Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@19:13:40 GMT

افزایش لجام گسیخته شهریه مدارس غیر دولتی

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۹۴۸۲

افزایش لجام گسیخته شهریه مدارس غیر دولتی

این روزها پیش ثبت‌نام مدارس یکی از موضوعات داغ برای خانواده هاست. انتخاب بین مدرسه غیردولتی و دولتی یکی از چالش‌ها در این میان است، خصوصاً اینکه با بازگشایی کامل مدارس و اولویت آموزش حضوری برای سال تحصیلی آینده حالا این انتخاب برای برخی خانواده‌ها روی مرز قرار گرفته است.

روزنامه ایران: هر چند هنوز هم شمار زیادی از خانواده‌ها اصلاً حق انتخابی برای مدرسه غیردولتی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یک مدرسه در تهران در منطقه قیطریه شهریه ۱۸ میلیون تومانی سال گذشته را امسال به ۳۳ میلیون تومان در مقطع دوم ابتدایی رسانده‌اند و حالا اولیای سرگردان این افزایش غیرمنطقی منتظر تجدیدنظر کادر مدرسه هستند. این شهریه غیر از هزینه سرویس، هزینه غذا و کلاس زبان و فوق‌برنامه‌هاست. در مدارس دیگر منطقه 3 و یک شهریه مدرسه ابتدایی تا 40 میلیون تومان هم به خانواده‌ها اعلام شده است. در واقع حالا اگر کسی بخواهد فرزندش در مدرسه غیردولتی درس بخواند باید ماهی متوسط سه میلیون تومان را کنار بگذارد.

اغلب خانواده‌هایی که فرزند خود را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند قشری هستند که تحصیل و پرورش فرزند برای آنها مهم است و بسیاری از آنها به‌دلیل جمعیت بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های مدارس دولتی و هیأت امنایی فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند و با رشد مدارس غیردولتی دیگر فقط افراد مرفه جامعه نیستند که جذب این مدارس می‌شوند بلکه حالا خانواده‌هایی هستند که می‌خواهند از بسیاری ضروریات سبد خانوار خود بزنند تا فرزندشان آینده تأمین شده‌تری داشته باشد.

این در حالی است که چند سالی است دیگر سقف شهریه مدارس غیردولتی اعلام نمی‌شود و طبق یک الگویی که خیلی هم معیارهایش واضح نیست مدارس مجاز به افزایش درصد شهریه در هر سال هستند و این روزها خانواده‌های سرگردان دنبال مرجعی برای فهمیدن معیار دقیق این افزایش‌ها هستند. احمد محمود‌زاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «ایران» درباره برخورد با مدارسی که شهریه را خارج از الگوی آموزش و پرورش افزایش می‌دهند، می‌گوید: ما بازدید و جلسات زیادی در این زمینه داشته‌ایم. این موضوع که شما به آن اشاره کردید احتمال دارد که در تهران باشد زیرا در استان‌های دیگر ما این‌طور نیست. ما با مدارس به این توافق رسیدیم که ما هم نگاهی به سقفی که مورد نظر مدارس هست داشته باشیم که البته باز هم متناسب با برنامه‌ها و امکانات آن مدرسه خواهد بود.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی هم از سوی مدارس به ما قول داده شده نسبت به انتظاری که از آنها داریم متعهد باشند. آنها باید تعهد کنند عددی که در نهایت به‌عنوان شهریه مدرسه تعیین می‌شود ملاک قرار بگیرد. شهریه‌ای که اعلام می‌شود با شهریه‌ای که پرداخت می‌شود یکی باشد. محمود‌زاده اضافه کرد: ضمناً طبق قانون جدیدی که برای مجلس بردیم و امسال هم انجام خواهد شد این است که مبلغ اضافه ثبت‌نامی‌ها و هم اضافه پرداختی‌ها از مدرسه گرفته خواهد شد و به حسابی که مد نظر است یا خزانه دولت ریخته می‌شود. معاون وزیر آموزش و پرورش درباره زمان دقیق اعلام شهریه مدارس غیردولتی اظهار داشت: ما تقریباً اوایل فروردین ماه امسال الگوی شهریه را به مدارس اعلام کردیم و مدارس بر اساس آن الگو، میزان شهریه را به شورای نظارت منطقه، استان و در نهایت کشور اعلام می‌کنند و در نهایت تعیین تکلیف می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استقبال خیلی خوبی از مدارس غیردولتی انجام می‌پذیرد، بعضاً پیش ثبت‌نام اتفاق می‌افتد. از این‌رو پیش ثبت‌نام باید متناسب با شهریه سال گذشته به‌صورت علی‌الحساب انجام پذیرد تا شورای نظارت منطقه، استان و کشور این شهریه را تعیین کنند و ثبت‌نام را بر اساس آن انجام دهند.


رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: شهریه‌ای که مدنظر ماست طبق برنامه درسی است و مابقی آن توافقی میان مدارس و خانواده است. برخی مدارس یکسری فوق‌برنامه‌ها دارند. ما شهریه را برای ساعات آموزشی و فوق‌برنامه‌های درسی اعلام می‌کنیم.
وی با تأکید بر اینکه مدارس مرز میان شهریه ثابت و فوق‌برنامه را برای خانواده‌ها روشن کنند، بیان می‌کند: اولاً از مدارس خواهش می‌کنیم که بحث شهریه ثابت و فوق‌برنامه درسی را از هم تفکیک کنند. ثانیاً این موارد را حتماً به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی کنند، این‌گونه نشود که خانواده‌ای وقتی شهریه را پرداخت کرد احساس کند این شهریه به‌عنوان کل شهریه ثابت و فوق‌برنامه است. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در توضیح الگوی شهریه مدارس برای سال‌جاری می‌گوید: ما کف و سقف شهریه را برای مدارس اعلام می‌کنیم تا آنها در جریان جزئیات باشند. الگوی شهریه یک معیار بوده و عددی نیست، بدین صورت که ما به مدارس اجازه دادیم بر اساس تعداد نیروی انسانی و مقدار و فضای آموزشی که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد اقدام کنند. در کنار این، امسال اجازه دادیم افزایش شهریه برای بخشی از سند تحول بنیادین، از جمله رویکردهای تربیتی و آموزشی اتفاق بیفتد.


وی ادامه داد: به تعبیر دیگر ما اجازه دادیم که ۳۵ درصد از ۱۰۰ امتیاز شهریه به اجرایی کردن سند تحول بنیادین در مدارس و انجام رویکردهای آموزشی و تربیتی اختصاص یابد. یعنی نگاه ما به مدارس جدید متناسب با رویکردهای پرورشی و تربیتی است. اینکه آیا شاخص‌های مورد نظر ما از نظر تربیتی در مدارس انجام می‌پذیرد یا نه؟ پس فقط به موضوعات قبولی کنکور بسنده نخواهیم کرد. شاخص‌ها می‌تواند این باشد که آیا مدارس ما در مسابقات فرهنگی، هنری، قرآنی و جشنواره‌ها حضور دارند یا نه؟ که متناسب با آن شهریه‌ها بسته خواهد شد.


محمود‌زاده گفت: عدد شهریه این‌گونه نیست که برای همه مدارس یکی باشد زیرا مدرسه غیردولتی که در شهرستان فعالیت دارد با مدرسه‌ای که در تهران با امکانات بیشتری به دانش‌آموزان خدمات می‌دهد شهریه متفاوتی دارند.


رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: ما امسال نمی‌خواهیم درصد اعلام کنیم زیرا می‌خواهیم متناسب با عملکردها، افزایش شهریه داشته باشیم. ممکن است یک مدرسه به علت عملکردهایی که داشته اصلاً افزایش شهریه نداشته باشد اما به یک مدرسه دیگر به خاطر امکانات، تجهیزات و... اجازه افزایش شهریه تا درصد بالا را هم بدهیم.


به نظر می‌رسد در واقع مدارس غیردولتی دارند طبق دستورالعمل‌ها رفتار می‌کنند و اجازه افزایش شهریه به آنها داده شده است و حالا باید دید با این میزان افزایش شهریه‌ها آیا مدارس غیردولتی با ریزش مخاطب رو به رو می‌شوند یا خانواده‌ها با وجود عدم رضایتی که پای آموزش و پرورش نوشته می‌شود از سبد خانوار می‌زنند تا فرزندانشان در محیطی با امکانات بیشتر درس بخوانند. این در حالی است که همچنان تراکم جمعیت در مدارس دولتی و افت کیفیت آموزشی و کمبود معلم در مدارس دولتی بر جای خود باقی است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش آموزش و پرورش مدارس غیردولتی مدرسه غیردولتی افزایش شهریه فوق برنامه شهریه مدارس خانواده ها برنامه ها شهریه ای ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۹۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌

