Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتخاب رشته پایه نهم، احتمالا مهم‌ترین انتخاب هر دانش آموزی است؛ چرا که تعیین کننده سرنوشت آن‌ها در مسیر شغلی و درآمدزایی آینده است.

دانش آموز دوره نهم برای ورود به دهم باید یکی از رشته‌های علوم تجربی، ریاضی، انسانی، کار و دانش، فنی و حرفه‌ای و معارف اسلامی را انتخاب کند.

انتخاب رشته دوره نهم بیشتر خانواده‌ها و دانش آموزان را دچار نگرانی و دغدغه می‌کند و این موضوع تصمیم گیری آن‌ها را با دشواری همراه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین دانش آموزان باید در این مسیر دغدغه‌ها و ابعاد فردی و اجتماعی خویش را در اولویت قرار داده و بر اساس استعداد‌ها و توانایی هایشان انتخاب رشته کنند تا بتوانند در آینده ورود مناسبی به بازار کار داشته باشند.

مهلا دشتی، مشاور تحصیلی گفت: از آن جایی که انتخاب رشته دانش آموزان دبیرستانی اولین انتخاب زندگی آن ها است؛ بنابراین باعث تغییر مسیر زندگی خواهد شد.

این مشاور تحصیلی ادامه داد: انتخاب رشته پایه نهم مرحله‌ای است که دانش آموز به تازگی از دوران کودکی به نوجوانی رسیده است و خانواده آن‌ها همچنان مانند ایام کودکی نگرانی‌هایی دارند؛ کمتر او را به رسمیت می‌شناسند و فکر می‌کنند که فرزندشان رشد یافته و عاقل‌تر شده است.

از طرفی خانواده‌ها آرزو‌هایی داشته اند که علاقه‌مند به برآورده شدن آن‌ها از سوی خانواده هایشان هستند و جامعه هم برخی شغل‌ها و رشته‌ها را پررنگ کرده و در ذهن افراد جایگاه مخصوصی به آن‌ها داده است.

دشتی گفت: مدارس و آموزش و پرورش ایران بافتی را ایجاد نمی‌کنند تا دانش آموز پایه نهم دغدغه‌ها و بحران‌های زندگی خویش را در انتخاب رشته سهیم نداند و با خیال آسوده رشته دلخواهش را انتخاب کند.

آموزش و پرورش فرصت شناخت مشاغل را ایجاد کند

به گفته وی آموزش و پرورش باید فرصت تجربه و شناخت مشاغل را برای دانش آموزان ایجاد کند تا هویت خودشناسی را در افراد تقویت کند.

این مشاور تحصیلی بیان کرد: سالانه تعداد زیادی از دانش آموزان در پایه دهم تغییر رشته می‌دهند و خیلی از آن‌ها به علت فضای حاکم بر جامعه و خانواده ادامه تحصیل می‌دهند و در مقاطع دانشگاهی هم این معضل وجود دارد. در حال حاضر تعداد زیادی از دانشجویان پس از کارشناسی و ارشد به فکر تغییر رشته افتاده اند.

خانواده‌ها و دانش آموزان برای انتخاب رشته باید در ابتدا هویت خود را بشناسند تا بتوانند به درستی ارزش‌ها و آرزو‌های شغلی را دریابند و خود را در معرض تجربه‌های گوناگون قرار دهند. حتی گاهی اوقات اگر افراد می‌توانند مشاغل گوناگون را تجربه کرده و از افراد صاحب تجربه در حرفه‌های متفاوت کسب اطلاعات کنند تا رسالت خود را در آینده پیدا کنند.

راه مناسب انتخاب رشته دانش آموزان با کمک مدارس 

دشتی گفت: مدارس به درستی می‌توانند در امر انتخاب رشته دانش آموزان عمل کنند؛ اما از آن جایی که در شرایط فعلی چنین بافتی وجود ندارد، بنابراین دانش آموزان باید نقش مشاور را جدی بگیرند.

بحث شناخت استعداد‌ها از دل توانایی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که توانایی‌ها از استعداد افراد شکل گرفته اند و برای شناسایی آن‌ها روش‌های بسیاری وجود دارند که مشاوران یاری دهنده این امر خواهند بود.

دشتی تاکید کرد: والدین باید واقع بینانه نسبت به فرزندان خود رفتار کنند و اگر خواهر خانواده در رشته تجربی و پزشکی تحصیل می‌کند، به هیچ عنوان تحمیلی نباید بر فرزند دوم جهت انتخاب این رشته وارد شود.

این مشاور تحصیلی گفت: والدین باید در مسیر انتخاب رشته فرزندانشان بدون قید و شرط عمل کنند و در این مسیر یاری دهنده هویت خود شناسی دانش آموزان باشند تا آن‌ها بتوانند رشته‌ای را متناسب با توانایی‌ها و استعدادهایشان انتخاب کنند.

در دنیای مشاغل امروز بحث خلاقیت مهم است و دیگر کارمندی مهم نیست؛ بنابراین اگر افراد یاد بگیرند برای اهداف خویش تلاش کنند و آن را دوست داشته باشند، احتمالا خلاقیت هایشان هم بروز پیدا می‌کند و این موضوع مهم است که خلاقیت در مسیر شغلی و تحصیلی ایجاد شود.

دشتی افزود: آموزش خلاقیت به دانش آموزان در مسیر انتخاب رشته برای آینده آن‌ها بسیار مهم است؛ بنابراین همه ما باید در کنار دانش آموزی که با بحران‌های هویتی، جنسیتی و دوران بلوغ مواجه است بمانیم و با راهنمایی‌های درست آن‌ها را در مسیر مناسب هدایت کنیم.

گزارش از نادیاعابد

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخاب رشته آموزش و پرورش دانش آموزان مشاور تحصیلی انتخاب رشته خانواده ها توانایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۱۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی

انتخاب رشته داوطلبان دوره دکتری تخصصی سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد.

به گزارش ایسنا،  انتخاب رشته دکتری تخصصی سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی برای آن دسته داوطلبانی که در آزمون سراسری دکتری تخصصی سازمان سنجش آموزش کشور شرکت کرده اند، از روز شنبه ۱ اردیبهشت آغاز و تا روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت  ادامه دارد.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته براساس کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور می توانند متناسب با مجموعه امتحانی خود حداکثر تا ۸۰ رشته/ محل در دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کنند.

داوطلبان لازم است با مراجعه به سامانه www.azmoon.org  دفترچه راهنمای انتخاب رشته را دریافت کنند. متقاضیان دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی لازم است پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و درصورت دایر بودن رشته/ گرایش مورد تقاضا در دانشگاه آزاد اسلامی از طریق سامانه مذکور انتخاب رشته کنند.

داوطلبان لازم است با کد شناسه انتخاب رشته مندرج در ذیل کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و کد ملی وارد سامانه شوند و پس از پرداخت وجه ثبت نام نسبت به انتخاب رشته/محل های مورد نظر خود به ترتیب اولویت اقدام کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استفاده از نیروهای مردمی فرصتی طلایی/ باید از مسوولان مطالبه کنیم
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • 0 تا 100 ایستگاه پمپاژ فاضلاب؟ تجهیزات و قیمت | مزایا و نکات مهم در انتخاب
  • آغاز انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی
  • نمایشگاهی از معرفی هفته مشاغل در آران وبیدگل
  • هیولای کنکور را با افتخار برپا کردیم!
  • نکات مهم قبل از انتخاب و خرید بهترین باربیکیوها
  • امروز آخرین مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری