Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کارگران مشغول کارند، اما در کارگاه‌هایی کوچک و بدون بیمه و حداقل دستمزد که ثمره این امر نتیجه برخی از مصوبات قانون کار است تا چنین مشاغلی از رسمیت و  چتر حمایتی قانون کار خارج شوند؛ تعیین دستمزد ملی و حداقل حقوق به علت نادیده گرفتن تفاوت‌های منطقه‌ای و حتی توانایی افراد، نابرابری درآمدی و اجحاف در حق کارگران را تشدید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با عدم اجرای قانون کار و منجر شدن به تعدیل نیرو در صنایع کوچک، نیروی رسمی به غیررسمی تبدیل و این مشکل بین کارفرما و کارگر حل می‌شود که مزیت این توافق ناعادلانه این است که کارفرما از پرداخت حق بیمه معاف شده و کارگر هم دغدغه اخراجش برطرف می‌شود؛ زیرا دریافت حقوق کمتر از میزان تعیین شده در قانون کار امکان بیمه شدن را نمی‌دهد.

براساس اطلاعاتی که مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال در بخش‌های رسمی و غیررسمی اقتصاد ایران منتشر کرده، نیمی از اشتغال‌ها در قالب غیر رسمی فعالیت دارند که سهم اصفهان با وجود صنایع بزرگ و کوچک در سال ۹۹  حدود ۴۸.۱درصد اعلام شده است؛ به گفته برخی از کارفرمایان اصفهان، کارگاه‌های کوچک و مشاغل خرد بسیاری در مقابل شهرک‌های صنعتی و کلان در این استان وجود دارد که درآمد کارگران آن‌ها به حداقل حقوق مصوبه کارگری نمی‌رسد و در زیر چرخ دنده‌های تورم و اقتصاد نامتعادل امرار معاش می‌کنند.

این وضعیت اشتغال به قدری نگران‌کننده است که میزان بیکاری را افزایش می‌دهد و این افزایش حقوق کارگران نیز تنها به سود کارفرمایان منتهی می‌شود و سودمندی برای کارگران ندارد.

عدم انعطاف در قانون کار

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم انعطاف قانون کار به خبرنگار فارس گفت: مشکلاتی که کارگران جامعه با آن روبرو هستند، مربوط به مشاغل غیر رسمی است که اغلب فعالیت شخصی است و یا قرارداد کاری ندارند؛ در صورتی هم که قرارداد داشته باشند یا کوتاه‌مدت و روز مزد است که ممکن است در این حالت هم بیمه نداشته باشند؛ اما در مجموع قانون کار انعطافی برای کارگر و کارفرما ندارد و باید بازنگری شوند.


طغیانی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

 

اصغر سلیمی، عضو دیگری از کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بر این باور است که افزایش حقوق کارگران و توانایی مدیریت کارفرما بر هزینه‌های تولید و خدمات، دو لبه یک قیچی است که باید کارفرما توان اداره کارگر را داشته باشد و باعث نشود تعداد کارگران کمتر و کار بیشتری را متحمل شوند.

وی با تأکید بر تغییر و اصلاح قانون کار بیان کرد: این قانون در سال‌های گذشته تدوین شده و باید با توجه به تغییرات و شرایط فعلی کشور دوباره بازنگری و اصلاح شود؛ یکی از دلایل لزوم تغییر، شرایط غیر همسان استان‌ها در کار و اشتغال است، زیرا هزینه‌های رفت و آمد و مسکن و معیشت در استان‌های بزرگ بیشتر از سایر استان‌هاست و باید متناسب‌سازی صورت گیرد.


اصغر سلیمی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

 

سلیمی معتقد است که بازنگری بر قانون کار باعث می‌شود که مهاجرت از شهرستان‌ها کاهش یابد که برای کار به سایر استان‌ها مهاجرت نکنند و بتوانند در کنار خانواده خود مشغول به کار شوند.

تعدیل نیرو و حقوق بدون بیمه؛ ثمره افزایش حقوق کارگران

اکبر اخوان‌مقدم نیز به عنوان کارآفرین اجتماعی با بیان اینکه این قانون کار اجحاف بزرگی در حق نیمی از کارگران جامعه روا داشته است، تصریح کرد: نماینده مجلس و کارگران بدون در نظرگرفتن شرایط موجود در جامعه، تعیین قانون و دستمزد می‌کنند و درک صحیحی از شرایط جامعه و مردم ندارند و دائما کارفرما را متهم می‌کنند.

