Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@22:20:06 GMT

رشد تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۷۸۹۶

رشد تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۰

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با الف افزود: صادرات غیر نفتی امسال علی رغم وجود تحریم ها و مشکلات فراوان، به مرز 45 میلیارد دلار رسیده است که  دستاوردی مهم است.
 
لاهوتی با بیان اینکه عملکرد دولت سیزدهم در این 6 ماه امید بیشتری را در تولیدکنندگان و صادرکنندگان به ارمغان آورد، افزود: مدیریت و سیاستگذاری دولت سیزدهم امید و اعتماد بیشتری را به بخش خصوصی وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه‌های قهری و بدبینانه ای که در دولت قبل وجود داشت، اعتماد و اطمینان را از بخش خصوصی سلب کرده بود. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درخصوص حذف ارز 4200 تومانی،  گفت: حذف ارز 4200 تومانی هم اتفاقات خوب و هم پیامدها و مشکلاتی را به همراه دارد. اگر دولت بتواند از قشر آسیب پذیر حمایت کند و اجازه گران تر شدن کالاهای اساسی را ندهد این طرح به خوبی انجام می شود. اجرای این طرح با ابهاماتی همراه است. 

لاهوتی با بیان اینکه زمان اجرای این طرح بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: قرار بر این نیست که کالاها گرانتر شود، اما نکته ای که وجود دارد این است که با تغییر نرخ تعرفه واردات  هزینه واردات 6 برابر خواهد شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت:   معمولاً در دولت ها تغییر نرخ در پایه گمرک اتفاق می افتد. در سال 90 که دولت نهم این کار را انجام داد، تعرفه ها تعدیل شدند. 

وی عنوان کرد: به هرحال افزایش قیمت اجتناب ناپذیر است و قیمت تمام شده برای مصرف کننده نهایی بالاتر می شود. همچنین این طرح تورم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. 

لاهوتی در ادامه با بیان اینکه  در بودجه تصویب شده  باید شفاف سازی انجام شود،  یادآور شد: به نظر می رسد دولت در مورد تعرفه ها تجدید نظر کند، نگرانی که در اینجا وجود دارد این است که با توجه به درآمد دولت، کسری بودجه به وجود بیاید و دولت نتواند تعرفه ها را کاهش دهد. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره تأثیرات حذف ارز 4200 تومانی، افزود: بهره مندی از ارز 4200 تومانی مربوط به همه اقشار جامعه است، درصورتیکه خیلی از دهک های جامعه به این ارز نیاز ندارند و بهره مند می شوند بنابراین رانت و فساد زیادی به وجود آمده است. تجربه نشان داده است که این عدد تأثیری بر سفره مردم نگذاشته است، لذا دولت می تواند مستقیماً اختیار را به دست بگیرد و به طور مستقیم به 5 یا 6 دهک پایین جامعه کالابرگ یا کارت خرید بدهد و پرداخت سوبسید به اقشار پردرآمد را قطع کند و سفره مردم کم درآمد را رنگین تر کند.

وی خاطرنشان کرد:  اگر حذف ارز به درستی انجام گیرد، تأثیرات مثبتی بر زندگی مردم خواهد داشت و اگر این طرح به خوبی اجرا نشود، جامعه را دچار مشکلات بیشتری می کند. 

لاهوتی افزود: پرداخت مستقیم به مردم می تواند نقدینگی را زیاد کند  که خود تأثیرات مناسبی ندارد و دولت این موضوع را کنترل می کند. اما دولت می تواند در بن خرید یا کالابرگ تنوع کالایی داشته باشد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره مهمترین برنامه کنفدراسیون صادرات در سال 1400 و برنامه های پیش رو در سال جدید، اظهار کرد: کنفدراسیون صادرات زیر مجموعه اتاق بازرگانی است و نقش مشاوره به دستگاهها را دارد. ما به هر دستگاهی که دعوت شود طرح و راهکارهایی ارائه می دهیم و این موارد مورد توجه قرار گرفته است. 

وی  با بیان اینکه  در سال 1400 نیز به دنبال رفع موانع بودیم، گفت:  این موانع شامل رفع تعهد ارزی، تعهدسپاری صادرکنندگان، قضایی کردن کارتهای بازرگانی و مشکلاتی از این قبیل بوده است. در سال 1401 نیز در این مسیر گام بر خواهیم داشت و راهکارها و پیشنهاداتی ارائه می دهیم و از دولت در راستای رفع موانع تولید و بهبود کسب و کار مطالبه گری می کنیم. 

لاهوتی  در مورد ارزیابی کلی اتاق صادرات ایران  و نقاط ضعف و موفقیت آن گفت : رسالت ما باید در حوزه اهداف و عملکرد توسعه صادرات باشد. اما دولت ها مشکلاتی زیادی فراهم می کنند و ما به جای پرداختن به رسالت خود در حال از بین بردن موانع و مشکلات هستیم. 

وی افزود: دولت سیزدهم گام به گام در حال برداشتن این موانع است و اعتماد و اطمینان بازگشته است و اگر این روند ادامه یابد امیدوار هستیم در سال های آینده بتوانیم به برنامه ها و رسالت ها و پیشنهادات توسعه صادرات برسیم و به دولت ارائه دهیم تا دولت نیز وظایف خود را به خوبی انجام دهد. 

لاهوتی در پایان گفت: با توجه به اینکه از شروع کار دولت چند ماه بیشتر نمی گذرد برای ارزیابی و نمره دادن به وزیر اقتصاد هنوز زمان مناسبی نیست و نه می توان امتیازی داد و نه می توان نقدی وارد کرد.

منبع: الف

کلیدواژه: رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ارز 4200 تومانی حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۷۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

  وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.   علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.   وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.   توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو   وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.   علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.   وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.   حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا   وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.   وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.   اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری   علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.   وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور