Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@00:55:15 GMT

نامه احسان طبری از زندان به سروش

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۹۹۰۹۲

نامه احسان طبری از زندان به سروش

آفتاب‌‌نیوز :

نهم اردیبهشت ۱۳۶۸، احسان طبری از سران حزب توده ایران، در سن ۷۳ سالگی در تهران درگذشت. طبری هم از نظر سابقه تشکیلاتی و هم از نظر سواد تئوریک، جزو چهره‌های برجسته «مارکسیسم ایرانی» بود. عضویت در گروه معروف ۵۳ نفر، عضویت در حزب توده از تاسیس تا انحلال، تحصیل در آکادمی مسکو و سپس تدریس در آن و تسلط به چهار زبان انگلیسی، روسی، آلمانی و فرانسه در کنار مسئولیت‌های مختلف تشکیلاتی او در حزب توده، بخشی از سوابق احسان طبریِ روحانی‌زاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجله علمی «دنیا» که ارث برجای مانده از تقی ارانی و نسل اول کمونیست‌های ایرانی بود، مدت‌ها تحت مسئولیت طبری منتشر می‌شد. در سال‌های پس از انقلاب که حزب توده در کشور فعالیت رسمی و علنی داشت، نام و آثار طبری یکی از لوازم ثابت تبلیغی حزب توده را تشکیل می‌داد.

«تاریخ ایرانی» در سالگرد درگذشت طبری، برای اولین بار سندی از آرشیو مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر می‌کند که نامه او به عبدالکریم سروش در سال ۱۳۶۲ است. طبری و سروش دو سال قبل از آن در مناظرات ایدئولوژیک تلویزیونی روبه‌روی هم مباحثه کرده بودند و طبری در این نامه از زندان آرزو می‌کند با آن فیلسوف مذهبی منتقد مارکسیسم مشغول ترجمه کتاب شود.

متن کامل نامه طبری به سروش به این شرح است:

۶۲/۸/۱۱
به جناب آقای عبدالکریم سروش

دوست محترم، پس از درودهای صمیمانه،
این نامه را از زندان خدمتتان عرض می‌کنم

از وضع عمومی ما مسلماً آگاهید لذا از وضع خصوصی خود چند کلمه بنویسم:

بر اثر سکتهٔ مغزی اعضاء مربوط به زبان، کتابت، صدا و حافظه مصدوم است و با وجود آنکه پنج ماه از حادثه می‌گذرد، بهبود کلی نیافته است. در این حال با آنکه اشکال در تکلم باقی است بسیار مشتاق دیدار جنابعالی هستم.

آرزو دارم در صورتی که دست دهد و از زندان خلاصی یابم در جوار شما به ترجمه کتب مشغول شوم و با آنکه امکان حرف زدن به زبان‌ها را تا حدّ زیادی از دست داده‌ام، اطلاع من از چهار زبان اروپائی (انگلیسی، فرانسه، آلمانی و روسی) تغییر نکرده است.

این نامه را به منظور آشنائی به خدمتتان نوشتم و ضمناً به اطلاعتان برسانم که نزدیکی یا حتی همسانی عقیدتی میان ما (البته از سمت من) حاصل شده یا نزدیک به حصول است.

با گرم‌ترین و صمیمی‌ترین سلام‌ها

منبع: آفتاب

کلیدواژه: احسان طبری حزب توده ایران حزب توده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۹۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد

کتاب نامداران موسیقی سنندج به نویسندگی احسان مردوخ روحانی امروز به مناسبت هفته فرهنگی سنندج رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، کتاب نامداران موسیقی سنندج به نویسندگی احسان مردوخ روحانی و چاپ انتشارات آمیار، عصر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ با حضور شهردار سنندج، اعضای شورای شهر و اهالی فرهنگ و هنر این شهر به مناسبت هفته فرهنگی سنندج رونمایی شد.

احسان مردوخ روحانی، پژوهشگر و نویسنده کتاب نامداران موسیقی سنندج در مورد این کتاب اظهار کرد: با توجه به اینکه سال ۱۳۹۸ شهر سنندج در شبکه شهرهای خلاق موسیقی یونسکو به ثبت رسید، ایده اولیه نوشتن کتاب نامداران موسیقی سنندج نیز به پیشنهاد دبیرخانه شهر خلاق موسیقی سنندج شکل گرفت که اتمام آن حدود چهار سال طول کشید.

وی افزود: نامدارانی که در این کتاب اسامی آنها آمده شامل خواننده، نوازنده، آهنگساز و مدرس موسیقی هستند که توسط دبیرخانه شهر خلاق موسیقی سنندج انتخاب شده‌اند.

نویسنده کتاب نامداران موسیقی سنندج ادامه داد: در این کتاب اطلاعاتی در مورد ۴۰ نفر از اهالی موسیقی و گروه کامکارها که همگی از نامداران موسیقی شهر سنندج هستند به ترتیب حروف الفبا آمده و کتاب به ۳ زبان فارسی، کردی و انگلیسی چاپ شده است.

مردوخ روحانی اضافه کرد: در مورد برخی از نامداران موسیقی سنندج اطلاعات و داده‌های بسیار کمی وجود داشت که این جزو سختی‌های کار ما بود اما آنچه که آمده سعی شده به درستی بیان شود.

وی خاطرنشان کرد: در جلدهای آتی این کتاب به زندگی سایر نامداران شهر سنندج نیز پرداخته می‌شود و سعی خواهیم کرد نواقص و ایرادات این جلد را رفع کنیم که امیدواریم این کتاب فتح بابی برای توجه بیشتر به هنرمندان این شهر باشد.

به گزارش ایمنا، علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به انتشارات آمیار واقع در پاساژ عزتی شهر سنندج مراجعه کنند.

کد خبر 748888

دیگر خبرها

  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • احسان طبری؛ تئوریسین برجسته چگونه از مارکسیسم برگشت و «خدمت‌گزار بزرگ نظام اسلامی» شد
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟ (+ اینفوگرافی)
  • عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس
  • حاج‌صفی یک فصل دیگر در یونان؟
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • (ویدیو) صف طولانی اصفهانی‌ها برای سروش صحت
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟
  • صف طولانی اصفهانی برای سروش صحت
  • فرم آماده سروش برای دفاع از قهرمانی‌های پرسپولیس