Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@22:50:42 GMT

پنج پهنه معدنی در خراسان جنوبی واگذار می‌شود

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۵۱۶۸

پنج پهنه معدنی در خراسان جنوبی واگذار می‌شود

عباس جرجانی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی امروز به رسانه‌های گروهی اعلام کرد: : با توجه به پیگیری‌های انجام شده از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، پهنه‌های معدنی که اقدامات اکتشافی در آن انجام شده، قرار است آزادسازی شود.

وی بیان کرد: این پهنه‌های معدنی در مناطقی از جمله عشق‌آباد، خوسف، دهسلم و کوچک علی شمالی طبس واگذار می‌شود و متقاضیان می‌توانند از ۲۷ اردیبهشت در سامانه کاداستر ثبت‌نام و درخواست خود را ثبت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به ضعف نظارت‌ها در حوزه معادن با توجه به کمبود نیرو ادامه داد: تلاش مجموعه صمت بر این است که برای تمامی واحدهای معدنی که کار نظارتی انجام می‌دهند اگر مواردی در ضعف دانش فنی، ماشین‌آلات و نوع بهره‌برداری باشد با همفکری معدن‌کاران، نقص‌ها پوشیده شده و بهره‌وری بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: از طرفی برخی معدن‌کاران بدون اطلاع از قانون، برداشت غیرمجاز و خارج از پروانه بهره‌برداری دارند که باید این موارد اطلاع‌رسانی شود.

جرجانی عنوان کرد: برخی معدن‌کاران با توجه به نداشتن اطلاع از قانون، برداشت بیشتری داشته‌اند که با اطلاع‌رسانی مناسب و طرح آن در شورای معادن، اضافه برداشت‌ها کسر و به حساب خزانه دولت واریز شده است.

وی افزود: براساس بند «الف» ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه باید حساب و پرونده‌های مالیاتی معدن‌کاران در محل ذخایر معدن همان استان باشد که در این خصوص ۶۷ شرکت معدنی و معدن‌‍کار در استان شناسایی شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با هماهنگی و پیگیری‌های انجام شده با سازمان امور مالیاتی، تاکنون ۲۱ معدن‌کار حساب‌های خود را به استان منتقل کرده‌اند و مابقی در حال بررسی و پیگیری قرار دارد.

وی گفت: جلسات تعیین تکلیف واحدها و معادن غیرفعال با جدیت پیگیری می‌شود تا برای راه‌اندازی اقدام کنند وگرنه طبق قانون به سرمایه‌گذار جدید واگذار خواهند شد.

جرجانی افزود: سال ۱۴۰۱ همه تلاش ما این است که از ظرفیت‌های بزرگ معدنی سنگ که در رونق بخشی استان تاثیرگذار هستند با تامین زیرساخت‌های لازم، استفاده شود.

وی بیان کرد: یکسری محصولات معدنی مانند زغال سنگ به دلیل نبود محل مصرف در استان باید صادر شود اما تلاش می‌کنیم با کمک سرمایه‌گذاران واحدهای فرآوری مورد نیاز راه‌اندازی شود که زیرساخت‌ها هم به همین منظور در حال تامین است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: برای احداث پست برق در منطقه شاهکوه نهبندان اقداماتی در حال انجام است و ایمیدرو خط انتقال برق این منطقه را تا خرداد ماه تحویل خواهد داد تا براساس آن زیرساخت‌های فرآوری را در کنار برداشت از معادن، داشته باشیم.

وی تصریح کرد: سال گذشته سه واحد طلای کودکان، شادان و تولید آزمایشی هیرد در استان به بهره‌برداری رسید و ۲ معدن طلای خونیک و ماهرآباد نیز امسال افتتاح می‌شود.

جرجانی افزود: سال گذشته ۳۵ پروانه بهره‌برداری معدنی در استان صادر شد که خراسان جنوبی در این زمینه رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داد.

وی گفت: همچنین در این مدت ۲۷ پرونده معدنی تمدید و ۴۷ پرونده معدنی نیز انتقال داده شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر ۷۲۰ پرونده معدنی در استان داریم و خراسان‌جنوبی در این زمینه جزو چهار استان برتر کشور است.

وی یادآور شد: سال گذشته یک مزایده پروانه بهره‌برداری برای ۲۴۹ محدوده معدنی برگزار شد که تاکنون ۳۹ معدن واگذار شده است.

جرجانی گفت: پارسال ۲۷ جلسه درخصوص تعیین تکلیف معادن تعطیل برگزار شد که ۱۸ محدوده مجدد به‌ چرخه تولید بازگردانده شدند.

وی افزود: همچنین پنج جلسه شورای معادن با ۵۸ مصوبه، ۶ جلسه کارشناسی ذیل آن با ۳۸ مصوبه و ۲ جلسه کارگروه تخصصی ماده ۴۳ با ۲ مصوبه برگزار شد که ۳۰ درخواست بررسی شد و درخصوص مصوبات جلسات اقدام شده است.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: پهنه معدنی خراسان جنوبی جرجانی معدن و تجارت خراسان جنوبی مدیرکل صنعت بهره برداری معدن کاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۵۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سیل در خراسان جنوبی چند میلیارد تومان بود؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گزارشی از میزان خسارت وارده شده به تاسیسات و زیرساخت‌های این استان را ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، محمدعلی آخوندی، امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ با اشاره به ارزیابی‌های صورت گرفته درخصوص میزان خسارت‌های سیل اخیر در استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی بارندگی‌های اخیر که اکثر نقاط استان را تحت تاثیر قرار داد، ضمن برنامه‌ریزی برای پیگیری و آمادگی دستگاه‌های ذیربط، به مردم و کشاورزان و دامداران نیز اطلاع‌رسانی گسترده صورت گرفت.

وی افزود: باوجود بارندگی‌های بسیار شدید در زمان کم (در بعضی نقاط مثل زیرکوه ۶۴ میلی‌متر و خوسف ۵۹ میلی‌متر)، اما خوشبختانه خسارت جانی در پی نداشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: به واسطه سیلاب‌های شدید و بارندگی هم‌زمان با آن، خسارت زیادی به بخش‌های مختلف وارد شد که بیشترین این خسارت ها مربوط به زمین‌های کشاورزی، قنوات، جاده بین مزارع، عمران شهری، دیواره‌های حفاظتی و جاده‌های اصلی و فرعی و روستایی در سطح استان است.

وی طی گزارشی از میزان خسارت‌های واره به تأسیسات استان و با بیان اینکه این ارزیابی‌ها تا دهم اردیبهشت جمع‌بندی شده است و البته همچنان ادامه دارد، گفت: سیلاب و بارندگی‌های اخیر بر اساس بررسی‌های اولیه به بخشی از زیرساخت‌ های استان به ویژه کشاورزی و راه‌ها خسارت زد که مجموع ارزش آن ۱۹ هزار و ۵۵۳ میلیارد ریال برآورد شد.

آخوندی به بیان جزئیات خسارات ناشی از سیل اخیر پرداخت و ادامه داد: سیلاب به ۲۹ کیلومتر کانال انتقال آب در حوزه جهاد کشاورزی به مبلغ ۱۸۵ میلیارد ریال، ۱۲۵ استخر ذخیره آب بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال، ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار باغات و مزارع به مبلغ ۴۵۸ میلیارد ریال، ۱۲۶ کیلومتر جاده‌های بین مزارع به مبلغ ۴۸۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه سیل به ۱۰۱ رشته قنات به طول ۳۴ کیلومتر به مبلغ ۹۴۰ میلیارد ریال خسارت زد، عنوان کرد: ۸۴۹ رأس دام سبک (۹۵ میلیارد ریال) نیز در اثر جاری شدن سیل تلف شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به خسارت سیل اخیر به پنج واحد مرغداری و تأسیسات آبیاری و دامی روستایی به مبلغ ۱۴۰ میلیارد ریال گفت: بارندگی اخیر و جاری شدن سیل ۱۳۰ میلیارد ریال به تأسیسات برق استان خسارت زد.

وی خسارت وارده به ۱۰ بند خاکی و آبخیزداری را بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال و به پنج مورد سیل‌بند روستایی را بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: در جریان این حوادث پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر از راه های اصلی، فرعی و روستایی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت دیده است.

آخوندی با بیان اینکه میزان خسارات به هزار و ۶۳۵ ابنیه فنی نظیر پل و آبنما بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است، ادامه داد: این سیل به چهار هزار و ۸۰۰ کیلومتر ایل راه عشایری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال و شش طرح هادی روستایی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال و ۴۸ واحد مسکونی حدود ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت زد.

وی بیان کرد: خسارت وارده به ۳۰ کیلومتر خطوط انتقال آب به مبلغ ۵۹۰ میلیارد ریال و چهار حلقه چاه آب بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: براساس برآوردها سیلاب‌های شدید و بارندگی هم‌زمان با آن، به دیواره‌های حفاظتی و لایروبی فوری رودخانه‌ ها یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال و سیل‌بند حفاظتی فرودگاه بیرجند ۱۰۰ میلیارد ریال و عمران شهری(معابر، آسفالت، کانال‌ ها، پل‌ها و فضای سبز) یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

کد خبر 749381

دیگر خبرها

  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم
  • پردیس های فرهنگیان خراسان جنوبی تبدیل به دانشگاه می شود
  • خراسان جنوبی زیر رگبار رعد و برق
  • خسارت سیل در خراسان جنوبی چند میلیارد تومان بود؟
  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • رونق رشته مینی‌گلف در خراسان جنوبی