Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمد ساعتچی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از تغییرات ناشی از ویروس کرونا در جامعه در ارتباط با دوران پسا کروناست، گفت: باتوجه به بستر فرهنگی کشور، جامعه دانشجویان و دانش‌آموزان برای چند سال از حضور در دانشگاه و مدرسه دور بوده‌اند و همچنین از سوی دیگر مشکلات اقتصادی برای مردم نیز ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین علاوه بر بحث سلامت جسمانی، سلامت روان مردم ایران نیز به شدت دچار آسیب شده و این موضوع یکسری عوارض حاد و یکسری عوارض طولانی مدت بر جای خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: آنچه پژوهشگران سلامت روان اجتماعی باید به آن توجه و مداخله کنند این است که عوارض طولانی مدت کرونا بر روی سلامت روان چه تاثیری دارد؟ تاثیر طولانی مدت کرونا بر روی سلامت اجتماعی چیست؟.

رئیس دبیرخانه رصد اجتماعی کووید-۱۹ در این راستا از طراحی مطالعه در ارتباط با سلامت روان و سلامت اجتماعی دانشجویان در این دبیرخانه خبر داد و افزود: دانشجویان قشری بودند که به مدت دو سال در خانه بودند. یعنی به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها به شدت از فضای اجتماعی مانند خوابگاه، کلاس‌ها و حضور فیزیکی به شدت دچار آسیب شده‌اند. در این راستا رصدخانه مطالعه‌ای طراحی کرده تا وضعیت سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان را برای قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا و همچنین میزان افت تحصیلی آنها مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار دهد.

ساعتچی گفت: همچنین مطالعه‌ای ملی تحت عنوان «پیامدهای اجتماعی، روانی، سلامتی و ایمنی» با همکاری صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) برای ارزیابی وضعیت سلامت روانی و اجتماعی کودکان زیر ۱۸ سال در دست طراحی و تدوین است که بخش عمده‌ای از این مطالعه به بررسی افت تحصیلی، عدم دسترسی به سیستم‌های کامپیوتری، موبایل و تبلت به آموزش و همچنین عدم دسترسی کودکان به خدمات بهداشتی و درمانی اختصاص دارد.

منبع: الف

کلیدواژه: سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۹۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تلفیق هنر و مفاهیم هنری برای افزایش سطح سواد سلامت جامعه اقدام ارزشمندی است که اداره سلامت شهرداری تهران آن را به شکل مطلوبی در سلامت شهر بوستان لاله اجرا کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه بازدید از نمایشگاه سلامت شهر که در بوستان لاله برپا شده است، با بیان اینکه پایتخت در هفته سلامت رنگ و بوی سلامتی به‌خود گرفته است اظهار داشت: اجرای بیش از ۱۶۰۰ برنامه سلامت محور در مناطق مختلف تهران و تسهیل در دسترسی مردم به خدمات سلامت محور از اقدامات ارزشمندی است که در این هفته انجام شده است و امیدواریم این روند بیش از گذشته ادامه پیدا کند.

الهیان با یادآوری اینکه نیازمند ارتقای سلامت در همه ابعاد آن در جامعه هستیم، ادامه داد: نباید سلامت را محدود و منحصر به سلامت جسم دانست. متاسفانه وزارت بهداشت سلامت را در این حوزه تعریف می‌کند و ما در مجلس به وزیر بهداشت درباره این موضوع و توجه بیشتر به ابعاد دیگر سلامت تذکر داده و خواستار آن هستیم که برای پیشگیری از بیماری‌ها به موضوع سلامت روان مانند جسم نیز توجه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که رویکرد مجموعه‌مدیریت شهری در سه سال گذشته تا چه اندازه منطبق با نیاز‌های سلامت در ابعاد مختلف آن است، با تاکید بر اینکه شهرداری در حال پرکردن خلا فعالیت‌های مرتبط با سلامت روان شهروندان است گفت: خوشبختانه رویکرد مدیریت شهری و اداره کل سلامت شهرداری تهران در مسیر جبران خلا‌هایی است که در حوزه نشاط اجتماعی و پاسخ به مطالبات بر زمین مانده در حوزه سلامت روان و سلامت اجتماعی است. برگزاری رویداد‌هایی که اکنون‌در قالب سلامت شهر شاهد آن هستیم از جمله تلاش‌هایی است که در این مسیر شاهد آن هستیم.

وی با اشاره به تاکید مقام‌معظم رهبری درباره مردمی کردن امور، موضوع مردمی سازی سلامت و مشارکت مردم در این حوزه را دارای اهمیت دانست و گفت: هر زمان که مردم در موضوعات مختلف وارد صحنه شوند، مقدار اثرگذاری برنامه‌ها در جامعه افزایش می‌یابد. حضور توام با نشاط و شادابی مردم در این نمایشگاه نمونه عینی از مشارکت پذیری مردم در این حوزه است چرا که قادر می‌شوند با ارتقای سطح سواد سلامت خود هم از خویش و هم از دیگران بهتر مراقبت کنند.

دیگر خبرها

  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • تاکید بر اولویتی به نام سلامت روان