همشهری آنلاین- رابعه تیموری:اما افزوده شدن این کلاس‌ها هم برای خلوت‌تر شدن کلاس‌های مدارس دولتی چاره ساز نبودند و باز هم میانگین جمعیت کلاس‌های درس مدارس دولتی با شرایط مطلوب فاصله قابل توجهی دارد. با توجه به این امر که ٧٠ درصد دانش‌آموزان تهرانی در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند، اهمیت این موضوع بیشتر رخ نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:پیامدهای منفی تراکم کلاسی

بر اساس استانداردهای آموزشی‏‏ مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش، استاندارد تعداد دانش‌آموزان هر کلاس درس در مقطع ابتدایی٢٠ نفر‏‏، در دوره متوسطه اول و دوم ۲۲ نفر و در هنرستان‌ها حداکثر ۱۵ نفر است‏‏‏، درحالی‌که تراکم جمعیت دانش‌آموزان در مدارس دولتی استان تهران ٣٧ دانش‌آموز است و در هیچ یک از مقاطع تحصیلی این استاندارد جمعیتی دیده نمی‌شود. حتی به گفته معصومه معصومیان معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش شهر تهران، در بعضی از مناطق پایتخت تعداد دانش‌آموزان هر کلاس به ٤٦ نفر هم می‌رسد و در منطقه ١۵ تعداد زیادی از کلاس‌های درس جمعیتی بالای ٤٠ نفر دارند.

تراکم دانش‌آموزی صعودی است

در این میان شیب صعودی این شاخص آموزشی جای تإمل دارد و آمار و ارقام نشان می‌دهند هر سال بر میزان تراکم دانش‌آموزی مقاطع تحصیلی مختلف افزوده می‌شود. به طوری که در سال ١٣٩٠ میانگین تراکم دانش‌آموزی در هر کلاس درس استان تهران ٣٠ نفر بوده که در طول یک دهه به ٣٧ نفر رسیده است.
دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول بیش از سایر مقاطع درس خواندن در کلاس‌های شلوغ و پرجمعیت را تجربه می‌کنند. به طوری که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تراکم دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی به۲۳/۹ درصد رسیده که در دوره ابتدایی ۲۴/۴درصد، ‌متوسطه اول ۲۶ درصد و متوسطه دوم ۲۰/۶درصد بوده است. مقایسه این آمار و ارقام با تراکم دانش‌آموزی مدارس غیردولتی نشان می‌دهد دانش‌آموزان این مدارس شرایط بهتری را تجربه می‌کنند و در این سال تراکم دانش‌آموزی در دبستان‌های غیردولتی ۱۸/۸درصد، در متوسطه اول ۱۲/۵درصد و متوسطه دوم ۱۴/۲درصد بوده است.

راهکاری برای خلوت شدن کلاس‌ها

نظر معصومیان بیراه نیست که لزوم پایبندی به‌حقوق کودکان و تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان اتباع و ایرانی را یکی از مهمترین دلایل کمبود فضای آموزشی در شهر تهران می‌داند، اما تدوین و تدارک بسته تقویت مدارس دولتی این نوید را می‌دهد که میزان تراکم دانش‌آموزی کلاس‌های درس مدارس دولتی طی چند سال آینده به شرایط مطلوب نزدیک‌تر شود. در این بسته که در آغاز سال تحصیلی جاری بر اساس سند تحول بنیادین و با هدف تحقق عدالت آموزشی طراحی شده، راهکارهایی برای استانداردسازی تراکم دانش‌آموزی پیش‌بینی شده است. محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش دراین‌باره می‌گوید: «با اجرای بسته تقویت مدارس دولتی ۵٠ درصد کلاس‌هایی که تراکم دانش‌آموزی نامناسبی دارند، طی دو سال آتی ساماندهی می‌شوند و ۵٠ درصد دیگر در قالب برنامه‌ای ٨‌ساله به شرایط مطلوب می‌رسند.»

کد خبر 847323 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش خبر مهم مدرسه و مدارس دانش آموز

دیگر خبرها

  • تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت زدایی
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی
  • گلایه والدین از افزایش سرسام آور شهریه مدارس غیرانتفاعی در رشت
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند
  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • ۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها