Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@03:04:47 GMT

نوای جوشن کبیر از ماذنه های مساجد و هیات طنین انداز می شود

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۹۸۱۵

نوای جوشن کبیر از ماذنه های مساجد و هیات طنین انداز می شود

به گزارش خبرنگار مهر، شب‌های قدر از شب‌های با فضیلت ماه مبارک رمضان است چراکه الطاف و موهبت‌های ویژه خداوند در ماه رمضان، شب قدر است که خداوند به بندگانش عطا کرده است چنانکه پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند «خداوند از روزها، جمعه و از ماه‌ها، ماه رمضان و از شب‌ها، شب قدر را برای خود اختیار کرده است».

ماه مبارک رمضان بابرکت‌ترین ماه‌ها هست ماهی که خداوند متعال درهای رحمت خویش را بر بندگانش می‌گشاید و کلام خود که کامل‌ترین برنامه هدایت و سعادت انسان است را در این ماه بر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام نازل می‌کند و شب‌های قدر که از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی هستند شب نزول قرآن و شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فضیلت ویژه شب ۲۱ رمضان و انجام اعمال خاصه

در روایات بسیار آمده است که در بین شب‌های قدر شب ۲۱ رمضان فضیلتی بالاتر از شب نوزدهم رمضان دارد که سفارش بسیاری بر انجام اعمال شب قدر در این شب به مسلمانان شده است و در روایات درباره غسل و احیا و تلاش در عبادت در شب بیست و یکم ماه رمضان و شب بیست و سوم ماه رمضان تاکید شده و آمده که شب قدر در میان یکی از این ۲ شب است در روایتی دیگر از معصومین آمده که: «ما ای سر لیلتین فیما تطلب» احیای هر ۲ شب (شب ۲۱ و ۲۳ رمضان) برای آنچه می‌خواهید مشکل نیست.

دعا نزدیک‌ترین و مؤثرترین را ارتباطی انسان با خداوند است و در فرهنگ اسلامی دعا کردن از مهم‌ترین عبادات محسوب می‌شود تا جایی که خداوند در قرآن پس از امر به دعا کردن وعده استجابت داده «وَقالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُم» و سپس می‌فرمایند: کسانی که در برابر این رابطه نزدیک خلق و خالق تکبر می‌ورزند به زودی با ذلت وارد دوزخ می‌شوند «اِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ».

در شب ۲۱ ماه رمضان صلوات بسیار و مغفرت بسیار طلب کنید

یکی از اقدامات مردم در ماه مبارک رمضان به ویژه شب‌های قدر برگزاری جلسات قرائت قرآن مجید، عزاداری و مناجات‌خوانی در مساجد یا منازل برای مردان و زنان مؤمن است که از شور و هیجان ویژه‌ای برخوردار است.

اعمال مهمی در شب‌های قدر به مسلمانان توصیه شده که به فرموده "شیخ مفید"، در شب بیست و یکم ماه رمضان، صلوات بسیار فرستد و بر ظالمان بر آل محمد (ص) و همچنین بر قاتل امیرمومنان (ع) بسیار لعن و نفرین فرستد و هم برای خویش و پدر و مادرش و سایر مؤمنان و مومنات دعا کند و دعا برای وجود مبارک امام زمان (عج) و فرج آن حضرت، یکی دیگر از اعمال شب بیست و یکم ماه رمضان است.

در این شب که همزمان شده است با شهادت امیرالمومنین علی (ع) مردم کرمانشاه نوای الهی العفو همراه با سوگ و عزای شهادت امام علی (ع) سر می‌دهند و با استعانت از مولای متقیان در شب بیست و یکم که به شب تقدیر معروف است دست دعا و استغفار به ایمان بلند می‌کنند تا در این شب مورد عنایت ویژه الهی واقع شوند.

پخت نذر در شب و روز ۲۱ رمضان به مناسب شهادت امام علی (ع) در کرمانشاه

در این شب‌های قدر جمعیت بسیاری از مؤمنان در مساجد، حسینه‌ها و هیئت‌ها برای طلب مغفرت به شب بیداری و خواندن دعاهای سفارش شده می‌پردازند و زمزمه دعای جوشن کبیر، افتتاح و ابو حمزه ثمالی از مساجد و هیئت‌ها شنیده می‌شود که برای بهره‌مندی از فضیلت این شب‌ها با جان دل قرائت می‌شود.

