Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالحسن عالی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از این میزان در زمان حاضر حدود ۴۰ هزار مترمکعب مربوط به آب‌شیرین‌کن‌های بوشهر، شیف، گلستان و کنگان در مدار تولید شده و ۱۲۰ هزار مترمکعب مابقی نیز در سه سال آینده وارد مدار تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: با این برنامه‌ریزی انجام شده میزان تامین آب استان بوشهر از طریق آب شیرین‌کن‌ها به ۴۰ تا ۴۵ درصد می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: در زمان حاضر بیش از یکهزار و ۲۰۰ تا یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش تاسیس آب شیرین کن‌ها از سوی بخش خصوصی در این استان در حال سرمایه گذاری است و افزون براین قرار است دولت نیز برای خرید این آب به صورت تضمینی سرمایه گذاری عظیمی داشته باشد بنابراین آب تولیدی حاصل از شیرین سازی بسیار گران است.

وی اظهار کرد: اگر نرخ آب سد و یا چاه ۲ تا سه هزار تومان باشد آب به دست آمده از آب شیرین کن‌ها ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است اما با این وجود دولت این همت را دارد که برای برطرف کردن مشکل و تامین نیاز اساسی مردم به آب آشامیدنی این هزینه را بکند.

عالی یادآور شد: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال بخشی از ظرفیت آب شیرین کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر، آب شیرین کن ۱۷ هزارمترمکعبی برازجان، آب شیرین ۶هزار و ۵۰۰ مترمکعبی وحدتیه به صورت کامل تا اوایل تابستان و یک سوم ظرفیت آب شیرین کن سیراف نیز وارد مدار بهره برداری می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین عملیات اجرایی آب‌شیرین کن پنج هزار مترمکعبی عسلویه و سه هزار مترمکعبی دیر نیز بزودی آغاز و به ظرفیت آب تولیدی استان اضافه خواهد شد.

استان بوشهر از لحاظ منابع آبی دچار فقر تاریخی است

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: این استان از لحاظ منابع آبی زیرزمینی و منابع آب‌های سطحی دچار یک فقر تاریخی است و تنها رودخانه شبه دائمی استان بوشهر رودخانه موند است که آب آن نیز لب شور و ای سی بالایی دارد.

وی ادامه داد: استان بوشهر چهار منبع تامین آب دارد که ۵۰ درصد آن از سد کوثر، ۲۵تا ۳۰ درصد از خط آبرسانی کازرون، ۱۰ درصد از آبشرین کن‌ها و ۱۰ تا ۱۵ درصد بستگی به میزان بارش و پتانسیل سفره‌های آب زیرزمینی از طریق چاه‌های درون استانی تامین می‌شود که به دلیل افت تراز سفره ها، شور شدن و پایین آمدن کیفیت آب این چاه‌ها را با سایر منابع مخلوط تا بتوانیم در اختیار مردم قرار دهیم.

 میزان هدررفت آب در استان بوشهر ۴۰ درصد است

به گفته عالی در زمان حاضر میزان آب بدون درآمد در استان بوشهر ۴۰ درصد است که باید در یک برنامه چهارساله به ۲۵ درصد کاهش یابد.

وی ادامه داد: استان بوشهر هفت هزار کیلومتر شبکه و سه هزار کیلومتر خط انتقال دارد که به ترتیب یک چهارم شبکه و ۵۰ درصد خط انتقال آن فرسوده است و با توجه به تورم ترمیم و نوسازی این شبکه و خط انتقال به اعتبار بالایی نیاز دارد.

عالی با بیان اینکه ۲,۵ درصد مشترکان آب کشوردر استان بوشهر قرار دارند گفت: چهار درصد طول شبکه‌های توزیع و ۱۰ درصد طول خطوط انتقال آب کشور در این استان هستند و براساس آمارها بوشهر یکی از استان‌هایی است که بالاترین طول خطوط انتقال وطول شبکه توزیع را دارد.

وی اظهار کرد: در سال مالی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ برای احداث مخازن، نوسازی خطوط، بهسازی شبکه، حفر و تجهیز چاه هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب وجود دارد .

به گفته عالی براساس استانداردها سالانه باید سه درصد از شبکه توزیع معادل ۲۰۰ کیلومتر و ۲درصد از خط انتقال معادل ۶۰ کیلومتر نوسازی شود که به ترتیب ۳۰۰ و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در این شرایط تمام اعتبار تخصیصی باید در بخش نوسازی هزینه شود که در عمل از حفر و تجهیز، توسعه خطوط جدید و احداث مخازن باز می مانیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت استاندارد کار انجام شود سالانه برای بخش آب استان بوشهر باید پنج هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شود این درحالی است که امروز تنها یک پنجم این اعتبار تامین می‌شود.

با رعایت الگوی مصرفدر تابستان تنش آبی نخواهم داشت

سرپرست شبکه آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: با توجه به خشکسالی‌ها مهمترین کاری که باید انجام شود الگوسازی مناسب و هدایت مردم به سمت رعایت الگوی مصرف است.

عالی ادامه داد: امسال الگوی مصرف مشخص شده به ازای هر نفر ۱۵۰ لیتر در روز تعیین شده است و مصرف بیش از آن به عنوان مازاد مصرف تلقی می‌شود براین اساس اگر در چارچوب الگوی تعیین شده حرکت کنیم در تابستان پیش رو مشکل و تنش آبی در استان نخواهیم داشت.

وی یادآور شد: بوشهر یکی از استان‌هایی است که آب به گران ترین شکل و با بالاترین هزینه بهای تمام شده تولید می شود به این ترتیب با توجه به محدودیت‌های منابع آب اگر مصارف در چارچوب الگو باشد سهمیه تعیین شده برای هر نفر در استان یک رقم معقولی است و به این صورت دچار چالش نخواهیم شد.

عالی گفت: عمده مشترکانی که دچار چالش می‌شوند افرادی هستند که مصارف غیر متعارف دارند و با وجود اینکه انشعاب خانگی دارند اما از این آب برای آبیاری دام و یا باغ استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش مرکزی شهرستان جم و بخش ارم از توابع شهرستان دشتستان از جمله مناطقی هستند که ممکن است امسال از نظر تامین آب با مشکلاتی روبرو شوند که در همین ارتباط  تلاش می‌شود با احداث خط انتقال از سد بخش ارم و در بخش مرکزی جم نیز با کف شکنی، تجهیز و حفر چاه مشکل تامین آب این مناطق برطرف شود.

عالی یادآور شد: در صورت تامین اعتبار لازم تا زمستان امسال بخشی از خط انتقال آبرسانی سیراف – جم به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب وارد مدار می‌شود و در این صورت تابستان آینده این منطقه مشکل تامین آب نخواهد داشت.

انشعاب‌های غیرمجاز عامل کم آبی در عسلویه

وی در خصوص مشکل تامین آب در عسلویه گفت: آب در این شهرستان برای مشترکان مجاز به اندازه کافی وجود دارد اما مهمترین مشکل وجود انشعاب‌های غیر مجاز است.

عالی ادامه داد: با این وجود تلاش می‌شود با وارد مدار کردن سه حلقه چاه ۵۰ لیتر در ثانیه (روزانه پنج هزار مترمکعب) به ظرفیت تامین آب شهرستان عسلویه اضافه شود.

به گفته عالی در برخی از روستاهای شهرستان عسلویه سه تا چهار برابر نیاز آب تامین می شود اما مصارف غیر متعارف، کمپ‌های کارگری و انشعاب‌های غیر مجاز مشکل ساز شده است.

وی در باره  نوار ساحلی شهرستان تنگستان گفت: یکهزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز سهمیه بخش ساحلی تنگستان تعیین شده و به این ترتیب ۱۸ تا ۱۹ هزار مترمکعب آب در ابن بخش تامین می‌شود این درحالی است که نیاز آبی آنها ۹هزار مترمکعب است و نباید مشکلی داشته باشند.

۵۰هزار مترمکعب آب حاصل از تصفیه پساب بوشهر به بخش کشاورزی تزریق می‌شود

عالی اضافه کرد: براساس مجوزی که قرار است از شرکت آبفا کشور گرفته شود کل پساب تصفیه خانه فاضلاب بوشهر باید به سرمایه گذار واگذار شود و سرمایه گذار نیز موظف است با ارتقای تصفیه خانه در چارچوب استانداردهای زیست محیطی آب را صرف مصارف کشاورزی کند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر روزانه ۵۰ هزار مترمکعب پساب در شهر بوشهر تولید می شود که قابلیت استفاده در بخش کشاورزی را دارد.

برچسب‌ها بوشهر آب شیرین کن آب و فاضلاب کشاورزی تصفیه آب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر آب شیرین کن آب و فاضلاب بوشهر آب شیرین کن آب و فاضلاب کشاورزی تصفیه آب میلیارد تومان آب شیرین کن ها هزار مترمکعب زمان حاضر تامین می شود استان بوشهر آب و فاضلاب وارد مدار یادآور شد خط انتقال تعیین شده تامین آب منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۱۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های مقابله با تنش آبی در نقاط مختلف استان بوشهر اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالحسن عالی صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته طرح و برنامه‌های متنوعی در استان بوشهر اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در شهر نخل تقی نیز با هدف افزایش پایداری آب شرب مشترکان، عملیات بهسازی و مهندسی مجدد ایستگاه پمپاژ مرکزی شهر با بروز رسانی کردن و تعمیرات اساسی الکترو پمپ‌های این ایستگاه در مخزن چهار هزار مترمکعبی این شهر صورت پذیرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تصریح کرد: در استان بوشهر طرح‌های مقابله با تنش آبی در مناطق مختلفی در دست اجرا است که سعی می‌شود تا قبل از آغاز فصل تابستان وارد مدار شوند.

عالی افزود: به تناسب تمامی اقدامات صورت گرفته باید هم استانی‌ها نسبت به بازنگری در نحوه مصرف و صرفه جویی در آب اهتمام لازم را داشته باشند.

وی اظهار کرد: در سال آبی جاری میزان بارش‌ها در استان بوشهر کاهشی ۵۰ درصدی داشته که با این میزان کاهش باید هم استانی‌ها بیش از پیش نسبت به مصرف بهینه آب حساس شوند.

کد خبر 6089600

دیگر خبرها

  • خرید شکلات تلخ بهتر است یا  شکلات شیرین؟
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • مصرف بهینه آب در استان بوشهر ضروری است
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • طرح‌های مقابله با تنش آبی در نقاط مختلف استان بوشهر اجرا می‌شود
  • مسئولان عالی کشور نگاه ویژه به بوشهر داشته باشند