Web Analytics Made Easy - Statcounter

اینستاگرام در اقدامی تازه، اقدام به حذف پست های کاربران فضای مجازی با هشتگ «نادر طالب زاده» کرد که این اقدام خلاف آزادی بیان با اعتراض و واکنش کاربران همراه شده است.

به گزارش قدس آنلاین، نادر طالب‌زاده روز نهم اردیبهشت ماه بر اثر نارسایی قلبی دار فانی را وداع گفت. از طالب زاده به عنوان یک مرد انقلابی تمام عیار و سردار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
او سال‌ها به مستندسازی مشغول بود و در حوزه سینما علاوه‌ بر کارگردانی، جشنواره‌های مختلفی را برگزار کرد. از مهم‌ترین جشنواره‌های جریان سازی که او طی این سال‌ها دبیری‌اش را بر عهده داشت می‌توان به جشنواره فیلم «عمار» اشاره کرد. پس از درگذشت این هنرمند فرهیخته، حامیان و دوستداران او در اینستاگرام طی دو روز اخیر به درگذشت او واکنش نشان دادند و در پیام های متعددی به خصایص اخلاقی و سال ها مجهاهدت او در عرصه فرهنگی و انقلابی اشاره داشتند اما شبکه اجتماعی اینستاگرام بار دیگر در اقدامی غرض ورزانه برخی از پست های کاربران با هشتگ نادر طالب زاده را حذف کرد که این اقدام خلاف آزادی بیان با اعتراض و واکنش کاربران همراه شده است. نادر طالب زاده در طول فعالیت فرهنگی خود سعی داشت، صدای جبهه جهانی مستضعفان را به گوش مردم جهان برساند و فعالیت‌هایی را در راستای مبارزه با اسکتبار جهانی انجام داد که همین مسئله او را در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داده بود به نظر می رسد سانسور او از سوی اینستاگرام و حذف و مسدود سازی پست های مرتبط با او به همین علت باشد. یکی از کاربردان در همین رابطه نوشته است؛ اینستاگرام ۵ هزار پست با هشتگ نادر طالب زاده را حذف کرد! اپلیکیشن اینستاگرام در ادامه سیاست های ضدایرانی خود، پست های کاربران با هشتگ نادر طالب زاده را از دسترس خارج کرد! دموکراسی و آزادی بیان واقعا در فرهنگ غرب بیدار می کند، البته در راستای هدف سیاسی خودشون! کاربر دیگری گفته است؛ باز هم فضای مجازی ول و نمایش دیکتاتوری رسانه ای آمریکایی ها در اینستاگرام، حذف پست های مرتبط با نادر طالب زاده بار دیگر نشان داد آمریکایی ها و پادوهای داخلی شان دنبال بایکوت، سانسور و سرکوب آزادی بیان به نفع خودشان در ایران هستند. به این استعمار پلتفرمی و تحقیر کشور پایان دهید.


اقدام اینستاگرام در حذف اکانت و پست کاربران ایرانی در فضای مجازی پیش از این نیز و طی سالهای اخیر اتفاق افتاده است به طوری که سال گذشته این شبکه اجتماعی، جلوگیری از انتشار پست‌های مرتبط با شهادت سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه را در دستور کار خود قرار داد.

پیش از آن نیز در آذرماه ۹۹ بود که این شبکه اجتماعی آمریکایی، پست‌های کاربران ایرانی مرتبط با محکوم کردن ترور دانشمند هسته‌ای شهید فخری زاده را حذف کرد.

در اقدامی دیگر این شبکه اجتماعی، همزمان با شهادت سردار سلیمانی در سال ۹۸ اقدام به حذف هرگونه پست مرتبط با سردار سلیمانی کرد و حتی در اولین و دومین سالگرد این سردار عزیز سناریوی حذف سلیمانی در شبکه های اجتماعی را ادامه داد. همچنین پایگاه اطلاع رسانی حفظ و نشر آثار سرلشکر قاسم سلیمانی تاکنون چندین بار توسط اینستاگرام بسته شده است. در آن زمان کاربران با انتشار هشتگ هایی مانند «#Hero» (قهرمان)، «#سرباز» و «#پدر» و نیز با اشتراک گذاری عکس‌هایی از اقدام حذفی اینستاگرام با محتوای منتشر شده در خصوص سردار سلیمانی، اعتراض خود را به این نحوه برخورد اعلام کردند.

سال ۹۹ بود که همزمان با اولین سالروز ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، کاربران فضای مجازی با پیوستن به کمپین «از عکس تو هم میترسند» در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نارضایتی خود را نسبت به بی اخلاقی اینستاگرام که خود را داعیه دار آزادی بیان می‌داند، ابراز کردند اما باز هم این اقدام با واکنش خصمانه اینستاگرام روبرو شد و صفحات پربازدیدی که در این کمپین حضور داشتند مسدود و حذف شد!

این شواهد نشان از آن دارد که شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله اینستاگرام و فیس‌بوک به رغم آنکه خود را داعیه دار آزادی بیان می‌دانند، با حذف مطالب کاربران، تمامی تلاش خود را به کار می‌بندند تا جلوی آزادی بیان کاربران ایرانی را بگیرند. از سال ۹۸ و به دنبال حذف پست‌ها و اکانت‌های کاربران ایرانی در ارتباط با شهادت سردار سلیمانی، موضوع مقابله جدی با پلتفرم اینستاگرام از سوی بسیاری از کارشناسان و فعالان فضای مجازی مورد مطالبه قرار گرفت و وزارت ارتباطات نسبت به مقابله با این اقدامات یکجانبه، مغرضانه و خلاف آزادی بیان وعده‌هایی داد. در آن زمان محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، اقدام آمریکا در سانسور سردار سلیمانی در اینستاگرام را بی آبرویی برای آن کشور خواند و گفت: «قطعاً مقابل سانسور آمریکا در اینستاگرام می‌ایستیم.» این گفتار وزیر وقت ارتباطات البته تنها در حد وعده باقی ماند. در ۱۳ دی ۱۴۰۰ نیز وزارت ارتباطات در نامه‌ای به مدیران پلتفرم‌های متا و اینستاگرام با محکوم کردن سانسور مطالب و تصاویر مرتبط با شهید سلیمانی در اینستاگرام، خواستار پایان دادن به این سانسور شد. در بخشی از این نامه آمده بود که «حذف و سانسور تصاویر و مطالب مرتبط با سردار شهید قاسم سلیمانی، قهرمان مبارزه با تروریسم و محوکننده داعش جنایتکار با هیچ‌یک از معیارهای بین‌المللی سازگاری ندارد.» در ادامه همچنین بر این نکته تاکید شد؛ «از مدیران اینستاگرام انتظار می‌رود به احترام میلیون‌ها کاربر علاقه‌مند به این قهرمان مبارزه با تروریسم هر چه زودتر به این سانسور گسترده پایان داده شود.» در پایان این نامه که از سوی بخش حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تنظیم شده بود، از مدیران پلتفرم‌های متا و اینستاگرام خواسته شد؛ «توضیحات کافی و منطق حاکم بر این سیاست غیر سازنده ارائه شود، تمامی اکانت‌های حذف یا معلق شده و پستهای حذف شده بازیابی شود و همچنین اطمینان حاصل شود که چنین اتفاقاتی در آینده بروز نخواهد کرد.» در اقدامی دیگر اما رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در اعتراض به رویه غیرقانونی اینستاگرام در حذف تصاویر شهید سلیمانی و تعلیق کاربران ایرانی، به مجمع حکمرانی اینترنت سازمان ملل نامه نوشت؛ در بخشی از این نامه آمده بود؛ «استفاده و تحمیل یک رویکرد خاص مبتنی بر سانسور و حذف بر کاربران ایرانی با استفاده از بهانه‌هایی چون «قوانین شرکتی» و «تحریم ایالات متحده» و اعمال تحریم‌های دسترسی به برخی کاربران، به طور آشکارا اصل بی‌طرفی شبکه ای را که سنگ بنای ایجاد اینترنت است را زیر سوال می‌برد و حکمرانی دیجیتال ملی ایران را برای تضمین تأمین الزامات اساسی مربوط به آزادی بیان کاربران در پلتفرم‌های بین المللی را تهدید می‌کند.» برخورد با اقدامات پیاپی این پلتفرم آمریکایی تاکنون تنها از جنس نامه و وعده بوده این در حالی است که پایان دادن به سانسورهای یکجانبه و تبعیض هایی از این دست، اقدام جدی تری را می طلبد و تضییع حقوق کاربران ایرانی نیازمند سیاستگذاری و حکمرانی جدیدی در فضای مجازی است. انتهای پیام/ منبع: فارس

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اینستاگرام سردار شهید سلیمانی نادر طالب زاده شهید فخری زاده پست های کاربران کاربران ایرانی نادر طالب زاده سردار سلیمانی شبکه اجتماعی فضای مجازی پست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۷۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر را محکوم کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه آمریکا که به واسطه همراهی و حمایت همه جانبه از جنایت علیه بشریت و نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه بیش از هر زمان دیگر تحت فشار افکار عمومی قرار دارد و جنبش های اعتراضی گسترده ای علیه سیاست های جنگ طلبانه و ضد حقوق بشری این کشور چه در داخل آمریکا و چه در سایر کشورهای جهان شکل گرفته، در یک اقدام مزوارنه دیگر به انتشار مجدد گزارش سالانه ادعایی درخصوص وضعیت حقوق بشر در کشور‌های مختلف از جمله ج.ا.ایران پرداخته است.

اگرچه در حقیقت این گزارش چیزی جز تکرار هدفمند داده ها و اطلاعات دروغین، بی اساس و غیر مستند منتشر شده در رسانه های ضد ایرانی نیست، با این حال واگویی این ادعاها توسط رژیمی که انواع و اقسام نقض های فاحش حقوق بشر و حقوق ملت ها از استعمار تا جنگ افروزی و استفاده از بمب اتمی، کودتا و براندازی دولت های مردمی و دموکراتیک، تولید و اشاعه و استفاده ابرازی از تروریسم، یک جانبه گرایی و لشگرکشی به سایر کشورها، غارت منابع، ذخایر و انرژی های دیگر کشورها، حمله عامدانه به هواپیمای مسافربری، استفاده ابزاری از تحریم های ظالمانه و غیر قانونی و یکجانبه علیه کشورهای مستقل به منظور تحت فشار قرار دادن آنها و ترور هدفمند شخصیت ها و مدافعان حقوق بشر، حمایت و همراهی تمام قد از جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی در غزه و ... را در کارنامه سراسر سیاه و ننگین خود دارد، گزاف، تلخ، زننده و در عین حال طنزآمیز است.

سازمان جوانان حقوق بشر: دیگر زمان بزن و در رو نیست

اقدامات آمریکا در دهه های اخیر نمایشگاهی از جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت، تروریسم و نقض حقوق بشر در منطقه غرب آسیا است. حمله به افغانستان، عراق و لیبی به بهانه دموکراسی سازی که به گواه آمارهای رسمی سازمان ملل متحد به کشتار هزاران غیرنظامی از جمله زنان و کودکان بی گناه انجامید، ایجاد گروهک تروریستی داعش و استفاده ابزاری از آن علیه ملت های منطقه از جمله در سوریه و عراق، جنایت ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بزرگترین مدافع حقوق بشر ملت های منطقه و قهرمان مبارزه با تروریسم، و همراهان ایشان در یک کشور ثالث که به گواه گزارشگر وقت سازمان ملل متحد نقض آشکار حق حیات مندرج در ماده 6 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی بود، نقض مستمر حاکمیت یمن و سوریه و حمایت همه جانبه از ماشین کشتار رژیم صهیونیستی در غزه، تنها گوشه ای از جنایات این رژیم است که نه تنها هیچ گاه از خاطره ملت های منطقه زدوده نخواهد شد، بلکه به ظهور و بروز هر چه بیشتر نفرت و انزجار افکار عمومی ملت ها و درخواست خروج فوری نیروهای این رژیم متجاوز از منطقه منتج شده است.

لازم به یادآوری است که آمریکا در دهه های گذشته با اعمال طیف گسترده ای از تحریم های غیرقانونی و ظالمانه یکجانبه علیه کشورهایی چون ایران، سوریه، روسیه، کره شمالی، ونزوئلا، کوبا و ...،آثار و عواقب زیان‌باری بر حقوق بشر و آزادی های اساسی انسان ها از جمله حق حیات، حق سلامت، حق آموزش، حق توسعه و حق برخورداری از بالاترین استاندارد زندگی و ... برجای گذاشته است؛ تحریم هایی که به تعبیر گزارشگر ویژه بررسی آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه با رعایت افراطی تحریم ها توسط شرکت ها وموسسات مالی همراه بوده و چالش های انسانی و اقتصادی مضاعفی را بر کشورهای تحت تحریم تحمل کرده است و به واقع، جنایت علیه بشریت محسوب می شود.

پر واضح است که مردم آمریکا نیز قربانی خوی نژادپرستی، خود برتربینی و استبداد زمامداران کاخ سفید هستند و موارد متعدد نقض حقوق بشر از جمله حقوق زنان و کودکان، سیاهان و رنگین پوستان، مهاجران، زندانیان و ... در این کشور قابل مشاهده است. بر هیچ کس پوشیده نیست که آمریکا بیشترین آمار زندانیان در جهان را دارد، بیش از دو میلیون نفر زندانی و 4.5 میلیون نفر دیگر با قید وثیقه آزادند. شمار زندانیان زن آمریکایی طی سه دهه اخیر 700 برابر شده است. افرادی که سابقه زندان دارند، از شرکت در انتخابات محرومند و عمدتاً به بیگاری گرفته می‌شوند.

موج افشاگری آزار و اذیت زنان و دختران در محیط کار و اماکن عمومی که با هشتکME TOO در رسانه‌های اجتماعی جنجالی به پا کرد، از وقوع مکرر و عادی تخریب شأن و کرامت انسانی در جامعه آمریکا پرده برداشت. خشونت نژادپرستانه گسترده و سیستماتیک پلیس آمریکا علیه آفریقایی‌تباران در ایالات متحده به یک الگوی مشخص و موثق از نقض‌های حقوق بشر و آزادی بنیادین شده است. علیرغم آنکه آمریکا مدعی آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز است، اعتراضات سال 2020 آمریکا ابعاد جدیدی از عدم تسامح و خشونت حکومت این کشور در تجمعات را آشکار ساخت و نشان داد که چگونه پلیس آمریکا در برابر ناظران شبکه های اجتماعی، به بدترین شکل معترضان را سرکوب می‌کند. بیش از 26 میلیون آمریکایی در اعتراضات مربوط به قتل جورج فلوید شرکت کردند. تجمعات در بسیاری از اوقات با سرکوب و خشونت پلیس علیه معترضان همراه بود.

آمریکا از جمله کشورهایی است که بیشترین میزان استفاده از شکنجه را در کارنامه دارد. شکنجه‌هایی که آمریکا در زندان‌های خود در این کشور یا در زندان‌هایش در دیگر کشورها استفاده می‌کند، تکنیک‌های غیرانسانی هستند که به اصطلاح تکنیک‌های بازجویی پیشرفته نامیده می‌شوند. تکنیک‌های مذکور که پس از مشورت با روانشناسان طراحی شده اند شامل خشونت، انزوا و محرومیت از خواب هستند که توسط افسران پزشکی مخفیانه اجرا می‌شوند. گروه‌های مختلف اقلیت در آمریکا هدف انواع تبعیض قرار دارند و به‌ویژه سیاه‌پوستان در این کشور به‌طور نامتناسبی هدف نژادپرستی هستند. آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار از نظر اقتصادی-اجتماعی در میان اقلیت‌های به حاشیه رانده شده در این کشور هستند که بالاترین آمار را در محرومیت از حق رأی در انتخابات فدرال و ایالتی، حبس، قربانی سخنان نفرت پراکنانه در شبکه های اجتماعی و تبعیض دارند. یک سوم از جمعیت زندانیان در ایالات متحده متعلق به افراد آفریقایی تبار و یک سوم اسپانیایی و لاتین تبار هستند، و این در حالیست که این دو اقلیت به ترتیب تنها حدود 13 و 18 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. این امر منجر به ایجاد موانعی از جمله طرد اجتماعی، عدم استخدام، عدم دسترسی به مسکن مناسب و برنامه‌ها و اعتبارات اجتماعی در زندگی افرادی که دارای سابقه کیفری هستند، می شود.

در این چارچوب و با توجه به کارنامه سیاه آمریکا در زمینه حقوق بشر، چه در عرصه بین المللی و چه در عرصه داخلی، این کشور در موضعی نیست که دیگران را در این حوزه موعظه یا به بررسی وضعیت حقوق بشر در سایر کشورها بپردازد.

ستاد حقوق بشر با ابراز حمایت از جنبش های اعتراضی علیه رژیم صهیونیستی و حامیان آن از جمله آمریکا، انگلیس،فرانسه، آلمان و...،از سازوکارها و ترتیبات حقوق بشری بین المللی درخواست می کند که به وظیفه ذاتی و اساسی خود در پایان دادن به موارد گسترده نقض فاحش و جدی حقوق بشر، جنایت علیه بشریت و نسل کشی توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه عمل نموده و همت و توان خود را برای پیگیری مسئولیت عاملان و حامیان غربی این جنایات مصروف سازند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده
  • دشمن از اقتصادوحجاب در حوزه امنیتی علیه کشورمان سواستفاده می کند
  • شکایت پرسپولیس از دو پرسپولیسی | تبعات اقدام علیه درویش
  • همایش «قدس از چشمان آقای نادر» برگزار می‌شود
  • دموکراسی علیه آزادی
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • پوستر/ آزادی؛ نام بُتی در غرب!
  • آسمانی شدن پدر شهید در تالش
  • بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا