Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه ترکیه، پنجشنبه، «نازدار احسان شیرزاد» کاردار موقت عراق در آنکارا را در پی اظهارات مقامات رسمی عراق درباره عملیات «پنجه-قفل» ترکیه در شمال عراق احضار و مراتب اعتراض خود را به وی ابلاغ کرد.

ارتش ترکیه، چند روز پیش، عملیات جدیدی را در شمال عراق با اسم رمز «قفل پنجه» (Claw-Lock) با هدف نابودی گروه «پ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ک.ک» آغاز و در این عملیات از جنگنده، توپخانه و نیروهای ویژه زمینی استفاده کرد که این این اقدام واکنش شدیداللحن مقامات و سیاستمداران عراق را در پی داشت.

بنابر گزارش، امروز (جمعه)، وبگاه شبکه «تی‌آرتی»، «تانجو بیلگیج» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه درباره علت احضار کاردار عراق گفت که اظهارات مقامات رسمی عراق درباره عملیات پنجه-قفل «باعث رنجش آنکارا» شده است.

بیلگیج همچنین اظهار داشت: «ادعاهای وارده در این خصوص کاملا نادرست است. یادداشتی اعتراضی به کاردار موقت جمهوری عراق تسلیم شد که در آن، نقطه‌نظرات ترکیه آمده است».

وی با اشاره به عملیات اخیر ترکیه در شمال عراق، گفت که این اقدام «در هجدهم ماه آوریل جاری علیه اهداف تروریستی در شمال عراق» آغاز شد و در عین حال، «از عدم دریافت پاسخ مطلوب از طرف مقامات عراق به خواسته‌های مبرم ترکیه درباره پایان دادن به حضور سازمان تروریستی (اشاره به پ‌.‌ک‌.ک) ابراز تأسف کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه همچنین بیان کرد: «سازمان پ‌.‌ک‌.ک در لیست سازمان‌های تروریستی بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی قرار دارد و ترکیه در درجه نخست ترجیح می‌دهد که این سازمان تروریستی به دست مقامات عراق ریشه‌کن شود».

او در پایان گفت: «ترکیه همواره آماده همکاری‌ تنگاتنگ با عراق در زمینه مبارزه با پ‌.‌ک‌.ک است».

بسیاری از مقامات عراق در اعتراض به عملیات اخیر ترکیه در منطقه کردستان واکنش شدیداللحنی به آن نشان دادنده بودند. «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در واکنش به عملیات ترکیه در بیانیه‌ای تأکید کرده بود که بغداد در صورت بمباران مکرر خاک عراق توسط ترکیه، «سکوت نخواهد کرد».

وزارت امور خارجه عراق نیز در روز انجام عملیات با انتشار بیانیه‌ای رسمی حمله نظامی ترکیه به خاک عراق را با قاطعیت محکوم کرد و آن را خلاف قوانین بین‌المللی و اصل حسن همجواری دانست.

در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه عراق آمده بود که دولت عراق عملیات نظامی نیروهای ترکیه و بمباران خاک عراق در مناطق متینه، زاب، افاشین و پاسیان با پهپاد و بالگردهای نظامی را به شدت محکوم می‌کند.

به دنبال واکنش مقامات عراقی، آنکار اعلام کرد که پیش از انجام عملیات با دولت عراق اقدام خود را هماهنگ کرده است؛ اما «احمد الصفاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق  این اعلام را تکذیب کرد و گفت که «ادعای آنکارا مبنی بر هماهنگی با بغداد درخصوص عملیات نظامی آنها، اصلا صحت ندارد».

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده بود که عملیات جدید با مشارکت نیروی هوایی و نیروهای ویژه ارتش این کشور علیه مخفیگاه‌های عناصر گروه تروریستی پ‌.ک‌.ک آغاز شده است. این عملیات درحالی آغاز شد که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیش از آن با «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

تحرکات نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق درحالی انجام می‌شود که دولت و جریان‌های سیاسی عراق به شدت با حضور نظامی آنکارا در شمال این کشور مخالفند و حملات مداوم هوایی‌اش را موجب نقض حاکمیت ملی خود می‌دانند.

ترکیه و پ.ک.ک طی چند دهه گذشته با یکدیگر در وضعیت جنگی هستند و بر اساس برخی گزارش‌ها، درگیری‌های دو طرف تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجا گذاشته است. آنکارا، حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را یک گروه تروریستی می‌داند.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق وزارت امور خارجه شمال عراق مقامات عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۶۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد

وزارت امور خارجه ترکیه از به تعویق افتادن سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آمریکا که قرار بود در ۹ ماه مه برگزار شود، خبر داد.

بنابر گزارش آناتولی، بر اساس اظهارات اونجو کچالی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه سفر اردوغان به دلیل تناقض در برنامه‌های دیپلماتیک به تعویق افتاد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که این دیدار در فرصتی دیگر برای هر دو طرف مشخص خواهد شد. کچالی در ادامه بر ادامه گفتگو‌های سطح بالا میان ترکیه و آمریکا تاکید کرد.

اردوغان و بایدن از زمان روی کار آمدن رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱، چندین بار در کنفرانس‌های بین المللی ملاقات کرده و تلفنی صحبت کرده‌اند.

روابط واشنگتن و آنکارا به دلیل اختلاف نظرها بر سر پاره‌ای از موضوعات، مدت‌هاست متشنج است.

اگرچه این اختلافات از زمانی که آنکارا درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را در اوایل سال جاری تصویب کرد، کمتر شد، اما همچنان اختلافات بر سر سوریه، روسیه و جنگ در غزه ادامه دارد.

این تعویق چند روز پس از آن صورت می گیرد که اردوغان اخیرا میزبان اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در استانبول بود و این دیدار خشم رژیم صهیونیستی و متحدان آن را برانگیخته بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • کنایه وزیر خارجه اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • کنایه وزیر خارجه رژیم اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند