پرونده- هنر مهجور|کمتر از ۱۰ نفر متخصص جلوههای ویژه در سینما داریم
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۹۵۷۸
طراح و مجری جلوههای ویژه فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» گفت: در کل صنعت سینمای ما کمتر از ۱۰ نفر متخصص جلوههای ویژه وجود دارد و این خوب نیست؛ نیاز داریم تا با آموزش و برگزاری کارگاههای تخصصی آدمهای تازهوارد را بهمثابه خونی تازه به رگهای سینما تزریق کنیم.
آرش آقابیک در گفتوگو با خبرنگار سینمایی ایران اکونومیست و در توضیح مصائب طراحی و اجرای جلوههای ویژه میدانی در سینمای ایران بیان کرد: ما در بحث جلوههای ویژه میدانی در ایران کلاً تمام ابزار و ادواتمان را خودمان درست میکنیم و این موضوع در مقایسه با کشورهای دیگر که آنها شرکت و کمپانیهایی را دارند که تمام ابزار را برایشان تهیه میکنند، بر کیفیت کار اثرگذار است و باعث میشود که کشورهای دیگر خروجی را به صورتی استاندارد و اصولیتر اجرا کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: بیست سال است که در این حرفه کار میکنم و در هر کاری تمام ابزار خودم را با سرمایه خودم بدون هیچگونه حمایتی درست کردهام. هزینه شخصی هم تا حد توان سرمایهگذار میتواند پیش برود و پسازآن بازمیماند. شاید در بحث انفجارات شرکتهای دانشبنیان فعال هستند که آنهم نواقص و خطرات خود را دارد. ابزار و ادواتی به آن صورت در این سالها وارد نشده است.
آموزش اصلیترین نیاز در جلوهها ویژه میدانی است
طراح و مجری جلوههای ویژه فیلم سینمایی سگ کشی (بهرام بیضایی ۱۳۷۹) تاکید کرد: برای پیشرفت کردن بحث آموزشها مهم است اینکه کارگاههایی تخصصی را بین عوامل سینما برگزار کنیم. وقتی کارگردان از کار ما شناختی ندارد، خروجی خوب نخواهد بود؛ ضمن اینکه جلوههای ویژه ارتباط مستقیمی با این موضوع دارد که نویسنده اثر تا چه حد دستش باز است که بنویسد و این از متن شروع میشود.
وی افزود: درنتیجه ما نیاز به کارگاههایی داریم که من خودم و تخصصم را به حوزههای دیگر معرفی کنم. جلوههای کامپیوتری و جلوههای میدانی درحال رشد هستند و این رشد را بهرغم امکانات کم در صنعت سینمای خودمان هم شاهد هستیم. درنتیجه بهتر است که به این سمت برویم که آموزش بدهیم. موزشآموزشی که در خود بدنه سینما رخ بدهد و بین عوامل مختلف فیلم برگزار شود که خروجی خوبی داشته باشیم.
طراح و مجری جلوههای ویژه فیلم سینمایی شنای پروانه (محمد کارت ۱۳۹۸) گفت: با اشاره به فقدان آموزش درباب جلوههای ویژه میدانی تصریح کرد: ما آموزش تخصصی نداریم؛ من در این دو دهه که کار کردهایم هرگز اینگونه نبوده که مثلاً فیلمبردارها یا صدابرداران را جمع کنیم و بهصورت تخصصی صحبت کنیم. ما در دانشگاه چیزی به نام آموزش جلوههای ویژه نداریم و البته این موضوعی جهانی است؛ ما در کار یاد میگیریم چه کنیم و این دانش تجربی است و در مورد جلوههای ویژه چیزی به اسم آموزش تخصصی یا کتابی که بخواهد این را آموزش بدهد نداریم.
وی تصریح کرد: ضمن اینکه باید بدانیم که بحث جلوههای ویژه موضوعی چند رشتهای است یعنی از فیزیک و شیمی و ریاضی را در سینما به کار میگیرد و پهنای باندی دارد که نیاز به تعامل با حرفههای دیگر تولید فیلم دارد. بعضاً به دلیل ناآگاهی کارگردان که درکی از وضعیت ندارد خروجی کار دچار ضعف و اشکال میشود.
هر اتفاقی که به کیفیت سینمای ایران کمک کند خوب است
طراح و مجری جلوههای ویژه فیلم سینمایی سنتوری (داریوش مهرجویی ۱۳۸۹) اظهار داشت: در کل صنعت سینمای ما کمتر از ۱۰ نفر متخصص جلوههای ویژه داریم و این خوب نیست و نیاز داریم که برای این حرفه آدمهای تازهوارد را بهمثابه خونی تازه به رگهای سینما تزریق کنیم. باید این آموزش را بدهیم که آدمها بتوانند این چرخه را بگردانند.
وی در پاسخ به این پرسش که تجهیزات سامزان اوج را در حوزه جلوههای ویژه چگونه ارزیابی میکند، اظهار داشت: هر آنچه به صنعت سینما کمک کند ازنظر من اتفاق خوبی است؛ اگر بخشی به نام اوج واردشده و کار تولید میکند هم خوب است وقتی سرمایه در صنعت سینما سرازیر شود ما استقبال میکنیم یعنی هرچه به نفع سینما باشد قشنگ است.
طراح و مجری جلوههای ویژه فیلم سینمایی هیس دخترها فریاد نمیزنند (پوران درخشنده ۱۳۹۲) ادامه داد: آموزش جلوههای ویژه را در دانشگاههای کشورهای دیگر دنیا هم بهعنوان سرفصل نداریم اما این رشته بهعنوان آموزش کارگاهی وجود دارد؛ و البته اینکه چه اشخاصی و چگونه آموزش میدهند هم اهمیت دارد.
دانشجویان سینما باید با متخصصان جلوههای ویژه تعامل داشته باشند
طراح و مجری جلوههای ویژه فیلم سینمایی در دنیای تو ساعت چند است؟ (صفی یزدانیان ۱۳۹۳) خاطرنشان کرد: دانشجویان سینما باید با متخصصان جلوههای ویژه تعامل داشته باشند حرف بزنند و از تجارب اینها بشنوند وقتی قرار است که دو روز دیگر خودشان بروند و فیلم بسازند باید سر صحنه بدانند که چه اتفاقی قرار است رقم بخورد و آنجا سردرگم نباشند.
وی با اشاره به کثرت و تعدد کارهای که تاکنون مجری و طراح جلوههای ویژه آن بوده است، بیان کرد: عاشق کارم هستم و از زمانی که به سینما ورود کردم انتخابم جلوههای ویژه بود چراکه این کار سرشار از هیجان، خلاقیت است و اتفاقات این کار را دوست دارم. تا امروز هم که کار میکنم از این جاذبه برای من کم نشده است. وقتی عاشق کارت باشی و آن را درست انجام بدهی مسلماً پیشنهادهای بیشتری به شما ارائه میشود.
طراح و مجری جلوههای ویژه فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد (نرگس آبیار ۱۳۹۷) عنوان کرد: عموماً فیلمهای جنگی در پروداکشن شان انفجار برای بیننده عام جذاب است شاید در حیطههای دیگر (صحنهسازیها و کارهای مکانیکال و...) کارهای ما خیلی سخت از انفجار است چراکه نیاز به ابزار و دانش و ... دارد اما حیطه جنگ و اندازه نماها و صداگذاری و ... بیننده را با یک جاذبه بصری روبرو میسازد. چراکه برف و باران و ... دیدهاند اما انفجار بمب را لزوماً ندیدهاند.
وی افزود: این جاذبه به این بازمیگردد که چهارچوب کار از پیش تعیینشده باشد و طراح جلوههای ویژه و کارگردان به زبانی مشترک رسیده باشند تا درکی از کار حاصل شود و خروجی کار خوب شود. درنتیجه در موفقیت یک طراح و مجری جلوههای ویژه کارگردان ۱۰۰ درصد تأثیر دارد و فیلمهای جایزه گرفته برای کارگردانانی بوده است که این حوزه را میشناختهاند. دلیل موفقیت کارگردانی مانند ابراهیم حاتمی کیا این است که جلوههای ویژه را میشناسد و با این حوزه مأنوس است. به همین دلیل در طراحی سکانسها هم موفق است؛ البته که حجم فیلمنامه و کار هم در موفقیت اجرای جلوههای ویژه اهمیت دارد.
به گزارش ایران اکونومیست، آرش آقابیک متولد ۷ اردیبهشت ۱۳۶۲ در تهران طراح جلوههای ویژه در سینما و تلویزیون و متخصص جلوههای ویژه و کارگردان ایرانی است.
آقابیک فعالیتهای هنری خویش را از سال ۱۳۷۹ بعنوان دستیار جلوههای ویژه در فیلم های آواز قو و سگکشی نزد عباس شوقی در سینما آغاز نمود. وی که خواهرزاده عباس شوقی (طراح و مجری پیشکسوت جلوههای ویژه) است به عنوان دستیار جلوههای ویژه بین سالهای ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۰ در بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی فعالیت کردهاست.
در سال ۱۳۹۰ وی با سمت مدیر و طراح جلوههای ویژه میدانی و بهطور مستقل مشغول به کار شد و در اولین حضور خود در سی و دومین جشنواره فیلم فجر کاندید بهترین جلوههای ویژه میدانی برای فیلم دهلیز به کارگردانی بهروز شعیبی شد.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سینمای ایران ، ابراهیم حاتمی کیا ، بهروز شعیبیمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: سینمای ایران ابراهیم حاتمی کیا بهروز شعیبی جلوه های ویژه میدانی متخصص جلوه های ویژه طراح جلوه های ویژه صنعت سینما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۹۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله اعرافی: فرهنگسازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است
آیت الله اعرافی با بیان اینکه توجه به این فرهنگسازی در آمارهایی مانند تصادفات اثرگذار است، تصریح کرد: یک بخش مهم و پایهای در فرهنگسازی خانوادهها است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار رئیس پلیس راهور استان قم که در دفتر مدیر حوزههای علمیه کشور برگزار شد، گفت: فراجا مسئولیتهای متعدد و ترکیبی دارد که از این رو باید از آنها حمایت شود. اقداماتی مانند «طرح نور» از جمله کارهای ویژه است که به عنوان حوزه از آن حمایت میکنیم و به طور ویژه از فعالیت های فراجا در عرصه امنیت اخلاقی تقدیر و تشکر داریم.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه کار در قم حساس، سخت و ارزشمند است، عنوان کرد: مسئله فرهنگ ترافیک در رعایت قوانین بسیار مهم است که حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش، خانواده و نهادهای مختلف اجتماعی در آن مسئولیت دارند.
وی با اشاره به اینکه همه باید به گونهای تربیت شویم که قانون را رعایت کنیم، خاطرنشان کرد: تربیت از خانواده آغاز شده، در مدرسه به تثبیت رسیده و در ادامه در سایر نهادها تقویت میشود.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه توجه به این فرهنگسازی در آمارهایی مانند تصادفات اثرگذار است، تصریح کرد: یک بخش مهم و پایهای در فرهنگسازی خانوادهها است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بخش مهم دوم آموزش و پرورش است، یادآور شد: فرهنگسازی در آموزش و پرورش باید توسط معلمان و کادر مدرسه انجام شود و این جزو وظایف آنها است.
امام جمعه قم با بیان اینکه باید همافزایی برای کاهش آسیبها صورت بگیرد، گفت: همچنین نقاط حادثهخیز شهری نیز باید اصلاح شده و تغییر پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ ایجاد پارکینگ نیز یک موجود مهم است، بیان کرد: باید هر مسجد و مدرسهای که ساخته میشود در کنار آن یک پارکینگ نیز احداث شود.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه استفاده از فناوریهای پیشرفته نیز اهمیت ویژهای دارد، اظهار داشت: گاهی بسیاری از مشکلات با استفاده از این فناوریها حل خواهد شد.
وی افزود: مقوله راهنمایی و رانندگی یکی از نمادهای فرهنگی شهر است و از این جهت مردم و مسئولین نسبت به این موضوع باید اهتمام لازم را داشته باشند.
مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه اخلاق برخوردی ماموران راهنمایی و رانندگی نیز بسیار مهم است، گفت: همچنین اقدامات مطالعاتی، تحقیقاتی و ارزیابی نقش بسیار موثری دارد.
انتهای پیام/