Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت خارجه عراق اعلام کرد، ادعای آنکارا مبنی‌ بر هماهنگی با بغداد در خصوص عملیات نظامی‌اش صحت ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق خاطرنشان کرد، وزارت خارجه، عملیات نظامی در خاک عراق را نقض آشکار حاکمیت این کشور و تهدیدی برای تمامیت ارضی آن قلمداد می‌کند و آنچه که این عملیات از خود برجای می‌گذارد رعب و وحشت بین شهروندان عراقی و ایجاد ناامنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادعای آنکارا مبنی بر هماهنگی عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق با بغداد را رد کرد.

الصحاف همچنین تصریح کرد، وزارت خارجه عراق سفیر ترکیه را احضار کرد و یادداشت اعتراضی شدید اللحنی را به او تحویل داد که در این یادداشت عملیات نظامی ترکیه، عملیاتی یک‌جانبه، خصمانه و تحریک‌آمیز توصیف شد.

وی اظهار کرد: طرف ترکیه بهانه می‌آورد که این عملیات و نقض حاکمیت عراق را در چارچوب دفاع از امنیت ملی خود انجام می‌دهد و ما تاکید می‌کنیم که آنچه طرف ترکیه بارها اعلام کرده با با هماهنگی و توافق با دولت عراق این عملیات را انجام داده، صحت ندارد و ادعایی محض است.

سخنگوی وزارت خارجه عراق در ادامه افزود، طرف ترکیه بهانه می‌آورد که با استناد از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل که در آن دفاع از خود قید شده است این عملیات را انجام داده و استناد به این ماده نیز ممکن نیست چرا که آن اجازه نقض حاکمیت یک کشور مستقل را نمی‌دهد.

الصحاف همچنین گفت: وزارت خارجه عراق هیچ پاسخی در خصوص یادداشت اعتراضی خود دریافت نکرده و ما منتظر آن از طریق کانال‌های رسمی و دیپلماتیک هستیم.

وی در پایان تاکید کرد، عراق حق دارد برای پاسخ دادن به این اقدامات ترکیه از تمامی منابع قدرت در سطوح دوجانبه و چند جانبه و سازمان‌های بین‌المللی با استناد به منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی کمک بگیرد.

پیش از این، دوشنبه ۱۸ آوریل ۲۰۲۲، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که نیروهای کشورش به تمامی اهداف برنامه‌ریزی شده در عملیات "قفل پنجه" دست یافتند.

وی اضافه کرد در جریان این حمله تعداد زیادی از نیروهای حزب کارگران کردستان کشته شدند.

شبه‌نظامیان «پ.پ‌.ک‌» اغلب در اقلیم کردستان و استان نینوا مستقر هستند و از آنجا حملات فرامرزی به خاک ترکیه انجام می‌دهند.

ترکیه دوشنبه اعلام کرد که با مشارکت نیروهای ویژه و یگان‌های رزمی، حمله هوایی و زمینی جدیدی را علیه شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) انجام داده و در همین راستا، سه منطقه نزدیک مرز ترکیه در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داده است.

حملات ترکیه در عراق معمولا در مکانی که پ‌ک‌ک دارای پایگاه‌ها و اردوگاه‌های آموزشی در منطقه سنجار و در مناطق کوهستانی اقلیم کردستان عراق در مرز ترکیه است، صورت می‌گیرد.

پ‌ک‌ک که آنکارا و متحدان غربی‌اش، آن را در زمره سازمان‌های تروریستی طبقه‌بندی می‌کنند، از سال ۱۹۸۴ علیه دولت ترکیه فعالیت می‌کند.

ترکیه بیش از سه دهه است که در داخل و خارج از مرزهای خود در حال مبارزه با حزب کردستان عراق است.

به دنبال این حملات روابط بین آنکارا و دولت مرکزی عراق در بغداد دچار تنش‌ شده است؛ چرا که عراق معتقد است حملات ترکیه نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است و امنیت این کشور را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

وزارت خارجه عراق یک روز پس از این حملات، سفیر ترکیه را احضار و عملیات ترکیه را اقدامی تحریک آمیز و نقض غیرقابل قبول حاکمیت و تمامیت ارضی عراق توصیف کرد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: وزارت خارجه عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۱۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق میلان با خولن لوپتگی برای قراردادی ۳ ساله / ادعای گاتزتا

مخالفت کورواسود جواب نداد، لوپتگی سرمربی بعدی میلان خواهد بود

طرفداری | به گزارش گاتزتا دلو اسپورت، میلان با خولن لوپتگی به توافق رسیده و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، این سرمربی اسپانیایی در فصل آینده روی نیمکت روسونری خواهد نشست. بر اساس خبرها، لوپتگی قراردادی ۳ ساله با میلان امضا می‌کند و قرار است سالانه ۴ میلیون یورو از این تیم دستمزد بگیرد.

خولن لوپتگی ۵۷ ساله که هدایت رئال مادرید، سویا، وولوز و تیم ملی اسپانیا را در کارنامه دارد، موفق به کسب دو قهرمانی اروپا در رده‌های پایه تیم ملی اسپانیا شده و همچنین یک قهرمانی لیگ اروپا با سویا نیز در ویترین افتخارات او دیده می‌شود.

گفتنی است لوپتگی جانشین استفانو پیولی‌ خواهد شد که در پایان فصل جاری میلان را ترک می‌کند.

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • توافق میلان با خولن لوپتگی برای قراردادی ۳ ساله / ادعای گاتزتا
  • وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود
  • ادعای وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص تعلیق در حمله زمینی به رفح
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • هیولای کنکور را با افتخار برپا کردیم!/دیپلماسی را نادیده نگیریم/كريدور عراق-اردوغان- اروپا
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق