Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اخذ گواهینامه حذف مالاریا از سازمان بهداشت جهانی را نه تنها یک دستاورد بزرگ بهداشتی بلکه یک دستاورد توسعه ای برای کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: سه سال است که با تلاش همگانی همکاران سختکوش ما به ویژه در دانشگاه های علوم پزشکی بندرعباس، کرمان، بم، ایرانشهر و جیرفت انتقال محلی مالاریا در کشور نداشته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: امیدواریم همین امسال یا سال آینده موفق شویم گواهینامه حذف مالاریا را دریافت کنیم. این موفقیت نه تنها یک دستاورد بزرگ بهداشتی برای کشور است بلکه از آنجا که حذف مالاریا یکی از اهداف هفده گانه توسعه پایدار جهانی اعلام شده است، یک دستاورد توسعه ای برای ایران و منطقه مدیترانه شرقی محسوب می شود.

ایران بزرگترین کشور منطقه در حذف مالاریا

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر با اشاره به این که هیچ کشوری در منطقه با وسعت و جمعیت ایران به این موفقیت بزرگ دست نیافته است، بیان داشت: در جریان همه گیری کرونا طی دو سال اخیر شاهد جابجایی های عظیم جمعیتی در منطقه بودیم که وضعیت مالاریا را نگران کننده کرد.

گویا اضافه کرد: تا سال 2019 شاهد کاهش مرگ ناشی از مالاریا بودیم ولی در سال 2020 شاهد افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری شدیم. به طوری که در سال 2019 بالغ بر 227 میلیون و در سال 2020 بالغ بر 241 میلیون نفر به مالاریا مبتلا شدند.

وی با بیان این که مرگ ناشی از مالاریا در جهان از سال 2019 تا 2020 بالغ بر 69 هزار مورد افزایش یافت، اظهار داشت: اکثر موارد مرگ مربوط به کودکان زیر 5 سال بود. موارد مرگ ناشی از مالاریا در جهان طی سال 2020 نیز 627 هزار نفر تخمین زده می شود که 80 درصد از آن در آفریقا و کودکان بوده اند.

غفلت کنیم مالاریا شعله ور می شود

وی با اشاره به اینکه برنامه مالاریا در ایران و جهان مورد تهدید جدی قرار دارد، ادامه داد: در فروردین امسال در جمعیت غیرایرانی موارد ابتلا در استان سیستان و بلوچستان 6 برابر افزایش یافت. بنابراین این بیماری ممکن است در اثر غفلت در کشور شعله ور شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: قدمت مالاریا در ایران سه هزار ساله بوده و بیش از نیم قرن است که با آن مبارزه می کنیم. خوشبختانه از سال 96 تاکنون شاهد موردی از ابتلا بر اثر انتقال محلی نبوده ایم. تعداد موارد ابتلا از 98هزار و 160 نفر در سال 91 به 1008 نفر در سال 1400 رسیده است که از این تعداد 693 نفر ایرانی و مابقی غیرایرانی بوده اند.

 گویا در پایان یادآور شد: ایران تا سال 2025 به گواهی اخذ مالاریا نائل می شود. موارد ابتلای بومی از سال 2018 تاکنون در کشوربه صفر رسیده است.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سازمان بهداشت جهانی مالاریا بیماری واگیر مرکز مدیریت بیماری های واگیر حذف مالاریا موارد ابتلا مرگ ناشی یک دستاورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۷۴۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: البته در سال‌های قبل شماری افراد مبتلا به مالاریا در سبزوارشناسایی شده بودند که خوشبختانه با انجام مراحل تشخیص سریع بیماری و شروع درمان به موقع، از انتقال محلی آن جلوگیری شده بود.

دکتر سیدمجید غضنفری افزود: مالاریا از بیماری‌های منتقله است که توسط پشه آنوفل از انسان آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود و این پشه در اکثر مناطقی که دارای آبگیر، برکه و یا رودخانه باشند، به وفور دیده می‌شود.

وی گفت: این بیماری می‌تواند در صورت ورود افراد بیمار از مناطق آلوده کشور به مناطق پاک و گزش پشه آنوفل، به صورت محلی انتقال پیدا کند که خطر اپیدمی بیماری را نیز به همراه دارد.

او افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان از جمله مناطقی هستند که در آن بیماری مالاریا به صورت بومی وجود دارد و متاسفانه موارد فوق در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است و افرادی که به عنوان مسافر و یا دلایل شغلی از جمله رانندگی، سربازی، خدمت نظامی و انتظامی و... به این مناطق رفت و آمد می‌کنند، در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

دکتر غضنفری گفت: در صورت درمان نشدن به موقع بیماری، ضمن خطر مرگ و میر بالا، احتمال انتشار بیماری مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل و انتقال آن به دیگران وجود دارد.

وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده علایم تب و لرز شدید در خود، پس از سفر به مناطق آلوده، به پزشک و یا مراکز خدمات جامع سلامت، مراجعه کنند.

 

دیگر خبرها

  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • هیچ مورد فوتی ناشی از مالاریا به ثبت نرسید
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا