Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد استان تهران گفت: مشکل بشریت امروز دور بودن از مفاهیم قرآن است و بیراهه‌ها و مشکلات جهان در دور بودن از معارف قران است اما ماه رمضان می‌تواند این دور بودن از معنویات را جبران کند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی  خبرگزاری تسنیم ؛ بعد از ظهر امروز مجموع نشست‌های تخصصی "دوشنبه‌های سوهانک" با موضوع تبیین پیام‌های دینی و ارتباطی ماه مبارک رمضان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در رابطه با این موضوع مرتضی جلیلی, مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد استان تهران گفت: گذاره دینی به 3 گروه تقسیم می‌شود؛ بخش اعتقاد و باور, احکام و فقه و بخش اخلاق و خلقیات نفسانی. همه روایات و آیات در این 3 بخش جا دارد. پیام‌ها در بخش اعتقادات 3 گروه توحید, راه‌شناسی و فرجام‌شناسی هستند. در بخش فقهی هم 2 گروه عبادات و معاملات وجود دارد و در بخش اخلاقی 3 گروه اخلاق فردی, الهی و اجتماعی وجود دارد.

وی افزود: پیام‌های دینی ماه رمضان همه این گروه‌ها را شامل می‌شود. در بخش اعتقادی ماه رمضان بهار قرآن است و در این ماه بستر آشنایی با قرآن بهتر مهیا است و ثواب یک آیه برابر با ختم کل قرآن است. مشکل بشریت امروز دور بودن از مفاهیم قرآن است و بیراهه‌ها و مشکلات جهان در دور بودن از معارف قرآن است اما ماه رمضان می‌تواند این دور بودن از معنویات را جبران کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد استان تهران گفت: پیام دوم در رابطه با خداشناسی مناجات و ادعیه است و این دعا و مناجات قرآن ساعد است که همین ادعیه و مناجات ارتباط با مبدأ هستی و عالم وجود را فراهم می‌سازد. ما در زندگی نیازمند ارتباط با خدا هستیم که از طریق ادعیه و مناجات این ارتباط ممکن می‌شود. دعای سحر, دعای ابوحمزه و ...؛ از جمله این ادعیه هستند که انس با این‌ها نوعی پیام اعتقادی است.

جلیلی ادامه داد: در بحث اعتقادی تمرین بندگی بسیار مهم است و انسان باید با استفاده از معارف هدف خود که رسیدن به بندگی و عبودیت است را بشناسد و از اسارت مادیات و شیطان نجات پیدا کند و به مقام عبودیت خداوند برسد. برای رسیدن به این مقام همه عمر فرصت داریم اما ماه رمضان فرصتی بسیار مناسب برای این امر است.

وی بیان کرد: در بحث راه‌شناسی نیز رمضان پیام ارتباط با ولی و امام را گسترش می‌دهد که بارزترین مصداق این امر اعمال آن شب قدر است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد استان تهران ادامه داد: در بخش پیام اخلاقی, اخلاق 2 بخش رذایل و فضایل اخلاقی دارد که یکی از مهمترین پیام‌های اخلاقی رمضان موضوع صبر است که خداوند در قرآن یکی از ویژگی‌های انسان عابد را صبر عنوان کرده و می‌گوید بندگان رحمان به مقام بالا نمی‌رسند مگر با صبر و تحمل مشکلات.

جلیلی توضیح داد: در معارف دینی صبر به معنی حرکت و تحمل مشکلات و رفع موانع است. ماه رمضان قوت صبر انسان را بالا می‌برد.

وی گفت: ویژگی دیگر بحث اخلاص است, که بستر اخلاص در رمضان بیشتر مهیا است و می‌تواند تمرینی برای رشد عمل اخلاص در انسان باشد و اعمال او را به سمتی ببرد که همواره همراه با اخلاص و با هدف رسیدن به قرب الهی باشد. دیگر پیام رمضان سکوت است؛ پرحرفی خوب نیست و سکوت تفکر را به همراه دارد و فکری که رسیدن به مقامات معنوی بالاتر را دارد به وسیله تفکر میسر است که رمضان با دعوت به سکوت و در نتیجه آن  تشویق به تفکر, بستر رسیدن به مقامات بالا را فراهم می‌کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد استان تهران خاطرنشان کرد: رمضان قدرت اراده را نیز بالا برده و اراده انسان را بر عدم گناه و ارتکاب خطا می‌گذارد و در واقع نوعی تمرین تقویت عزم و اراده است.

در ادامه عبدالکریم خیامی, عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت: در جامعه شناسی انتقادی و مطالعات فرهنگی اصطلاحی به نام طبیعی‌شدگی داریم که درباره آن دست از اعتقادات و رفتارهایی است که از سوی یک جمع یا اجتماع بدیهی انگاشته می‌شود و کسی درباره آن‌ها ابهام یا سؤالی ندارد و موضوع واضح و پذیرفته شده است. یکی از آثار ماه رمضان این است که برخی از این مسلمات مکرر که در زندگی ما تکرار می‌شوند و کسی از آن‌ها پرسشی ندارد را برهم می‌زند تا انسان را به جایگاه متعالی‌تر برساند.

وی افزود: به عنوان مثال چه چیزی متعالی‌تر از خوردن, خوابیدن و رابطه جنسی است اما رمضان همین روزمرگی‌ها را هم متوقف یا جا به جا می‌کند تا ما را به تفکرات بالاتری متوجه کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق بیان کرد: مداخله کردن در یک نظم جاری طبیعی یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که خداوند برای جلب توجه ما به خودش و به خودمان ایجاد کرده است. این توقف نوعی افشا یا آشنایی‌زدایی است به این معنا که چیزی که هنجاری و آشنا است را افشا می‌کند. نکته دیگری که در رابطه با ماه رمضان حائز اهمیت است, تغییراتی است که به صورت وسیع در جوامع مسلمان و در زندگی روزمره آن‌ها ایجاد می‌شود.

خیامی ادامه داد: رمضان آشکارا مجموعه‌ای از نشانگان جامعه را تغییر می‌دهد و تردد خودرو, ترافیک, بازار و گردش مالی, ساعت کاری مغازه‌ها و ..., را دچار تغییر می‌کند. این تغییرات در ساعات کاری و سبک زندگی از آثار رمضان است و این همه تغییر در همه بخش‌های جامعه زمینه را فراهم می‌کند که به واقعیت و حقیقت برسیم.

وی تصریح کرد: ماه رمضان در کنار سایر عبادات و احکام مجموعه‌ای برای تنظیم ارتباطات است و ارتباطات در این ماه دارای تنظیمات جدید می‌شوند. در این ماه هر یک از افراد یک رفتار یا امساکی را به صورت همزمان انجام می‌دهند, افطاری خوردن و سحری خوردن همزمان است و زمان‌بندی مشترک دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق خاطرنشان کرد: ماه رمضان ظرفیت توجه احترام‌آمیز را بر می‌انگیزد که مهمان شدن رؤسای جمهور کشورها در سفره کارمندان مسلمان و یا توقف فوتبال برای افطار کردن بازیکنان مسلمان نمونه این احترامات هستند. در رویدادها و آیین‌های ملی نوروز و در آیین‌های دینی ما رمضان چنین نظم نوین ارتباطی را می‌تواند تعریف کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دور بودن ماه رمضان پیام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۹۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

 حبیب غزنوی رییس دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: گسترش فرهنگ قرآن و اهل‌بیت (ع) باید سرلوحه تمامی امور قرار گیرد و با نور ایمان و نور قرآن حرکت کرده و جامعه‌ای سعادتمند بسازیم.
 
 وی ادامه داد: تمسک به قرآن راه نجات و رستگاری انسان است، خداوند راه‌های نجات و رستگاری فراوانی برای انسان قرار داده است، یکی از راه‌های رسیدن به سعادت، تزکیه نفس است.
 
حبیب غزنوی گفت: انسان هر وقت آیه‌های قرآن را تلاوت می‌کند برای آن تازگی دارد چرا که هر آیه قرآن یک معجزه الهی است.
 
  محمد هادی عباسی، معاون دانشجویی و امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: مراسم تقدیر از برگزیدگان بخش آوایی، بخش معارفی و سایر بخش‌های بیست و هشتمین جشنواره قرآن و عترت (ع) دانشگاه در بخش کارکنان، دانشجویان و اساتید در مسجد فاطمه الزهرا (س) برگزار شد.
 
وی ادامه داد: فعالیت‌های مرتبط با قرآن و عترت در صدر اولویت‌های معاونت دانشجویی و امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.
 
 عباسی ادامه داد: همه ساله جشنواره قرآن و عترت ویژه کارکنان، اساتید و دانشجویان رشته‌های پزشکی و تابع وزارت بهداشت در بخش‌های مختلف و به همت کانون قرآن و عترت شهید فیروزی برگزار می‌گردد و امسال هم شاهد افرایش درصد مشارکت ثبت نام کنندگان در رقابت‌های اولیه این جشنواره بودیم.
 
وی افزود: به لطف خدا و به همت همکارانمان در مرکز قرآن و عترت شهید فیروزی جزو نخستین دانشگاه‌هایی هستیم که مراسم تقدیر از برگزیدگان مرحله نخست بیست و هشتمین دوره مسابقات را برگزار کرده ایم.
 
 عباسی گفت: نتایج دیگر بخش‌های این جشنواره در مرحله داوری کشوری است که پس از اعلام، به اطلاع دانشجویان عزیز، کارکنان گرامی و اعضا محترم هیئت علمی خواهد رسید.
 
وی عنوان کرد: در این دوره از مسابقات شاهد ثبت نام اولیه ۶۵۰ نفر از اعضاء خانواده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بودیم.
 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • تجلیل از اساتید دانشگاه پیام نور ایلام
  • قاسمی: هر جا از قرآن فاصله گرفتیم به همان میزان دچار مشکل و انحراف شدیم +فیلم
  • راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است
  • تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با جریان استکبار است
  • رویکرد فرهنگی دروازه قرآن باید تغییر یابد
  • وزش باد شدید، امروز و فردا در قم 
  • امام جعفر صادق (ع) بشریت را به سوی علم و دانش رهنمون ساخت