وی افزود: در صورتی که با افزایش حقوق کارگران، مالکان و کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ و صنعتی، قیمت محصول خود را ۲ برابر می‌کنند و هیچ زیانی متحمل نمی‌شوند، اما کارفرمایی که مدیریت کارگاه‌های کوچک را به عهده دارد، توان افزایش حقوق را ندارد و عملا به سمت تعدیل نیرو یا حقوق بدون بیمه و مزایا پیش می‌رود و در نهایت کارگاه را تعطیل می‌کند.

اخوان‌مقدم ادامه داد: جالب است که در قانون کار ذکر شده نقاط محروم با سایر مناطق باید تفاوت داشته باشد و حتی برای اشتغال‌های کوچک نیز تفاوت قائل شوند که مجری قانون آن را نادیده می‌گیرد.

 

این کارافرین اجتماعی با بیان اینکه این افراد با نادیده گرفتن صحیح قانون در حق مظلومان نیز جفا می‌کنند، عنوان کرد: با چنین رویه‌ای بیکاری افزایش پیدا می‌کند و عملا قشر ضعیف از حلقه اقتصادی و خلق پول خارج می‌شود که این موضوع به ضرر کشور خواهد بود؛ در صورتی که در قوانین بین‌الملل فشار بر کارفرما برای حمایت از کارگر تا زمانی است که کارگاه و محل کسب در آمد به تعطیلی کشانده نشود و بیکاری را مضاعف کنند.

مشاغل غیر رسمی و سوء استفاده از کارگر

عبدالله سهل‌آبادی، رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان  مشکل ایجاد مشاغل غیر رسمی را قانون کار ندانست و بیان کرد: مشاغل غیر رسمی در واقع سوء استفاده از کارگر است و می‌توانند قرار داد ساعاتی با کارگر داشته باشند تا از سایر مزایا محروم نباشد؛ بنابراین نداشتن قرارداد و به تبع آن بیمه و حقوق کافی خلاف قانون است.


سهل آبادی؛ رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان

 

وی برای مقابله با این اقدامات غیر قانونی و برده‌داری از کارگران پیشنهاد داد: باید قانون‌گذاران نسبت به اجرای آن نظارت داشته باشند و اداره کار و رفاه اجتماعی چنین مواردی را بررسی کند؛ از سویی دیگر کارفرما باید این موضوع را بپذیرد که کارگر هم کار می‌کند و در تولید حقی دارد پس نباید آن را از حداقل حقوق محروم کرد.

به گزارش فارس، تصمیمات کلی و ملی برای همه استان‌ها با وجود تفاوت‌هایی که در هزینه‌ها مشاهده می‌شود، تبعات بسیاری را برای مهم‌ترین رکن اقتصاد یعنی کارگران ایجاد کرده است که کارفرمایان با عدم توانایی پرداخت مصوبه حداقل دستمزد، کارگران را از مزایای بیمه و حقوق مکفی محروم می‌کنند و قانون کار را دور می‌زنند.

 به گفته کارشناسان بهترین راهکار برای مقابله با این مشکل، توجه به دستمزدهای منطقه‌ای به‌جای دستمزد ملی است و حداقل دستمزد را در سطح هر استان به‌طور جداگانه برای هر منطقه در نظر بگیرد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/آ

منبع: فارس

کلیدواژه: روز جهانی کارگر مشاغل غیر رسمی مشاغل رسمی قانون کار دستمزد کارگر افزایش حقوق کارگران مشاغل غیر رسمی حداقل دستمزد داشته باشند قانون کار بدون بیمه استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۱۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همه تلاش دولت این است که به شیوه‌های گوناگون در حوزه معیشت، بهداشت و درمان و مسکن رضایت کارگران جلب شود.

به گزارش دانشجو، او گفت: همواره برخی از اعضای شورای عالی کار از تصمیمات شورا گلگی می‌کنند، برای برون رفت از این گلایه‌ها بهتر این است که مجلس محترم شورای اسلامی که برآمده از آحاد مختلف جامعه است و کل ملت را نمایندگی می‌کند، حداقل دستمزد را تعیین کند.

او افزود: شورای عالی کار فعالیت خود را انجام می‌دهد؛ این شورا یکی از وظایفی که دارد تعیین حداقل دستمزد کارگران است.

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵ هزار نفر به لیست بیمه شدگان اجباری مرکزی
  • دو هزار کارگر ساختمانی در میاندوآب بیمه ندارند
  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • وجود ۶۰ هزار کارگر بیمه‌شده در شهرستان رفسنجان
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان بیمه ندارند
  • افزایش حداقل دستمزد به‌جای حق مسکن/ پیشنهادی بررسی می‌شود که کارگران پس از ۵ سال کار دائمی شوند
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند