او در «به وقت پیدا شدن» راز سر به مُهر خود را نیز افشا کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «برمودا» با شعار به وقت پیدا شدن از آخرین روز دیماه سر از شبکه نسیم درآورد. شاید برای کسانی که همواره این نکته را در فضایمجازی مطرح میکردند «کامران نجفزاده» در آمریکا پناهنده شده، حضور او روی آنتن شبکه نسیم با یک برنامه گفتوگومحور تعجببرانگیز بود.
اما این لازمه «برموداست» که پرده از راز مگوی شخصیتها برمیدارد. از خود مجری شروع کرد که دیگر نیاز نبود نجفزاده بگوید این همه خبر و جوّسازی رسانهای بود؛ مثلاً من هیچوقت به فکرِ مهاجرت از ایران نبودم چه برسد به پناهندگی!
شاید نکته جالب این برنامه همین صراحتها باشد که میهمانان دیگر پاسخهای تکراری ندهند به سؤالاتی که شاید گهگاه در برخی برنامهها شنیده باشیم. اینجا همه از چیزهایی میگویند که تاکنون نگفتهاند. جذابیت برنامه هم در همینجاست. شاید به همین دلیل باشد این برنامه رقیب «مهمانی» ایرج طهماسب است.
سریالهای جدید تلویزیون/ از بدل و آقای قاضی تا هشتپا و رویانشاید میتوان به این نکته اشاره کرد که تغییر مسیر کامران نجفزاده از خبرنگاری به سمت اجرای یک برنامه تاکشو تصمیم درستی بوده است. اگرچه برخی در همان ابتدا میگفتند ایکاش نجفزاده با یک تاکشوی هاردتاک یا به عبارتی یک برنامه گفتوگومحور صرفاً سیاسی و اجتماعی با سؤالات چالشی به تلویزیون برمیگشت.
مخاطب با شنیدن نامِ «برمودا» و اجرای نجفزاده ابتدا تصور میکرد، میهمانان با چالشهایی که مجری و تیم برنامه ایجاد می کنند، غرق و قربانی میشوند، به ویژه در دورهای که در برخی برنامهها، جنجال و مچ گیری بر اصل گفتوگو ارجحیت دارد.
اما تجربه «برمودا» این نکته را نشان میدهد مخاطب امروز به برنامههای گفتوگومحور سرگرمکننده نیاز دارد. یعنی میتوان برنامهای سیاسی و اجتماعی طراحی کرد و میهمانانی هم داشت اما هم چالش در آن برنامه ایجاد شود و هم فضایِ سرگرمکنندهای برای مخاطب به ارمغان آورد. با پخش برنامه، مخاطبان دریافتند که میهمانان، فرصت بیان حرفها و نظرات مختلفی دارند و مهمتر اینکه تحلیل اشتباه دیگران درباره خود را نیز اصلاح میکنند.
چنین اتفاقی در قالب سؤالات مجری و گروه نویسندگان رخ میدهد و آنها مسیر مصاحبه را طوری طراحی میکنند که بخش زیادی از پرسشها رفتار، گفتار و طرز تفکر میهمان را نشانه میرود. با این حساب «برمودا» بیش از آن که در پی چالش باشد، زمینهای مناسب را برای «گفتوگوی با احترام» فراهم میکند.
پرسیدن سوالات خندهدار یا به اصطلاح فان توسط مجری از میهمانان در زمان انجام مصاحبه و چاپ صفحه اول روزنامه با عکس و تیتر میهمان در پایان برنامه، سبب شده است تا مخاطبان عام شبکه نسیم، تا پایان برمودا را دنبال کنند.
دعوت از چهرههای مختلف سیاسی، ورزشی، هنری و غیره با هر گرایش و عقیدهای، یکی دیگر از امتیازهای برنامه برمودا است؛ برنامه برمودا در زمانهای مختلف از گرایشهای مختلف میهمان دعوت میکند تا مخاطب تنوع در برنامهسازی و محدود نبودن آن را حس کند.
ناگفته نماند پیشینه مطبوعاتی و ژورنالیستی کامران نجفزاده نیز به کمک برنامه برمودا آمده و سبب شده است، مخاطب گفتوگوهای متفاوتی را ببیند که خبری از سوالات تکراری و کلیشهای نیست.
کامران نجفزاده که با گزارش هایی در بخش خبری 20:30 شبکه دوم سیما، نامی برای خود دست و پا کرد و سپس به عنوان خبرنگار صدا و سیما به آمریکا اعزام شد، با همان بیان و ارائه ژورنالیستی و ایهامها و استعارههای فراوان، میهمان را پای گفتوگو مینشاند.
مجموعه این عوامل سبب شده است، تا برنامه برمودا یکی از برنامه های موفق صدا وسیما در این ایام لقب بگیرد.
اگرچه برخی در این میان شاید به انتقاد از این برنامه، آن را یک برنامه تقلیدی از نوع خارجی و به نوعی مشابهسازی فرض کنند اما همین که تولیدکنندگان چنین برنامهای جرأت کردهاند که برنامهای با حال و هوای جدید و نه صرفاً چالشی بلکه یک برنامه گفتوگومحور صادقانه و بدون پرده را با شخصیتها و میهمانان برنامه تولید کنند خود جای قدردانی دارد.
چرا که یک بدعت و نوآوری در نوع برنامهسازی در صداوسیما به شمار میرود که در کمتر برنامه تلویزیونی گفتوگومحور تاکنون شاهد آن بودهایم و درواقع از این منظر قابل تأمل و تفکر است. اگرچه در فواصل برنامه کامران نجفزاده به عنوان مجری سعی می کند که با میهمان برنامه و با اطلاعاتی که از وی دارد او را غافلگیر کند.
نگاهی به برنامه رمضانی شبکه افق با کارشناس «وقت سحر»اما صحبتهای بدون پرده و کمحاشیه باعث میشود که میهمان برنامه خودرا غریبه حس نکند و به راحتی وارد یک گفتوگوی صمیمی شود و حتی در برخی موارد حرفهای ناگفتهای را هم بر زبان میآورد که برای مخاطب تازگی دارد. شاید در کنار مجری و ویترین اصلی برنامه، اگر کسی «برمودا» را ببیند و نگاهی به تیتراژ بیندازد، نامهای آشنایی چون محمدرضا شهیدیفر و محسن نجفیسولاری به چشم میخورد که به نظر میرسد قطعاً نقش مهمی داشتند.
لازم است تلویزیون در عصر کنونی به جایِ دعوت از میهمانان تکراری و طراحی پرسش و پاسخهای تکراری و کلیشهای، با خلاقیت و نوآوری به فکرِ ساخت برنامههایی برود که سرگرمکننده باشند. حتی اگر قرار است گفتوگومحور و چالشی باشند.
در میانِ این همه رئالیتیشو که معلوم نیست چرا آنقدر زیادهستند، میتوان برنامههای گفتوگومحور اندیشهای درست و عمیق مثلِ کار جدید رضا درستکار در شبکه نمایشخانگی که ایام ماه رمضان و پس از آن بازدیدکنندههای بسیاری دارد، طراحی کرد.
یا «برمودا» کامران نجفزاده توانست در این فضا خوب دیده شود. حتی مسابقهها و برنامههای دیگری طراحی شوند که همه یک دفعه به شکل مافیا درنیایند و یا پدرخواندههایی که یک به یک با رنگ و لعاب میآیند و میروند و اتفاقی هم برای آنها نمیافتد.
امروز مخاطب حتماً بیننده برنامههایی میشود که خلاقیت و نوآوری را در آنها ببیند نه اینکه شاهد و ناظر برنامههایی باشد که علاوه بر کپی و تقلید پررنگ، همهچیز را چند سال قبل در برنامهای دیگر دیده باشد. حتماً «خندوانه» و «دورهمی» و امثالهم بدون استفاده از خلاقیت و نوآوری دیده نمیشوند همچنان که مهران مدیری برای بازگشت با یک برنامه سراغِ اتفاقی جدید به نام «اسکار» رفت.
انتهای پیام/