Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@15:14:58 GMT

کارگران در آرزوی امنیت شغلی

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۱۱۹۰

کارگران در آرزوی امنیت شغلی

نمایندگان تشکل‌های صنفی کارگران در جلسه با رئیس جمهور امنیت شغلی را دغدغه جامعه کارگران مطرح کردند و رئیس جمهور هم از وزیر کار خواست که این مسئله را با در نظر گرفتن همه اقتضائات و جوانب موضوع و با مشارکت خود کارگران، فعالان کارگری و اقتصادی و همه بخش‌های مرتبط و مسئول، پیگیری و برطرف کند تا یک اطمینان و آرامش نسبی برای کارگران ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماده ۷ قانون کار امنیت شغلی کارگران تضمین شده است

 در تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار آماده است که حداکثر مدت موقت برای کار‌هایی که طبیعت آن‌ها جنبه غیر مستمر دارد توسط وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

‌تبصره ۲ - در کار‌هایی که طبع آن‌ها جنبه مستمر دارد. در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود.

تبصره ۳ - قرارداد‌های مربوط به قانون کار در صورت کتبی بودن باید در فرم مخصوصی باشد که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چهارچوب قوانین و مقررات تهیه می‌شود و در اختیار طرفین قرار می‌گیرد.

قرارداد‌های سفید و کوتاه مدت رسیدگی شود

اجرای تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار مدت‌هاست که است که اجرا نمی‌شود و در کار‌هایی که ماهیت مستمر دارند هم با کارگران قرارداد‌های موقت بسته می‌شود و این موضوع امنیت شغلی کارگران را در لبه‌ی پرتگاه قرار داده است.

برخی از کارگران با وجود داشتن سابقه کار همچنان قرارداد‌های ۸۹ روزه دارند و  در تماس با باشگاه خبرنگاران این موضوع را مطرح کردند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: آیت الله رئیسی دستور دادند که به مساله قرارداد‌های سفید و کوتاه مدت کارگران رسیدگی شود.

به گفته عبدالملکی، بازرسان باید امسال برنامه جدی و جدیدی برای بازرسی از فضای کار داشته باشند و به طور ویژه‌تر مباحث حوزه کارگری مورد بررسی قرار گیرد.

قرارداد‌های موقت امنیت شغلی کارگران ضعیف‌ کرده است

رئیس اتحادیه کارگران قرادادی و پیمانی گفت: با افزایش قرارداد‌های موقت امنیت شغلی کارگران ضعیف‌تر شده است و مهم‌ترین خواسته‌ی ما حذف دادنامه‌ی ۱۷۹دیوان عدالت اداری و حذف قرارداد‌های موقت است. از سال ۷۳ که این دادنامه را دیوان عدالت اداری صادر کرد به نوعی برده‌داری نوین شکل گرفت و کارگران دیگر نتوانستند از حقوق خود دفاع کنند.

به گفته بیات، در انتهای سال ۹۸ تبصره یک ماده ۷ قانون کار اصلاح و حداکثر سقف قرارداد‌های موقت ۴سال ابلاغ شد. از سال آینده هیات دولت باید این سقف زمانی را به تمام ادارات کل کار ابلاغ کند تا هیات‌های تشخیص و حل اختلاف بتوانند طبق آن رای دهند.

او گفت: یعنی سقف قرارداد‌های موقت و پیمانی و پروژه‌ای ۴ سال است و ما دیگر نباید نیروی کاری داشته باشیم که با ۲۵ سال سابقه کار قرارداد زیر یک‌ ساله داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کارگر امنیت شغلی کارفرما امنیت شغلی کارگران قرارداد های موقت ماده ۷ قانون کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۱۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه ویژه‌ به بیمه و امنیت شغلی کارگران

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه‌ ارومبه در خطبه های نماز جمعه این هفته ارومیه با تبریک روز و هفته کارگر بر توجه ویژه‌ مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران تاکید کرد  و گفت: در دین اسلام کار و کارگر جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد تا جایی که پیامبر اکرم دست کارگر را بوسیده است و در این راستا لازم است مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند و کارگران نیز کار را به عنوان یک امانت الهی بدانند کارشان را درست انجام دهند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی اظهار کرد: کشور در جنگ اقتصادی است و دشمن امروز از این راه وارد شده و درصدد است که نگذارد معیشت و اقتصاد و جامعه‌ی ما به سامان برسد که در این راستا رهبر انقلاب هوشمندانه هر سال را در این حوزه انتخاب می‌کنند.

خطیب جمعه ارومیه ضرورت توجه به موضوع حجاب را نیز خاطر نشان کرد و گفت: مسئله حجاب و عفاف یک واجب شرعی و قانونی است و زنان ایرانی با حفظ حجاب و عفت به جایگاه‌های با ارزش علمی و مدیریتی رسیدند و به دشمن ضربه زده اند و دشمن در پی جبران این ضربه است و ترویج بی عفتی و بی حیایی در کشور ماست بنابراین تمام آحاد جامعه در این زمینه باید همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری و گرامی‌داشت روز معلم افزود: معلمی شغل بسیار مقدسی است و هیچ شغلی به اندازه تعلیم و تربیت حائز اهمیت نیست.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم به اهمیت تعلیم و آموزش اشاره فرموده بنابراین باید به وجود آموزگاران افتخار کرد و قدر و منزلت آنان را دانست.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: آموزگاری و تعلیم و تعلم، مسئولیت با اهمیت و ارزشمندی است و قرآن، معجزه پیامبر اسلام نیز به عنوان کتاب زندگی است و خداوند در آن به قلم و نوشتن قسم یاد کرده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • امنیت شغلی در گرو رونق تولید/ بیمه کارگران ساختمانی پیگری می‌شود
  • سرنوشت لایحه امنیت شغلی به کجا ختم شد؟
  • امنیت شغلی کارگران در کاشان تامین شود
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟
  • کارگر ماهر هم امنیت شغلی ندارد
  • ضرورت توجه ویژه‌ به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • عدم امنیت شغلی جامعه کارگری با قرارداد های شرکتی و کوتاه مدت
  • لزوم توجه ویژه مسئولان به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • امنیت شغلی کارگران و معلمان باید تأمین شود
  • مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند