قائم مقام تولیت آستان قدس: تکلیف ما مقابله با بدعت و خرافات است
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۰۴۴۷
به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری آستان قدس رضوی، مالک رحمتی در آئین اختتامیه نخستین دوره جایزه بینالمللی قرآنی «الرضوان» افزود: قرآن و عترت دو بال دین هستند و ما وظیفه داریم این دو بال را به نسخههای اجرایی و عملیاتی در زندگی مردم تبدیل کنیم تا سعادتمند زندگی کنند.
وی ادامه داد: مشکل امروز جهان اسلام این است که از ظرفیت قرآن به درستی بهره نبردهایم، در حالی که طبق فرموده پیامبر اکرم(ص) اگر قرآن و اهل بیت(ع) را داشته باشیم، هیچ بن بستی در زندگی نخواهیم داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قائم مقام تولیت آستان قدس افزود: اگر ما در جهان اسلام به معنای واقعی کلمه، به این حدیث پیامبر(ص) جامه عمل بپوشانیم و همه چیز را با قرآن و اهل بیت(ع) محک بزنیم، دیگر با مشکلاتی مانند انحرافات فکری مواجه نخواهیم بود.
رحمتی گفت: برگزاری چنین جشنوارهای در کنار تقدیر از خادمان این عرصه، با هدف انسجام و هم افزایی معلمان قرآنی و شناسایی استعدادهای برتر این حوزه، کار بسیار پسندیده و ضروری است.
وی بیان کرد: با توجه به نیاز بشریت به آموزههای قرآنی، توسعه فعالیت در عرصه آموزش قرآن یک ضرورت است و در این راستا آستان قدس رضوی آمادگی دارد با محوریت حرم مطهر حضرت رضا(ع)، مجمع بینالمللی معلمان قرآن را تشکیل دهد.
قائم مقام تولیت آستان قدس افزود: ترویج قرآن کریم و تقویت نقش آن در زندگی، نیازمند برنامهریزی در چهار حوزه تلاوت، حفظ، تدبر و عمل به قرآن است که آستان قدس رضوی تعریف برنامه در این چهار محور را وظیفه خود میداند.
رحمتی با بیان اینکه در حوزه تلاوت قرآن و آموزش روخوانی و روانخوانی، غفلت بسیاری در کشور شده افزود: برای جبران آن، آستان قدس رضوی طرح «من قرآن را دوست دارم»، که ویژه آموزش روخوانی قرآن کریم در بستر فضای مجازی است را طراحی و اجرایی کرده و برای آموزش جامعه مخاطب هشت میلیونی در سراسر کشور هدفگذاری کرده است.
وی تصریح کرد: پس از تلاوت قرآن، باید به سمت حفظ آن برویم و مقام معظم رهبری نیز در این خصوص بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ تاکید دارند، از همین رو باید نسبت به این حوزه نیز اهتمام ویژهای داشته باشیم.
قائم مقام تولیت آستان قدس، دیگر برنامه این آستان مقدس را پرداختن به فهم و تدبر در قرآن ذکر و بیان کرد: اگر توانستیم در تلاوت قرآن موفق شویم و جمع کثیری از مردم را با خود همراه کنیم، به فهم و تدبر قرآن نیز خواهیم رسید.
وی گفت: مسئولیت بعدی ما، تلاش برای عمل به قرآن است و در این زمینه، وظیفه اصلی بر دوش معلمان قرآن است که جوانان را به گونهای آموزش دهند تا در زندگی به قرآن عمل کنند.
رحمتی اظهار داشت: اگر زندگی ما قرآنی شود جامعه اسلامی تشکیل میشود و وعده تمدن نوین اسلامی نیز خود به خود محقق خواهد شد.
برچسبها مشهد حرم امام رضا قرآن کریممنبع: ایرنا
کلیدواژه: مشهد حرم امام رضا قرآن کریم مشهد حرم امام رضا قرآن کریم قائم مقام تولیت آستان قدس آستان قدس رضوی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۰۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
متن پیام آیتالله حسین نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند؛ که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»
این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر میباشم.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم