Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@23:03:11 GMT

آقای نادر...

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۶۳۲۶

آقای نادر...

نادر طالب زاده علی رغم مخالفانی که داشت اما خودش بود.این مرد اصالت عجیبی داشت،خود خودش بود.ادای کسی را در نمی اورد.توانمندی خارق العاده ای در اجرا داشت و تسلطش به زبان انگلیسی آن هم به شکلی فصیح،از او ادم متفاوتی ساخته بود.شک ندارم که تکرار نخواهد شد.

مجری موبور چشم آبی تلویزیون، دی ماه ۳۲ درتهران و در یک خانواده نظامی متولد شد پدرش سرتیب منصور اردوبادی از مبارزان علیه پهلوی بود به همین دلیل زودتر از موعد سال۴۵ حکم بازنشستگی اش از ژاندارمری صادر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیلی ها به دلیل چهره متفاوت و اروپایی مرحوم طالب زاده او را دورگه ایرانی- امریکایی معرفی می کردند در حالی که مادر طالب زاده سیده و نوه یکی از علمای اصفهان بود.

خودش در جایی گفته بود: «من کاملا برای همین خاک و بوم هستم و اینکه مادرم امریکایی است شایعات برامده از صدای امریکاست».

طالب زاده در جوانی به امریکا مهاجرت کرد لیسانس ادبیات انگلیسی اش را از دانشگاه راندولف میکن و فول لیسانسش را هم از دانشگاه کلمبیای امریکا دریافت کرد.

او پس از انقلاب به ایران بازگشت و درجایگاه مستند سازی و اجرا و تهیه کنندگی برنامه های تلویزیونی کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشت.

طالب زاده به دلیل تسلط فوق العاده اش به زبان انگلیسی مصاحبه هایش را در برنامه های زنده اش خودش انجام می داد و از این جهت مجری کارشناس بی نظیری در تلویزیون ایران محسوب می شد.

نادر طالب زاده جزو معدود مستند سازانی بود که درباره جنگ بوسنی و هرزگوین مستند ساخت و خنجر و شقایق او در زمان شهید آوینی بشدت مورد توجه راوی فتح قرار گرفت هرچند تلویزیون توجه چندانی به این ساخته تحسین برانگیز طالب زاده از خود نشان نداد و همین باعث کدورت آوینی از مسئولان وقت تلویزیون شد.

او هم چنین سریال بشارت منجی را درباره حضرت مسیح ساخت و به دنبال آن بود تعامل و گفت و گو بین مسلمانان و مسیحیان برقرار کند سریالی که در لبنان ساخته شد و گفته شد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله  دیدگاه مثبتی به آن داشته و از طالب زاده خواسته است سریال را با دو روایت مسلمانان و مسیحیان به پایان برساند.

مرحوم طالب زاده همواره از مدافعان اندیشه سید مرتضی آوینی بود و در مناسبت های مختلف از شهید اوینی یاد می کرد او حتی در برنامه ها و سخنرانی هایی که برای مخاطبان خارج از کشور داشت درباره آوینی حرف می زد و از مجموعه مستند روایت فتح به عنوان یکی از افتخارات مستند سازی تاریخ سینمای ایران یاد می کرد.

علاقه او به شهید اوینی همواره زبانزد بود. یادم هست در گفت و گویی که با او درباره آوینی شهید داشتم از فقدان شهید آوینی بشدت متاثر بود و می گفت: «مرتضی در عرصه هنر ما تکرار نخواهد شد». حالا قرار است نادر طالب زاده در کنار سید مرتضی آوینی در بهشت زهرای تهران آرام گیرد.

سالها پیش وقتی در جمع دوستانه ای، نادر طالب زاده را همراه برادرش ناصر که پزشک بود و تازه از امریکا برگشته بود ملاقات کردم؛ با او درباره شهید اوینی و سینمای اشراقی حرف زدم اکنون از آن مصاحبه طولانی چندان چیزی در خاطرم نمانده اما یکی از جملاتش در همه این سالها ته ذهن و قلبم رسوب کرده که شامگاه نهم اردیبهشت وقتی خبر رفتنش را در رسانه ها خواندم آن جمله دوباره در ذهنم زنده شد او در آن مصاحبه به من گفت: «خداوند همه راهها رو به روی بندگان سخت کوش و مقاومش باز میکنه.» و من بارها و بارها در گردنه های سخت زندگی درستی این کلام آقا نادر را تجربه کردم.

روحش در ارامش ابدی…

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: نادر طالب زاده درگذشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۶۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستندی درباره مادری که دو بازیگر نقش دو دختر گمشده اش را بازی می کنند

همشهری آنلاین: اگر مستندبین حرفه‌ای هستید یا حتی اگر تنها با مستندهای حیات وحش که از تلویزیون پخش می‌شود آشنایی دارید، پیشنهادهایی که در اینجا برای شما داریم می‌تواند حسابی سر ذوق تان بیاورد.

تاریخچه وحشت عامیانه

کارگردان: کی‌یرلا جانیس

سال ساخت: ۲۰۲۱

اگر از خوره‌های ژانر وحشت هستید و شب‌ها تا یک فیلم ترسناک نبینید خواب‌تان نمی‌برد، این مستند را از دست ندهید. دوستداران ژانر وحشت به زیروزبر این ژانر توجهی وسواس‌گونه دارند و سبک‌ها، زیرگونه‌ها و تکنیک‌های فیلم‌های این ژانر را به دقت بررسی می‌کنند. وحشت عامیانه یا وحشت فولکلور یکی از زیرگونه‌های ژانر وحشت در سینما و ادبیات است که از عناصر عامیانه برای وحشت‌آفرینی استفاده می‌کند. این مستند کاوشی در تاریخچه وحشت عامیانه از پیدایش آن به واسطه گسترش‌اش در تلویزیون بریتانیا در دهه ۱۹۷۰ تا احیای آن در دهه گذشته است.

فریدا

کارگردان: کارلا گوتیرز

سال ساخت: ۲۰۲۴

فریدا کالو، نقاش مکزیکی، بین سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۵۴ زندگی کرد و با اینکه زندگی نسبتا کوتاهی داشت، اما به دلیل هنجارشکنی‌هایش یکی از چهره‌های مهم هنر معاصر به شمار می‌رود. چهره فریدا برای کسانی هم که با تاریخ هنر و نقاشی آشنایی ندارند آشناست چراکه فریدا خودنگاره‌های زیادی از خود کشیده بود. فریدا پس از تصادفی سخت در سال ۱۹۲۵ برای اولین بار شروع به نقاشی کرد و دردهای خودش، هم‌جنسانش و ملتش را روی بوم آورد. زندگی پرماجرای فریدا تا به حال موضوع چند مستند و فیلم داستانی بوده. این مستندانیمشین هم نگاهی به زندگی این نقاش برجسته مکزیکی دارد.

چهار دختر

کارگردان: کوثر بن هنیه

سال ساخت: ۲۰۲۳

روزی دو دختر بزرگ‌تر الفه، زنی تونسی که مادر ۴ دختر است، ناپدید می‌شوند. کوثر بن هنیه، کارگردان تونسی، از بازیگران حرفه‌ای دعوت می‌کند تا نقش دو دختر غایب را بازی کنند. برای الفه که غم غیاب دخترانش را بر دوش می‌کشد، حضور بازیگرانی در نقش آنها به معنی سر باز کردن زخم‌های دل و جانش است. بن هنیه موقعیتی بدیع را شکل داده و تجربه‌ای منحصربه‌فرد را در برابر دوربین ایجاد کرده که سویه‌های عاطفی و روانی مختلفی دارد. این مستند که برداشت‌هایی را از امید، طغیان، خشونت، خواهری و… عرضه می‌کند، سوال‌هایی اساسی را درباره شالوده جوامع ما به بحث می‌گذارد.

کد خبر 848052 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سینمای مستند تلویزیون - مستند مادر

دیگر خبرها

  • مستند «مسئله حجاب» به تلویزیون رسید + ساعت پخش
  • مرحوم طالب‌زاده جریان‌ساز بود + فیلم
  • پخش مستند «مسئله حجاب» همزمان با سالگرد شهادت شهید مطهری
  • تعبیر جالب مسعود ده‌نمکی از فعالیت‌های شهید آوینی + فیلم
  • مستندی درباره مادری که دو بازیگر نقش دو دختر گمشده اش را بازی می کنند
  • طالب‌زاده با وجود اهانت‌های گروه‌های مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده می‌شد
  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • ویژه برنامه‌های تلویزیون در روز معلم
  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده