Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@23:48:26 GMT

بحران آب در تهران/هشداری که به آن بی اهمیتی می شود

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۵۴۱۶

بحران آب در تهران/هشداری که به آن بی اهمیتی می شود

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کم آبی در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌های جهان است و در این بین کشور عزیزمان نیز با توجه به قرارگیری در اقلیمی خشک از این چالش رنج می‌برد و استان تهران به عنوان پایتخت کشور و برخورداری از جمعیتی قابل توجه با تهدیدات جدی در این زمینه مواجه است.

جمعیت این استان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۳ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۶۳۷ نفر برآورد شده است و این در حالی است، که بررسی‌ها نشان می‌دهد، که اکنون این استان نزدیک به ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد، که با توجه به وسعت ۱۲ هزار و ۹۸۱ کیلومتر مربعی این استان، از تراکم بالایی برخوردار بوده و حدود ۹۴ درصد از این جمعیت در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سویی دیگر شاهد سفرهای روزانه حدود ۵۰۰ هزار نفری از استان‌های دیگر کشور به تهران هستیم، که برای مقاصد کاری، درمانی، سیاحتی و امور اداری و… به این استان سفر می‌کنند، که بر این اساس می‌توان گفت، استان تهران بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، که کمتر از یک درصد وسعت کشور را دارد و پر واضح است، که تأمین آب برای این جمعیت متراکم کاری بس دشوار است و استان تهران علاوه بر کمبود منابع آبی کشور از پراکندگی نامناسب جمعیت و تراکم بالای جمعیتی نیز رنج می‌برد و بر همین اساس کمبود آب در این استان بیش از دیگر مناطق خودنمایی می‌کند.

در حال حاضر پنج سد کرج، لار، لتیان، ماملو و طالقان و نیز منابع آب زیرزمینی تأمین آب استان تهران را بر عهده دارند و برخلاف دیگر مناطق کشور که بخش عمده آب مصرفی آن‌ها در حوزه کشاورزی است، در تهران کمتر از ۴۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و مابقی برای مصارف خانوار مستقر در این استان است.

کم آبی در استان تهران از مرز هشدار گذشته است، تا جایی که طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب استان تهران میزان مصرف آب در این استان ۷۶ درصد بیشتر از منابع آب تجدیدپذیر استان است و این یعنی منابع آبی استان تهران هر روز کمتر و کمتر می‌شود.

مشکل کم آبی در تهران جدی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن جدی خواندن مشکل آب در تهران افزود: ورودی سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است، که نشان می‌دهد، برای ورود به فصل گرم و کم بارش سال می‌بایست، آماده، هوشیار و با برنامه باشیم.

بهزاد پارسا بارش‌ها در بسیاری از ماه‌های سال آبی جاری را کمتر از نرمال خواند و گفت: در همین حال شاهد افزایش مصرف آب توسط تهرانی‌ها طی ماه‌ها و سال‌های اخیر بودیم، تا جایی که هر تهرانی به طور متوسط ۲۴۰ لیتر آب در شبانه روز مصرف می‌کند، که این مقدار برای دیگر نقاط کشور ۲۰۰ لیتر است.

راهکار حل مشکل آب بیشتر اجتماعی است تا مهندسی

در اینکه با توجه به محدودیت‌های منابع آبی و کاهش بارش‌ها و نیز طبق فرهنگ و اصول اخلاقی و دینی می‌بایست، در مصرف آب صرفه جویی کنیم، شکی نیست، اما علاوه بر فرهنگ سازی و راهکارهای اینچنینی آیا راهکار مهندسی دیگری برای حل بحران آب در تهران وجود دارد، یا خیر، سوالی است، که یک کارشناس مهندسی و عمران آب پاسخ منفی به ان می‌دهد و در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص می‌گوید: اینکه فکر کنیم، با بنا کردن سد، یا اصولاً راهکارهای صرف مهندسی و ساخت و یا برداشت سازه می‌توانیم، بحران موجود را رفع کنیم اشتباه محض است.

محسن ناصری افزود: مرحله اول در رفع بحران آ پذیرفتن مساله و مشکل در همه جامعه است، یعنی ابتدا باید همه بپذیریم، که مصرف بیش از منابع و ورودی‌ها است و پس از آن درها باز می‌شود و راهکارها خودنمایی می‌کنند، در حال حاضر باید تمرکزها بیش از مباحث مهندسی روی مسائل و مباحث اجتماعی و فرهنگی باشد.

عضو هیأت علمی دانشکده عمران دانشگاه تهران با بیان اینکه اجرای هر کار مهندسی نیاز به پیوست اجتماعی دارد، در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای گفت: انتقال آب برای شرب مردم نیاز و وظیفه دولت و امری حاکمیتی است، اما انتقال آب برای صنعت و کشاورزی ناصحیح بوده و با آن مخالفم.

شکست سدهای غول پیکر بی برنامه و توجه به آبخوان‌ها راه حل برون رفت از بحران آبی استان تهران است

یک کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی و امور آب عامل اصلی بحران آب در تهران و کشور را سدسازی‌های بی برنامه و بی توجهی به آبخوان‌های زیرزمینی دانست و در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه کار از این حرف‌ها گذشته است، و تهران به سوی کویر شدن پیش می‌رود و ۴۵ سال است، راهکار داده و فریاد زده‌ام، کسی گوش نمی‌دهد، وزارت نیرو راه را به اشتباه رفته و کشور را به سوی سدسازی بی برنامه و تولید برق از منابع آبی کشانده است.

منصور قطبی سرابی در پاسخ به این سوال که «راهکار اجرایی و دقیق شما در خصوص برون رفت از بحران آب چیست؟» گفت: ما باید توجه و تاکیدمان بر روی ذخیره آب در منابع زیرزمینی آب باشد و از طریق آبخوان داری و آبخیزداری که بزرگ‌ترین سدهای دنیا هستند، منابع آبی مان را تأمین کنیم، ایرانی‌ها سه هزار سال است، که از آبخوان‌ها برای تأمین آب استفاده می‌کردند، اما متأسفانه مشاورین وزارت نیرو در برهه‌ای از زمان به اشتباه توصیه به سدسازی کردند.

وی با بیان اینکه سدسازی با رعایت موازین قابل قبول است، گفت: اگر آب‌های سطحی اضافی و مازاد از آبخوان‌ها را در سدها جمع کنیم، ایرادی ندارد، من مانند بسیاری از افراد مخالف مطلق سدسازی نیستم، اما اینکه آب طالقان، لار و دیگر مناطق اطراف تهران را با ساخت سد مسدود کرده و به تهران منتقل کنیم، راهکار صحیحی نیست، در نهایت می‌خواهیم چه کار کنیم، تا کی این آب‌ها پاسخگو است، این سدها منطقه را نابود کرده و به خشکی می‌کشانند.

این کارشناس ارشد گفت: این مشکل تنها برای خشکسالی نیست، شما به دو سال ترسالی اخیر هم نگاه کنید، سیلاب‌های مخرب نشان دهنده سدسازی غیر اصولی است، با هزینه‌های زیاد آب را از حوضه‌های آبخیز منتقل کردند و یکی از تأثیرات مخرب آن خشکسالی است، باید برای برون رفت از این بحران ابتدا سدهای غول پیکر و بدون مطالعه و برنامه ریزی را شکست و پس از آن وزارت نیرو با اجرای طرح‌های آبخیز داری، آبخوان داری و سد سازی های تلفیقی و همزمان، منابع آب تجدید پذیر استان تهران افزایش می‌یابد

به نظر می‌رسد، مقابله با مشکلات آب در استان تهران نیازمند برنامه ریزی همراه با پیوست اجتماعی است، نمی‌توان تنها به امور مهندسی تکیه کرد و از سوی دیگر نباید هیچ کار مهندسی بدون مطالعه همه جانبه و برنامه ریزی اجرا شود، تا در نهایت به پاسخ مطلوب در این زمینه دست یابیم.

کد خبر 5472144

منبع: مهر

کلیدواژه: کم آبی منابع آبی شهرستانهای استان تهران چالش کم آبی کم آبی و مدیریت منابع آب در استان ها روز قدس 1401 راهپیمایی روز قدس عید فطر 1401 عید سعید فطر بوشهر روز جهانی قدس نماز عید سعید فطر کرمانشاه روز قدس فلسطین ویروس کرونا عکس استانها ماه رمضان 1401 خطبه های نماز جمعه استان تهران آب در تهران منابع آبی آبخوان ها بحران آب منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۵۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران

معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرداد.

به گزارش ایسنا، صمیم مرادی روزبهانی با اشاره به آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهارکرد: مطابق با مصوبات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، مسئولیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران سپرده شده است.

وی افزود: بر این اساس، ارزیابی ایمنی محیطی و انعکاس ناایمنی‌ها، جانمایی محل‌های نصب علائم و تابلوهای خروج اضطراری، شناسایی فضاهای تخلیه امن اضطراری و تدقیق مسیرهای ویژه امدادی، جانمایی و تعیین محل‌های استقرار نفرات، تجهیزات و ماشین‌آلات عملیاتی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان، از اهم اقدامات ستاد ویژه مدیریت بحران سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیش از آغاز این رویداد است.

روزبهانی گفت: ستاد ویژه مدیریت بحران سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۷ عضو از سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله نمایندگانی از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران؛ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران؛ سازمان اورژانس استان تهران؛ نیروی انتظامی تهران بزرگ؛ پلیس راهنمایی و رانندگی؛ مرکز بهداشت شمال تهران (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)؛ مرکز بهداشت جنوب تهران (دانشگاه علوم پزشکی تهران)؛ جمعیت هلال‌احمر استان تهران؛ ستاد اجرایی سی و پنجمین نمایشگاه کتاب شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان امور اجرایی، رفاهی و حراست؛ مجموعه مصلی امام خمینی (ره)؛ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ؛ شرکت آب و فاضلاب استان تهران؛ معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران؛ مدیریت بحران شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه؛ ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۷ و ستادهای مدیریت بحران مناطق معین ۳، ۶ و ۱۲ تشکیل شده است.

وی ادامه داد: از این رو،  بازدید میدانی از محل برگزاری نمایشگاه برگزار و نخستین جلسه کمیته ایمنی و سلامت به منظور هماهنگی و تشریک مساعی بین اعضا در محل مصلی تهران برگزار و ضمن بررسی موقعیت و شرایط میدانی با همکاری کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه، نسبت به بررسی پیش‌نویس دستورالعمل کمیته ایمنی و سلامت، جمع‌بندی نظرات و پیشنهادات اعضای کمیته و بررسی نحوه استقرار نیروهای امدادی، انتظامی و خدمات‌رسان، تشکیل شد.

معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: تهیه و ارائه نقشه کدگذاری‌شده از محل برگزاری، نظارت بر فرآیند استقرار غرفه‌ها و آماده‌سازی فضاهای نمایشگاهی، ارائه آموزش‌های ایمنی، اطفاء حریق، تخلیه اضطراری و کمک‌های اولیه به مسئولان برگزاری و غرفه‌داران، تعیین محل تشکیل ستاد مدیریت بحران ویژه نمایشگاه، توزیع بیسیم واحد امدادی در زمان برگزاری نمایشگاه، رعایت موارد ایمنی در سیم‌کشی برق غرفه‌ها، الزام غرفه‌داران برای تأمین و استقرار کپسول‌های اطفاء حریق در غرفه‌ها، برگزاری یک تمرین میدانی آمادگی مقابله با حوادث احتمالی و تخلیه اضطراری قبل از برگزاری نمایشگاه و تشکیل یک گروه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و ... از جمله برخی از مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده در نخستین جلسه کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بشمار می رود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید اهالی رسانه از بزرگراه آزادگان و نشست عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • برگزاری آیین بهره‌برداری از پروژه تعریض و ایمن‌سازی بزرگراه آزادگان
  • مخالفت هواداران با رالف رانگنیک هیچ اهمیتی برای مدیران بایرن مونیخ ندارد
  • حل دو مشکل اصلی در بزرگراه آزادگان | فاز دوم فتح-باغستان تا پایان شهریور افتتاح می شود
  • حل دو مشکل اصلی در بزرگراه آزادگان | گره کور ترافیکی خروجی فتح باز شد
  • عملیات تیم مدیریت بحران تهران با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان