Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حسین انصاریان، استاد حوزه و مفسر قرآن کریم طی سخنرانی در حسینیه همدانی‌ها به مناسبت ماه مبارک رمضان با بیان اینکه بحث حقوق در اسلام بسیار گسترده و کامل است، اظهار داشت: در هیچ یک از ادیان و مذاهب دیگر نمی‌توان بحث حق و حقوق را همچون دین اسلام مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حق خدا، حق جهان، حق نفس، حق پدر و مادر، حق زن و بچه، حق ارحام، حق ملت و ... از جمله این حقوق است و حبس حقوق سبب می‌­شود که خداوند در روز قیامت انسان را از رحمت و مغفرت محروم کند. در روایات آمده اگر پیغمبر(ص) می‌­شنید که مرد یا زنی حق همسر خود را تعطیل کرده و ادا نمی‌کند، آن شخص را لعنت می‌کرد.

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرموده‌اند که خدا حق بندگانش را برحق خود مقدم کرده است. به عنوان نمونه فردی وعده داده که در روز معینی بدهی خود را بپردازد و در همان حین رو به قبله در حال ادای نماز واجب است؛ ناگهان فرد طلبکار وارد می‌شود، طبق احکام اسلامی، واجب است که نماز شکسته شود و دین مردم پرداخت شود و یا پروردگار به فردی نمی‌تواند ایستاده نماز بخواند، می‌گوید که حق تو بر من مقدم است و می‌توانی نشسته نماز بخوانی یعنی اول حق خودت را رعایت کن و بعد سراغ من بیا.

این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: در نهج البلاغه آمده است حلال نیست که کسی را آزرده کنید مگر اینکه پای دین در کار باشد یعنی در غیر دین آزار رساندن به مردم، خانواده، فرزند و ... حلال نیست. در همین باره امام علی(ع) فرموده‌اند به خدا سوگند اگر همه آنچه در هفت آسمان و زمین است را به من بدهند تا یک پوست دانه جو را به ظلم از مورچه‌ای بگیرم و دل او را بسوزانم، این کار را نخواهم کرد. هرکس با علی(ع) جنگید و با نیت کشتن او به رویش شمشیر کشید،  وقتی پشیمان شد و گفت اشتباه کردم، بلافاصله حضرت فرمود خدا تو را بخشید.

استاد انصاریان با تاکید بر اینکه «دل‌سوزاندن هنر نیست بلکه شیطنت و اقتدا به ابلیس است»، اظهارداشت: دل در باطن انسان و به خدا وصل است پس دل هیچ بشری را اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی، زرتشتی و ... را نسوزانید. خانواده‌­ها مواظب باشید دل عروس و داماد را زخم نزنید چرا که در این زمینه­‌ها خدا سخت‌گیر است؛ این دل­‌سوختن‌­ها جمع می‌شود و در نهایت تمام بدن را با بیماری‌هایی مانند سرطان آتش می‌­زند.

این محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی، غش در معامله را از جمله گناهان کبیره برشمرد و بیان کرد: به این موضوع در دین توجه بسیاری شده و پیغمبر اکرم(ص) از این مسأله بسیار رنجیده‌اند. اینکه عده‌ای برنج ایرانی را با برنج خارجی مخلوط می‌کنند و به عنوان برنج ایرانی می‌فروشند حرام است، روغن ایرانی را با روغن نباتی مخلوط کردن و فروختن حرام است. حرام‌­خواری، نجاست‌خواری است، پس چرا برای این دو روز عمر دنیا، نجاست‌­خوار شویم؟! خداوند ما را پاک آفریده و معده­ ما را برای نجاست‌خواری قرار نداده است.

وی ادامه داد: گناه، مخالفت با خدا، انبیاء، امامان، اولیاء‌الهی و همه‌ نعمت‌های الهی است چرا که نمی­‌خواهند ما به جهنم برویم و در اثر گناه کردن من، دل آنها می‌­سوزد، اما با تمام گناهانی که بنده می‌کند، خدا می‌گوید درجا جریمه‌­ات نمی‌­کنم و تا آخر عمر مهلت داری که آشتی کنی.

این استاد حوزه علمیه با استناد به آیات قرآنی، خاطرنشان کرد: در سوره نساء آمده است که جایگاه منافقین در پایین‌ترین طبقه جهنم قرار دارد و هیچ‌کس دست آنها را نمی‌گیرد اما اگر توبه کنند، به خدا متوسل شوند و ایمان و عبادتشان را خالص کنند در پیشگاه من جزء مومنین خوب دنیا محسوب می‌شوند. همچنین در روایات آمده که زن و مرد زناکار حتی اگر با من حرف نزنند و گریه هم نکنند، چنانکه تنها از عمل خود پشیمان شوند، گناهانشان بخشیده می‌شود.

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حسین انصاریان ماه رمضان حسینیه همدانی ها برنج استاد اخلاق برنج ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۷۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا پخش سریال حشاشین پس از انتشار ممنوع شد؟/ ممیزی سریال‌های خارجی پسینی است

سخنگوی مجمع رصتا درباره سریال «حشاشین» و لزوم حذف آن از پلتفرم‌ها گفت: سریال‌های خارجی در مقایسه با سریال‌های ایرانی به دلیل اقبال بسیار کمتر مخاطب، مشمول ممیزی پسینی هستند، یعنی اول نمایش داده می‌شوند و بعداً اگر ساترا ملاحظه‌ای داشته باشد به سکوهای نمایش خانگی اعلام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سریال «حشاشین» یکی از مباحثی است که این روزها توجه منتقدان خارجی و مخاطبان ایرانی به خود جلب کرده که به زندگی و اعمال حسن صباح، رهبر اسماعیلیه در ایران، می‌پردازد؛ این سریال نشان می‌دهد که چگونه صباح با ایجاد فرقه‌ای به نام «حشاشین»، جایگاه خود را در میان حاکمان آن زمان به دست آورد و با ترورها و فعالیت‌های زیرزمینی، تلاش کرد تا از تحت تسلط عرب‌ها و ترک‌ها بیرون بیاید اما باید به این نکته توجه داشت که این سریال روایتی متفاوت و البته غیرواقعی از زندگی حسن صباح است و نشان می‌دهد که چگونه او با رهبری مذهبی و سیاسی، جنگی پنهانی علیه قدرت‌های آن زمان منطقه را آغاز کرد.

این سریال توسط عبدالرحیم کمال نوشته و توسط پیتر میمی کارگردانی شده است؛ فیلمبرداری آن دو سال به طول انجامید و قرار بود در ماه رمضان سال گذشته پخش شود و به دلیل فیلمبرداری صحنه‌هایی از سریال در مالتا و قزاقستان، نمایش آن تا امسال به تعویق افتاد.

چند روز قبل این سریال در پلتفرم‌های داخلی نظیر فیلیمو و فیلم نت منتشر شد در حالی که مهدی سیفی، مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا اظهار کرد: سریال حشاشین محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال حشاشین (The Assassins)، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست.

سامان مراد حسینی، سخنگوی مجمع رصتا نیز در گفت‌وگویی با ایرنا در این باره اظهار کرد: تنظیم‌گری ساترا، یک تنظیم‌گری هوشمندانه است و با توجه به اینکه رفتار مخاطبان سکوهای نمایش خانگی در ایران به این صورت است که معمولاً از سریال‌های ایرانی استقبال می‌کنند، سریال‌های ایرانی مشمول ممیزی پیشینی هستند. آئین نامه محتوایی ساترا به تمام سکوهای شبکه نمایش خانگی ابلاغ شده است و رسانه‌های نمایش خانگی خودشان موظف هستند آئین نامه محتوایی ساترا را اعمال کنند و نظارت پسینی به معنای عدم نظارت نیست.

وی افزود: طبق خود اظهاری سکوهای شبکه نمایش خانگی در حال حاضر در میان سریال‌های خارجی، پرمخاطب‌ترین سریال‌های خارجی در سکوهای ایرانی برخی سریال‌های ترکی، کره‌ای و هندی هستند.

سخنگوی مجمع رصتا با اشاره به تصمیم ساترا بیان کرد: ساترا هوشمندانه تلاش می‌کند اعلام رسمی ممنوعیت سریال در زمان مناسب صورت پذیرد تا تأثیر معکوس نداشته باشد و اعلام ممنوعیت یک سریال باعث افزایش استقبال مخاطب نسبت به آن سریال و مشاهده سریال از سکوهای خارجی نشود. یکی از مأموریت‌های ساترا در حوزه تنظیم‌گری اجتماعی این است که وقتی یک سریالی قرار است ممنوع شود قبل از ممنوعیت داده‌های لازم در اختیار نخبگان و رسانه‌های جمعی قرار گیرد تا زمانی که سریال ممنوع می‌شود شاهد همراهی نخبگان و رسانه‌های جمعی باشیم‌.

مراد حسینی ادامه داد: در نهایت باید توجه داشت که اعلام ممنوعیت یک سریال تصمیمی مهم است که در شورای صدور مجوز ساترا با حضور نمایندگان دادستانی کل کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، نماینده مجمع رصتا و اعضای حقیقی شورا اخذ می‌شود و این نوع تصمیمات معمولاً با اجماع اعضای شورا شکل می‌گیرد و پس از آنکه سریالی ممنوع اعلام می‌شود دادستانی از انتشار آن در سکوهای داخلی جلوگیری می‌کند.

امید علی مسعودی عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا نیز درباره این سریال و لزوم حذفش از پلتفرم‌ها به ایرنا اظهار کرده است: پخش سریال حشاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر از ماه مبارک رمضان از این شبکه و پلتفرم‌های نمایش خانگی در ایران و کشورهای عرب زبان آغاز شد و همچنان این سریال در حال کسب مخاطب بیشتر از طریق سکوهای نمایش خانگی است. سریال حشاشین با بودجه‌ای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تاریخ کشورهای عرب زبان به شمار می‌رود.

این استاد تمام دانشگاه سوره در ادامه یادآور شد: برجسته کردن فرقه‌ها از پروژه‌های مهم صهیونیسم جهانی به شمار می‌رود و تصور می‌شود که تولید و پخش چنین سریال پر هزینه‌ای نیز با همین سیاست‌ها همسو باشد. این سریال با پخش در ایام ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است، سعی کرد تا اختلافات مذهبی مسلمانان را به تبلور بکشد. یکی از اهداف سریال حشاشین این بود که ترور و سرآغاز ترور را به ایرانی‌ها ربط دهد. شاهد این نظریه آن است که در این سریال شهرهای ری، قم و اصفهان را منشأ تروریست معرفی می‌کند.

مسعودی در ادامه تصریح کرد: تولید و انتشار این سریال که از نظر تاریخی محلی از اعراب ندارد و اشکالات ریز و درشتی به فیلمنامه آن وارد است در پلتفرم‌های نمایش خانگی ایرانی همراه با انتشار در پلتفرم‌های عرب زبان، این ضرورت را بیشتر از گذشته مطرح کرد که لازم است انتشار تمام سریال‌های خارجی نیز همچون سریال‌های داخلی ناچار به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) شود.

نایب رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران در پایان خاطر نشان کرد: قطعاً پیشگیری بهتر از درمان است و چنانچه سریال‌های خارجی قبل از پخش ممیزی شوند، این امر آسیب کمتری برای خانواده‌های ایرانی خواهد داشت.

کد خبر 748692

دیگر خبرها

  • چرا پخش سریال حشاشین پس از انتشار ممنوع شد؟/ ممیزی سریال‌های خارجی پسینی است
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • تصویری تاریخی از علی انصاریان و مهرداد میناوند در پشت صحنه «نود»
  • عکس کمتر دیده شده از علی انصاریان و مهرداد میناوند در پشت صحنه برنامه ۹۰
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور