Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، باغداران مرکبات استان، بیش از ۵۰ درصد مرکبات کشور را تولید می‌کنند و همه ساله بخشی از محصولات مرکبات برای عرضه به‌عنوان میوه شب عید در روزهای پایان سال در خود استان و سایر استان‌ها توزیع می‌شود.

در کنار سورتینگ‌داران و ذخیره‌کنندگان مرکبات برخی از باغداران نیز اقدام به ذخیره‌سازی مرکبات کردند تا در ایام سال به بازار عرضه کنند که معمولا در ایام سال شاهد رهاسازی پرتقال‌های پوسیده در طبیعت استان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال در سراسر کشور، بعد از اتمام دوره توزیع میوه شب عید بخشی از این میوه‌ها فروش نرفت و در زمینه توزیع نشدن میوه‌ها بحث‌ها و مسائل مختلفی مطرح شد.

امسال هم بحث فاسد شدن مرکبات و کیوی مازندران مطرح شده که در این زمینه دلایل مختلفی از جمله ماه مبارک رمضان و مسائل مختلفی مطرح است و اکنون هم مزایده میوه‌های تنظیم ‌بازار حاشیه‌ساز شد.

این درحالی است که اسماعیل قادری‌فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در همین مطقع زمانی اما حاشیه‌ها در این زمینه را رد کرده و با اشاره به اینکه با اجرای قانون انتزاع، بعد از ۸ سال مدیریت تنظیم بازار و امنیت غذایی به وزارت جهادکشاورزی واگذار شده است، اظهار کرد: براساس مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی در تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۰ برای خرید و ذخیره سازی میوه های تنظیم بازاری شب عید شیوه نامه اجرایی تعیین شده است که سازمان تعاون روستایی بر اساس آن عمل می‌کند.

عمده انبارهای میوه مازندران سنتی است

در پیگیری این ماجرا به سراغ عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران رفتیم که در این‌باره وی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: میوه‌های انباری تا زمان مشخصی باید در انبار نگهداری شوند؛ به این دلیل که انبارها باید استانداردهای لازم را داشته باشند و انبارها ما سمت استانداردسازی و بهداشتی سوق یابند.

وی با اشاره به اینکه عمده انبارهای مازندران سنتی است،گفت: با توجه به اینکه مدت زیادی مرکبات در انبارها نگهداری می‌شود اگر مرکبات در انبارهای استاندارد و بهداشتی نگهداری نشود، باتوجه به زمان طولانی احتمال پوسیدگی در انبارهای سنتی وجود دارد.

 آمار دقیقی از پوسیدگی مرکبات نداریم

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه آمار دقیقی از پوسیدگی مرکبات نداریم، چرا که برخی از باغداران اقوام به ذخیره‌سازی میوه می‌کنند، تصریح کرد: معمولا  سالانه درصدی از محصول با این مشکل مواجه می‌شود.

زاغی اظهار کرد: در ارتباط کیوی نیز باید گفت اگر خارج از محیط سردخانه نگهداری شود با تغییرات دمایی، محصول دچار رسیدگی بیش از حد و قارچ می‌شود.

وی با اعلام اینکه براساس بازدیدهای انجام شده از سردخانه‌های استان کیوی‌ مازندران مشکلی نداشت، گفت: محصول کیوی تا اواخر تیر ماه قابل نگهداری است ولی باید هرچه زودتر در ارتباط با عرضه پرتقال تامسون و والنسیا تدبیری اندیشیده شود؛ چرا که کیفیت میوه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نیمی از مرکبات ذخیره شده شب عید در انبارها مانده است

سلیمان حاتم‌نژاد مدیر تعاون روستایی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از ۴۰۰ تن پرتقال شب عید، ۲۷۱ تن پرتقال در سردخانه موجود است.

وی با اشاره به توزیع دیرهنگام مرکبات شب عید، اضافه کرد: دلیل دیگری که پرتقال‌ها توزیع نشد براساس تصمیم قرار شد توزیع میوه تا ۲۳ فروردین‌ماه ادامه داشته باشد ولی از ۱۵ فروردین ماه مبارک رمضان از راه رسید که این مسئله تقاضای خرید را کم کرده است.

به گزارش فارس، بحث میوه شب عید همواره با حاشیه‌هایی همراه بود از انتخاب مباشر، اعلام قیمت‌های متفاوت و اکنون هم بحث مزایده میوه‌های شب عید، که باید در این زمینه شفاف‌سازی جدی صورت گیرد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: میوه شب عید تنظیم بازار میوه ها شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۶۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نوبت‌بندی مخازن آبی برای تأمین آب کشتزارهای مازندران

مدیر نگهداری و بهره‌برداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: با توجه به ضرورت حفظ منابع آبی برای دوره‌های بعدی، برنامه‌ریزی تأمین آب کشتزارهای مازندران براساس نوبت‌بندی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، جواد دادویه، امروز_یکشنبه نهم اردیبهشت_ با اشاره به آغاز فعالیت کشاورزان در کشتزارهای استان از میانه‌های فروردین و نیاز به آب برای عملیات کاشت اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به آورد مناسب رودخانه‌ها و بارندگی‌های خوبی که از ابتدای سال آبی جاری تا کنون در بالادست سد داشتیم، وضعیت ذخیره آب در سد آیت‌الله صالحی مازندرانی مطلوب است.

وی افزود: حجم آب ذخیره شده در مخزن به بیش از ۱۳۹ میلیون متر مکعب معادل ۹۸ درصد پرشدگی رسید.

مدیر نگهداری و بهره‌برداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با تاکید بر اینکه با توجه به کاهش دبی آب میان‌حوضه‌ای رودخانه بابلرود و آغاز زودهنگام فصل کشاورزی، رهاسازی آب از این سد برای کشتزارهای شبکه البرز از تاریخ بیست‌وهفتم فروردین آغاز شد، گفت: از ابتدای رهاسازی آب کشاورزی از سد البرز تاکنون بیش از پنج میلیون متر مکعب آب برای آبیاری کشتزارهای شبکه البرز اختصاص پیدا کرده است.

دادویه با بیان اینکه با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته و وضعیت مناسب ذخیره مخزن این سد، متناسب با نیاز کشتزارهای پایین‌دست میزان آب مورد نیاز در ماه‌های آتی تأمین می‌شود، عنوان کرد: البته با توجه به ضرورت حفظ منابع آبی برای دوره‌های بعدی، برنامه‌ریزی تأمین آب براساس نوبت‌بندی خواهد بود.

وی ادامه داد: برای تأمین آب آشامیدنی شهرهای گروه الف از سد البرز هم ماهانه ۲.۵ میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه بابل انتقال داده می‌شود.

کد خبر 748797

دیگر خبرها

  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • اجرای نوبت‌بندی مخازن آبی برای تأمین آب کشتزارهای مازندران
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • از کوچه‌باغ تا باغ‌کاجی | طرشت هنوز به باغ‌هایش معروف است
  • امسال ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد
  • صادرات بیش از ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران
  • ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد
  • پیامک سازمان آب به شهروندان برای ذخیره آب چه معنایی دارد؟
  • بررسی آخرین وضعیت سیب ذخیره شده در سرد خانه های آذربایجان غربی