Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا، سایت اسپیدتست (www.speedtest.net) گزارشی از وضعیت اینترنت کشورهای جهان منتشر کرد. این گزارش حکایت از رشد سرعت ایران در اینترنت همراه (بر اساس شاخص میانه) دارد. در آمار مربوط به ماه گذشته (اسفند ماه ۱۴۰۰) رتبه ۸۰ در اینترنت همراه و ۱۴۵ در اینترنت ثابت متعلق به کشور ایران بود که نسبت به قبل چند رتبه کاهش کیفیت را نشان می‌داد؛ اما آمار جدید ماهانه این سایت، نمایانگر رشد سرعت اینترنت همراه در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فراز و نشیب‌های سرعت اینترنت در یک سال گذشته

سایت «اسپیدتست» برای سنجیدن رتبه و کیفیت اینترنت در تمام کشورهای جهان، از ۲ شاخص «میانه - Median» و «میانگین - Mean» استفاده می‌کند. شاخص میانگین همان حد متوسطی است که از یک گروه درنظر می‌گیرند؛ اما میانه نقطه وسط داده‌های آماری است. در این گزارش از هر ۲ شاخص «میانه» و «میانگین» برای بررسی وضعیت اینترنت کشورهای جهان استفاده کرده است.

سرعت ایران بنا بر شاخص «میانه»

رتبه ایران در بخش اینترنت همراه ۷۴ است/ عدم توسعه زیرساخت‌ها در حوزه اینترنت ثابت

آخرین آمار این سایت نشان می‌دهد که سرعت دانلود و آپلود اینترنت کشور (سرعت دریافت داده‌ها از طریق اینترنت) به سمت خوبی پیش رفته و اکنون رتبه ایران بر اساس شاخص «میانه» در بخش اینترنت همراه ۷۴ است، سرعت دانلود ۲۴.۹۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۹.۳۹ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر (لیتنسی) ۳۳ میلی‌ثانیه است.

اما در حوزه اینترنت ثابت به دلیل عدم توسعه زیرساخت‌ها، اکنون رتبه ۱۴۵ را داریم و سرعت دانلود اینترنت ثابت به ۹.۹۵، سرعت آپلود به ۱.۱۰ و میران تأخیر به ۳۰ میلی‌ثانیه رسیده است.

در حال حاضر بر اساس شاخص «میانه»، سرعت دانلود اینترنت همراه در دنیا ۲۹.۹۶ مگابیت‌ بر ثانیه، آپلود ۸.۷۰ مگابیت‌ بر ثانیه و لیتنسی ۲۹ میلی‌ثانیه است. در اینترنت ثابت، سرعت میانه دانلود ۶۲.۵۲ مگابیت‌ بر ثانیه است، سرعت آپلود ۲۶.۹۸ و لیتنسی ۱۰ میلی‌ثانیه است.

این آمار نشان می‌دهد که در حوزه اینترنت ثابت نتوانسته‌ایم خوب عمل کنیم و تجهیزات و دانش فنی مربوط به این فنّاوری نیاز به بروزرسانی و اقدامات ویژه دارد. وزارت ارتباطات دولت سیزدهم نیز در تلاش است تا با واگذاری ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری، اصلاح تعرفه اینترنت و برنامه‌ریزی برای اپراتورهای مختلف، سرعت اینترنت ثابت را افزایش دهد.

رتبه ایران بر اساس شاخص «میانه» در بخش اینترنت همراه ۷۴ است، سرعت دانلود ۲۴.۹۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۹.۳۹ مگابیت برثانیه و میزان تاخیر (لیتنسی) ۳۳ میلی ثانیه است.

«میانگین» سرعت اینترنت ایران

علاوه بر آماری مربوط به «میانه» این مجموعه گزارشی از «میانگین» وضعیت اینترنت در جهان نیز ارائه می‌دهد. شاید در بخش «میانه» سرعت و آپلود اینترنت نسبت به جهانی رتبه قابل قبولی در برخی بخش‌ها داشته باشیم، اما زمانی که صحبت از شاخص «میانگین» می‌شود، نیاز است تلاش بیشتری را در این حوزه به کار بگیریم.

«میانگین» سرعت دانلود اینترنت همراه در جهان ۷۳.۵۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۴.۱۲ مگابیت بر ثانیه و لیتنسی ۳۶ میلی‌ثانیه و میانگین سرعت اینترنت ثابت از ۹۹.۰۲ مگابیت بر ثانیه به عدد ۱۲۷.۹۲ و در اینترنت ثابت از ۴۸.۴۰ به ۷۳.۵۰ رسیده است.

میانگین اینترنت همراه در ایران با چهار رتبه صعود، جایگاه ۸۰ را دارد و سرعت دانلود ۳۵.۷۶  مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۱.۹۶ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۴۱ میلی‌ثانیه است.

میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران با یک رتبه صعود، به جایگاه ۱۴۱ رسیده است. سرعت دانلود برابر با ۲۲.۱۸ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۱.۸۷ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۴۱ میلی‌ثانیه است.

زمانی که سرعت اینترنت را بر اساس شاخص میانگین درنظر می‌گیریم، با یک نگاه کلی می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت سرعت اینترنت در جهان روبه‌پیشرفت است

برچسب‌ها اینترنت اینترنت پرسرعت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فیبر نوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اینترنت اینترنت پرسرعت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اینترنت اینترنت پرسرعت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فیبر نوری مگابیت بر ثانیه اینترنت همراه میلی ثانیه اینترنت ثابت سرعت اینترنت بر اساس شاخص سرعت دانلود سرعت آپلود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۲۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای پایتخت ناسالم برای گروه‌های حساس

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.

به گزارش ایسنا،  شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۹۰ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت.

میانگین شاخص کیفیت هوا در ۱۲ ساعت گذشته (با تاکید بیشتر بر روی سه ساعت آخر در شرایط جوی متغیر) برای میانگین کل ایستگاه‌ها با میانگین ۱۱۱ و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های  حساس  است.

تهران از ابتدای سال، ۵ روز هوای پاک و ۳۳ روز هوای قابل قبول داشته است و در هیچ روزی از سال جدید کیفیت هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار نگرفته بود.

براساس این گزارش، میانگین شاخص کیفیت هوا از ۱۰۱-۱۵۰، ناسالم برای گروه حساس است و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

فعالیت طولانی عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد بطور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می دهند و سبب می شود نفس کشیدن تا حدی سخت تر از حالت طبیعی صورت گیرد.  برای مثال کار کردن در باغچه در طول روز.

فعالیت سنگین نیز عبارت است از هرگونه فعالیت شدید خارج از منزل که سبب می شود نفس کشیدن به سختی صورت گیرد؛ برای مثال دویدن.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کیفیت هوای پایتخت قابل قبول است هوای پایتخت در مرز پاکی

دیگر خبرها

  • هوای تهران در وضعیت «قابل قبول»
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوتر‌ها قابل استفاده می‌شوند
  • هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس!
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!
  • هوای پایتخت ناسالم برای گروه‌های حساس
  • فقط ۱۰ ثانیه فرصت دارید تا کاکتوس پنهان را پیدا کنید+ پاسخ
  • پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوترها قابل استفاده می‌شوند
  • استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت
  • بانک‌ها پرداخت تسهیلات مددجویان را سرعت ببخشند