مردم کرمانشاه همه‌ساله در شب بیست و یکم ماه رمضان در مساجد و تکایا عزاداری می‌کنند و مراسم شب‌های قدر را بسیار باشکوه برپا می‌کنند و بر اساس روایات در شب‌های نوزدهم، بیست‌ویکم، بیست‌وسوم ماه رمضان که به عنوان شب‌های قدر بیان شده کتاب قرآن را به سر گرفته و تا اذان صبح عبادت و راز و نیاز می‌کنند.

یکی از رسوماتی که در استان کرمانشاه برای شب و روز بیست و یکم به چشم می‌خورد پختن آش، حلیم و شله زرد به مناسب شهادت امام علی (ع) است که با اعتقادات و ارادت مردم کرمانشاه به امام علی (ع) همسویی بسیار دارد.

کد خبر 5473113

منبع: مهر

کلیدواژه: کرمانشاه شب قدر شب های قدر ماه رمضان 1401 ماه مبارك رمضان بوشهر ماه رمضان 1401 شب قدر ویروس کرونا کرمانشاه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا شب های قدر خراسان رضوی مشهد ارتش جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راهپیمایی روز قدس گرگان شب بیست و یکم ماه رمضان شب بیست و یکم شب های قدر امام علی شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۹۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه یکسری فاکتورهای مثبت و منفی در بازار سرمایه وجود دارد که در میزان سرمایه گذاری مردم نقش دارد، یادآور شد: احتمالا در روزهای آینده شاهد رشد آرام سهام در بورس هستیم اما جنس این رشد از نوع رشد در سال ۹۹ نیست.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر فعالیت بازار سرمایه با فراز و نشیب همراه است و رشد آن روزی مثبت و روز دیگر منفی است، پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایسنا درباره اثر برخی اخبار همچون اصلاحی برخی مواد قانون مالیات بر عایدی سرمایه معتقد است، نه تنها بورس بلکه بازارهای دیگر از جمله ارز، سکه و طلا هم بعد از اعلام تصویب این مصوبه واکنش قابل توجهی نداشتند.
وی با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه  موضوع جدید و مربوط به امروز نیست، افزود: این موضوع در دوره قبل مجلس شورای اسلامی برای اولین بار مطرح شد و اکنون هم به طور کامل تصویب نشده و تصویب نهایی آن مدت زمان طولانی طول می کشد. 
 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سال گذشته هم پس از اعلام مصوبه مواد خام پتروشیمی، شاهد ریزش سود سهام در بورس بودیم، اما این مصوبه به تنهایی عامل ریزش سود نبود، عهدی که دولت بسته بود و زیر عهدش زد باعث شد، اعتماد سرمایه گذار از بین برود.
به گفته الیاس کردی، چنین اخباری هم آسیب می زند و هم تبعاتی دارد که آن تبعات آسیب زا هستند.
وی با اشاره به اینکه یکسری فاکتورهای مثبت و منفی در بازار سرمایه وجود دارد که در میزان سرمایه گذاری مردم نقش دارد، یادآور شد: افزایش روند کلی نرخ دلار، بالا بودن نرخ بهره که آسیب زا بوده و انتشار اوراق بالای ۲۰ درصد بوده در کنار قوانینی که در آینده تصویب می‌شود و مشخص نیست که برای سرمایه گذار مثبت است یا منفی، از جمله فاکتورهای مختلفی است که در این عرصه وجود دارد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با این شرایط در روزهای آینده شاهد رشد آرام سهام در بورس هستیم، اما جنس این رشد از نوع رشد در سال ۹۹ نیست، اضافه کرد: با وجود فاکتورهای اعلام شده، ارزیابی ام این است که چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اروپایی‌ها چقدر برای بازنشستگی خود پس‌انداز می‌کنند؟
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • زنگ سپاس معلم در مدارس خراسان شمالی طنین انداز شد
  • مردم کردستان برای حل اختلاف به صلح‌یاران مراجعه می‌کنند
  • طنین دانشجویان بین المللی کیش در محکومیت سرکوب دانشجویان در آمریکا
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است