Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@23:07:39 GMT

دلایل مهم برای ترک سیگار

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۹۹۱۰

دلایل مهم برای ترک سیگار

به گزارش جام جم آنلاین، فواید ترک سیگار تقریبا فورا ظاهر می­‌شود. پس از تنها ۲۰ دقیقه از ترک سیگار، ضربان قلب شما کاهش می­‌یابد.

در عرض ۱۲ ساعت، سطح مونوکسید کربن در خون شما به حالت طبیعی کاهش پیدا می­ کند. در عرض ۲ تا ۱۲ هفته، گردش خون شما بهبود یافته و عملکرد ریه افزایش می­‌یابد.

در عرض یک تا ۹ ماه، سرفه و تنگی نفس کاهش می­‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عرض ۵ تا ۱۵ سال، خطر سکته مغزی به اندازه افراد غیرسیگاری کاهش می­‌یابد.

طی ۱۰ سال، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه شما تقریباً نصف یک فرد سیگاری است. در عرض ۱۵ سال، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی به اندازه افراد غیرسیگاری است.

بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، دلایل دیگری نیز برای ترک سیگار وجود دارد که عبارتند از:

۱. افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به موارد شدید و مرگ ناشی از کووید ۱۹ هستند.

۲. دخانیات تقریباً بلافاصله بر ظاهر شما تأثیر می­‌گذارد.

۳. همه چیز بو می­‌گیرد؛ از پوست خود گرفته تا کل خانه، لباس و انگشتان و تنفس شما.

۴. تنباکو باعث زرد شدن دندان­‌ها و ایجاد پلاک دندانی اضافی می­‌شود.

۵. دود کردن دخانیات و استفاده از دخانیات بدون دود باعث بوی بد دهان می­‌شود.

۶. دخانیات پوست شما را چروک می­‌کند و باعث می­‌شود پیرتر از سن خود به نظر برسید؛ چراکه سیگار کشیدن به علت از بین بردن کلاژن باعث پیری زودرس پوست می­‌شود. ویتامین A را از بین می­‌برد و جریان خون را نیز محدود می‌کند.

۷. چین و چروک­‌های اطراف لب و چشم بیشتر نمایان است و پوست را خشک می­‌کند.

۸. سیگار کشیدن خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می­‌دهد. پسوریازیس، نوعی بیماری التهابی غیرواگیر پوستی است که با پوسته­‌های نقره­‌ای در محل آرنج، زانو، لبه رویش موی سر و ... نمایان می‌شود که با کندن پوسته­‌های نقره­‌ای سطح زیرین قرمز و ملتهب است و گاه همراه با خارش می­‌باشد.

۹. سالانه افراد زیادی بر اثر تماس با دود سیگار جان خود را از دست می­‌دهند.

۱۰. افراد غیرسیگاری که در معرض دود دست دوم قرار دارند در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

۱۱. سیگار عامل مهمی در آتش­‌سوزی‌­های تصادفی و مرگ و میر ناشی از آن است.

۱۲. سیگارهای الکترونیکی، افراد غیرسیگاری و تماشاچیان را نیز در معرض نیکوتین و سایر مواد شیمیایی مضر قرار می­‌دهند.

۱۳. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم ممکن است خطر پیشرفت سل غیرفعال را به بیماری فعال افزایش دهد.

۱۴. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم با دیابت نوع ۲ ارتباط دارد.

۱۵. کودکان سیگاری از افت عملکرد ریه رنج می‌برند و این امر به شکل اختلالات تنفسی مزمن، در بزرگسالی نیز بر آنها تأثیر می­‌گذارد.

۱۶. قرار گرفتن کودکان در معرض مایع سیگار الکترونیکی همچنان خطرات جدی را به همراه دارد. در واقع خطر نشتی دستگاه­‌ها یا بلعیدن مایعات توسط کودکان وجود دارد.

۱۷. سیگارهای الکترونیکی باعث ایجاد آتش­‌سوزی و انفجار و در نتیجه صدمات جدی از جمله سوختگی شده­‌اند.

۱۸. کودکان مدرسه­‌ای که در معرض اثرات مضر دود دست دوم قرار دارند نیز از طریق التهاب مجاری تنفسی در معرض ابتلا به آسم هستند.

۱۹. کودکان زیر ۲ سال که در معرض دود دست دوم در خانه قرار دارند، ممکن است به بیماری گوش میانی مبتلا شوند که ممکن است در دراز مدت منجر به کاهش شنوایی و ناشنوایی شود.

۲۰. ترک سیگار خطر بسیاری از بیماری­‌های مربوط به دود سیگار در کودکان مانند بیماری­‌های تنفسی (به عنوان مثال آسم) و عفونت گوش را کاهش می­‌دهد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ترک سیگار مونوکسید کربن سرفه تنگی نفس سرطان ریه معرض دود دست دوم افراد غیرسیگاری ترک سیگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۹۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر

باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس در وضعیت هشدار قرار گرفته اند. مصرف مواد مخدر به نام اسنوس در میان بازیکنان به شدت افزایش یافته است که می‌تواند روی سلامتی آن‌ها تاثیر بگذارد. در تصاویری که اخیرا منتشر شده است بازیکن چیزی شبیه به چای کیسه‌ای را در میان لثه و گونه اش قرار داده است تا آن را مزه کند.

عکس جیمی واردی (لسترسیتی)، ویکتور لیندلف (منچستریونایتد)، دنی مورفی (لیورپول)، مارکوس رشفورد (منچستریونایتد)، برترند ترائوره (بازیکن سابق استون ویلا) و مارک گیلپسی (نیوکاسل) در حال مصرف این مخدر دیده شده است. 

فروش اسنوس به خاطر خطرناک بودنش در اروپا ممنوع است، اما پس از برگزیت در انگلیس قانونی شده است. با این حال هشدار پزشکان مانع از آن نشده است که مصرف اسنوس به یک اپیدمی در فوتبال انگلیس تبدیل نشود. عوارض این مواد به اندازه‌ای بالا است که خیلی از اعضای لیگ برتر تقاضای کمک کرده اند.

اسنوس شامل ۳۰ نوع ماده شیمیایی است که نیکوتینش سه برابر یک نخ سیگار است. با این حال تصور می‌شود که کمتر از سیگار برای سلامتی خطر دارد. اسنوس پودر مرطوب سیاه رنگی است که در کیسه‌های کوچک قرار داده می‌شود. افراد با گذاشتن این بسته‌ها زیر زبانشان می‌توانند از مزه کردنش لذت ببرند. 

خیلی از بازیکنان حاضر در لیگ برتر به این مواد اعتیاد پیدا کردند و در تلاش هستند تا آن را ترک کنند. بر اساس تحقیق انجمن حرفه‌ای فوتبال مصرف اسنوس تنها روی سلامتی تاثیر مخرب نمی‌گذارد و کودکان ممکن است از بازیکنان محبوب خود الگو برداری کنند. مصرف بیش از حد این مواد موجب نگرانی انجمن حرفه‌ای فوتبال شده است و این سازمان هشدار داده که اعتیاد بالا است. طبق تحقیقات برخی بازیکنان روزانه ۲۵ کیسه اسنوس مصرف می‌کنند. آن‌ها کیسه‌ها را زیر لب بالای خود می‌گذارند. 

یک منبع آگاه به نشریه سان گفت: "تعداد زیادی از بازیکنان درگیر آن شدند، چون نمی‌دانند که نیکوتین اسنوس اعتیادآور‌تر از سیگار است. حتی بازیکنان ذخیره هم از این مواد مصرف می‌کنند. پزشکان باشگاه‌های انگلیسی می‌ترسند که نحوه مصرفشان از کنترلشان خارج شود. " مصرف بیش از اندازه اسنوس خطر ابتلا به سرطان دارد. این ماده، چون داخل دهان قرار می‌گیرد می‌توانند آسیب‌های جدی به لثه بزند و احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد. همچنین موجب سرطان حلق، پانکراس و معده شود. 

خرید اسنوس به آسانی از طریق اینترنت انجام می‌پذیرد و مصرف کنندگان برای یک پاکت کمتر از پنج یورو هزینه می‌کنند. انجمن حرفه‌ای فوتبال اعلام کرد نیاز است تا اقدامات لازم برای منع بازیکنان از مصرف این مخدر انجام شود و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود. نیکوتین موجود در اسنوس به شدت اعتیاد آور است که ترک آن خیلی سخت است.

این مخدر علاوه بر خطر ابتلا به انواع سرطان، مشکلات قلبی و مغزی را نیز ممکن است به همراه آورد. در حالی که این مخدر دود نمی‌شود، اما ترکیبش روی مغز تاثیر می‌گذارد، موجب افزایش دوپامین می‌شود و مصرف کننده مانند کسی که سیگار می‌کشد از آن لذت می‌برد. 

لی جانسن، سرمربی تیم هیبرنین اثرات این مخدر را از نزدیک مشاهده کرده است و معتقد است که ۳۵ تا ۴۰ درصد بازیکنان اسنوس مصرف می‌کنند. البته این آمار بالا نیست. باشگاه‌هایی مانند استون ویلا تصمیم گرفته اند بازیکنانی که این مخدر را مصرف می‌کنند جریمه کند. تحقیقات دیگری نشان می‌دهد فروش این مواد در میان پسران ۱۳ و ۱۴ ساله در آکادمی‌ها دیده شده است. همچنین یک بازیکن حاضر در دسته دو به دلیل مصرف بیش از اندازه اسنوس در لثه اش تومور سرطانی یافت شده است.

منبع: جماران

tags # فوتبال سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • این سردردها نشانه چیست؟
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • سیگار چه بلایی بر سر پوست می‌آورد؟
  • کشف محموله سیگار قاچاق در میامی
  • محکومیت بیش از ۳ میلیارد ریالی یک واحد صنفی در رشت